Autonkuljetustrailerin rakentaminen ja kipin teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 21.5.2005.

  1. sampop

    sampop 1st gear

    Mä en muta osaa sanoa, kuin että kun kerran teet kärryn, laita siihen tarpeeksi kiinnityspisteitä. On sitten tavallinen peräkärri, venetraileri tai autotraileri, tuntuu siltä kuin aina ois homma jätetty kesken just väärällä hetkellä. Se kuorma saattaa olla joskus arvokastakin ja sen pitävä kiinnittäminen kuormaa telomatta on silloin aikas tärkeää.
     
  2. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kärryn kuvat on nyt jotakuinkin tehty AutoCAD:lla ja raakatyö alkaa ensiviikolla. Mutta onko vinkkejä tuohon kippaukseen miten olette toteuttaneet? Ei niinkään tuohon saranaan, vaan onko käytössä hydraulisylintereita, tunkkeja tms? Mitenkä pumppu jos sylinteri? Mitenkä hydrauliikalle kovalla pakkasella. Kiinityspisteitä tulee kärryyn n.30 kappaletta, osa pressulle ja muulle kevyemmälle.
     
  3. En nyt ihan varmaksi mee sanomaan mutta mulla olis sellainen käsitys että omavalmistekärryn katsastaminen hankaloituu tai jopa estyy tulevan vuoden alusta. Ilmeisesti täytyy olla jatkossa sarja/tehdasvalmisteinen. Sitä en tiedä että onko jarrullisella ja jarruttomalla eroa. Korjatkaa jos olen väärässä, toivon ainakin olevani.

    Hydraulinen lavan kallistus on hyvä vaihtoehto. Käsipumppu + sylinteri ja muuta ei tarvita. Jokin hallitunkka kokonaisena voisi varmaan olla ihan käypä ratkaisu.
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    jos se ruuhi on oikein suunniteltu ja tehty,niin kippi ei tarvia mitään tunkkeja tai muita virityksiä, säpit auki ja lavan tulee kipata vaikka lapsen voimilla.....sitten vaan romu kyytiin ja lava kippaa auton tms. painosta takaisin, silloin on osapuilleen kärrykin lastattu oikein.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    -TH- puhuu asiaa !

    Ei siinä mitään erillistä kippausmekanismia tarvita.

    Traileri kippaa akselinsa varassa kun linkut/kita tms. avataan etulaidasta kevyesti nostamalla tai kävelemällä itse lavan takaosaan ja "laskee" kyytiin ajettavan tai vinssattavan painon siirtymän myötä ajoasentoon kunnes linkut/kita lukkiutuu.

    Pois ajettaessa linkut/kita avataan ja peruutetaan/työnnetään auto kyydistä pois jolloin painon siirtymä saa trailerin taas kippaamaan itse.

    Tyhjänä se laskee taas jo sillä että kävelee itse lavan etuosaan jolloin "kippi laskee" taas.

    Tuolla kidalla tarkoitan ihan normaalia 50mm kuulakytkinta eli vetokuula/kita yhdistelmää,samaa kun vetokoukussakin käytetään.
    Tällöin kita on kiinnitetty lavan etureunaan ja kuula taas vetoaisaan tai V-mallisen vetoaisan väliin.

    Vinssi kannattaa sijoittaa tällöin myös lavan etureunaan jos kippaava lava.
    Myös aisassa se toki voi olla kiinni,mutta tarvitsee tällöin erilliset ohjainrullat lavan etureunaa.

    Vinssikisi ehdottomasti liina-mallinen,eikä vaijerivinssi.

    Itse laittaisin irrotettavan sähkövinssin (WARN) neliöprofiili kiinnityksellä...

    Tuli aikanaan ajettua paljon,liki päivittäin,Nokia-alumiinista tehdyllä Pello Trailerilla jossa kokonaispaino oli 2000kg...kantavuus kai jotain 1700kg...hyvin siinä kyydissä tuli HJ 60:kin. 8)

    Erinomainen laite sellainen alumiinista tehty kippitraileri,ei tervitse pulata ajosiltojen kanssa,kuorman purku/lastaus käy muutamassa minuutissa ellei tarvi veivata käsivinssiä ajokelvottoman auton kanssa,mutta silloinkin helppo homma.

    Ajokelvottomankin auton saa pois pikkuperuutuksella vetoautolla (trailerin käsijarru päälle ja kiilat pyörien taakse)...kannattaa tosin varmistaa ettei auto karkaa tuolloin.
     
  6. pontso

    pontso Gearhead

    mulla on ollut käytössä jo 20vuotta alumiininen petra , parikertaa on tarvinnu korjata , mutta on pakko kattoo peiliin minkä takii . laita pohjaks vilmivaneeri ei ole niin pirun liukas , tee umpipohja ja vaikka keskeltä auton alta pituus suunnassa irrotettavalla pohjalla , jos tunnet tarvetta, en ole ite tarvinnu , mutta ratamiehet kuulemma tarvii kun pitä tehä rempaa. onko sulla akseli vetokita paperit ? vai onko jo rungossa leima ?laita pituutta sen verran että varmari jenkki mahtuu hyvin jää tilaa kumpaankin päähän ( tasapainon säätämiseksi ) jos teet pelkän autonkuljetus kärrin niin älä laita umpi laitoja vaan laita putkesta tai rhs:stä kehä sivuille. laita runkoon tarpeeksi monta poikkipalkkia ettei pohja petä . kippi on helppo tehdä kaksi toimisella pumpulla ja sylinterillä. kun lavalla on tarpeeksi pituutta niin se toimii hyvin myös ajosiltana . kaverilla on 3 akselinen ja oli lavapituutena vissiin 7m ja tuli autot hyvin kyytiin ja kulki vakaasti , muttavaatii vetoautolta paljon voimaa tiukoissa käännöksissä. konttorilta saa tiedon määräyksistä
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pituutta kannattaa olla riittävästi just ton painonjakauman säätämiseksi oikeaksi.
    Kippitraileri ei toimi kunnolla jos painonjakauma väärin ja tietenkin "sheriffit" pysyy myös tyytyväisinä tien päällä kun painot oikein. 8)

    Sidontapisteitä tarpeeksi...

    Paras tapa sitoa auto: reijitetty/ritilä pohja johon saa sidontaliinan koukut helposti kiinni.
    Lyhennetty n.1,5 - 2,0m liina jossa välillä yksi ylimääränen irtokoukku pujotettuna ja räikkä normaalisti toisessa päässä.

    Liinan koukkupää pohjan reijästä läpi renkaan etupuolelta,liina renkaan yli pituus suunnassa,sitten renkaan taakse se ylimääränen koukku taas reijästä läpi,räikkä kiinni omasta koukustaan sopivan matkan päähän ja kiristys.

    Näin sidotaan kiinni joka nurkka ja saat riiputtaa vaikka ylös alasin kärryä,eikä auto irtoa jos trailerin pohja vaan kestää... :rotfl:
     
  8. pontso

    pontso Gearhead

    liinoiksi riittää se leveämpi 1000kg/ liina ja on reinikainen tyytyväinen. autonkuljetus rekoissa näkee että ne on sidottu edellämainitun lailla , mutta eturenkaasta taaksepäin ja takarenkaasta eteenäin , tärkein on että kummastakin päästä vastakkaisiin suuntiin ja kunnon liinoilla. myös tärkeätä on jättää vaihteisto vapaalle ettei katkea laatikko ( muutamalle kaverille on käynyt sillälailla)
     
  9. 90.s astronautti

    90.s astronautti 3rd gear

    Traileri.ko??

    Tehtiin kaverille viimekesänä peräkärry? Vai mitä mieltä olette, lavan mitat, 2500x6000. Kok. paino 2700kg, kippi hydraulisesti (lyhyet ajosillat), toimii myös talvella kun valitsee sopivan öljyn. Teräsvääntösauva jouset = tandemiakselilla(kärryjen kuningasakselisto), voi lastata myös trukilla, ei laitoja, kuorman kiinnitys pisteitä n. 20 kpl (vois olla muutama lisää). Tuossa muutama kuva ennen pohjavanereiden asennusta. Heittäkää kommentteja.. :-? :-? http://kuvablogi.com/blog/262/3/
    Ps. Tehdasvalmisteiset aisat tulee näillänäkymin -07 alussa.Tieto K1-kats. n. 2viikkoo sitt.
     
  10. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tällä hetkellä karryn suunnittelu mitat on 4950*1966. Kippin sijainti lavan keskipisteen takapuolella (etu 2890mm/taka 2060mm). Kippi sijaitsse telin takinmaisen akselin kohdalla. Etupanoinen, pitäisi kai tulla 50 kg koukulle säänösten mukaan. Toinen vaihto ehto joka vielä on mahdollista on 5300*1966 jolloin lavan painopiste keskellä. Koska lava rakenne tulee alumiinista tuollainen sylinteri toimisi iskun vaimentimena lavaa laskettaessa. Onko kellään tietoa mistä saisi ostettua käyttötarkoitukseen sopivan sylinterin/pumpun?
    Runko, teli/akselit ja vetokita on tehdas valmisteiset. Kita 2500kg ja akselit/runko 2700kg.
    Lavan runko tulee alumiinipalkista 150*50*3 ja 100*60*3. Kansi alumini kynellevystä, keskeltä lava avoin. Vain vahvat X-tuet sillä kuten auton x-rungossa.
     
  11. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Re: Traileri.ko??

    Lavan kokohan on hyvä mutta painopiste tulee turhan korkealle .Ilman keinuteli akselistoa ei kokonais painoa saa yli 2500kg olipa akseleissa mitä lukemia hyvänsä.Kantavuus voi olla tuollaisella kärrillä jotain 1800 kg omapaino voi tulla jotain 700-800 kg.
     
  12. 90.s astronautti

    90.s astronautti 3rd gear

    Traileri!

    Siinä on kok.paino 2700kg ja ns. keinuteli eli jouset on teräs vääntösauva, kantavuutta sille jäi 2000kg. Eli ei sitä kyll kovin hupaisalla veturilla tartte vedellä. 8)
     
  13. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Re: Traileri.ko??

    Iso on kärry kuin lentotukialus. Itse katselin kanssa, että painopiste tulee aika korkealle. Itselläni lavan pinta on suunniteltu 100mm rungon päälle.

    Tuosta lavan koosta. Itse tulen kuskailemaan jenkkejä jotka ovat etupainoisia. Kuinkahan on yleensä painonjakauma % etu/taka. Olen tossa zoomaillut että jo tuohon 4950 pitkään kärryyn pitäisi mennä akselivälin puolesta 60 Lincoln keula edellä. Kantavuus on sitten erijuttu.
    Lavan pituuden pitää olla tarpeeksi jotta saat painopisteen säädettyä kohdalleen. Mutta jenkeissä on yleensä suuret peränylitykset ja tuohan voi tulla kärrynlavan ulkopuolelle.
     
  14. signet

    signet Gearhead

    Mistä vaan hydrauliikkafirmasta.Käsinpumpattavat pumput yleensä tilauskamaa,sopivia sylintereitä vakiomittasena hyllyssä.Jos käytettyä haluaa(ei kai järkevää uuteen kärryyn?)niin ka-purkaamosta hytinkippauspumppu ja sylinteri.Halvimmat sylinterit on ollu tähän mennessä kymppitaito oy:ssä,www.kymppitaito.com,niillä on jälleenmyyjä myös 08-suunnassa.Hydrauliikkakamoissa kannattaa vertailla hintoja,osien ,letkujen yms. hinnoissa on tähtitieteelliset lähtöhinnat ja hinta/alennuspolitiikka vaihtelee paljon.
     
  15. pontso

    pontso Gearhead

    jos kerran teet noin vahvasta palkista niin tee se isompi versio tai vieläkin isompi. en tiedä onko siitä x- palkista lavan alla paljoakaan hyötyä kun sun runko kama on järeetä . mä laittasin ennemmin kaaren pituus suuntaan kummallekkin puolelle kulkemaan akselin alta ja siihen vinoreivut
     
  16. Tami

    Tami 1st gear

  17. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kyllä noilla hinnoilla kannattaa vielä tehdä. Ja lavahan on vain näissä 450. Myöskin suurin osa tarvikkeista on jo ostettu. Tänään alkaa työt-
     
  18. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Pari vuotta sitten väsäsin lavakooltaan 5x2m (renkaat lavan ulkopuolella), kokonaispaino 2000kg, omapaino 540kg lavetin vanerikannella, ja hintaa tuli vanhan kympin verran.
    Lähinnä vastaavasta tehdastekoisesta olisi saanut pulittaa tuplaten...

    Tehdasvalmisteiset 2000kg:n vetopää ja 2kpl 1000kg:n akselia papereineen kustansivat tuolloin n.4500mk.

    tonnin verran olisi hinta vielä tippunut, jos olisin runkopalkkien (U-profiilia) taivutuksen antanut työkaverien tehtäväksi.

    Palkit tein suorasta levystä taivuttamalla, koska saatavissa olevat valmiit profiilit ovat kaikki FE37:aa, ja halusin painonsäästön takia käyttää lujempaa materiaalia.

    RHS:ää olisi saanut oikeasta materiaalista, mutta vakioprofiilit on mitoitettu järeämpään käyttöön, eli painoa olisi tullut julmetusti liikaa...

    Jos rakenteen mitoitus on oikein tehty, niin alumiinin käytöllä ei saavuta kummoistakaan painonsäästöä.
    Alumiini painaa kolmasosan teräksen painosta, mutta samojen lujuusarvojen saavuttamiseksi joutuu käyttämään melkein kolme kertaa paksumpia rakenteita (eli rakenteen paino pysyy samana), joten viivan alle jää pelkästään alumiinin kolme kertaa korkeampi kilohinta :odroll:

    Ensimmäistä kertaa kun olin kärryä mitoittamassa/laskemassa, niin tuli ilmeisesti käytettyä turhan suuria varmuuksia, koska rakenne kestäisi kevyesti huomattavasti suuremmankin kantavuuden.

    http://www.opel6070club.com/renko/20092003/imagepages/image10.html
     
  19. TTA

    TTA 1st gear

    Astronautti ja muutkin, mistä olette hankkineet leveitä akseleita?
     
  20. PerttiA

    PerttiA 1st gear

Kerro tästä muillekin!