Auton historia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ripe, 8.2.2009.

  1. ripe

    ripe 1st gear

    Olen luullut että auto on keksitty Saksassa, mut on tainnut juutalainen Siegfried Liepmann Marcus olla niitä edellä.
    Hänen sanotaan ajaneen ensimmäisellä polttomoottoroidulla kärryllään jo vuonna 1864.
    Lähteen mukaan Marcus teki yli 150 keksintöä Wienin työpajassaan.

    http://www.satakola.fi/verkko_opiskelu/ ... storia.htm
     
  2. ripe

    ripe 1st gear

  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Auton historiaan liittyy varmaan niin paljon kaikenlaista, ettei oikein tiedä mistä aloittaisi....

    Minulle tulee mieleen tällaista psykologista pohtimista: Hevoskärryjen aikakaudella ei varmaankaan väitelty erimerkkisten ja mallisten ajoneuvojen ominaisuuksista, ja esim. siitä, mitä pitäisi vanhana säästää ja mitä ei...ym.ym. vastaavaa..

    Auto saattaa olla joskus jopa käsittämättömänkin tuntuisen riidan aihe....itse olen joskus netissä riidellyt täysin tuntemattomien kanssa karkeakielisesti -riidan syynä auto.

    Eli, intohimoinen suhtautuminen ajoneuvoon taisi tulla vasta auton myötä? Vasta auton myötä tavallisen kansan kulkuneuvo tuli tuotteeksi, jota myydään esim., ulkonäöllä.....Ei nyt liity teknisiin juttuihin varsinaisesti, mutta hevoskärryjen aikana ei tainnut olla vastaavaa ilmiötä, vaikka rikkaiden vaunut olivat silloinkin komeampia?
     
  4. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    hmm.. ainakin sarjakuvissa hevosvarkaat hirtettiin heti kiinni jäätyään.

    Kaipa ammoisinakin aikoina taitettiin peistä, kirjaimellisesti, hevoisista jotka osittain oli autojen edeltäjiä. Vai olisikohan ne olleet moottoripyörien edeltäjiä, kun periaatteessa yhden istuttavia ovatten.

    TheJonssi
     
  5. voittol

    voittol 2nd gear

    Suomen ensimmäinen auto-onnettomuus turussa 1903.
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mulla taas on sellainen käsitys, että ns. automiehet polveutuu jokseen suoraan hevosmiehistä. Kenellä mahtoikaan olla kylän kovin koni ja hurjin luonto, kun pyyhkästiin kirkolle? Kun koneet syrjäytti hevoset, syrjäytyivät myös hevosmiehet automiesten tieltä, mutta ei ihminen muutu jos ympäristö muuttuu.

    Tietysi suurin osa ihmisistä on kautta aikojen pitänyt kaikki kulkuneuvoja/-pelejä/-otuksia vain keinona päästä paikasta toiseen ja asiaan himokkaasti suhtautuvat on muodostaneet oman suhteellisen pienen, mutta äänekkään ryhmänsä.
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead


    Niimpä :rotfl:
    [​IMG]
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Urheiluhan oli kyllä jo silloin, minkähän vuoden Rooman GP tuossa kuvassa on kyseessä?

    Ei ollut vielä Monzaa...ja hevosvoimiakin oli vain muutama.

    Innostuihan se hevonen itsekseenkin joskus, esim. vauhkoonnuttuaan jostain äänestä varsinkin 1940-50-luvulla kun rupesi jo näitä meluisia härveleitä olemaan, mutta autopula vielä oli, hevosen "kaasu hirtti kiinni"....eikä sitä hevosta noin vain sammutettukaan, kuten autoa...lisäksi esim.sodassa ollut hevonen pelkäsi pamahduksia vielä paljon myöhemminkin.

    Joskus hevonen innostui itse ohittamaan esim. naapurin hevosen....tuollaista autoa ei ole vielä keksittykään, parantamista on.
     
  9. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    autotalo pekka mäkinen (treen k-a jemma) on saanut alkunsa hevosbisneksestä. tosin monet hevosmiehet ei hankkineet ainakaan auton ajokorttia
     
  10. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Englannissa on tiettävästi ollut myös ensimmäinen nopeusrajoitus "autoille". Laki määräsi auton eteen kävelemään lippumiehen heiluttamaan punaista lippua vuosien 1865-1896 välillä. Nopeusrajoitus oli ollut 2mph kaupungissa ja 4mph maaseudulla. Nopeus oli määrätty hevosajoneuvoja hitaammaksi.
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    On silloinkin ollut halvempia ja kalliimpia yleellisten vaunujen valmistajia
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Esimerkiksi ameriikassa Fischerin kärrytehtaasta kasvoi myöhemmin arvostettu laatuautojen (GM) koritehdas. :wink:
     
  13. ripe

    ripe 1st gear

  14. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

Kerro tästä muillekin!