Autonkuljetustrailerin rakentaminen ja kipin teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 21.5.2005.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuo runko on valmispaketti tehty teraksesta ja sinkattu jo valmistajalla joten sillapuolen ei hataa. Lava olis tarkoitus rustata alumiinista. Renkaat taisi olla 185x14. Mitenkas oli tuo teraksen ja alumiinin reagoiminen keskenaan kun ei muista enaan kouluajoilta? Muistaako joku muu?
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead



    Juu, oikeassa olet, mutta alumiini väsyy nopeasti ja murtumia ilmestyy väkisinkin, yleensä hitsisauman viereen. korjaus on hankalampaa kun tavan teräskärriin.
    ajossa kun kärryt retkuaa ja pomppaa ja monikaan ei muista aina että ruuhi perässä pitäisi ajatella kärriäkin, eikä vaan siten että " tuloo se perässä kuhan koukussa pysyy.. " varsinkin lainareisussa ollut kärri palautuu yleensä enempi tai vähempi hajallisena.

    alukärri sopinee suht kevyen roinan kuljetukseen, lähinnä niin jotta roipe on isokokoista, vaikkakin kevyttä. raskaita autoja ja koneita ei aluvaunulla kannata kiikuttaa tai siihen alukärriä tehä.
    sitäpaitsi alumiinikärrit on kalliita.

    alumiini ja teräs jos liitetään toisiinsa, niin liitos tarviaa maalata, muuten alkaa toinen syömään toista.
    jos teet alumiinista pedin,niin harkitse filmivaneria pohjaksi ja sen päälle se kyynellevy tms.
    jos tahot hyvät kiinnityslenkit, niin tee lavan läpi tulevat, eli sellaset tukevat silmukat jotka roikkuu lavanalla olevassa tukevassa tapissa ja kun tarviat kiinitystä,niin nostat silmukan pohjan läpi ja paat liinan koukun siihen. silmuka ovat siis poissa tieltä jos niitä ei tarvii. silmukkaan voip laittaa vaikka nippusiteen josta se on helppo nostaa näkyviin.
    silmukan lankapaksuus n.16-18mm ainakin.
     
  3. amis

    amis 1st gear

    Olen yhden alumiinisen autonkuljetustrailerin nähnyt, ja siitä oli useampi sauma revennyt auki ja muutenkin kaikki enemmän ja vähemmän solmussa. Se kärry tosin on paljon lainassa, mikä edesauttaa kaiken rikkoontumista...
     
  4. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuo lainakarryjen kunto juuri on syyna tuon oman karryn rakentamisseen. Kun nuo lainavehkeet on niin huonossa kunnossa kun kukaan ei huolehdi. Ja kasittely on sita mita on kun eivat ole omia.

    Toinen syy on etta tekis tosta karrysta asianmukaisen vain auton kuljetukseen, vinseineen kunnon kiinnitys rakseineen yms tarvittavaa. Silloin kun lahtee hakemaan karrylla auto niin voi olla varma etta on toimivat vehkeet ja tarvittavat apuvalineen yms mukana.

    Minkahanlainen seinaman vahvuus pitaisi olla alumiin palkissa?
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tyhmä idea: Mites olis ilmajousitus kärryyn? Edellyttäen, että autossa on riittävästi ilmaa tuottava kompressori ja kärryssä valmiit liitännät ja mittarit yms. Akselit pitäisi kyllä kiinnittää monimutkaisesti tukivarsilla, mutta itse palkeethan ei ole kalliita nykyään. Tulis tasainen kyyti, säädettävä korkeus yms. kivaa.

    Sitä kärryä ei kyllä sopis lainailla kenellekkään... :odroll:
     
  6. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tuli vähän turhan pitkä väli tähän vastaamiseen, mutta ei kai se haittaa?
    Hommat painaa....
    Mielipiteitä on tietysti monia ja käyttötarpeita vähintään yhtä monta. (esim. ehdottomat kippi-vaatimus vastaukset)

    Täällä haluttiinkin vinkkejä ja kokemuksia?

    Meillä on 2500kg kokonaispainoinen 2 aks. kärry ilman kippiä. Edellisessä oli kippi, mutta kun sillä ei saa kuin kantavuutta pienemmäksi ja käytännön käyttö/hyöty oli olematon (sitä ei itse asiassa keksitty, vaikka se piti olla kun sitä alettiin tekemään, vinkit nääs), niin se on jätetty pois. Kärry n 600kg.
    -kärry on yleensä aina liian pieni (lavan pit. n 4.3m)
    -2-aks. kärry huomattavasti tukevampi vetää, kuin 1-aks.
    -sanon edelleen että kippaus toimii varmasti, kun lastaa Cattiä/autoa/tms kyytiin. Irti koukusta ja jarru päälle. Ei ole vielä karannut minnekään.
    -Kiinnityslenkit, joita myydään yleisesti ja on useimmiten asennettu valmis-kärryihin, ovat todella hankalat käyttää liinojen kanssa. (4500kg/50mm) Kuorma-autojen lavoilta saa hyvän idean pohjan läpi tulevaan kunnon koukkuun. Kestää, jos on runko mihin ne kiinnittää.
    -kun sen kärryn tekee, voi ajatella harvemmin tarvittavien siirtojen ajaksi lainaavansa vetoauton jostain, jossa kilot riittää. Vähäiseen kantavuuteen ei auta hyvä vetoautokaan. Eli riittävästi kantavuutta.

    Tämä on vain oma kokemukseni asiasta, omassa käyttötarpeessa.
    Kipin siis SAA tehdä jos välttämättä haluaa. Minä en vain ole löytänyt sille mitään käyttöä.

    Kysyjä löytäköön näistä (vastauksista yleensä) mieleisensä vaihtoehdon tai niiden kombinaation.

    Seuraava omakärry tulee olemaan 3500kg, 2-aks., ilman kippiä. Ja metrin pidempi.
     
  7. KimmoT

    KimmoT Gearhead

    Kipittömiin kärryihin vaan on todella hankala saada matalia autoja. Ajosillat pitää olla sairaan pitkät ja aina täytyy etsiä joku mäki missä saa auton kyytiin. Tästä on omakohtaisia kokemuksi paljon kun on kuljetettu meidän rata-autoa useasti lainakärryllä. Aina on jouduttu virittelemään lankkuja sun muita että auton saa kyytiin. Monesti on käynyt myös niin että kuski ei ole päässyt pois autosta kuin että tunkki auton alle. Koska muuten mahdu ovi aukeamaan.


    Itse jos tekisin nyt kärryn niin se olisi kipattava kaksiakselinen. Tietenkin mahdollisimman matala jolloin se on tukeva vetää huonommallakin tiellä. Jousiksi mahdollisimman löysät lehtijouset joiden päälle ilmapalkeet. Näin kärry on tyhjiltään hyvä vetää eikä pompi miten sattuu jäykkien jousien takia. Sitten kun lyödään kuormaa päälle niin venttiileistä palkeisiin ilmaa sen mukaan miten paljon on kuormaa. Ihan tavallisella käsipumpulla muutama pumppaus riittää. Meillä on tavallisessa peräkärryssä tuommoinen paljesysteemi ja se uskomattoman hyvä. Kärry on tyhjänä todella hyvä vetää ja sitten kuormaa voi lyödä niin paljon kun vaan kehtaa. Kärry ei mene maata myöten ja poliisitkin on tyytyväisiä :rotfl:

    Eli tuo paljesysteemi ei tarvitse mitään kompuroita. Pelkkä käsipumppu riittää. Ei kai sitä korkeutta tarvitse sentään kesken ajon säätää.

    Niin ja sitten semmoinen homma että ikinä ei kannata tehdä autonkuljetustraileria vaan tavallinen peräkärry mihin mahtuu auto. Tämä siksi että peräkärryllä saa kuljettaa autoa mutta trailerilla ei saa kuljettaa muuta kuin pelkästään autoa.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    :lol: juu ja painothan muistetaankin en kyl ihmettele ku linttaliiteris on katkenneita aisoija olevia kärryjä. "nurkat" täys........... :rotfl: :soosoo: tää onki vaan "HILJASEN miehen mielipide elikkäs mun"
     
  9. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    No, kippi on laitettava, jos siltä tuntuu.
    Kun siinä on se kippi, niin missä on "sarana" kohta? Meillä se kipitön kippaa käytännössä takimmaisen pyörän kohdalta perän alas. Olettaisin perän olevan aivan yhtä alhaalla siinä vaiheessa...?

    Mutta tuo ilmapussi on mielenkiintoinen ratkaisu. Kun kärry vaatii kantavuuden nimissä määrätynlaiset jouset, kantavuuden mukaan, niin kuinka sinne saa leimattua "löysät" jouset? Ja loppu kantavuus pussilla? Ei sillä, etteikö se toimisi, mutta kuinka asia esitetään konttorilla?
     
  10. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Vahan lisatietoa akseleiden kantavuus olikin yhteensa 2800kg ja lavan mitoiksi olen ajatellut n 470...500x190.
    Onko kellaan ajatusta materiaali vahvuuksista 3 vain 4mm? Entas lavapalkkien koko 100x60 vai 150x50. Nuo olivat ajatuksia alumiinille. Myoskin vastaavat materiaali tiedot kiinnostavat teraskarryista.
    Mitenka valojen sijainti pitaako olla karryntakana vai saako sijaita lokasuojassa?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    :-? Käväseppä katsastuskonttorilla (a-katsastus) ja pyydä sieltä vihkonen jossa on kärryn rakentamis tietoo mm valojen sijainnit yms nimeltään vihko on tälläinen:henkilö- ja pakettiautojen tavanomaiset perävaunut (Rakenne ja katsastus) Makso muistaaxeni joskus 5 ekee (Onhan tuo kallis mutta kyllä sieltä tietookin löytyy) :-? T:Nimimerkillä :Kärryjä tehneenä/kirjasta käyttäny!!!!!!!!!
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    nii juu mää tein tos kevääl venetrailerin ja aineina oli rhs(huonekaluputkee mustaa) aisa 60*60*3mm ja muu kehikko 60*40*1.5mm axeli tehdastekoinen kumivääntö jousitteinen ja kokonais kantavuus on 750 kg ja oma painoxi tuli 170 kg (Kärryssäni on ns "jalaxet korvaamassa rullia,ja vinssi+nokkapyörä ja irrotettavat takavalot)Pituus on noin 5,8m ja leveys noin 2.3m ainoo "virhe" on että aisa saisi olla "järeempää"tavaraa ettei notkuisi kuormattuna!!!No joku kuiteskin rupee tähänli VIISASTELEEN järkeviä mutta en jaksa naputella nitä paattia sillä viedään yms mut "vakoile"muista kärryist vinkkejäkin.................... :odroll:
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just tuossa tuli kiskottua streamliner lainatrailerilla kotiin, matalan auton lastaaminen isoon kippaamattomaan kärriin oli taas ihan p*rseestä. Lisäksi tää oli sellainen lavetti jossa pyörät oli lavan alla eli lava melko korkeella. Iso tukeva kärri mut ei hyvä auton kuljetukseen.
     
  14. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Koska tuo standardi teli tuli mieleen jos tekis kolmiakselisen tama sen takia etta sais lisaa pituutta. Tietenkin paino hieman nousee. Tuo akseli on pulttaa kiinni homma. Onko kokemuksia kolmeakselisesta?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    :( tietotus (puska ratio tietoo) ens vuonna tarviii olla omatekosis kärryis tehdastekoinen AISA=mikähän sekin sit lienee?????????huonommax menee kokoajan.............SUOMESSA EI KOHT VOI HARRASTAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :soosoo: :mad:
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    3-akselinen tuntui melko rankalta tyhjänä Astron perässä, tempoi ja nyki vaikka painoa ei ole kuin 600kg. Kankean tuntuinen mutta kuormattuna (n.1700 kg pontiac) kulki kyllä nätisti.

    Tiukat kurvithan tuolle on tietysti paha paikka, aina jotkut pyörät tulee poikittain nahkoineen kun joutuu tiukkaan kääntymään.
     
  17. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    On tullut nyt raapusteltua rakennus kuvia karrysta. Ja nayttas silta etta siita tulee 3-akselinen, mitollla 515*195, kantavutta ehka noin 2100kg, kippilla ja alumiinista. Oisko jollain kuvia neuvoja kuinka kippi on toteutettu? Minkahanlaiset olisivat hyvat tavaran kiinnitys raksit?
     
  18. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Nyt on sitten alumiinit tilattu 227kg. Tuo akselien määrä ei ole vielä varma 2 vai 3.
     
  19. Interceptor

    Interceptor 1st gear

     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on3 akselinen 9m umpikaappi, takimmaisen akselin renkaat joutuu kaantyessa tosi lujille, sivut tuppas hajoomaan kunnes ostin uudet 8-kankaiset gummit, sit rupes kestaan
     

Kerro tästä muillekin!