Auton liikennekäytöstäpoiston uhkakuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Harri S, 11.10.2023.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Saattaa tulevaisuudessa autojen purkuharrastus ja projektien varastointi hankaloitua. Autoalan kierrätysfirmojen lobbaustoiminta on tuottamassa tuloksia.

    https://www.aut.fi/ajankohtaista/tiedotteet/romuajoneuvoasetus_kiristaa_harmaata_toimijaa.3502.news

    Näen tässä käytettyjen varaosien hankintakanavan kuivumisen lisäksi myös vakavia uhkia nykyiselle verovapaudelle liikennekäytöstäpoiston ajalle koska suomen poliitikot haluaa tunnetusti nopeita ja kattavia ratkaisuja jossa usein lapset menee pesuveden mukana.
    Nyt pitää autoharrastajien etujärjestöjen olla hereillä ettei harrasteautojen seisonta-aika muutu maksulliseksi.

    Yksi hyvä keino on muuttaa nykyistä rekisterikäytäntöä niin, että jatkossa autoa ei voi ilmaiseksi roikottaa rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstäpoiston mahdollistamaa porsaanreikää”, toteaa Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.
     
  2. tapsah

    tapsah 3rd gear

    bail out, en halua olla mukana tässä keskustelussa....
     
    Muokattu: 11.10.2023
  3. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Kansa on jälleen saamassa sitä mitä kansa on itselleen edustuksellisessa demokratiassa tilannut :D.

    (Suomen systeemi taitaa tosin tarkemmin ajatellen toimia niin, että "kansa" on valta-asemassaan alisteinen "valtion eläteille" eikä suinkaan toisinpäin.)

    "Valtion elätit" (=kansanosan hallintakoneisto) eikun porskuttaa. Suhdanteista riippumatta. Sopeutustoimia "valtion elättien" palkkatasoon, negatiivisia työuranäkymiä tai yt-neuvotteluja "valtion eläteille" ei ole näköpiirissä. Toisin kuin "kansalla", jotka ovat aina heikommassa yhteiskunnallisessa asemassa "valtion elätteihin" nähden ja ilman todellista oman elämän taloudellisesta varmuutta tai pidemmän aikavälin ennustettavuutta omasta tulevaisuudesta.

    Jopa ameriikassa...siellä meidän kaikkien ihannoimassa "teoreettisen kapitalismin" ihmemaassa, aina kun government ilmoittaa rahojen loppumisesta tulee lopulta "Bailout", painetaan USA:n demokraattien ja rebuplikaanien yhteissuostumuksella(!) lisää rahaa systeemiin (=otetaan FED:iltä lisää näennäisvelkaa) ja government eikun jatkaa entisellään.

    USA:n kansainväliset luottoluokitukset eivät luonnollisesti "ikuisuuteen asti jatkuvasta USA:n lisävelasta" hetkahda mihinkään kun kyseiset organisaatiot ovat USA:n itsensä keksimiä, luomia ja lopulta tulkitsemia. Apinatason puuhastelua, mutta nerokasta - LOL :D!

    Sillä päivän päätyttyä se on niin, että "The Show Must Go On" - ameriiiiikassakin.

    (PS. "Suomen valtio" ei ole sama kuin "Suomen kansa". Sen kun muistaa niin moni asia selkiytyy. Myös juridisesti.)
     
    Muokattu: 11.10.2023
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Noiden tehtävä on ajaa jäsentensä etuja, ja sitähän tuossa ollaan tekemässä. Kas kun ei esitetä romutusta samantien katsastushylyn myötä.
     
    Gary Grand ja C4vettester tykkäävät tästä.
  5. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Legal Disclaimer: Ensiksi huomautan, että se mitä Suomen Autokierrätys Oy mielipiteillään ja lobbauksellaan tekee on hyvin suurella tod. näk. täysin laillista. Eli se mitä se haluaisi systeemimuutoksena nähdä kuuluu itsessään toimintana täysin normaaleihin demokratian perusteisiin sillä tiällä jokainen taho saa ajaa haluamaansa systeemimuutosta kunhan noudattaa ja kunnioittaa lainsäätämiseen liittyvää demokraattista päätöksentekoprosessia (ja siihen liittyvää juridiikkaa).

    Mutta sitten minun mielipiteeseen asiasta:

    Romuraksaroopet
    (ja uusien autojen maahantuojat) kyykyttämässä "Suomen kansan (tod. näk.) enemmistöä" - näin tämä on tulkittava. LOL - naurakaa kulkineharrastajina tälle pelleilylle :D:

    Suomen Autokierrätys on romuajoneuvojen ja sähköautojen ajovoima-akkujen tuottajayhteisö. (lue: lobby, oma huomautus)

    Suomen Autokierrätyksen romuajoneuvojen kierrätysoperaattoreita ovat Eurajoki Group, Kajaanin Romu, Kuusakoski ja Stena Recycling. (lue: ne ovat voittoa luonnostaan tavoittelevia yrityksiä, oma huomautus)

    Suomen Autokierrätys Oy:n on perustanut Autotuojat ja -teollisuus ry (lue: ko. bisneksen lobby) vuonna 2001.

    Autotuojat ja -teollisuus ry on autonvalmistajien valtuuttamien uusien autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistys. (lue: ko. automyyntibisneksen lobby)

    (Lähde: Suomen Autokierrätys Oy:n yritysesittely)​

    Eli onko Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraalin edustama bisnes-lobby missään järjellisessä mittasuhteessa siihen mitä "kansa" suattaapi hyvinnii olla suuremmalti osin tästä systeemimuutoksesta mieltä?

    Eli olisiko joku henkilö "kansasta" oikeasti niin idiootti, että olisi tässä asiassa samaa mieltä Suomen Autokierrätys Oy-yritystä edustavan "lobbaushenkilö Juha Kenraalin" kanssa?

    (Olettaen, teoreettisesti, että "koko kansalta" vaalien välissä asioista mielipidettä kysyttäisiin saati että ne myös huomioitaisiin lakimuutoksissa Sveitsin tyyliin. Eli en nyt tarkoita mitään nykyisenkaltaisia "Gallup-pollauksia".)
     
    Muokattu: 11.10.2023
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tämä ketju ei ole lentoasema missä saapumisista/poistumisista pitää erikseen kuuluttaa.

    On taas hieman sekavaa läpändeerusta tuossa edellä, eikä tuo linkkiviidakon punainen lanka nyt oikein aukea kun jutut on aika kaukana liikenteestäpoistosta ja jutuista puuttuu enää kuin tunnelit, korona ja Quuanoni.

    Mutta rehellisyyden nimissä on myös hyvä muistaa harrasteautokuplan ulkopuolelta että iso osa kansasta suhtautuu autoihin täysin neutraalisti, eikä heille ole paskankaan merkitystä sille mitä niille entiseille autoille tapahtuu sen mentyä kotipihasta liikkeen vaihtoautorivistöön.
    Myös melko iso joukko suhtautuu ylipäätään autoiluun kielteisesti ja tämä direktiivi mahdollisine seurauksineen on heille mannaa, kun jokainen prässätty auto on heille torjuntavoitto.

    Naivisti, tai sanotaanko kauniisti että asia hiljaa hyväksyen on hyvin helppo palata vanhaan systeemiin, missä vain rekisteristä poisto katkaisee maksut. Se ei tosin nykyään enää onnistu kuin romutustodistuksella ja sen saa vain virallisen toimijan kautta ja joka tokko uudessa tilanteessa kirjoittaa sellaisia pelkille papereille/runkonumeroille.
     
    Muokattu: 11.10.2023
    kerkko, juko7, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Olen eri mieltä.

    Koko kupletin punainen lanka on täysin selvä:

    "Valtion eläteillä" (=Suomen valtion hallinta- ja byrokratiakoneistolla) on ikuinen intressi pitää nykyinen asemansa eli kyseisen ihmisryhmän edustajien henkilökohtaiset tulot ja edut (palkka, bonarit, eläke) nykyisellään tai mieluummin kasvattaa niitä itselleen. Suomeksi sanottuna "valtion hallintakoneisto" haluaa ottaa "kansalta" itselleen lisää rahaa verojen muodossa.

    Suomen Autokierrätys Oy:n eli uusien autojen myyntibisneksen sekä romuraksaroopejen omat bisnekset yhteensopivat täydellisesti em. "valtion elättien" intresseihin, koska se tekee jopa käytettyjen autojen (myös harrastekulkineiden) hallussapidon entistä kalliimmaksi.

    Olemassaolevat pykälät ja klausaalit ja ties mitkä Suomen kansainväliset "plaa-plaa sopimukset" tälle systeemimuutokselle ovat tod. näk. jo olemassa. Ainoa mikä riittää niin tarvitaan pieni poliittinen teatteri, täydellisen aivottoman kritiikitön valtamedia ja eduskunta siunaa nuijalla piätöksen.

    Niin ja ilmeisesti vielä "koko kansan presidentinkin" pitää raapustella systeemimuutoksen lopullinen hyväksyminen jotta "Suomen valtiollinen teatteri" kruunautuisi "uutena kansan tahtona" systeemiin.​

    Siinä se. Auki kirjoitettuna. Selko suomella. Onko teillä esittää mitään vaikeampaa älyllistä ratkottavaa tälle päivälle :D?
     
    Muokattu: 11.10.2023
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pitäiskö sun perustaa tuolle poliittissävytteiselle proosalle joku oma ketju kun se tuppaa tunkemaan nyt vähän joka ketjuun.
    Ei sinällään että olisit väärässä asiassasi mutta aika raskasta noita itsestäänselvyyksiä on monesta ketjusta lukea, kun kyllä täällä muutkin kykenee ajatteluun, niin uskomattomalta kuin se äkkiseltään saattaakin tuntua.
     
    kerkko, kad_boost, Swinger ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Sinä itse viittasit alussa lobbaustoimintaan ja kuinka "nyt pitää autoharrastajien etujärjestöjen olla hereillä". Nämä itse totesit täysin yksiselitteisesti.

    Et kuitenkaan perustellut saati analysoinut koko muutosasiaa lainkaan pintaa syvemmälle. Eli anna myös muille mahdollisuus tuoda omat näkemykset asiaan:

    Omasta mielestä todelliset vaikuttimet tälle systeemimuutokselle ovat "valtion elättejä" (=valtion hallinta- ja byrokratiakoneisto) edustavien immeisten omien henk. koht. palkkatulojen, bonari- sekä eläke-etujen turvaaminen (verotulovirrat varmistamalla) ja tätä valtiokoneiston kestointressiä myötäilevän Suomen Autokierrätys Oy:n edustaman taustalobbyn bisnes-intressien kohtaaminen.

    Tästä kuviossa on lopulta kysymys ja ne ovat juurisyyt miksi tämä systeemimuutos todennäköisesti menestyy mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös eduskunnassa.

    Sillä kun "valtion elätit" (=valtion hallinta- ja byrokratiakoneisto) flirttailee "kansanosaa edustaville" eduskunnassa niin siinä pelissä kovin monen kansanedustajan selkä on setelirankainen riippumatta puoluekannasta.​

    Ja sitäpaitsi jos jokin niin tämä aihe liittyy suoraan jenkkiautoharrastajiin.
     
    Muokattu: 11.10.2023
  10. tapsah

    tapsah 3rd gear

    voi luoja mitä paskaa!! alkaa oleen kokolailla raskasta.
     
    Catiska, Swinger, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei nyt kannata alkaa kiihtymään.
    Kuten tuossa aiemmin sanoin niin täällä osaa muutkin ajatella itsestäänselvyyksiä joten ei niitä tarvi joka ketjuun alkaa tunkemaan, ei vaikka kuinka tuntuu siltä että on joka alan asiantuntija.
     
    Swinger, Gary Grand, Hoovee ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Voi kiesus mitä paskaa ne taas masinoi meidän kiusaksi... Kai täällä pitäisi kansalaisen vaan asua vuokrakämpässä kerrostalossa, kulkea bussilla ja pelata padelia. Olen kokolailla varma että "ongelman" ydin on tässä lauseessa:

    Suomen Autokierrätys laski yhdessä Sitran kanssa, että menetämme vuosittain noin 150 miljoonan euron liikevaihdon harmaille markkinoille

    Ei ole mistään muusta kiinni kun rahasta, ja tarkemmin ottaen suomen autovedätyksen menettämästä rahasta.
     
    kad_boost, Swinger, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Kuten monesti todettua. "Suomen valtio" on eri kuin "Suomen kansa". Tämän kun ymmärtää niin kovin moni asia selviää.

    Miksi miksi miksi...no siksi, koska "Suomen valtion elätit" (=valtion hallinta- ja byrokratiakoneiston ihmiset) eivät ole sama asia kuin "Suomen kansan ihmiset". Ne edustavat eri entiteettejä. Myös juridisesti.
     
    Muokattu: 11.10.2023
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lait ruvetaan säätämään firmojen tarpeen mukaan,tukia työnnetään,jos tekevät tulosta johto poikkeuksellisen nerokasta,kk hiljempaa niin kanttuvei,yhtään ei jemmassa,kaikki jaetaan heti tuloina,poliittinen sakki niitä käytetään pelkkinä lobbareina,teet näin ja hommataan sulle joku nimellinen duuni kauden jälkeen,iso osa lakeja on tehty vakuutusyhtiöiden ohjaamana,korvaukset naurettavia kun ei lasketa ns rasistisen tuomion määrää.vakuutus hinnoittelee minimiin korvaukset ja sitten jopa oikeus käyttää näitä arvoja.rengas laki muuttui,tarvittaessa,kohta kun ajat kesällä ja tulee poikeuksellisesti lunta,eipä korvata kun ojaan luisut,keli vaati talvirenkaat ja sitä rataa.
     
    Swinger tykkää tästä.
  15. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Yymmärsin että pointtina oli se että autonromut ei jää saastuttamaan luontoa tai pilaamaan maisemaa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  16. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Kaunis ajatus. Veikkaan, että raadollisessa reaalimaailmassa systeemin muutosmotiivit eivät kuitenkaan ole ihan noin jalot.

    Kuka siis nettoaa tulevassa systeemimuutoksessa itselleen riihikuivaa rahaa? "Valtion elätit" (=valtion hallinta- ja byrokratiakoneisto) sekä Suomen Autokierrätys Oy:n edustamat intressiryhmät.

    Tämä dilemma oli kieltämättä poikkeuksellisen läpinäkyvä ja helppo ratkaista mistä siinä on pohjimmiltaan kyse. Kuka on tällä kertaa "kansan lompakolla" ja millä se perustellaan "citizen kansalaisille".

    Huvittavaa on lisäksi se, että meillä sattuu juuri nyt olemaan "valtion elättien" vahva poliittinen edustus päähallitusvastuussa. Nämä kulkineharrastajille epämiellyttävät systeemimuutokset tulevat nimittäin siitä johtuen menemään eduskunnassa heittämällä läpi.

    Kannattaa kaksi kertaa miettiä mitä se "Suomen Leijona" oikeasti edustaa ja tarkoittaa symbolina. Se ei nimittäin ole "kansaa" merkitsevä vaan se on "valtion elättien" symboli.
     
    Muokattu: 11.10.2023
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kuten Bowtie tuossa aiemmin kirjoitti niin yhteiskunnan rahoittamana (Sitra) on laskeskeltu että yhteensä 150 miljoonaa ollaan menetetty firmalta ja valtiolta kun yksityistä omaisuutta ei ole päästy sosialisoimaan ja tähän pitäisi siis auto(kierrätys)alan mielestä tehdä muutos.

    Autonkierrätysala myös mielellään laskee kaikki liikenteestäpoistetut ympäristöä tuhoavaksi ”haamuautoiksi” vaikka jokaisella rekisterissä olevalla autolla on rekisterilainsäädännön ja romuautolain vuoksi olemassa omistaja, moni viety ulkomaille ja paljon ns. harrastekäytössä ajossa, säilössä joko kokonaisena tai varaosina.

    Noiden sulattofirmojen on turha puhua käytettyjen osien kierrätyksestä, haluavat vain ilmaisen raaka-aineen uusiokäyttöbisnekseen. Aidot purkaamothan on osteltu pikku hiljaa pois sulattofirmojen toimesta. Jäte on parasta binestä nykyään kun asiakas usein jopa pakosti maksaa sen lahjoittamisesta kierrätysyritykselle.
     
    Swinger ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  18. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Kiitos Harri S. Nyt minäkin sain jotain selkoa perusteluistasi vette-lasit piässä.

    Lisää vielä kuvioon "valtion elättien" intressi asian suhteen (kulkineharrastajilta rahat pois valtiobyrokraateille riippumatta siitä onko auto poistettu liikenteestä vai ei) niin voitte olla varmoja, että tämä systeemimuutos menee läpi. Ei tässä FHRA:n tai Autoliiton "eriävä mielipide" lakivalmistelussa auta. Onpahan kuitenkin kuultu jos ei muuta.

    Ja kuten jo täällä kerroin niin Suomen Autokierrätys Oy:n on perustanut Autotuojat ja -teollisuus ry joka taas on autonvalmistajien valtuuttamien uusien autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistys. (lue: ko. automyyntibisneksen lobby). Eli kyllä tässä on myös muidenkin kuin romu-Lassejen bisnes jota nyt pyritään boostaamaan "kansalta" tekosyin kupatuilla rahoilla.

    Eli kaksi bisnes-intressiä runnoo tämän systeemimuutoksen läpi: "valtion elätit" ja automyyntibisneksen lobby. Ja toki myös sulatot nettoavat jahka harrastekulkineet sinne raaka-aineeksi päätyvät.
     
    Muokattu: 11.10.2023
  19. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Lainaus Autoalan tiedotuskeskuksen 11.10.2023 tiedotteesta:

    "EU:n komissio, kuten myös sen jäsenmaat, Suomi mukaan lukien, ovat huolissaan virallisten järjestelmien ohi vuotavien ajoneuvojen käsittelystä."

    Siis WTF :eek:?! "Suomi on huolissaan"?! Katsokaa nyt hyvät kulkineharrastajat tämän em. tiedotteen semanttinen asettelu ja naurakaa: "Suomi.....on.....huolissaan" - LOL :D!

    Mitä ihmettä, pitäisi kysyä "kuka on Suomi"? Kuka puhuu "Suomen suulla" ja millä mandaatilla ja missä? Siis suomalaiset EU-mepitkö ovat henkilöinä "huolissaan Suomena" tässä asiassa?
     
    Muokattu: 11.10.2023
    puusilmä ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Se on se pakkauspaperi. Pihvinä on saada mahdollisimman paljon tavaraa kerhon jäsenille rahaksi muutettavaksi. Jos tämä saavutetaan, tulee seuraavana huolenaiheena olemaan autot, joista on poistettu osia. Eihän kukaan tiedä, onko ne kierrätetty asianmukaisesti, vai laitettu luontoa pilaamaan??? Että kyllä pitäisi autossa olla isoimmat (arvokkaimmat) osakokonaisuudet paikallaan kierrätettäväksi tuodessa.

    Justiinsa vein puretun hylsyn romuliikkeeseen. Tekniikka ja akselistot poistettu, 650kg. Ei siitä haluttu mitään maksaa, mutta en alkanut tinkimäänkään, kun firman pitäjä, vanha mies, niin hyvin avautui alan haasteista, muuttuvista viranomaismääräyksistä, asiakkaista jotka tuo autoja ilman kattia, ne katitkin on joskus arvottomia, ja maailma yleensäkin on muuttunut koko ajan huonompaan suuntaan.:D
     

Kerro tästä muillekin!