Auton tuonti EU-alueelta tai sen ulkopuolelta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Over the hill, 27.2.2021.

  1. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Katsellut jos hankkisi vanhoilla päivillään vielä jonkun "mieliharmin". Miten pykälät nykyään menevät: Onko eroa Suomen rekisteröitäessä tuleeko EU-alueelta tai sen ulkopuolelta? Joutuuko kaiken tekniikan muuttamaan Suomen pykäliin riippumatta siitä mistä tulee?
    Jätetään kaikki puliveivaukset pois, allekirjoittanut on aika lainkuuliaista sorttia.
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Auton vuosimalli määrää mitä säännöksiä täytyy käyttää katsastaessa.
    Auton käyttöönotto päivä määrää mitä autovero taulukkoa verottaja käyttää.
    Mistä maasta auto tulee ei ole yleensä olennaista, mikä variantti ja versio uudemmissa autoissa saattaa aiheuttaa vaikeuksia jos ei ole ns. länsimaihin tarkoitettu malli.
     
  3. koivuhalko3

    koivuhalko3 2nd gear

    Se on olennaista mistä auton tuo. Eu alueen ulkopuolelta tuoduista autoista joutuu maksamaan alv 24%. Alv lasketaan auton ostohinta + rahti+10% tulli. Eli mitä kalliimpi auto sen suurempi alvin osuus.
    Auton voi saada Suomeen ilman tullia jos on harvinainen ja hyväkuntoinen.
     
  4. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Onko auton hinnalla väliä jos anoo tota tullivapautta?
     
  5. koivuhalko3

    koivuhalko3 2nd gear

    Joskus oli nyrkkisääntönä 5000 taalaa ja siitä ylöspäin. Siis summa kuitissa. Olen saanut 4 tonnin auton tullivapaana. Vapautusta täytyy hakea tullilta joko itse tai huolintaliikkeen.
     
    arskazone tykkää tästä.
  6. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Mikään rahamies ole, mutta sitä puolta en tarkoittanut. Lähinnä sitä, että joutuuko esim. nykypykäliin nähden liian suuren koneen nostamaan pois ja laittamaan tilavuudeltaan pienemmän tilalle, vaikka olisi ollut kilvissä muualla EU-alueella? Kyllä siitä tietysti eroon pääsisi, mutta ylimääräinen työ on turhaa työtä.
     
  7. koivuhalko3

    koivuhalko3 2nd gear

    Itselläni ei ole ollut vaikeuksia rekisteröintikatsastuksissa vaikka pikkulohko auto vin numeronkin mukaan on katsastettu isolohkokoneella. Itsehän se käyttöönottoilmoitus ja veroilmoitus täytetään.
     
  8. arskazone

    arskazone Gearhead

    Vanhan ajoneuvon tuonti

    Suomeen voi tullitta tuoda ajoneuvon seuraavin edellytyksin:

    • Ajoneuvo on yli 30 vuotta vanha
    • Ajoneuvon on oltava arvokas
    • Ajoneuvo on liki alkuperäistä kuntoaan
    Huom! Projektiautot tai replikat eivät kuulu tämän tariffin alle. Tulli tekee lopullisen päätöksen tuotteen tariffista aina tapauskohtaisesti!
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mallisarjan sisällä tehtyjä muutoksia on hyväksytty kautta aikojen, kutosautoja tuotu maahan ja leimattu eri kokoisilla kaseilla.
    Mitä muualla EU tai EUn ulkopuolisilla alueilla on hyväksytty ei ole ollut merkitystä.
    Tulevissa pykälissä puhutaan teho/paino suhteesta.

    Pari riviä uusista muutos pykälistä Traficom

    2.4 Ajoneuvon muuttaminen ennen sen ensimmäistä käyttöönottoa
    Tyyppihyväksyttyä tai yksittäishyväksyttyä ajoneuvoa ei saa ennen ajoneuvon ensimmäistä käyttöönottoa muuttaa siten, ettei ajoneuvo säily hyväksynnän mukaisena.
     
  10. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Minkälainen proseduuri on lähteä EU-maahan autolla ja palata toisella. Vaikka Saksaan. Ottavatko autoliikkeessä vanhan kinnerin vastaan? Varmaan Suomeen tullessa joutuu tekemään jonkun ilmoituksen matkalle jääneestä vaunusta? Uuden tuonti ei varmastikaan poikkea jo edellä esitetystä?
     
  11. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Ainakin muutama sata henkilöä vuosittain tekeekin juuri näin, kun lähtee hakemaan itselleen autoa esim. Saksasta. Ostetaan ensin joku parin sadan euron auto Suomesta, toivoen että se toimii pari tuhatta kilometriä. Ajellaan ympäri Saksaa, kun etsitään sitä parasta mahdollista vaihtoehtoa. Kun se löytyy, ostetaan auto ja kysytään myyjältä missä on lähin romuautojen vastaanottopiste. Jos myyjänä on autoliike, usein he hoitavat sen vanhan romutuksen. Romutustodistuksen saa myös saksasta, mutta eipä sitä mihinkään tarvii. Ottaa vaan romutettavasta autosta kilvet mukaan ja palauttaa ne Suomessa katsastuskonttorille. Suomen tullia ei kiinnosta mihin työnsit sen 200 euron Corollan.

    Sen sijaan jos teet saman tempun EU:n ulkopuolella vaikkapa esim. Venäjällä, niin siellä on tiedossa melkoisesti vaikeuksia. Ei suomen tullin kanssa vaan Venäjän tullin vähemmän ystävällisessä hoidossa, jos et tuo sitä romua pois Venäjältä. Olet ongelma tullille siinä vaiheessa jos / kun yrität joskus myöhemmin käydä Venäjällä ja se vihainen vihreäpukuinen maatuska tullikopissa meuhkaa, että olet tehnyt tullirikoksen, kun sun auto on edelleen Venäjällä. Siitä kun saattaa tulla häkkiä. Näin oli ainakin muutama vuosi sitten. Eräältä Suomalaiselta Venäjän matkaajalta pöllittiin Pietarissa hotellin edestä Mercedes. Kokeneena Venäjän matkaajana hän tiesi miten tässä tilanteessa tuli toimia. Heti ensimmäisenä hän hyppäsi Allegro junaan ja Suomen puolelle. Vasta tämän jälkeen teki rikosimloituksen Pietarin rehellisille Miliiseille. Syy tähän oli se, että oli tullirikos luovuttaa auto jollekin Venäläiselle. Koska Suomalainen on tuonut auton käytettäväksi tilapäisesti Venäjällä, on hänellä vastuu sen maasta poisviemiseen. Myös siinä tapauksessa kun kriminaalit tai miliisi itse on pöllinyt turistin auton. Jos ei poistu maasta ennenkuin ilmoittaa asiasta miliisille, voi miliisi pistää turistin häkkiin. Näin muutama vuosi sitten, en tiedä tämän päivän sääntöjä, olisiko järjen ääni saanut valtaa. Tuskinpa.
     
    Muokattu: 27.2.2021
  12. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Turha niitä kilpiä(kään) on sieltä Saksasta pois tuoda.
    Tekee ilmoituksen konttorilla kelle se auto jäi sinne saksaan ja sillä selvä.
     
  13. Turnn

    Turnn Gearhead

    Tuotin Saksasta -68 Buickin. Saksan kilvissä ilman rattilukkoa tai muuta ajonestoa. Täällä katsuri yritti saada poikkeuslupaa sen puutteesta Trafilta,kun hyväksytty muualla EU:ssa -Huonolla menestyksellä
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ajonestolaitepykälä on kansallinen vaatimus ja oli voimassa jo ennen EU:ta.
     
  15. laujok

    laujok 3rd gear

    Jos nuo Arskan esittämät kriteerit ei täyty, niin tulli on 10% alle 2.5? litrasilta ja 22% yli 2.5 litrasilta. Toi 12% pomppu voi tuntua aika paljonkin loppusummassa...
     
  16. koivuhalko3

    koivuhalko3 2nd gear

    Kakkendaalia kirjoittelet. Auton tullimaksu 10%. Ei siihen moottorin tilavuus vaikuta.
     
  17. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Henkilöautoista 10% ja paketti autoilla on eri tariffit.
    Joskus Suburbania tullattu HA:na kun paljon penkkejä ja vähän tavaratilaa.
    Tullin sivuilla on tarkat tiedot.
     
  18. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Vieläkö tuo -68 pykälä kummittelee. :confused:
     
  19. laujok

    laujok 3rd gear

    Olen melko varma et japaniasta tuodusta C4:sestani meni 22% tullia. Pitää ettiä paperit, joista asia selviää. C20:sta meni 22% mut se oli PA...
     
  20. Turnn

    Turnn Gearhead

    Varasin ajan katsurille joka harrastaja itsekin. Hyväksynyt hmm... vähän kyseenalaisia vehkeitä,mutta ei tätä tapausta. Ps. Kyseinen konttori meni konkkaan sittemmin
     

Kerro tästä muillekin!