Auton omatoiminen haku USA:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja oldirtyjuhis, 9.11.2006.

  1. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Jep, kyllähän sitä matkaa kertyy suorintakin reittiä melkoisesti. Ensisijaisesti olen katsellut autoja hieman lähempää, vaihtoehtoja on löytynyt mm. Teksasista ja Philadelphiasta. Suunnitelmissa olisikin lomailla samalla kun ostan auton.

    Mutta tosiaan tietoa kaivataan edelleen noista kilpi / siirtokilpi / vakuutus jutuista.
     
  2. MP65

    MP65 1st gear

    olddirtyjuhis-

    Huono tsäkä kun haluat ostaa auton ja vakuutuksen Californiasta -meillä kun sattuu olemaan varmaan kaikkein hankalimmat vakuutus systeemit. Mitä he haluavat nähdä vakuutustoimistossa on;
    Californian ajokortti, ostamasi auton Title, paikallinen osoite (hotellin osoitteen voi antaa, ei tarvi sanoa että kyseesä on hotelli,) puhelinnumero (kännykkä ok)ja joko luottokortti tai paikallisen pankin tilinnumero. Sinun tulee esiintyä paikallisena, vaikka juuri Californiaan muuttaneena.
    Noilla pitäisi periaatteessa irrota vakuutus. Kysyvät myös ammattia, monta vuotta on ajettu yhteensä, käytetäänkö autoa mahdollisesti johonkin työajoon yms. ja allekirjoitus ja nimikirjaimet noin 15-20:een eri kohtaan. Tää on ihan rutiinia.

    Autoa yksityiseltä ostettaessa täytätte myyjän kanssa Titlen lokerot (myyjän, ostajan nimi, osoite jne.) Hyvä tsekata että Titlessä oleva VIN koodi matsaa autossa olevan kanssa, samoin rekkari, tietty. Myyjä irroittaa itseleen kuuluvan osan Titlestä. Tää on viiden minuutin juttu.
    Erikseen paperille omin sanoin kauppakirja -Bill Of Sale- ja nimet alle.

    Titlen kanssa (on se Bill Of Salekin hyvä olla messissä kaiken varalta) sitten sinne vakuutusfirmaan. Kun vakuutus on ostettu, saat lapun joka todistaa että sinulla on sellainen ja se on voimassa. Vakuutusta myydään vuodeksi kerrallaan, ja tietenkään et maksa koko vuotta kerralla kerran olet jenkeissä vain lomalla, eli kun down payment tulee puheeksi haluat maksaa mahdollismman vähän kerralla. Sen jälkeen lähettävät kk maksut siihen antamaasi hotellin osoitteeseen (kun reissu on ohi, otat yhteyttä samaiseen vakuutusfirmaan ja peruutat vakuutuksen, niin eivät lähetä niitä maksulappuja sinne.
    Vakuutuslapun kanssa ja Titlen kanssa sitten lähimpään DMV toimistoon rekisteröimään auto sinun nimiisi. Normaalisti tää prosessi vie tunnista kolmeen, riippuen jonoista ja etäisyyksistä.
    Näin siis omatoimisesti.

    Tähän voi löytyä joku kätevämpi systeemi missä ei tarvi valehdella koti-osoitettaan tms. kun otat yhteyttä AAA:han ja selvität heille saman asian Tää American Automobile Association (googlaa, sivut löytyy) erikoistuu autoilu ongelmien ratkaisuun. He, mm. myyvät autovakuutuksia, rekisteröivät autoja -ei tarvi mennä DMV:hen ollenkaan- jne. Kokeile suoraan www.aaa.com saattaisi olla toi, sieltä sitten joku "international" -linkki.

    Sun tapauksessa, kun ilmeisesti haluat pelata varman päälle mitään lakia rikkomatta, suosittelen asian selvittelyä AAA:n kanssa. Kerro tarkaan ja selvästi suunnitelmistasi. Palvelut maksaa hiukan, ei ole kallista ja on paljon kätevämpää kuin DMV_n ja normaalien vak. yhtiöiden kanssa.
    Kun olet selvittänyt asian AAA:lle ja jos vastaus on että kyseisen autoiluloman järjestäminen on laillisesti mahdotonta (kerran et asu Californiassa) niin se on sitten varmaan totta. Itse kyllä uskon heillä on joku ratkaisu tähän.

    Californiasta Floridaan viikossa, piece of cake, itse muutin Miamista Losiin autolla 3,5:ssä päivässä, auto täynnä kamaa, oli pari Uusi Seelantilaista liftari kimmaakin osuudella Miami- New Orleans ja kyseinen New Yorker ritsa keitti vähän väliä. Ei siinä paljon maisemia ehtinyt ihailemaan. Möinkin auton sitten LAssa $200:lla.
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Voin suositella Geicoa, antoi ulkomaalaiselle vakuutuksen helposti, paikallisella ajokortilla sai vielä alennukset. http://www.geico.com/auto/
    Käyttöauton vakuutus oli tuolla ja tuotavan harrasteauton vakuutus liitettiin osaksi vakuutussopimusta auton siirron ajaksi, kätevää.
     
  4. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Nonii, nyt alkaa tulla loistavia vinkkejä ja tietoa porukalta! Erityisesti MP65:lle kiitos kun jaksoit selvittää asian noin selkeästi. Jos jollain muulla olisi varmaa tietoa kuinka homma eroaa muissa osavaltioissa, niin kertokaa ihmessä. Eli joidenkin osavaltioiden DMV sivuilta olen lukenut että voivat vaatia jopa social security numeroa, jota minulta ei tietenkään löydy.

    Ja nimenomaan kiinnostaisi saada ne temporary tagit eli lyhytaikaiset siirtokilvet osavaltiosta ulos vientiä varten. Ettei tarvisi turhaan sales taxia maksella..
     
  5. MP65

    MP65 1st gear

    olddirtyjuhis´
    jos olet ihan tosissasi sun reissun suhteen, pane lisää kysymyksiä pvllä. Kerron mitä tiedän.
     
  6. Stimbe

    Stimbe 1st gear

    Morjes,
    Ohessa patka Michiganin Secretary of Staten sivuilta (paikallinen DMW)

    Myyjalle seuraava ohje
    #
    Keep your license plate! Never leave it on the vehicle or let the buyer borrow it. You can transfer the plate to another vehicle you may own or purchase.
    #
    The buyer may drive the vehicle home without a license plate using the most direct route if they carry the assigned title from the seller.

    Ja ainakin meilla taalla vakuutus otetaan autolle eika kilville. Mulla ei ole ikina ollu autoa ostaessa muuta kun vakuutus ko. Vin-numerolle.
    Itse asiassa rupesi tama asia kiinnostamaan niin paljon etta pitaakin soittaa Marylle Secretary of Stateen...
    Dealerilta ostettaessa kannattaa selvittaa osavaltion laki sales taxin keraamisessa. Kun toisilla osavaltioilla on keskenaan ns. keraamis sopimus ja ne ei voi antaa autoa ulos liikkeesta muuten kuin hinaamalla jos sales taxia ei maksa.
    Ohio on todella vaikea jos kyseessa on kallis auto!!!
     
  7. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Ilmoittele ihmeessä jos jotain selviää! Aika selvää kauraahan tuo Temporary Registration / In-Transit juttu olisi jos asuisin pysyvästi USA:ssa. Mutta kun tarkoitus on vain ulkomaalaisena saada jotkut kilvet + vakuutus viikon tai parin ajeluja varten. Ja yrittäisi tietysti selviytyä mahdollisimman helposti ja halvalla, laillisuutta unohtamatta.

    Itse olen lueskellut netistä eri osavaltioiden DMV:n sivuilta tietoa ja kovasti tuntuu vaatimukset vaihtelevan eri osavaltioiden välillä.
     
  8. MP65

    MP65 1st gear

    ... ja Californiassa vakuutusta ostettetessa autolle, se on voimassa vain niille henkilöille joiden nimi on listattu vakuutus papereihin. On tosin joku ryhmä-systeemi, mistä pitää maksaa erikseen vakuutusta hankittaessa, jonka avulla joku muukin saa ajaa. Joo, tiedän, elokuvissahan kuka tahansa saatta hypätä rattiin, no problem, mutta sellaista jenkki-jees meininkiä onkin vain elokuvissa.
    Toisin sanoen, ryhmä tulee californiaan lomalle, ostaa auton, joku käy ostamassa vakuutuksen ja lähtään reissuun. Myöhemmin kolaritilanteessa joku muu on ratissa, ja ko. henkilöa ei oltu listattu vak. papereihin= sama kuin ei olisi vakuutusta ollenkaan. Oikeudessa tuomari saattaa päästää helpolla (samon poliisit jos on vain joku rutiini tarkastus, niille riittää yleensä mikä tahansa vakuutuslappu, vaikka vanhentunut) kerran jotain tuli tehtyä vakuutuksen hommaamisen eteen, mutta takuulla vakuutus yhtiölle se on syy olla korvaamatta mitään.
    Sellainenkin kiemura siinä oli -oma koht. kokemus- aikoinaan mun live-in tyttöystävä olisi pitänyt listata mun vakuutukseen(ja siitä maksetaan erikseen) mutta jos samainen nainen olisi ollut vain mun kämppis, ilman mitään henk. koht. suhdetta muhun, hänet olisi listattu ilmaiseksi.

    Eli tarkkana. Vakuutusta ostettaessa kun he kyselevät niitä kymmeniä kysymyksiä ja allekirjoittavat niitä pariakymmentä paperia, tarkoitus onkin varmaan juuri se, että vakuutettavan tarkkaavaisuus herpaantuu ja tulee allekirjoitettua joku kohta jonka verukkeella onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiön ei tarvi maksaa yhtään mitään.

    -oldirtyjuhan pm: palaan asiaan viikonlopun jälkeen.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sc:ssä tuo menee muistaakseni niin että myyjä tietysti pitää kilvet ja uusi ostaja saa ajaa max 90 päivää ilman kilpiä! Muistaakseni siinä oli joku aika jona vakutus pitää ottaa uudelle hankinnalle. Muuten vakuutus tietysti pitää olla ja sitä varten social security number eli se siitä.

    Kaveri haki mulle auton ja unohti dealer platen kotiin, se kottero piti ostaa sen omiin nimiin jotta sai ajaa ilman mitään kilpeä

    :lol:
     
  10. HC-Silence

    HC-Silence 3rd gear

    Nostetaanpas mielenkiinnosta vanha topic ja nuori kirjoittelija takaisin henkiin aiheena Kalifornia ja Soumalainen ukkeli autokaupoilla lomamatkalla vuonna 2020.

    Onko mikään muuttunut vuosikymmenien vaihtuessa? Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että jos ostan auton yksityiseltä myyjältä nykyään, niin onko edes kauppojen syntymispäivänä mahdollista ajaa autoa huolintafirman tontille laillisesti omin rantein? Tuomitseeko Kalifornian lakinystyrät edelleen lyhyen tai vähän pidemmänkin highway siirtymän kohti enkelten kaupunkia suunnasta X?

    Vakuutus on siis vanhan lukemani tekstin mukaan kuljettajakohtainen, joka nyt vaikuttaisi automaattisesti tarkoittavan sitä, ettei itsellä ole mitään asiaa auton rattiin ennen omakohtaisen vakuutuksen hankkimista? Pitää paneutua tähän aiheeseen vähän syvemmin ja saada varmuudet näihin asioihin, sillä eihän nyt tyhjin kontein paluu reilun parin viikon reissulta ole edes vaihtoehto.
     

Kerro tästä muillekin!