Auton katsastus helpottuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja atobee, 26.2.2013.

  1. atobee

    atobee Gearhead

    "...Katsastuksessa hylättyä autoa ei ensi vuonna tarvitse viedä enää jälkitarkastukseen samalle katsastusasemalle. Asia sisältyy katsastuslupalain uudistukseen, joka lähtee ensi kuussa eduskunnan käsiteltäväksi.

    Lakiuudistus antaa myös autokorjaamoille ja vahinkotarkastajille luvan suorittaa ajoneuvojen määräaikais- ja valvontakatsastuksia
    ..."
    http://www.iltalehti.fi/autot/2013022616720647_au.shtml

    Odotettu muutos katsastukseen, jospa ne hinnatkin tippuisi...
     
  2. pas2

    pas2 Gearhead

    Totta kai hinnat tippuvat aina kun bisnes vapautuu :)
     
  3. callu

    callu 1st gear

    mahtaakohan kauan mennä kun palataan entiseen jos tuo toteutuu.. :odroll: voi pommien määrä tien päällä lisääntyä paljonkin kun voi olla hieman työlästä pitää kontrollia kaikenmaailman peltiseppien tekemien katsastusten suhteen.. varsinkin kun kilpailua tulis yli tarpeen niin kyllä siinä monella, varsinkin pikkupajalla, voi käydä niin että tulee kiusaus alkaa päästämään "helpolla" läpi asiakkaiden toivossa, kyllä se äkkiä menee puskaradiossa eteenpäin että siellä menee kaikki pommit läpi, mikä ei oman käsityksen mukaan ole katsastuksen tarkoitus.. niitä paalikuntoisia vehkeitä liikkuu jo nyt ihan liikaa tuolla tienpäällä.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Oikeesti, ei yhden-kahden miehen korjaamoille tuu katsastusoikeuksia tai tuleehan, mutta ei meillä oo siihen mitään varaa, vaatii yhden miehen ja uuden hallin hankinnan, kun ei niitä saa tehdä sama mies kun sen korjaaja... Eiköhän noi oikeudet käytännössä loppupelissä mene merkkiliikkeille...
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos toi katsasta loppuun muualla tulee voimaan on se piru hyvä, voi käydä sukuloimassa ja samalla matkalla katsastaa auton keskisuomen halvoilla hinnoilla ja jos ei mene läpi niin käy paikallisessa loppuun näyttämässä.

    Tai ostaa leima pitkänä olevan auton käy leimaamassa sen ja ajelee kuukauden ajalla kotiin korjaa ja leimaa kunnossa olevana loppuun kotona.
     
  6. callu

    callu 1st gear

    tässä on juuri sellaiset esimerkit miksen välttämättä edes toivo että tuollainen toteutuu :odroll: ..paitsi etteihän nykyään ole tota kuukautta ajoaikaa jos leima on vanha konttorille mennessä.. mutta tuo että "käy kokeilemassa" miksei sitä perkeleen kiulua voi laittaa kuntoon ennen konttorille menoa??
    oikeestaan konttorin nurkalle pitäs saada paalausvehkeet, kun tarpeeksi monta vikaa niin suikkalakki sais tehdä kuution siitä katiskasta ihan laillisesti niin nuo onnensa kokeilijat vähenis aika nopeasti :lol:
     
  7. kupeevoortti

    kupeevoortti 3rd gear

    Hienoja asioita näin paperilla...mutta käytännössä jos menet näyttämään jt:tä toiselle asemalle on sen hinta luultavasti ihan eri kuin samassa paikassa aloitettuna. Hinnoittelu noille hommille on kait vapaa jatkossakin ja siitähän voidaan periä vaikka normi katsastuksen hinta jos on kerran ensin käyty kilpailijalla.
     
  8. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    joo, ajatuksena ja periaatteena tuntuu hienolta tämä mutta saa nähdä minkälainen on se toteutus. ei varmaan mikä tahansa nyrkkipaja voi alkaa katsastamaan, täytyy toki olla se pätevyys olemassa ja aikamoiset investoinnit laitteisiin yms.
     
  9. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Miettikääs kortin kääntöpuolta, miten käy katsastajien palkoille ja työttömyys lisääntyy kun joka toinen jannu voi tehdä katsastuksia.
     
  10. GULF

    GULF Gearhead

    Se oli viimekertaisessa päätösesityksessä niin että eri jantteri katsastaa ku korjaa... Laskeskelisin että työt siis vain lisääntyy.

    Nykyäänkän esim. Porissa A-katsastus katsastaa paikallisen korjaamon
    tiloissa. Eli mikä tossa niin hirveesti muuttuis paitsi se että
    isot merkkiliikkeet hakee katsastusluvat omia ajoneuvojaan varten?

    Pikkupajat ei ikinä tule ostamaan niitä kymmenien tuhansien vaadittavia koneita saati kouluttamaan katsureita kun se koulutus maksaa tuhansia euroja pelkästään perusluvan saamiseksi.

    Palkkatasosta sen verran että 13 vuotta sitten tienasi Delta- suora huollossa enemmän käteen ku katsurin hommissa. Mitä olen seurannu ni katsurin palkat ei ole noussu... Mites asentajien:)
     
  11. smuige

    smuige Gearhead


    Näistä jutuista on ihan turha hypettää ainakaan tässä vaiheessa, ei ole missään nimessä sanottu että ehdotus toteutuu. Jokainen voisi lukea sen ehdotuksen läpi ja yrittää päätellä kuka katsastaa mitä ja missä. Ei todellakaan tarkoita sitä että pienet nyrkkipajat rupee leimoja myymään... Ja hinnat ei kyllä tipu mihinkään :odroll:
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vannotko kaiken kansan kuullen olevasi sanojesi takana?

    Seuraava katsastamasi tai omistamasi ajoneuvo joka ei mene leimasta läpi ensimmäisellä kerralla viasta riippumatta niin annan sinulle 50€ minkä romuttajakin ja sinä annat ajoneuvon ja omistus paperit minulle.


    Pysytkö sanojesi takana, että joka katsastus aseman nurkalla saisi olla paalain?
     
  13. callu

    callu 1st gear

    tuollahan lukee että tarpeeksi monta vikaa, en yhdestä viasta ole ollut paalaimeen tunkemassakaan. mutta aika moni on sillä kokeilumielellä monesti katsastelemassa katiskoitaan toivotaan toivotaan tyylillä, joskus on kyllä saanu ihmetellä miten edes joku viitsiin sellaisia romuja raahata edes konttorille mitä siellä on nähny. ..sit mennään kotiin ja liimataan pahvin paloja massalla ruosteiden niskaan, haetaan leima (jos sattuu irtoamaan, kyllähän se tietysti jossain vaiheessa irtoo kun inssi ei välttämättä huomaa kaikia virityksiä tai sillä palaa hermo ja lyö sen leiman paperiin turhautuneena siihen paskaan) ja sitten kusetetaan sen pommin kans joltain rahat pois.. ja huonolla tuurilla se pommin ostaja kuolee kolarissa noiden saatanan viritysten takia. :soosoo: mutta tuolla paalaimella sais nuo paskat pois tuolta liikenteestä helpommin kun inssi vois sanoo heti ensimmäisten kokeilujen kohdalla että paaliin, tää ei lähde enää tien päälle. :) en tiedä olenko tyhmä vai laiska (en jaksa juosta siellä konttorilla montaa kertaa) kun pyrin vehkeet laittamaan/pitämään ne siinä kunnossa ettei ole kyllä montaakaan kertaa reilun parin kymmenen vuoden aikana tarvinnu omia kiuluja uusinnassa juoksuttaa. ja kulkineet ei todellakaan ole olleet uusia eikä edes uuden karheita koskaan.
    ja ei hernuja nenuun :lol:

    eihän noita paalaimia tartteis olla edes joka kulmilla, kyllä romun välittäjät hakee ne sieltä konttorin nurkaltakin paalattavaksi :)
     
  14. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Siksi jos autossa on joku tulkinnanvarainen mutta katsastuksen ja sen auton hintaan nähden kallis vika? Esim. onko tuulilasin halkeama näkökentässä vaiko ei, tuntuu olevan ihan sattuman kauppaa. Yksikin vanha miina meni vuosikausia läpi oikeasta alareunasta halkeilleella tuulilasilla mutta kerran ei sitten mennyt. Samoin tuollaiset haistapaskajutut kuten lamppujen E-merkinnät ja muut suomi-erikoisuudet joilla ei ole turvallisuudelle mitään merkitystä, voisi minun puolestani katsoa läpi sormien.

    Muuten on hyvä jos katsastuksessa tehdään huolellista työtä, ja esim. alkavat ruostevauriot tökitään esiin ennenkuin tie paistaa pohjan läpi. Kun ei ole omaa nosturia tai rasvamonttua niin se auton alapuolen kunto ei ole aina itsellekään tuttu.

    Sitä en käsitä miten joku viitsii nähdä paljon vaivaa ruostereikien kittikorjausten kanssa. MIGillä hitsaamalla syntyy peltiin ihan pitävää saumaa nopeammin kuin kittipurkista, jos sallii itselleen vähän krouvin työnjäljen. Ja miksi ei sallisi kun vika on todennäköisesti auton alapuolella eikä kiesi muutenkaan ole enää omistajansa silmäterä. Ja auton muihin kuluihin nähden hitsauskoneen osto ei ole paha rasti. Miksi siis pitää laittaa kanaverkkoa, kitata, hioia, kitata uudestaan, hioa, maalata muutamaan kertaan jne. ja kuitenkin ottaa se riski että katsuri haistaa kitin ja napauttaa ison työn tuloksen kertaiskulla muruiksi konttorin lattialle?
     
  15. tammercity

    tammercity Gearhead

    Calu on löytäny hyvän konttorin, mistä leiman saa helposti.

    Autofoorumilla kun ollaan, niin kerro ny meille muillekin mitä konttoria sä käytät ja kuka katsastaa ??

    Helpottais elämää näiden "pommien" kanssa :rotfl:

    http://www.youtube.com/watch?v=hlyFeSoDt2Q
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Mitä veikkaatte, jos toi uusi laki menee tollasena läpi, paljonko erikoiskatsastusten hinnat nousee.....kaksinkertaisiksi....kolminkertaisiksi?

    Mua se ainakin kiinnostaa ihan autoharrastajana....harrastajat kun usein tarvitsevat niitä erikoiskatsastuksia....

    Vaikka toisaalta suuntaus on selvästi sellainen että niistä pyritään muutenkin eroon....viranomaisen puolesta.
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Juuri näin! Ja kuljetusyrittäjät eivät vieläkään älähdä. On ne rekkapanat hölmöjä kun eivät tajua, että kevyen katsastuksen vapautuessa raskaan kaluston katsastushinnat lähtevät käsistä. Halpojahan ne toki vielä tänään ovat.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itse haen vikalista aina vaikka vehkeet pääsääntöisesti kunnossa ovatkin.

    Viimeksi pomppasi laakerin välyksestä ja nyt kun leimasin sama välys kolmannet laakerit tosin ja heilutti niin ei mitään :eek:

    Pakokaasu arvoille on hieman hankala mitään tehdä tai sitten maksaa 30€ katsastus tarkistuksesta kun vikalista on 20€ tai sitten voi mennä läpikin :rotfl:


    Miksi turhaan käyttää rahaa ja aikaa jonkin 500€ katiskan korjaamiseen ensin jos katsastuksessa selviää, että remonttiin palaa 400€ (esim seoksen persiillään-kourallinen antureita ja tunteja pistokkeessa) niin ei kannata enää ruveta ajoon ottamaan, mutta jos pohjassa pari reikää ja jarru tasapaino persiillään niin korjaa ne ajelee useampaankin auringon laskuun :wink:
     
  19. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tuo ei ole uusi juttu jotta jälkitarkastuksen saisi hoitaa eri asemalla. Vuonna -97 minulla oli vanha takaveto Mazda ja se hylättiin katsastuksessa etujarrulevyjen pintaruosteen vuoksi. Paksuutta kiekoissa oli riittävästi ja jarruarvot hyvät. Sitä huolimatta katsastusmies kirjoitti vikalistaan: "etujarrulevyt uusittava". Mazdassa etujarrulevyt oli samaa rautaa pyörännapojen kanssa, eli helvetin kalliit eikä niitä kai edes silloin mistään saanut kun auto oli niin vanha ja nettiä ei ollut käytössä kuin joillakin virkamiehillä.

    Tuolloin sai auton viedä eri asemalle jälkitarkastukseen. Niin myös tein ja sillä asemalla samat jarrulevyt kelpasivat, kun ei niissä oikeasti edes ollut mitään vikaa.
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Kokoomuslainen kansanedustaja Eero Lehti on esittänyt säännöllisestä vuosikatsastuksesta luopumista. Hänen mielestään riittäisi, että poliisi määräisi huonokuntoiset autot valvonnassaan katsastukseen ja sen lisäksi autoja arvottaisiin katsastukseen satunnaisesti. Mielestäni ihan hyvä ehdotus.
     

Kerro tästä muillekin!