autonpohjan maalaus/pinnoitus raptor u-pol 2k

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja rade, 28.7.2016.

  1. rade

    rade Gearhead

    Moro!
    olisko hyvä idea laittaa raptor u-pol pinnoite autonpohjaan. nyt on menossa hiekkapuhallus ja sen jälkeen pohjalle 2k epoksi. tämän jälkeen pintamaalaus vai raptor pinnoite? onko kenelläkään kokemusta tästä?
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Vasten parempaa tietoa ja kokemusta vastaan kuitenkin että miksipä ei?
    Mutta tulet saamaan varmasti 3-5 erilaista mielipidettä ja neuvoa :)

    Ainakin tuon tuotekuvauksen perusteella kyseisen tökötin ominaisuudet voisivat soveltua siihen käyttöön. http://www.xn--nettivri-5za.fi/tuotteet.html?id=98/449

    Mut kannattanee karhentaa edellinen pinta ennen vetämistä, ettei käy vanhanaikaisesti ja lähtee halkeillen pois. Mikäli et säästele epoksia puhalletun pinnan päälle maalaillessa niin kaippa tuon voi suoraan pohjavärinkin päälle ruiskuttaa.

    Itse maalasin auton pohjan puhalluksen jälkeen Inerta Primer 5:lla ja viimeisen pinnan mustalla Inerta 50:llä. Ovat molemmat 2k epokseja. Pinta vaikuttaa laadukkaalta ja kestävältä. Riittää kesäauton pohjan suojaksi mennen tullen.
     
  3. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Itse vedin ko tuotteella pohjan, tosin projekti ei ole vielä ajossa.
    Myyjä ja valmistaja painottivat hapolla pohjaamista ennen raptorin vetoa.

    Itse näkisin asian että kaikki vaihtoehdot on hyviä jos kyseessä kesä/harraste peli. Eiköhän nuo kestä siellä oikein tehtynä sen mitä orkkis maalitkin
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos maastossa on tarkoitus ajaa, niin hyvä suoja. Mutta jos ajelee asfaltilla, niin mitä hyötyä?
    Ja sitten jos jonkun tulevaisuudessa on jotain pohjalle tehtävä, niin huh huh..
     
  5. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Tosiaan miksipä ei. Toisaalta miksi pitäisi. Jakulepin ehdottama maalaus on huomattavasti helpompi korjata jatkossa ja kestää kesäkäytön lisäksi talvikäytön mennen tullen. Uskoisin olevan myös Raptoria halvempi vaihtoehto.

    Raptor U-Pol:in ongelma taitaa olla jos pelti pääsee ruostumaan sisältä päin. Massa poistaminen mekaanisesti on lisäksi todella vaikeaa korjauksia ajatellen. Hommassa voi käydä kuten Mesen ja Bemarien alustamassan kanssa(sellaista sitkeää vaaleaa massaa). Pelti ruostuu pois huomaamatta ja massa jää ehyeksi, jolloin ruosteongelmaa ei huomaa ajoissa. Kun ruostereiästä huomautetaan katsastuksessa voi peli olla jo menetetty ja pohjapellit kadonneet. Juuri tein tällaisen "pienten ruostereikien korjauksen". Onneksi viasta motkotettiin katsastuksessa ajoissa ja korjaukseen meni vain neljäsosa neliötä peltiä. Äänieristeet oli läpimärkiä ja reikiä oli ollut ilmeisesti varsin pitkään.

    Eli jos Raptoria pohjan peltiin niin sisälle koppiin vastaavasti vähintään jakulepin mainitsema maalauskäsittely, ettei ongelmat ala toiselta puolelta peltiä.
     
  6. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Oman harraste-/kesäauton pohjan maalasin hiekkapuhalluksen jälkeen sen aikaisella Inerta HB 3:lla neljään kertaan melkein 30 vuotta sitten ja nyt on pikkasen pintaruostetta helmapeltien pohjassa. Helppo fiksata, saatan samalla maalata pohjan kokonaan yli. Kunnon maali riittää tosi hyvin harraste pelin pohjaan, jos ei kauheasti ajele hiekkateillä. Paksi massaus tietysti parantaisi äänieristystä.
     

Kerro tästä muillekin!