Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Pitäis talviauto vetää maaliin ja tarkotus olis vetää osin pellille ja epoksi pohjamaaliksi ja tarpeen mukaan sit hinkkaväriä ja akryyli päälle, mikä olis halpa mutta kohtuu hyvä hiottava epoksi?
    Joko värisilmän valikoimista tai netissä tilattavissa oleva. Autosta tulee musta joten harmaana tai mustana Pohjamaaliki.
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Epoksi on yleensä kallista, kannaattaako sitä hirveästi hioa.
    Epoksin päälle hionta väri, jota ei hiota epoksiin asti.
    Niin säilyy epoksin suojavaikutus paremmin.
    Ihan perus autoepoksi käy.
     
  3. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Juuri hain p-u projektiin 3 x 3litraa Tikkurila GPL-S epoksia mustana.
    Toimii. Ensin raakapohjat, epoksi osiin ympäri, päältä höyläys suoraksi, vähän lisää epoksia jos menee luille ja sen hivasee, ohut hiontaväri naarmuihin ja sen hionta 500/600lla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo Auliksen mainitsema gpl-s primer on parhaimmillaan parikymppiä litra, kerralla ostettavan purkin koosta riippuen. Kahdenkympin pänikkä tietysti halvin.
    Kolmen litran purkilla kyllä auton kertaalleen vetää helposti.

    Saa sävytettyä tikkurilan kartasta lähes mihin sävyyn vaan. Tikkurilan maalihan se on.

    Mutta en laittaisi mustan pinnan alle mustaa pohjamaalia, voi olla hankala jos ei kunnon kirkasvaloilla valaistua maalaustilaa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    sleepercooler tykkää tästä.
  6. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Tuota Epocoat 21 oon kans käyttänyt ja hyvää kamaa tuntuis olevan.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Epoksi erivärisenä kuin hiontaväri, niin ei tule hiottua epoksia liian ohkaiseksi, kun erottaa väristä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Newbie

    Newbie 3rd gear

    normaalit lähtee tilaukseen ehdottomasti!
    Ja otetaan pohjaväriasia huomioon, biltemassa oli vaan valkosta epoksia tarjolla niin oma ajatus oli että se ainakin liian vaalea jos/kun tulee kiveniskemiä ym.
     
  9. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tuolla normaalilla maalasin veneen sisältä loppu kesästä ja aika kiva oli vetää. Epoksi oli aika helppo hioa kun vähän roskia vedin alas.[​IMG]
     
  10. 68SS

    68SS 1st gear

    2k epoksi ruiskittu, 120 hiomatuella käyty läpi, 2k hiontaväri laitettu nyt. Tarkoitus vaaleen vihreetä metalliväriä päälle, käytössä olisi 320 ja 600 paperia. Onko aivan väärin kevyesti käydä läpi 320 paperilla appelsiini pois ja sitten 600 viimeinen hieronta ennen väriä? Jääköhän 320 naarmut mahdollisesti näkyviin jos siirtyy suoraan 600? Olisiko syytä käydä läpi 800 vielä kun metallivärit tuppaa ilmeisesti herkemmin jättämään naarmut näkyviin?
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    600 riittää jos liukkari. 800 jos vesiväri. Ei se tosin haittaa vaikka varmuuden vuoksi kävis 800 läpi 600jälkeen joka tapauksessa. Ottaa viel huomioon et käsin 600 on paljon karkeampi, kun 600 epäkeskolla.
     
    68SS tykkää tästä.
  12. 68SS

    68SS 1st gear

    Liukkarihan se väri on, eli voisi ehkä selvitä siis 600... Käsipelin tulee kyllä hierottua sillä pieniä kuoppia jäi vielä epoksiin hiomatuen kanssa. 800 toisi varmaan sitten mielenrauhaa jos innostuisi hieromaan vimpanpäälleo_O
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Suositus taitaa olla, että noin sadan välein nostetaan?
    Voi olla, että jos hyppää 320 suoraan 600, niin johonkin kohtaan jää naarmuja.
     
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Minäpä jatkan tähän.. Kyselinkin tuolla omassa ketjussa 58 chevyn blokkaamisesta. Olisiko syytä SlickSand ensin hioa karkeammalla (esim. 320) vai voiko suoraan blokata 500:lla. Väriksi ensin suorakiilto musta ja siihen myöhemmin erinäisiä kerroksia lakkaa, kuvioita jne.

    Kiitos tietäjille etukäteen.

    -Jake-
     
  15. 68SS

    68SS 1st gear

    Pienen testin jälkeen näyttää juurikin näin käyvän... Vissiin 400 paperi otettava alkuun kuitenkin
     
  16. aircool

    aircool 2nd gear

    Satasen sääntöä kun noudattaa niin saa hiomanaarmut "tapettua" ja välttyy monelta ongelmalta. Itse en kyllä massavärin pohjia kuussatasella käsin hioisi, koneella kylläkin.
     
  17. always bb

    always bb Gearhead

    Pitää noista pohjista kysyä että kumpi on se parempi. Kun on nähnyt kahta koulukuntaa kittaus paljaalle pellille vai suojatulle pellille
     
    MJF tykkää tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    No nyt sohaisit mehiläispesään... Tiedän tapauksia jotka on kitattu pellille ja maalari on ollut ehdottomasti sitä mieltä että ei missään nimessä mitään alle. Ja on yhä näyttelykelpoisia 30 vuotta myöhemmin. Ja sitten on niitä jotka sanoo ettei missään nimessä saa kitata suoraan pellille. Puhtaus on valttia.
     
  19. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    onko sillä nyt väliä kittaako suoraan pellille vai ei?
    Jos pellille suoraan, niin paree olla sitten "vuotamaton pohja".
    Happis epoksi yli molemmin puolin niin eikö se ole hyvä perusta. Oli kitti epoksin alla tai päällä, tuskin sillä mitään merkitystä.

    Juuri kuten joku yllä sanoo. Eiköhän ammattilaiset tee niin että ne hioo aina ennen vesiväriä 800 ja minimissään ei näkyvissä kohdissa 600 ja aina hyvällä koneella. Karhunkieli (hieno) kulmat, montut jne. Käsin vesihiottaessa aina vaan tahtoo tulla sitä naarmua.....
    Meikäläisen "eat Your matching numbers shit" tyyliset jutut karkeammalla, koska olen todennut että autot tykkää enemmän siitä että niillä ajetaan kuin että niitä maalataan tai taivastellaan tallissa. Ei vituta ollenkaan jos tulee käytönjälkeä kun ei ole nysvätty liikaa.

    Olihan se vanha sanontakin "liika tarkkuus on ammattitaidon puutetta".
    suomeksi tarkoittaa että johonkin on vedettävä raja joka asiassa ja ylitarkat nysvärit sekä muut virheiden metsästäjät etulinjaan polkemaan miinoja.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Jos pellissä on ollut ruostetta ja sitä on hitsattu niin epoksi ensin. Jos puhdas ehjä pelti niin kyllä se kitti siinä kestää.

    Jos peltiin on jäänyt hapettumaa (ruostetta) niin se jatkaa hapettumista kitin alla koska kitti on niin huokoista ja sisältää happea. Epoksi sulkee hapettuman ilmatiiviisti ja pysäyttää hapettumisen (ainakin hidastaa.. ).
     
    NY4dHT, juko7, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!