Autonkuljetustrailerin rakentaminen ja kipin teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 21.5.2005.

  1. 90.s astronautti

    90.s astronautti 3rd gear

    Akkelit!


    Jns.Karjalan Pultti tai MTP- Hydrauliikka (ei ole maksettu mainos) esim. toimittaa Knott:n ja BWP: navoilla olevaa tavaraa. Itellä oli joskus Peizz:n navat eikä kestänny kuin pari vuotta kun oli jo napa kulunut , ei laakerista enää kiristämällä saanu löysiä pois kun pohjas.
     
  2. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Karry valmistuu pikku hiljaa, lava melkein valmis. Kipin osat teetettynä/tehtynä, asennus lähiviikkoina. Ainut joka hieman askarruttaa on lavan lukitus. Kyllähän tollainen vetokita lukitus on aika fiksu, mutta hieman tökerön näköinen. Onko jollain kokemusta muista systeemeistä?
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tuossa vuokrakärrissä jolla 54 tuli kotiin oli lavan lukituksena pari takalaidan lukituslinkkua, ei ainakaan kauheen näkyvä ratkaisu.
     
  4. stw307

    stw307 1st gear

    Lukitukseen vois olla ideaa käyttää täysperärekan vetokidan tyylistä kita/lukitustappi ratkaisua. Kidan sais esim lavan alle jemmaan ja lavaanhan tuo vaatis vain lenkit jotka sopii kitaan. Jos on ahdasta lavan alla, voi tehdä vaikka kaks pienempää, tosin kidan rakenne sinänsä on pieni. Koko roskan pituus on rekassa kiinnityksineen jotain 30cm luokkaa ja se on kuitenkin mitoitettu raakasti yli sun tarpeen. Kidan tappi pitää tietty olla päästään pyöristetty ja lenkin reikä kannattaa pyöristää sisälaidoilta. Kunnon elviskärryyn sähkösolenoidi käyttämään tappia :rotfl: Mutta lukituksessa on todella tärkeää sellainen rakenne ettei sitä voi edes vahingossa unohtaa auki kun lastaa jotain rotkoa aamuviideltä kymmenen tunnin ajomatkan jälkeen jossain hevon perämetsän tuolla puolen... Esim kaks työkonemajakkaa kytkettynä siihen avaussolenoidiin :rotfl: Veturin kidassahan on joku systeemi joka kajauttaa tapin kiinni kun kärryn aisa pohjaa, käy tutkimassa isoa autoa jos on mahdollisuutta.
     
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Homma eteene. Kipin lukitukseksi tuli sittenkin kaksi peräkärryn 800kg vetokitaa. Sijoitin ne mahdollisimman vähän näkyväksi. Nyt pitäisi vielä ostaa ja asentaa kaasujouset pitämään kippiä ylhällä kuormatessa. Ja kaippa nuo vaimentaa hieman kun lava kippaa takaisin. Onko kelään kokemusta minkälaiset pitäisi laittaa? Valikoimaahan on noin 500N...1000N. Kaksihan noita tulee. Entä sijoituspaikka?
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jep, vaimentavat mukavasti alaslaskua. Tuossa yhdessä oli 2 pumppua etureunan tietämillä, jäykkyydestä ei tietoa.
     
  7. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuki valittua 2 kappaletta noita 1000N ja nuo toimivat mainiosti. Pienemmät olisi ollut liian heikkoja. Nyt nuo sylinterit jaksavat nostaa itse lavan ylös.
    Ongelmana ei olis enään kuin lokasuojien teko. Millähän sais hieman pyöristysta noihin suojiin ettei tarvis ihan 90 liitosta tehdä. Meinaan kohtaan missä suojan pääly ja sivupelti liittyvät. Päälypelti olisi ajatus olla ns. kyynel-levyä ja sivu 2mm alumiinia molemmat.
     
  8. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Miten sopisi muovikaaret, sen päälyspellin kumpaankin päähän. Ovat edullisia ja kestäviä. Yhdestä lokasuojasta saa sahattua kahtia etupäätyyn ja takapäätyyn palaset. Lisäksi akselien väliin voi laittaa pienen vinotuen lokasuojan sisään, kestää sitten paremmin kiipeilyä.
     
  9. rokki383

    rokki383 Gearhead

    kaveril on hydraulikippi trailerissa,toteutettu kuorma-auton hytin nostopumpulla joka käsittääkseni oli 2-toimininen,kuskaa sillä minikaivuria jonka painopistettä ei vissiin saa niin eteen että kippi laskeutuis itekseen,pumpulla se onnistuu helposti.eikä maksa hirveitä noi pumput kuorma auto purkaamolla,kai :eek: ja siin on letkut pikaliittimillä ni ei sylinteri ahdista vastaan jos haluu käyttää käsivoimalla,älykäs viritelmä mielestäni,kantavuus 3500kg
     
  10. AnttiS

    AnttiS 1st gear

    Trailerin rakentaminen menossa täälläkin. Telikärry ja (puoli)kippi tulossa. Kippin toiminta on vielä suunnitteluasteella: vaihtoehtoina olis mekaaninen kippiruuvi, hydraulisylinteri+käsipumppu tai sitten kaasujouset.

    rokki383: olisko sulla kuvia tuosta kärrystä missä on kuorma-auton pumppu kipissä?

    Paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä saisi uuden setin 500mm iskulla about 300 eurolla. Mekaaninen ruuvi olisi paljon halvempi, mutta ilmeisesti raskas käyttää? http://www.farmi.fi/25AT/images/img_0003.jpg
     
  11. sampsa

    sampsa 1st gear

    mitäköhän pitääköhän kärry muutoskatsastaa tms. jos mulla on 3.5t venetraileri johon saa melko helposti tehtyä rampit ja pohjan. täytyy vaan sivurullat ottaa pois. tarkotus olisi kuskata jatkossa autoa ja venettä.
    kantavuutta jäis vielä mukavat n.2500kg
     
  12. luppes

    luppes 1st gear

    trailerin rakentaminen

    Kuulin että omavalmiste trailerien valmistaminen ja rekisteröinti
    tieliikenteeseen ei ole mahdollista vuoden vaihteen jälkeen, pitääkö paikkansa ?
     
  13. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Pitää vain käyttää tehdasakseleita ja vetoaisakin pitää olla tehastekoinen.

    Eli kyllä nuota saa tehdä.....
     
  14. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Tehdasvalmisteiset ja toisiensa kanssa yhteensopivat akselit ja vetopää valmistajan papereilla on vaadittu jo jonkin aikaa.

    Vetoaisan suhteenkin pääsee homman kiertämään kun tutustuu niihin pykäliin, ja sieltä lukee mitä kyseisissä pykälissä tarkoitetaan vetoaisalla.
     
  15. AnttiS

    AnttiS 1st gear

    Mitenkäs tuon vetoaisavaatimuksen voi kiertää käytännössä? Luin Aken ohjeen eikä ainakaan heti tullut mieleen mitään porsaanreikiä.

    Omaan projektiin tuo ei sinänsä vaikuta kun se on tarkoitus katsastaa tämän vuoden puolella.
     
  16. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Kyseisen ohjeen liitteessä on malleja, ja viimeisellä sivulla (Tapaus 4), on kaksikin vaihtoehtomallia, jotka voi toteuttaa ilman tehdasvalmisteista aisaa.
     
  17. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Voisko käyttää vetoaisa/alusta jostain vähän isommasta asuntovaunusta?
    (Ehkä tätä on jo käsitelty jossain? :oops: )
     
  18. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Eipä sitä mikään estä, mutta eipä niihin juuri kantavuutta saa...

    Aikoinaan kun tuotiin Saksasta vaunuja maahan, niin suurimmat olivat kokonaispainoltaan 1600kg luokkaa, ja ne olivat jo oikeasti ISOJA vaunuja...
    Alusta ja runkorakenteet painavat väkisinkin 350-500kg, niin eipä sellaisen kärryn päälle mitään kottikärryä isompaa... :rotfl:
     
  19. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Pian alkaa traileri oleen katsastus kunnossa. Aika viimetippaan menee=joulun ja uuden vuoden väliin. Lokasuojiksi pittää laittaa väliaikais suojat kun ei ehdi tekeen oikeita. Kun tuo lava on alumiinia hyväsytäänköhän valmistusnumero, kun meistän sen ensin vahvaan alumiini levyyn ja sitten hitsaan tuon lätkän oikean puoleiseen lavapalkkiin? Muuten saattaa olla vaikeuksia meistamisessä jos meistäisi suoraan palkkiin (materiaali 150*50*3 alumiinia)
     
  20. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Lähinnä tuossa ongelmaksi muodostunee se, että miten tulevissa katsastuksissa todistat, ettet ole kyseistä valmistenumeroa siirtänyt "jostain" muualta...
    Epäilen, että tulee sanomista.

    Kai olet valmistajankin kyltin tehnyt?
    Eli kyltin, jossa lukee kärryn merkki "Omavalmiste", ja valmistusnumero.

    Tuon kyltin lisäksi tulee aisan OIKEALLA puolelta, tai OIKEASTA aisasta löytyä kyseinen valmistusnumero stanssattuna.

    Itse löin ensin tietenkin väärään aisaan :odroll: Ja vielä nytkin tuli ensin kirjoitettua väärin... :poff:

    Saatko hakattavaan kohtaan jotain tukevaa takapuolelle numeroiden hakkaamisen ajaksi?
     

Kerro tästä muillekin!