Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Samaa mieltä jänis2 kanssa.
    Joskus spekuloitiin täällä, että jos pintamaaliin tulee kolhu, niin polyesterikittiin pääsee imeytymään kosteutta ja jossain vaiheessa kitti poksahtaa irti. Jos ehjä epoksi alla, niin saa mielen rauhaa siltä osin.
    Onhan noissa romuissa tullut vastaan kittauksia, joiden alla pelti on aivan kirkasta ja myös kittauksia, joiden alla pelti on ruosteessa.
    Mikä johtunee, että kitattu jo huonolle pellille.
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lujin tartunta tulee, kun kittaa suoraan pellille. Mikä ei sulje pois sitä, etteikö maalin päällekin kittaamisella voisi saada tarpeeksi lujaa tartuntaa. Pitää vain olla kitin kanssa yhteensopiva ja tarpeeksi kovettunut maali ja asiallinen käsittely ennen kittausta. Teollisuusepoksien (Inertat sun muut) sanovat jatkavan kovettumista puolikin vuotta, mikä joskus heikentää niin automaalien, kuin kittienkin tartuntaa. Ja edelleen, silti heikentynytkin tartunta saattaa olla tarpeeksi hyvä.
     
  3. OldwarHorse300

    OldwarHorse300 1st gear

    ....niin tähän kitti asiaan.."entisaikaan" tehtiin aina suoraan pellille ja osa vehkeistä on edelleen hyvässä kuosissa ja toiset ei. Tärkeintä puhdas pohja, kunnollinen hionta tartunnaksi ja pinnan sulkeminen maalaamalla mahdollisimman pian hionnan jälkeen. Tietenkin hitsaussaumat käsiteltävä molemmin puolin.
    Epoksi on täysin tunteeton kuivuttuaan mutta kuivumisaika voi tosiaan vaihdella tuotteiden välillä, tähän saa vastauksen valmistajalta.
    Itse meinasin kyllä tällä kertaa kitata (työ alla -69 Baron) epoksin päälle koska projekti venyy pitkäksi.
    Maalina Tikkurilan GPL-S josta soitin tehtaalle ja kysyin miten toimii polyesterin alla ja vastaus oli että toimii .
    GPL-S on myös ihmeen hyvä hiottavaksi...ja ei taaskaan maksettu mainos:rolleyes: ...nimittäin Tikkurila ei todellakaan ole suosikki maalin toimittaja meikäläiselle (...touhuun näiden mömmöjen kanssa päivittäino_O)
    Viikonloppuja..
     
    Muokattu: 11.12.2021
    BBLate, Kustom STW, NY4dHT ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. 68SS

    68SS 1st gear

    Kyssäriä osaajille. Auto hierottu suoraksi hinkkivärillä, nyt paikoitellen valkoinen epoksi puskee alta läpi harmaan hiontavärin. Kuinka nuukaa paikkojen pohjustus harmaaksi? Ppgn metalliväri tulossa, testilätkällä tuntu pohjavärin sävy vaikuttavan harmaa lähemmäks värikarttaa...
     
  5. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Voihan ottaa vaikka 200 grammaa harmaata 2kerros väriä ja sumutella sillä valkeet piiloon ennen oikeata pintaväriä.
    Ite laitoin kirjaville pohjille valkeata kakskerros pohjaa ennen oranssia pintaväriä.
    Joo ja PPGtä molemmat, ei ongelmia.
     
  6. jus57

    jus57 Gearhead

    Nyt Pikkis värjätty näillä:
    Glasurit 285-290 filleri pohjilla
    Glasurit HS-2K-CV Kiiltävä musta Akryyli.Pinta.
    Miten pitkään pitää antaa kovettua että kannataan käydä hiomaan appelsiinit pois ja kiillottamaan.Meinattiin pärjätä ilman lakkausta?
    Kuvankin laittasin jos ei olis näin äärettömän tuskaista…
     
    impala-63 tykkää tästä.
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jos ei oo uunitettu ni anna olla vaikka viikko noin 20 asteessa. Harmittaa ihan mielettömästi ku on pehmeetä ja raapasee pohjaa myöten irti vahingossa. Nimimerkillä..
     
    jus57 tykkää tästä.
  8. jus57

    jus57 Gearhead

    Noniin…Maali kuivanut varmaan jo tarpeeksi pitkään joten nuorimies kävi kiilloitus hommiin ja kuskinovi oli hiukan appelsiinipintainen nyt ei ole.
    Kävi vaan niin että ledivalo näyttää kaikki naarmut ja tietysti hioi ne muutamasta kohdasta läpi. Tuota nuoruuden intoa kun on.Värihän on akryylia ilman lakkaa joten mitä on raati mieltä,onnistuuko ihan paikkaus vai unohtaako ja vetää oven yli kokonaan?
     
  9. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Koko ovi
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. jus57

    jus57 Gearhead

    Tulin samaan tulokseen ja hain jäykkäri purkin lisää….Katotaan mitä tällä kertaa syntyy…
     
  11. jus57

    jus57 Gearhead

    Nonii…puoleen vuoteen? En ole ovea saanu uuteen väriin kun ei kuulema häirinny kuskia.
    Kävi sen verran hassusti että pikkis jota aikasemmin oltiin ostamassa varaosiks josta myyjä teki oharin ,saatiin nyt ostetuks.
    Niinhän siinä taitaa käydä et ei sitä osiks laiteta vaan uutta projektii pukkaa..
    Nyt ois jo runko lähössä puhallukseen niin mikähän ruosteenesto väri ois edullisempi kuin tuo edellisessä käytetty inerta?
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    jus57 tykkää tästä.
  13. topi.ryynanen

    topi.ryynanen 1st gear

  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    On muuten hyvä kampe toi epocoatti moneen puuhaan. On mielyttävää kamaa hiottavanakin. Parin päivän jälkeen menee hioessa ihan pölyksi. Kuhan on kovetinta oikea määrä. Epoxit viheliäisiä että ei kestä liikaa kovetetta oikeen yhtään kun jää pehmeeks. Liian vähän niin kestää kovettua vaan pidempään. Eli tarkkana määrien kanssa. Akryylit ja polyuretaanit välitä juuri mitää ku on ees sinneppäi, mut epoksit jää purukumiks jos liikaa kovetetta. "Laitoin varmuudenvuoks vähä enemmä.."
     
  15. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Maalivalmistajat kyllä ilmoittaa paljonko kovetinta kuuluu laittaa. Vaikuttaa paljon maalauksen onnistumiseen..
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ja silti aika moni sekottaa pikku määrät pahvimukiin silmämääräsesti. 9/10 menee määrät väärin. Ite tulee käytettyä ruiskussa kertakäyttökippoja niin on helppo kattoa määrät kyljessä olevista viivoista.
     
  17. 68SS

    68SS 1st gear

    Ääni lisää täältä epoksi pellille ja märän päälle uretaani hinkki. Itse annoin epoksin kuivaa kun ajattelin että kittaan siihe välii ja si hinkki mutta olipahan työmaa epoksia karhentaa.. voin vaa kuvitella jos porukka oikeesti viel käyttää jotai teknos lattiaepokseja säästääksee parikybää. Hiekkapuhaltamalla tulee puhtain ja paras tartunta, mukava maalata, kunhan et lommolle vaa puhalla, soodaa ei missää nimes
     
    BBLate tykkää tästä.
  18. Minä käytän Temacoat GPL-S sävytettynä. Halpaa kun ostaa vaikka muutaman 3litran pänikän aina kerralla.

    Pellin päälle kittaus, Teoll.epoksi ympäri, viimeistelykittaus ohuesti (jos tarvii) ja kevyt hinkkaväri viimeisenä ennen 500 tai 600 hiontaa.
    Toki nämä mitään näyttelyjuttuja ole, mutta esim. tuohon lavaan + takalaitaan 4litraa valmista värkkiä, 1kk kuivattelua ja hionta menossa. Tästä autosta tulee musta, joten musta epoksi toimii + päälle musta akryyli ja suojien jne sisään viimeisenä kivenisku.

    ah



    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    20:n pöntössä vielä halvempaa.
     
  20. On halvempaa. Ennen käytin 9litran (10l) päniköitä, mutta tarve sen verran vähäistä että tahtoo kuivata ja käsitteleminen aina mukavampaa 1litran tai 3litran astioista.
    Edullisuus varmasti tulee siitä tunteeko väriliikkeen omistajaa tai onko itsellä firma jolla saa jonkinlaisen nettohinnan tavaroille.

    Olen huomannut että edullisesti myyvät nettimyyntinä akryyleitä, lakkoja jne.
    Itse kuitenkin olen ollut tyytyväinen kun Autoarta Oy tuossa rengastiellä, palvelu hyvää, antaa jotain alennuksia, hyvät valikoimat kaikkea maalaamiseen, hiomiseen liittyvää. Ei tarvi hirveästi ihmetellä kun ajaa pari kilometriä ja kaikki on siinä.
    Lisäksi palvelu niin hyvää että nytkin jätin vanteet pulverimaalattavaksi. Firman työntekijä vie ne maalaamoon ja noutaa kun valmiit. Itse ei tarvi turhaan ajella ees taas pitkin maakuntaa.

    Ompa joskus kesken ruiskutuksen joutunut heiltä hakemaan jotain pikaisesti tarvittavaa. Onneksi koko maailma ei ole vielä mennyt kalle anttilan tyyppiseksi postimyynniksi.

    A
     

Kerro tästä muillekin!