Auton punnitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vormula-77, 20.8.2004.

  1. Vormula-77

    Vormula-77 1st gear

    Missä saisi punnittua auton, että tietäis paljon peltilehmä painaa oikeesti...?
     
  2. Timmo

    Timmo 1st gear

    Isoilla kaatopaikoilla lie vaaka?
     
  3. Vormula-77

    Vormula-77 1st gear

    Ite mietin sorakeisareitten vaakoja, suostuiskohan sellases punnitsemaan. Kaatopaikalle ei uskalla mennä ku ne rupee perimään kuitenki ongelma jäte maksua...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katsastuskonttorilla meikä kävi punnitsemassa, eikä maksanut paljoa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites ku meikäläisen vakiokonttorilla ei oo ku semmonen vaaka mihin ei sovi koko auto, vaan molemmat akselit pitää punnita erikseen? Siitä ei vissiin saa todellista kokonaispainoa mitenkään?
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    eikös se ole niin että noi "rekkamiehet" tietää parhaat puntaripaikat, ja ihan ilmaiseksi, itte kävin yhdellä turvemiesten puntarilla ihan vaan kokeeksi, vaaka näytti 2950 kg ilman kuskia (ja tyhjällä tankilla: )
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyl sen akselipainon jotain täytyy kertoo, jollei autolla ole tapana ilmassa leijua. Oikeastaan parempikin niin saa painonjakaumankin selville... Peruskoulufysiikalla F1=F2+F3. :wink:
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noi iskaritesterit näkyy punnintsevan jopa joka kulman erikseen, kalibroinnin tarkkuudesta en sitten tiedä. Astrossa on aika kivasti painoa etuakselilla....... :odroll:
     
  9. cj-simo

    cj-simo 1st gear

    punnituksesta katsastusasemalla ikimuistoinen kokemus,insinööri totesi
    että liikaa etuakseli massaa koneen vaihdon yhteydessä,noin 70kg,
    siis laihdutus kuurille jostain mutta mistä!!!olin kusessa,ei voi olla totta,
    omien laskujen mukaan mahdoton yhtälö.mutta katsastusmies aina oikeassa,sattumalta kaveri käy firmassa joka valmistaan vaakoja joita
    esim,poliisit käyttää maantiellä ratsioissa,vien auton sinne,punnitaan auto
    ja kas kummaa auto painaakin vähemmän mitä rekisterinotteen etuakseli
    massa ilmoittaa,huomattavasti!!!syykin selvisi,konttorilla auton punnittu
    etupään montussa jossa painoanturi sijaitsi,siis jarrudynossa,painopiste
    siis voimakkaasti edessä ja siitä lisä etuakseli massaan,aika loogista.
    asia siis selvisi lopulta helpotuksella,mitään vikaa tai liikapainoa ei ollut
    kertynyt,opetus oli vain että se insinööri siellä asemalla onkin vain ihminen,,,,syö ja paskantaa samanlailla kuin me jotka siellä asioimme kusi sukassa vuosien työn jälkeen,ja tämä tarina on tosi!
     
  10. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Noi sorakeisareiden ja muiden kuorma- ja rekka-autoja punnitsevien vaa´at ovat alle 5000kg painoissa vähän arpapelia.

    Eräässä autokilpailussa (en mainitse missä - syntyi aikamoinen kalabaliikki) autot punnittiin rekka-vaa´alla ja tulokset olivat huimia = minunkin 740kg auto näytti 960kg:tä ja kaverin 715kg painonen 570kg. Voitte vain arvata mikä sotku syntyi kun puolentoistasataa kilpa-autoa meinattiin katsataa kyseisellä vaa´alla :soosoo:

    Eli punnitkaa puntarilla, minkä skaala osuu suurinpiirtein kohilleen.
     
  11. AtAi

    AtAi 1st gear

    Vanha topic mutta joku varmaan osaa auttaa.

    Onko turku-salo seudulla siirrettäviä vaakoja mitä vois vuokrata joltain?
    Pitäs kilpuri punnita ja sen vieminen konttuurille punnittavaks on aika rectumista, ja romu-ukkojen vaa´at heittää vähän liikaa... ja henkilövaaoissa ei riitä asteikko :rotfl:
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Monilla rakreis ukoilla on vaakat, joita varmaan voi lainata. Punnitseminen onnistuu myös vaikkapa V8-GTI-päivillä jossa on ollut fyyran vaakat mukana. Tosiaan noi kuormurien punnitusvehkeet on harvemmin kalibroitu henkilöautopainoille ja en itsekään oikeen luota noihin konttuurin vaakojen kertomiin mm. just yllämainitusta syystä.
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

    Joskus rick jonesilla oli myytävänä vaakasysteemiä, missä renkaiden alle tuli sellaset tuet ja henkilövaaka siihen tuen toisen pään alle. Siitä näki rengaspainon tietyllä vipusuhtella, esim 1/3, mistä sai laskettua tarkan painon renkaalle, että kyllä henkilövaakoillakin saa punnittua, mutta vaatii just nuo alustat, eikä oo mitään avaruusteknoligiaa tehdä sellaset :rotfl:
     
  14. AtAi

    AtAi 1st gear

    Ei viiti tdi/R6-päiville hinata sitä varten.
    Kyllä siellä muuten olis kohtuuhintainen vaakaus.
     
  15. jake74

    jake74 1st gear

    kaveri käytti jokkisfiiatin katastuskonttorin vaakalla joka mitaa akselipainot. konttorin vaakan mukaa fiiatti oli 70kg alipainonen. kaveri laitto 70kg painoo lisaa ja seuraavassa kisassa punnittii auton kokosella vaakalla. fiiatti oli nyt 50kg ylipainonen :D
     
  16. AtAi

    AtAi 1st gear

    Meillä ei onneks oo noin tarkkaa, tehtiin päätös että raijataan kontuurille kun ei keksi mistä saa kelvollisia vaakoja lainaan/vuokralle.
    Käydään sitten samalla konttuurilla siinä vaiheessa kun auto on purettu ja sitten siinä vaiheessa kun on kilpailukunnossa, niin saa mittauksien väliset erot ylös, johon voi varmaan suunnilleen luottaa.

    Alipainosta tosta ei ees saa teoriassa kun säännöt vähän muuta kuin jokkiksen leikkaa & liimaa.. :rotfl:
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    Siis henkilövaakoilla tähän malliin:
    [​IMG]

    Vaikka 1/3 vipusuhteella, vähän putkee, levyy ja vaa`at halpahallista, ni ei maksa kättä ja jalkaa.
     
  18. hara64

    hara64 1st gear

    tuossa henkilövaaka mittauksesta heräs muutama kysymys.

    on tuollainen kolmi piste "teline" johonka rengas laitetaan,taitaa olla aika tarkkaa siitä missä kohtaa rengas on?

    mitenkäs renkaan leveys vaikuttaa mitta tulokseen?
    (levee rengas jakaa painoaan isommalle alalle kuin kapea)

    ilmanpaine renkaassa ?
    jos on kovat paineet niin vastaa keskeltä ja vastaavasti löysä rengas vastaa reunoilta

    mistä tuo 1/3 vipusuhde mitataan?
     
  19. Mopar

    Mopar Gearhead

    Siihenhän täytyy tehä tuon renkaan alle tulevan levyn alle saranointi piste, esin 12mm pultista/holkista, mitä kautta siihen saadaan tarkka painopiste. Sama homma tuossa vaa`an päässä. Silloinhan paino kulkee aina noiden pisteiden kautta. Tuki/kautta renkaan painopisteiden mittaerosta saadaan sitten laskettua(vipuvarsi) tarkka paino renkaalle.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kannattaa se 1/3 unohtaa.

    Normi henkilövaaka kaiketi punnitsee 0-120 kiloa. Maksimissaan voi punnita 360 kilon painoja.

    1.2 metrinen varsi, renkaan tassu 30cm päässä maapisteestä, silloin saa jo 480 kiloa rengaspainoa mitattua.
    Tietty jos kotteron paino on alle 1500 reilusti niin riittää se 1/3 suhde. Muuten melkein suosittelisin 1/4 suhdetta.




    Toi oli kyllä hyvä idea, moisen vois vaikka askarrella joku päivä.
     

Kerro tästä muillekin!