Auton kääntösäde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja KristianNy, 13.1.2023.

  1. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Omaani hankin hammastanko sarjan jota mainostivat oikeaoppisena just ackermannin suhteen.
    Ohjauskulmat on vaikeita varsinkin kun muuttaa systeemiä.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Risteyksiä ja kiertoliittymiä kun suunnitellaan, niin kääntösäteenä käytetään ulko 12.5 m ja sisäreuna muistaakseni 4.0 m, siitä mahtuu raskaat yhdistelmät tai oikeammin ne käyttävät tilaa tuon verran...joten aika paljon on pielessä jos tavis harrasteautossa kääntösäde on 11 - 13 m luokkaa :odroll:...noin vertailun vuoksi, off topic muuten :odoops:
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo eipä tuo Ackermann-muutos onnistukaan jos ei raidetangon pään paikkaa siirrä spindelin vääntövarsissa. Vai tuliko hammastangon mukana myös vääntövarret?
    [​IMG]
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kömpelöllä K5 blazerilla mahtui tekemään u-käännöksen paikassa jossa ketterä brittilantikka kaartoi 90 astetta.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lantikka on ainoa ajopeli, millä olen yrittänyt ajella ojien toisella puolella. Ja heti ykkösyrityksellä auton helman alla ollut äänenvaimennin kannon päälle ja molemmat saman puolen pyörät pyörimään tyhjää. Jotenkin se siitä saatiin pois ja mun offroad -kausi päättyi siihen.
     
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tossa linkittämässäsi kuvassa on nämä raidetankojen liitännät jalkoihin käännettynä sisäänpäin. Se on se ominaisuus nähtävästi mikä tekee kun keskellä olevaa tankoa liikuttaa niin se kääntää pyöriä eri paljon, vähän kuin nämä mainitsemasi vääntövarret.

    Etupalkin takapuolelle sijoitettuja ohjausvarsia luulisin olevan vähemmän kuin toisinpäin.
    Omassani c10 on näin.
    Olkatapin etukallistuma ainakin gm on monessa todella pieni. Luokkaa 1 aste.
    Tämä aiheuttaa levotonta kulkua suoraan ajettaessa.
    Koska nähtävästi ackermannia hankkimassani sarjassa on saatu aikaan telineen kiinnitys kohtia rungossa oleviin valmiisiin reikiin vietynä hiukan eteenpäin on raidetangot aavistuksen viistossa taaksepäin. Vähän kuin kuvassasi.
    Tämän ajattelin rasittavan ohjausvaihdetta joten muutin olkatappien etukallistumaa 3-4 asteeseen.
    Ylimääräinen ohjausvaihteeseen kohdistuva nykiminen vähenee ja rattikin palautuu keskiasentoon paremmin:)
    Jos olisin laittanut kallistuman Corveten tyyliseksi 7-8 astetta olisin todennäköisesti joutunut rajoittamaan pyörien kääntymistä jotta näiden tullessa ääriasentoon eivät ne olisi "kellahtaneet" silleen ihmeellisestio_O:)
    Tämähän on teoriaa kun ei ole päässyt kokeilemaan vielä.

    Onneks pysäköin aina peruuttamalla vaikka joskus tulee tehtyä blondit ..:)

    Sarja on tämä
    https://www.performanceonline.com/1...c15-truck-power-steering-rack-and-pinion-kit/
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pitkä-akselivälisen neliveto-Hiacen jälkeen kaikki kääntyy ketterästi.

    Näissä nykyisissä katumaastureissa on jotenkin erikoisia geometrioita, mersullakin saa ulkokaarteen puoleisen etupyörän pomppimaan tai muuten tekemään mielenkiintoisia kuviota tiukassa kaarroksessa.
     
  8. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Corvette C4:n netistä löytynyt kääntösäde: 12.6 m. (turning circle) / 2 = 6,3 metriä.

    Tuon lukeman oikeellisuudesta en mene takuuseen, mutta käytännössä C4:n on melkoinen vekslattava parkkeerauksessa. Itseä tuo ei haittaa, lähinnä naurattaa, ja huonon kääntyvyyden parkkeerauksessa osaa ottaa kyllä huomioon sen kuuluessa yhtenä osana Corvetten uniikkiin ajofiilikseen.

    Se on kuulkaas pelkkää naatintaa Corvette C4:lla. Parkkeerauksetkin. Niin se vuan männöö.
     
    Muokattu: 17.1.2023
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Rata- ja ralliautoissa Ackermannista halutaan eroon, että vasiten en ehkä alkaisi sellaista omaan autooni rakentamaan. Kääntösäteen puolestakin siitä on hyötyä vain jos pyörällä on tilaa kääntyä sisäkaarteeseen päin enemmän kuin ulkokaarteeseen...
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jossei ole Ackermannia päinkään, niin joku tai useampi rengas luistelee jonkin verran pinnalla. Vierintävastus kasvaa ja renkaat kuluvat enemmän. Rallivehkeillä on muut ominaisuudet tärkeämpiä.
     
  11. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Menneeköhä tää tuasen ihan vuan pikkase liian tieteelliseks? Överitieteelliseks.

    Naattikee ite ratinkiännöstä ja naarakkee ku ei kiännynnä. Elekee työ turhaa tuskaella kiännön nyanssiloesissa. Se ottaapi minkä tilan se ottaapi ja silleensä se männöö.
     
  12. Se Ackermann -kulman poistaminen sopii silloin, kun ajellaan sivuluisuissa. Silloin pyörät on on kaarteeseen nähden "oikein."

    Jossain jokkisautoissa on olemassa anti-Ackermann kulmassa olevat pyörät. Silloin ajellaankin jo leveessä sivuluisuissa..
     
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    100% Ackermann on siihen tilanteeseen sopiva, kun mikään pyörä ei luista, eli parkkipaikkanopeuksissa. Kovempaa kurviin ajaessa aina tapahtuu jonkin verran luistoa. Silloin se piste jonka ympäri auto haluaa kääntyä siirtyy kohti painopistettä, eli taka-akselin jatkeelta vähän eteenpäin. Autot suunnitellaan tietyllä ”Ackermann-poikkeamalla” eli vähän Ackermannia pois.
    Driftereissä taitaa olla nolla yleisesti tavoiteltava, kun luisto on pääasia eikä kori rollaa jolloin pitäisi kompensoida mahdollista bump steeriä.
    Muissa rata-autoissa voi olla vähän pro- tai vähän anti-Ackermania riippuen siitä sun tästä, asfaltti/sora, alustasetuppi, muu geometria... Joskus ilmeisesti jopa kuskin mieltymyksestä.
     
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kaarteessa paino siirtyy ulkokurvin pyörälle, joka parantaa sen pitoa, joten sen optimaalinen sortokulma on suurempi kuin sisäkurvin puolen pyörällä, siksi se saisi kääntyäkkin enemmän. Sivuluisussa ajaessa taas Akermannin aiheuttama haritus vaan jarruttaa turhaan.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  15. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    No jos huonolla kääntymisellä kilpaillaan, niin meikäläisen JKU Wragnleri on vahvoilla
     
    C4vettester tykkää tästä.
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei pärjää Lynx 520 vastaan.
     
  17. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Tämäpä on hauska kilpailu. Eli kenen autossa on kaikkein huonoin jokin ominaisuus tehdasvakiona.

    No mikä se Jeep Wranglerin kääntösäde tai "turning circle" on?
     
  18. rampleri

    rampleri 3rd gear


    Kääntösädettä metreinä tiedä, mutta armeija ajoilta jäi mieleen Uaz 450 nelikko paku.
    Tuntui että lentokentän tarvitsee kääntyäkseen venkslaamatta.

    Eipä niitä kaiketi hyökkäysajoneuvoina suunniteltukaan kääntymään. Keula länttä kohti ja menoksi.

    Pärjäisi monilta muiltakin ominaisuuksiltaan huonoin ominaisuus kisassa.
     
  19. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Teknisten tietojen mukaan säde on 6.2m, ja jos on neliveto päällä niin lupaan ettei tuossa käänny
     

Kerro tästä muillekin!