auton nytkähdys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jyrgen, 16.7.2010.

  1. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Eli taas aloittelevana automaattivaihde-asiantuntijana kysäisin seuraavaa:

    Kun pistän vaihteen päälle (D tai R), niin auto nytkähtää huomattavan paljon. Onko se normaalia vanhoissa jenkeissä? Vai pitäisikö vaihteenvaihdon olla lähes huomaamaton tapahtuma?

    kone on 350 ja laatikko 200

    kiits
     
  2. jublomb

    jublomb 1st gear

    Paljonkos tyhjäkäynti kierrokset mahtaa olla?
     
  3. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    pikkase vajaa tuhat, siis P asennossa

    lisätään vielä, että sitten kun laitan vaihteen simään on kierroksia kaasua painamatta about 500
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä varmaan on ihan normaalia etenkin jos tyhjäkäynti on tuhannen hujakoilla.
     
  5. ford59

    ford59 1st gear

    Vaihtuuko vaihteet pienellä pintakaasulla ajettaessa pehmeästi, vai nykäseekö silloinkin, jos nykäisee niin TV kaapelia tai tankoa voi hieman koettaa löysätä.
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Automaatti vetää voimansiirron kaikki löysät (vaihdelaatikko, kardaani, perä) kiinni, kun vaihdekeppi laitetaan johonkin ajoasentoon. Mitä suurempi tyhjäkäynti on, sitä voimakkaammin se tapahtuu.
    Ei tuossa välttämättä ole mitään epänormaalia, etenkään jos perässä on jo vähän klappia. Tyhjäkäynti kuulostaa korkeanlaiselta.
     
  7. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    eli siis ensiksi kannattattaa kokeilla säätää tyhjäkäyntiä pienemmäksi, jos se vaikuttaisi asiaan? Paljonka sen pitäisi olla "normaalisti"?

    kiitos muuten vastauksista
     
  8. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Mielestäni nykäisee kyllä hieman pintakaasulla ajaessa...
     
  9. ford59

    ford59 1st gear

    Mikä auto/moottori/laatikko kyseessä? Tyhjäkäynti kannattaa laskea n. 600-800 kierrokseen jos vakio moottori, jos sen jälkeenkin vielä paukahtaa vaihde päälle niin sitten tv säädön kimppuun. Onkohan vaihteisto vakio vai jollain shift-kitillä?
     
  10. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Mun auto on 78 camaro, 350 moottori ja th200 laatikko (ainakin pulttien lukumäärän ja laatikon muodon mukaan).
    Kone pitäis olla kyl vakio. Ostin auton kyl vasta muutama kuukaus sitte ja ylläreitä varmaan tulee vielä projektin edetessä... ja tosiaan, eka jenkki joten hieman pihalla....

    shift kiteistä ei ollu oston yhteydessä mitään puhetta. En kyllä tajunnu kysyäkään.... Voiko sitä mitenkään tarkistaa onko asennettu mitään aijemmin?

    Voitko selventää, mikä on tuo TV? Heitä vaikka joku linkki mistä selviää jos et jaksa selittää... nöyrimmät kiitokset
     
  11. iikka-

    iikka- 3rd gear

  12. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Mulla teki tota samaa, kunnes purin perän ja vaihdoin lukon sinne sisälle + säädin hammaskosketuksen ja välykset perästä kohdalleen.

    Jos on matalan "stallin" turbiini + korkea tyhjäkäynti, niin sen kyllä huomaa kun voimansiirrosta kerätään löysät pois.
     
  13. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Noniin, Pudotin tyhjäkäynnin 600 kierrokseen, ja vaikutti huomattavasti. Lakkas nykimästä liikoja. Kiitos neuvoista. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta ajon aikana.
     
  14. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    mulla on tyhjäkäynti yli tonnin hiukan liikaa
    pykälä päällä 960

    miten tota saa laskettua 307 saastevehkeessä onko mahollista
     
  15. L.P.

    L.P. Gearhead

    307 taisi olla kaasuttimella tuotannon loppuun asti. Tyhjäkäyntiruuvista kiertämällä kokeilisin ensimmäisenä.
     
  16. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    sen ruuvin voi ottaa vaikka pois ei vaikuta tyhjäkäyntiin

    89 ja q-jet
     
  17. ford59

    ford59 1st gear

    Jääkö ryyppy hieman päälle tai alipainevuotoa jossain?
     
  18. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    jaa a

    vois olla ryyppy vika kun kulutus on 25l/100km

    ryypyn 3 ruuvia on korvattu popniiteillä
    eikun poraamaan :mad:
     
  19. fisu

    fisu Gearhead

    katos ettei siel kaasarin oikealla puolella oleva vipstaaki jätä päälle, on siinä ryyppymokkulan alla ihan rungossa kiinni ja siitä sojottaa ylöspäin sellaanen ihme paino tms...
    Avaat vähän kaasua ni sen pitäisi heilua vapaasti ja siin on porrastus että pitää kierroksia ylhäällä vaiheittain, meillä se jumii välillä ja viasta(q-jet) pääsee ilmeisesti eroon ainoastaan Edelbrock&vakuumiAccel yhdistelmällä :poff:
     

Kerro tästä muillekin!