Auton sielunelämä pc:lle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Duron, 27.3.2008.

  1. Duron

    Duron 1st gear

    Eli oliskohan kellään kokemusta tälläsestä laitteesta mitä elekmassa myydään

    http://www.elekma.com/product_info.php? ... cts_id=883

    Meinasin että tilaan ,mutta ajattelin kysästä vähän että onko kukaan käyttänyt vastaavaa?

    itelläni olis tarvetta lukea mm:

    -camaro 86
    -buick stw 84
    -van g20 90
    -pontiac trans sport 93

    Merkkisistä mallisista ikäsistä autoista viat yms eli sopiikohan tuo vehjes näihin kaikkiihin.
     
  2. Stance

    Stance Gearhead

    Sama piuha, mutta en saa 1990 Capricesta dataa ulos. Asentuu oikein porttiin, mutta dataa ei tule. Tiedon mukaan tuossa vuosimallissa ei olisi tarvittavaa datapiuhaa aldl-liittimelle, kumoaa ken tietää. Piuha ja cd on jouten.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo piuha on oikeasti hyvä ja toimii useimmissa GM autoissa joissa tuo kyseinen vanhempi OBDI järjestelmä.
    Itsellä käytetty 1227477 TBI boxin kanssa pikkarissa ja hyvin tulee kaikki data ulos...hyvä seurata ajon aikanakin mitä koneessa tapahtuu,mitä mikin anturi näyttää missäkin vaiheessa,miten seokset käyttäytyy,kuinka laatikko/turbiini toimii,näkee kierrokset,auton nopeuden jne.

    Saattaa vaatia hieman virittelyä ja pitää varmistaa että valitsee juuri oikean ECM-boxin sieltä WinALDL ohjelman valikosta.

    Lisäksi se siinä piuhan USB-päässä oleva jumpperi vaikuttaa asiaan,pitää olla juuri oikein...omassa ei muistaakseni käytetä sitä kun ruutta...siitä on ohje mukana.

    Oma käyttöjärjestelmä on WinXP,enkä tiedä toimiiko Vista:n tai muiden käyttisten kanssa :eek:

    Kyllä ainakin 1990 5.0 tbi Caprice:ssa on tarvittava serial data link piuha.
    Se lähtee ECM-boxilta navasta A8 (org = oranssi) ja tulee ALDL liittimelle napaan E.
    Ei ole myöskään mitenkään mahdoton lisätä jälkeenpäin...se on ihan vain pelkkä johto ja käytännössä sama napa kaikissa boxeissa.

    Ainakin mulle tuli mukana tulevalla CD-rompulla vanha WinALDL ohjelma jossa ei ollut tarpeeksi valinnaisia COM-portteja,mutta kun haki tuolta http://web.telia.com/~u60113744/softwar ... inaldl.htm uusimman version,niin rupes asentumaan koneelle ja toimimaan sen myötä.
     
  4. kira

    kira 1st gear

    Morot,

    Paha sanoa onko kyseinen naru "hintansa arvoinen"?! (itsellä ikinä ei vaan ole ollut tarvetta (lue halua) ostaa valmista...)

    Mutta jos kolvi pysyy kädessä niin kyllähän sen "tavalliseen COM-porttiin" tulevan kikkareen saa kasattua ihan normiosista muutamalla egulla (jos joutuu ostaan himmelit mutta normaalisti niitä nyt pyörii joka harrastajan lootissa)
    Tarvitaan "muutama vastus/trankku", liitin, sopivaa piuhaa...
    Winaldl sivuilla on teko-ohjeet 160:selle kaapelille.
    Jos tarvii 8192:sta niin siihenkin löytyy trankku/MAX232-kytkiksiä.

    - Kimmo
     
  5. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Mikä on 8192 ?
    Mika
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Suurin etu tuolla valmiilla kaapelilla on että se on USB-kaapeli kun tuo toinen WinALDL ohjeiden mukainen on RS-232 sarjaporttiintuleva...uudemmissa kannettavissa alkaa noita sarjaportteja olemaan harvassa,toki niitäkin saa esim Verkkokaupasta.

    Tiedä sitten kuinka helppo/vaikea se on muuttaa USB liittimelle sopivaksi...periaatteessahan tuo valmiskaapeli on tehty juuri tuon ohjeen mukaan.

    Tuskimpa monelta normi autoharrastajalta löytyy tarvittavia "rojuja" ihan lootista ellei harrasta elektroniikkaa...en harrasta itsekään tosin mulla osat tuon kaapelin kasaamiseen löytyy,mutta en itse jaksanut ruveta kasaamaan koskaan kun t-kone jossa USB-liittimet.

    Mahtaako Wintoosa tunnistaa itse tehdynkaapelin ilman herjoja joissa ilmoittaa ongelmasta laiteasennuksessa ja että "laitetta ei voitu asentaa plaa plaa...eikä se ehkä toimi oikein" ja se siitä sitten heitä roskiin,kuten yleensä näillä itse kyhätyillä ja "Made in China" laitteiden kanssa käy.

    Tämän valmiin kaapelin se tunnistaa ja kysyy ajureita levyltä ja asentuu heti ongelmitta.

    En ole tietokonenero,enkä ymmärrä tietokoneista mitään muuta kun että Wintoosa on aika vit...n systeemi ja jos "suojelurahaa" ei ole maksettu Bill-boy:lle niin mikään ei toimi ! :mad:

    Jos meinaat 8192:lla tuota -> http://www.techedge.com.au/vehicle/aldl8192/8192hw.htm niin ei toimi ainakaan mulla linkki sinne enään...koko Tech Edge tuntuu kadonneen ???? :eek:
     
  7. kira

    kira 1st gear

    Herps,

    No sen nopeampi kaksisuuntaisen diagnostiikkaväylän nopeus...

    Sitä on käytetty -90-luvun alkupuoliskon (+/-parivuotta) vempeleissä.

    Ja seuraavan sivun kautta saisi lisätietoa aiheesta (mutta kun toi internetti tuntuu viimeinkin kaatuneen) http://www.techedge.com.au/vehicle/aldl8192/8192hw.htm
    no kuukkelin syöttämällä "aldl 8192" ekan osuman välimuistista voi katsella jotakin osviittaa.

    - Kimmo

    Joo, ei olisi pitänyt käydä kahveella välillä... edellinen oli nopeempi...
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    HUH...näköjään olin tallentanut tuon 8192 Baud:n kytkiksen kuvan (onneksi) omiin tiedostoihin...siitä saa näköjään molemmat sekä 160 baud että 8192 baud ulos sarjaportille...

    Toisaalta eiköhän tuo 160 baud riitä kaikkiin näihin vanhempiin laitteisiin...siitäkin on lista taas jossain...muistais vaan missä. :eek:

    Edit: Tuolta löytyy se kytkis -> http://www.electronicsharing.com/elect/ ... 02002.html
     
  9. kira

    kira 1st gear

    Jeps,

    Ja helpointahan se on kurkkasta auton liittimeen ja ihmetellä mihin nassukoihin tulee tavaraa...

    - Kimmo
     
  10. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Mistäs sen tietää mitä baud reittiä auto käyttää ?

    Lähinnä nyt haen, että voisiko 6.2D konetta lukea jollain ohjelmalla.
    Edes kierrosnopeus...
    Mika
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vanhemmista 6.2D vehkeistä ei taida saada mitään dataa ulos...mutta en oikein tunne noita dieseleitä ja niiden pumpunohjausta...käsittääkseni niitä silti ei ohjata vielä sähköisesti ennen kuin tulee se uudempi 6.5D/TD.

    Ainakin 6.5 diesel GM Trucks 94 - 95 käyttävät juuri tuota nopeampaa 8192 baud tiedonsiirtoa.

    Tuossa yksi linkki koskien 6.5D ja 6.5TD.tä -> http://www.enghmotors.com/basic/default.aspx

    Tuolla kaapelilla voi lukea molempia ja tukee myös muita ohjelmia kuin tuota dieselin ohjelmaa...mm WinALDL http://www.enghmotors.com/cable/default.aspx

    Käy ilmi sekin mistä mikin luetaan ALDL liittimeltä...160 baud napa E ja 8192 baud napa M.
     
  12. Stance

    Stance Gearhead

    Mun auto on siis 1990 Caprice 307Y 4k koneella eli kaasuttimella. Tuota ei löydy sieltä WinALDL ohjelman listalta, mutta kävin niitä mahdollisia kyllä läpi läppärin kanssa autossa istuen. Ja sen jumpperinkin kanssa tuli pelattua, tulee vaan aika monta kombinaatiota kokeiltavaksi kun ei ole varmuutta, joten voihan se olla ettei vaan asetukset sattuneet kohdilleen, kun parina iltana sen kanssa taistelin. Tuon serial data link piuhan tutkin asap, että onko siellä sellaista vai vedänkö sitten oman kaapelin. Sitä en oikein ymmärrä miksi tehtaalla olisi se piuha jätetty pois ECM:n ja ALDL-liittimen väliltä?

    EDIT: Ei sinne liittimelle tosiaankaan tule piuhaa E-napaan.
     
  13. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    6.5 TD OBD2

    Hi!

    Täällä kun näyttää olevan noita viisaampia,jotka ymmärtää noista tietoliikenne hommista enemmän ( minä olen pihalla niistä kuin lumiukko :poff: ), niin tuo GM:n 6.5 TD -96 eteenpäi on varustettu tuolla OBD 2 ,tosin taitaa ko. mallissa olla tuo auton oma ECM boxi vielä aika alkeellisella tasolla.

    No kuitenkin testerillä pitäisi jotain saada sieltä ulos,mutta...mutta ... olisko mitään mahdollisuutta tai ohjelmaa, jolla sen sielunelämää pääsisi lähemmin ihmettelemään (kuten noissa 94-95 jossa OBD 1 ) :eek:

    Huom! Mä olen sen verran vanhaa vuosikertaa,että en tosiaan ymmärrä...vaikka joku selittäisi noita juttuja alan kielellä :oops:...kuten tässä topiikissa aiemmin esille tuli joissain kohdin,mut sehän on minun puutteeni. :D Noo ... kaikkea ei voi osata , joten :rotfl:
    Mutta auttaisi kuitenkin jos sais jotain linkkejä tai vihjeitä ohjelmasta...millä nuo enemmän osaavat (nuoremmat )voisi tuota 6.5 TD:tä tuon OBD2 pistokkeen kautta mahdollisesti ihmetellä tietsikan avulla. :odroll:
     
  14. Duron

    Duron 1st gear

    Ei meinaa tomia,hommasin tuommosen usbi piuhan joka pitääs käydä vanhempiihin autoihin 80-95 mutta en saa mitään dataa ulos,kun suurin osa ohjelmista tahtoo saada oikein commin ensin tietoonsa ja itellä on tuo usb eli miten tuon pitäisi toimia?

    mikä olis hyvä ilmainen ohjelma sitten jos tuon saa kuntoon?

    onko joku saanut toimimaan ihan kivuttomasti?

    testasin camaroon vm86 ja pontiackin trans sportiin vm93
    ja mitään en ulos saa,mitenköhän tuon juympperin laita on.?

    kyseessä on siis aldl usb cable.
     
  15. magenta

    magenta 2nd gear

    Re: 6.5 TD OBD2

    Moi

    Hommasin tuommoisen Diag 4000.
    On toiminut aika monessa autossa.
    Muistaakseni jossain mainittu Chevy vanikin.
    linkki

    www.obd.fi

    Mika
     

Kerro tästä muillekin!