Auton tuonti USA:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja downtown, 21.1.2007.

  1. miniature75

    miniature75 1st gear

    Kiitos vinkeistä!

    Onko tämä varmaa tietoa USA:sta tuotujen autojen kohdalla? Olin sellaisessa käsityksessä, että toisesta EU-maasta tuotu auto pitäisi omistaa väh. 3 vuotta ennen eteenpäin myymistä, mutta EU:n ulkopuolelta tuodessa karenssi olisi vain 12 kk?
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  4. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Jotain tällaista arvioisin
    (auto on Kanadassa, Victoria B.C.)

    6600.- eur auto
    700.- eur maarahti Losiin (1$/maili?)
    2000.- eur merirahti Suomeen
    2200.- eur alv 24%
    1000.- eur tulli (jos menee?)
    12500.- euroa yhteensä

    - Auton tsekkaus/välityspalkkio sitten lisäksi, hinta riippuu tekijästä.

    - Huolinta/purku satamassa 250-350.-

    - Rek.katsastus 250-300.-
     
  5. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Komppaan nimimerkkiä "Hai" - äskettäin muuttoauton myyneenä yhdyn täysin noihin pointteihin; jos kiikutat maahan käyttiksenä jotain sellaista, mitä ei ole ollut Suomessa maahantuontiohjelmassa, niin iso siivu etäisesti mahdollisista ostajista kaikkoaa kättelyssä, vinkuen "saakohan tommoseen osia" / "tulee kalliiksi, ei sitä merkkiliikekään osaa huoltaa"...

    Toinen on toi arvon lasku kolmessa vuodessa, joka auton täytyy olla omistuksessa. Etenkin nykyään saa kuka vain tuotua ulkomailta vaikka millaista kiesiä alleen, jopa vielä ihan kohtuullisilla veroilla. Se porukka, joka olisi vielä valmis johonkin "eksoottisempaan", se ei todellakaan ole enää nykyisin valmis maksamaan kovinkaan erikoista preemiota normaalimallin hinnan päälle. Päinvastoin, erikoisemman mallin ostaja taitaa tietää paremmin kuin hyvin, että Suomen maahantuontiohjelman ulkopuolelta tuotu kiesi karkottaa tavis-ostajat pois...

    Summa summarum - tienaamismielessä muuttoautojen tuonti taitaa olla nykyisin enemmän tai vähemmän turha yritys. Olisi pitänyt olla tässä junassa 15-20 vuotta sitten. Jos ulkomaille vie tie ja aikoo palata Suomeen, niin mun neuvo olisi ostaa just semmoinen kiesi, minkä haluaa ja tuo sen sitten Suomeen nautiskeltavaksi, ei business-mielessä.

    Sainko omasta Audi A6:sta sen mitä halusin? ... en, mutta sain siitä kelvollisesti kyllä ja pääasia mulle oli se, että Audini myymällä pääsin käyttisten osalta siihen tilanteeseen, ettei mulla just nyt ole pennin jeniä niissä kiinni...

    -JJ-
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Nyt jos muuttaa ulkomaille ja tuo palatessaan muuttoauton, niin siitä ei saa enää minkäälaista verohelpotusta vaan verot menee normaalikäytännön mukaan.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuten pahoin pelkäsin. Samoihin hintoihin menee kuin Suomessa myynnissä olevat. Jos niitä aina edes on myynnissä :cry:
     
  8. jone_P

    jone_P 1st gear

    Kysymys niille, jotka on saanu autonsa Suomeen ilman tullia. Ilmeisesti pitkälti kiinni tullipisteestä ja virkailijasta, mutta mitkä on käytännön syyt, joiden vuoksi tullia ei peritä? Pitääkö esimerkiksi olla jo valmiiksi orkkiskuntoinen helmi, vai voiko lievän projektin saada tullittomana maahan, jos muut ehdot (ikä, arvo, harvinaisuus yms.) täyttyvät?

    Pitää yrittää kartoittaa, onko auton tuonti järkevää nyt kun dollarin kurssi on melko epäedullinen.

    Edit: Ja niin, olen suunnitellut 1970-1973 Camaron tuontia.
     
  9. BBC

    BBC Guest

    Dollarin kurssi ei ole epäedullinen. Perusolettamus on että 1euro = 1usd.

    Euro ei tule vahvistumaan pitkään aikaan, tämänhän on vahvistanut euroopan keskuspankki, Amerikan keskuspankin johtaja puheessaan jne. ja miksi pitäisi? heikko euro = euromaiden tuotteet käyvät hyvin kaupaksi muualle maailmaan¨

    kurssi on nyt normaalia parempi. Jos haluaa odottaa parempaa kurssia tai sitä että miten pääsisi ilman tullia jne , niin se on yksi vaihtoehto, mutta jos hankkii ennemmin, kerkiää nauttia asioista enemmän,...
     
  10. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kalliimpia on nyt tuotu Hollannin kautta. Alvi tais olla museokuntoisissa 6%.
     
  11. jone_P

    jone_P 1st gear

    No kyllähän se nyt jonkin verran epäedullinen on, kun katsotaan vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden kurssikehitystä. Jokainen saa tietysti laittaa perusolettamuksensa mihin kohtaa haluaa, mutta en kyllä mitenkään saa tämän hetken kurssista "normaalia parempaa". Mutta ei nyt jauheta tästä sen enempää, kaikki saa arvioida omalla kohdallaan itse onko kurssi hyvä vai huono. Eikä tässä olla mitään parempaa kurssia odottelemassa, vaan tarkoitus on yrittää arvioida mikä auton hinta tulee Suomessa olemaan. Että ostaako vaiko eikö ostaa, nyt kun satun USA:ssa olemaan.

    Tarkoitus on siis tuoda tuollainen mieluusti alle $10k auto, joka ei varmasti ostaessa ole vielä museokuntoinen.
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    jos olisin vastaavassa tilanteessa niin unohtaisin sen tulliasian ja sen sijaan keskittyisin sen auton etsiskelyyn. kun kerta olet siellä paikanpäällä niin säästyt auton ostamiselta valokuvien perusteella koska näet itse mitä olet ostamassa.
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Niinpä, välittäjien palkkiot 750-2000 taalaa. Melkonen kurssieron tasoittaja jos pääset itse tekemään kaupat.
     
  14. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    Niimpä .
    Mäkin itse Kanadassa kävin tuotteen toteamassa sanoisko "hintavahko" ja tuli Hollannin kautta.
    Ja mun mielestä hyvinkin pitkälti epäedullinen tuo dollarin kurssi .
    Täytyy ajatella että sit Suomessa olevien arvo nousee kun ei kannata tuoda sieltä,,näin mä ajattelen
     
  15. jone_P

    jone_P 1st gear

    Totta, täällä ollessa saa kyllä ihan hyvän edun joka tapauksessa, tuli tullia tai ei. Harmi vaan kun suurin osa autoista tuntuu olevan lähinnä tuolla lounaisrannikolla, ja itse olen pohjoisessa. Autoahan mun ei edes ollut tarkoitus ostaa, mutta nythän olisi hyvä tekosyy...
     
  16. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Siis Hollantiin tullatusta ei tarvitsisi maksaa Suomessa mitään lisää? Minulle on kaksi välittäjää (ulkomaalaista)varmana tietona kertonut, että tuo Hollannin 6% ei riitä Suomeen tuotaessa...
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Nimimerkillä "fordgranada" tuoretta ensikäden tietoa.
     
  18. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    Mä laitoin heille/noille kavereille yv viestiä.
    Kyllä riitti pelkkä 6% alv.
    ja tullia ei menny Hollannissa eikä Suomessa auton kriteerit täytti tullittomuuden vaatimukset.
    Alv:tä ei peritty kun se jo maksettu Hollantiin
    Autovero 85e meni of kooos...
    Kevään 2015 juttu.
    Auto nyt Suomenkilvissä eli maksut maksettu ja kaikki toiminta kesti päivänvalon.
     
  19. önssi

    önssi 1st gear

    Olen ajatellut tuoda Amerikasta '96 - '99 vuoden auton.

    Valoasioista varmaan selvitään, mutta mites muut asiat? Mitään muita osia ei kai tuon ikäisessä tarvi vaihtaa? Jos tyyppikilpi (massat), FMVSS-tarra (turvallisuus), ja EPA-tarra (päästöt) löytyy, niin tarvitaanko nykyään tuon ikäiselle joku vastaavuustodistus, vai onko tulkinta sen suhteen yhtään helpottunut? Ilmeisesti sellaisen hinta olisi luokkaa muutama sata €.
     
    Muokattu: 15.9.2016
  20. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tämä EU maiden kautta tullaaminen kiinnostaa kovasti, koska Suomen korkea ALV on ylivoimaisesti korkein viranomaismaksu harrasteautoa USAsta tuotaessa.

    Oletan, että auto on purettava kontista Hollannissa, jos se siellä tullataan ja verotetaan (ALV).
    Paljonko tuli lisäkuluja ylimääräisestä purusta ja uudelleen pakkaamisesta (vai kuinka auto Suomeen Hollannista?)
    Kertoisitko vielä hieman käytännön yksityiskohdista, esim;
    - onko omistajan käytävä itse paikanpäällä hoitamassa paperisota tullissa?
    - tarvittiinko auton välisäilytystä Hollannissa? (Tallivuokraa tai varastointia huolitsijan "laanilla")
    - jos auton tuo itse ajamalla Hollannista, se on rekisteröitävä siellä, right? (kokemuksia?)
     

Kerro tästä muillekin!