Auton paino ja iskunvaimennin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja d-lowrider, 22.10.2015.

  1. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Mitä mahtaa siitä seurata käytännössä jos laittaa esim. puolet painavamman auton iskarit kevyempään?
     
  2. jarona

    jarona Gearhead

    Siitä tulee heti jämerämpi ku ei heilu niin...
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lainataas vähän. Miten kun katselin samaan autoon jota ollut sporttialustalla ja normaalilla niin tuntui jopa että sportti-iskareissa saattoi olla pidempi liikematka ja avautuma siis.


    Eli niistä ei voi päätellä iskarin pehmeyttä? Itse kun luulin että pitkä jousto ois pehmeyttä.
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Ei se auton painosta suoraan riipu millainen tulee, vaan jousitetun massan suuruudesta, jousen jäykkyydestä ja onko painavampi auto millaiseksi viritetty alustaltaan.

    Iskarin liikeradan pituudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa mikä on iskarin sisään/ulosjousto vaimennusvoimat tai miten se voima muuttuu iskarin männän liikenopeuden muuttuessa.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli onko kevyemmän iskarit raskaassa autossa alkuvetelät kun on suunniteltu kevyemmälle massalle?

    Eli tuleeko sit 1000kg raskaamman auton iskareilla kevyestä autosta sellainen pitkän matkan heijaaja kun iskunvaimentimet luulee, ettei tule iskua vaan liikettä
     
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Alustan rakenne vaikuttaa myös ottaako iskari koko pyörän liike matkan vastaan (mcperson) vai 1/2 iskari puolessa välissä tukivartta.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No, kun katsoo jonkun iskarin sopivuutta, otetaan esimerkiksi vaikka 1965 Toyota Coronaan sopivat iskarit, valmistaja (Gabriel) antaa saman numeron iskarin vaikkapa vuoden 1972 Ford Gran Torinoon. Corona 960kg omamassa, Torino 1800+kg omamassa.

    Minulla olevaan hiluxiin HD iskarit taas on samat kuin F350 foordiin. Hiluxin omamassa 1200kg, kokonaismassa 2400kg. F350:ssä ehkä vähän enemmän.

    En ihan ymmärrä logiikkaa.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oisko niin, et iskarihan estää rengasta/akselia pomppimasta

    Eli vaikka f350 ford painais 5000kg ja hilux 2000kg kun molemmissa on jousittamaton massa (akseli+rengas) vaikka 500kg, niin eihän siinä sitä pomppivaa massaa ole sen enempää

    Mut ois tosiaan kiinnostavaa tietää, et kumpaan suuntaan jouston hidastus menee ylikokoisilla iskareilla eli pysyykö renkaat tiessä, mut saako kori heijata mukavasti heitoissa laidasta laitaan


    Jos näin niin kuorma-auto puolelta tulee seuraavat iskari sellaiseen jossa on erilliset iskarit :poff:
     

Kerro tästä muillekin!