Autopeltioppia harrastajalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jopster, 26.9.2005.

  1. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Taas raahauduttu viikonlopun hulinoista tietokoneen ääreen. Kovasti hyödyllinen oli tuo kurssi!!! Vaikka itelläki jo 10v pellin vääntämistä takana, niin silti paljon uusia vinkkejä! Ei harmita yhtään, et tuli lähettyy. 8)

    Ja onneks tuo puoliskokin jakso kiltisti notkua mukana. :lol:

    Kiitokset vielä Makkelle ja Eyetechille!!!
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    MuscTorin jutussa kerrottiin varmaan oleellinen.
    Ainoastaan "Eyetech_levittää_tinagrundia.jpg" kuva ei jostain syystä näkynyt.
     
  3. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Jeps, olin tässä soppelisti kuulolla joten korjasin tuon näkymättömän kuvan lennosta; olipa taas jäänyt kuvan filenimeen ääkköset, prkl... Nyt pitäis näkyä.
     
  4. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Hitto, että harmittaa, etten päässytkään mukaan! Kun vielä kaikki hehkuttaa, että oli oikeasti hyvä kurssi, perk...s! Mutta toivottavasti ensi kerralla.
     
  5. Pate

    Pate Gearhead

    Mukava päivä oli, tietoa tuli lisää ja näki käytännössä tinausta sekä kuumaoikaisua. Hienoa saumaa hotrodmossen loksuihin tuli, ei mitään valittamista.

    -Pate-
     
  6. arpati

    arpati 1st gear

    Palautetta...

    Risut:

    :) Ihan kiva päivä vaikka seisoskelua välillä tulikin.. Pieni vinkki - muutama penkki lisää olis tuolle porukalle hyvä jotta ehtii välillä lepuuttaa kinttuja/selkää varsinkin kun ei tee mitään vaan seisoo vaan ja vaihtaa jalkaa... :lol:

    Ihan hyvä olisi ollut myös toinen hitsikone tuolle väkimäärälle... olisin voinut roudata yhden mukanani jos olis hieman tiedotettu/kysytty... :-? Nimim hitsaus vaatii opettelua :odroll:

    Jos olisin tiennyt että tinat täytyy vielä hakea kaupasta olisin voinut laatikon tuoda mukana :lol: - seisoskelua...

    Välillä oli vähän ruuhkaa "opettajan" ympärillä eli se ryhmänjako homma ei ihan mennyt putkeen (tais olla siinä tinauksen yhteydessä) :odroll:

    No ymmärrän kyllä että järjestäjällä on ollut kiirettä enkä sano näitä moittiakseni vaan ihan jatkon kannalta...


    Ruusut:

    Päivästä jäi oikein positiivinen mieli eli ei harmittanut illalla lainkaan, eikä emäntäkään valitellut. Oltiin kanssa vaan aika väsyneitä vähien unien takia kuten vissiin moni muukin :lol:

    Itelle nuo kokemuspohjaiset vinkit ym tieto oli se mitä hain ja muutama hyödyllinen asia jäi mieleen... (no mää ny tykkään kyllä maalata kotelon sisäpuolet ennen umpeenhitsausta (ei toki tinailla sitten) ja tykkään myös hitsata 0.6mm langalla (myös 0.8 toki)) :rotfl:

    Hauskaa oli myös päästä harrastamaan "garagevakoilua" :D

    PS Toivottavasti makke keksit mihin vauxiin ne lakrut sopii :lol: Mää kattelen vielä jos löytyy joku iskari mutten varmaksi muista oliko vauxiin...

    PS 2 Tarkoitus oli antaa myönteistä palautetta juuri siitä syystä että jos näitä samantyyppisiä päiviä jatkossakin pidetään järjestäjän toimesta. Joten toivon ettei kukaan vedä palkokasvia nenuun... :soosoo:
     
  7. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Vink vink: Talmeter mittoja saa myös motonetistä:

    Merkintämitta Talmeter 3m 80-6000 18.90 ???

    Ja se euromaski löytyy myös:

    Euromaski EM100 78-1880 79.50 ???

    Katkaisulaikkoja:

    Katkaisulaikka 125x1mm RST 78-5005 1.60 ??? (käy luultavasti myös pellille)

    Tinaa:

    Koritina 2x250g 80-6702 7.90 ??? (tierä sit onko tää mitä???)
    Koritina BERA-SUPER LT 400g 80-6706 5.72 ??? (liekö pohjustetta?!?)
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Hyvä että tulee risuja. Osin asioista jotka itsekin tiedostin.

    Siinä oli sen verran kiinni kaiken aikaa, että ei sitä kaikkea ehtinyt huomioimaan vaikka jälkikäteen tajus sit saman tein. Illanistujaisissa sit tovi tallilla vielä rupateltiin ja siinä kohtaa ne jakkaratkin sit muistin hakea kun sai ns. "nollata päänsä". Ja sen verran ajatukset muualla kun ihan kylmiltään toi homma hoidettiin. OK, olis tarvinnut joitain asioita ensin käydä läpi, mut edelleenkin se aika ja opettajien välimatka maantieteellisesti. Eyetechin piti tulla luokseni jo perjantaina, mutta itse en ollut kotona, vaan tulin kotiin vasta aamu yhdeksältä reissusta. Takana oli mulla yli puolentoista vuorokauden valvominen siinä aamu 9:ltä ja siitä sit vielä jatkettiin seuraavaan aamu 6:een. Eli tulihan taas se "normivalvominen" suoritettua! ;)

    Olis siel toispuolla ollut pikkujakkaroita, kukaan vaan ei huomannut että saa niitä ottaa. Ja kukaan ei huomannut sanoa, että tarvis saada istua. Saa sitä tulla kysymään. ;)

    Mitä ryhmäjakoon tulee, niin se meni nyt ihan miten ihmiset itsensä sijoittivat. Koitin siinä huudella että kuka minnekin ja silleen. Tiedostin kyllä, että osa porukasta joutuu odottelemaan siinä osan aikaa. Mutta tuo odottelu/katselu oli sen välin kun hitsausta/tinausta tehtiin. Alku ja loppuhan oli koko porukalle.

    Mitä toiseen hitsiin tulee, niin sellainen piti tulla ja maskejakin, mutta henkilö jonka piti ne tuoda ei paikalle päässytkään.
    Mutta toisaalta ei ainakaan mulla missään kohtaa ollutkaan sitä tarkoitusta, että siellä aletaan oikeesti hitsaamaan metritolkulla. Mulla tarkoitus oli vaan neuvoa kuinka se onnistuu ohueen peltiin ja isoonkin railoon. Saisin jokaista opastaa siten kuin nyt, eli henkilökohtaisesti neuvomalla ja korjaamalla virheet joita tulee. Tarkoitus oli saada päähän ne perusjutut niin hyvin, että jokainen sit voi omalla tallillaan hitsata ja harjoitella lisää kun muistaa kuinka se opetettiinkaan. Harjoitus vaan tekee mestarin, eli nyt sit pikaseen hitsaamaan itse lisää kun ne virheet tuli oikastua ja neuvot vielä muistissa.

    Tina oli tosiaan mulla vähissä, joten sitä piti lähteä hakemaan siksi. Mutta olihan se tarjoitus ennakkoon hakea, mutta sattuneesta syystä en koko viikkoon päässyt niitä hakemaan. Siinä kohtaa kun sitä lähdin hakemaan, niin tarkoitus oli että Eyetech näyttää pakotusta ja niin siinä tehtiinkin. Sit hetki vapaata, koska takana oli kuitenkin 4 tuntia teoriaa. Pakko se tauko jossain kohtaa on pitää ja ihmisten saada tutustua toisiinsa ja puhua mistä tykkää.

    Mutta, saatiin tuo läpi menemään käytännössä ilman minkäänlaisia valmisteluja. Ne olis siis tehty ellei sattuma olis peliin mukaan puuttunut.

    Nyt jos jatkossa järjestetään vaikka tuo pohjatyö- ja maalauskurssi, niin ollaan taas yhtä kokemusta viisaampia.

    Autot vois sijoittaa toisin yms. Mutta vaikka tilaa onkin yllin kyllin, niin sekin antaa omat rajoitteensa, koska sekin puoli tulee muistaa, että isolla puolella ei töitä tehdä. Ja työtilassa taasen oli yksi "ylimääräinen" auto nosturilla; mutta syystä, että sitä en periaatteessa siirtänyt, koska vaatii omat kikkansa ja sitä piti heti päästä jatkamaan koska se tarvii saada pian tallista pois.

    Eli monet asiat oisin tehnyt toisin, mut ensi kerralla sitten... Loppusaldona kaikkien mahdollisten opittavien asioiden varjostaessakin koen kuitenkin että huonomminkin toi ois voinut mennä noin kylmiltään. ;)

    Ja suurkiitos palautteesta! :lol:
     
  9. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    JATKOKYSYMYS No:1

    Kuumien antamisesta olisi siis kyse. En huomannut kysäistä, kun olin niin uppoutunut opetukseen, mutta voisiko kuumia antaa hiilipuikon sijaan hitsaamalla migillä piste haluttuun kohtaan ja sitä jäähdyttämällä?

    Onko ihan tuhoon tuomittu idea? Onko kokeiltu ja huonoksi koettu?


    Nuukana miehenä kyselen, kun ei heti tekis mieli sijoittaa puikonpitimeen ja puikkoon. :lol:
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Voi sen kuuman antaa hepilläkin, mutt en suosittele.
    Vaatii sit kuitenki isohkoa virtaa (voi palaa reikä) ja se hepistä tuleva lisäteräs sit tekee osansa jäykkyyteen. Se heppi on pakko hioa pois ja siten haluttu lopputulos ei ehkä olekaan sitä mitä piti -> palataan alkupisteeseen.
    Hiilipuikolla tehtäessä se on sit siinä, ei lisäterästä missään, hionta vaan ja sit tinat niskaan.

    Eli sijoita hiilipuikkoon, ei sen pidin ja puikko sen vertaa maksa, että kannattais pihtailla. Ja kerrottiinhan siinä, että pitimen tekee helpolla itse ja siinäkin eilaisia vippaskonsteja käytännössä ilmaiseksi. Ja puikkoa saa pitkinä ja ei kun pätkimään. Talttauspuikot ei paljoa maksa.
    Nyt vaan odotellaan, et Puli-Song sais järkättyä sitä 6 mm puikkoa kun liikkeistä ei tunnu löytyvän kuin ylipaksua 10 mm tavaraa.
     
  11. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ja jos nyt joku tuntee tarvetta 6mm hiilipuikoille, eikä meinaa niitä mistään löytää, ni YV:llä yhteyttä, ni eiköhän niitä löydetä.... 8)


    Mä koitin kerran taivuttaa MIG-kuumilla yhtä lokaria, ni se vaan suoristu.

    Joutuen siitä, et pellille on hiton vaikee saada ns. kulmavetämää. Tää siis tarkottaa sitä, et kuuman saa ainoostaan toiselle pinnalle. Yleensä kuuma menee läpi pellin ja tulee ns. tasovetämä.

    Tästä kulmavetämästä hyvän esimerkin saa paistamalla n. sentin paksusia makkarasiivuja paistinpannulla vaan yhdeltä puolelta.

    Oikasuun ja jäykistämiseen MIG-kuumat siis soveltuu. Ainoo, et hiomista tulee enemmän - ja usein vieläpä molemmin puolin peltiä...
     
  12. JPK

    JPK 1st gear

    Kuvattiinko mitään videolle?
    Mitkä oli migin säädöt? virta/langan nopeus

    PS. Harmittaa ihan törkeesti ettei millään päässyt mukaan.
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Ei kuvattu videolle, mut ei se hitsin säätöihin ees auttais.

    Siin hitsatessa kerroin ku ääni oikea ja kyllä väki sen huomas koska palaa nätisti.
    Nuo asiat aina konekohtaisia, joten vaan se, että osaa hitsata ja oppii kuulemaan on se oikea tie.
     
  14. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Kiitokset järjestäjille hyödyllisestä kurssista. Toivottavasti se maalaus/pohjatyö-kurssi toteutuu, mä ainakin lähden sinnekin mukaan!
     
  15. jkiuru

    jkiuru 3rd gear

    Kiitokset järjestäjille ja muille kävijöille hyvästä seurasta :D

    Järjestelyt onnistuivat mainiosti varsinkin noihin Makken mainitsemiin olosuhteiden oikkuihin nähden ja opettajat olivat loistavia niin asiantuntemukseltaan kuin esitystavaltaan! Paljon tuli riemastuttavaa tietoa pintapeltien laitosta. Ilmapiiri oli mukavan rento varsinkin iltaa kohti.

    Rodi Mosse oli luonnossa vielä julmetusti viileämmän oloinen kuin kuvissa :eek: :D

    Illalla pääsi vielä katsastamaan kelpoa livemusaa ja sai jäädä yöksi jolloin säästyi rutosti kilometrejä kun ei tarvinnut palata kämpille Nastolaan vaan jatkoin suoraan Hellssinkiin kerholehden postitustalkoisiin. :D

    Jouni K.
     
  16. Beenari

    Beenari 3rd gear

    Hienoa että kurssi onnistui, toivottavasti poikii lisää vastaavia. Itse ilmoittauduin jo ennakolta kunnes työantaja keksi kivan pikku keikan joka kesti viikonlopun yli, eli jouduin perumaan kurssin :mad:

    Oli muuten työpaikan vaihto aika s**tanan lähellä :argue:
     
  17. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Joo, taidan unohtaa sen hitsaamalla kuumien antamisen ja koitan panostaa siihen hiilipuikon hommaamiseen. Että saan tuon katon oikenemaan. :oops:
     
  18. Meca

    Meca 3rd gear

    Kiitosta vain minunkin puolestani, Makke ja Eyetech ja muut. Päivä jäi tosin minun osaltani vähän vajaaksi, kun tulin myöhässä ja jouduin lähtemään kesken pois. Tosi hienoa että tällainen järjestettiin. Lähinnä minua kiinnosti tinaaminen ja pellin muotoilu, hitsaaminen kun on jotakuinkin tuttua hommaa. Nyt kun on teoria hallussa niin voi kokeilla omassakin pajassa. Yhden isomman hitsausprojektin olen aikoinaan kokeillut tehdä ja se meni niin sudeksi, että päätin etten enää ikinä yritä autoa hitsata. Päivän aikana huomasin monta juttua jotka olen tehnyt aivan väärin. Nyt sormet syyhyää päästä taas kokeilemaan.

    Raskashan tuo päivä oli. Jalat tuli tosi kipeäksi seisomisesta. Taukoja olisi voinut pitää vähän enemmän. Lisäksi vaatteet haisi pahasti tupakalle päivän jälkeen, itse kun en polttele. Varsinkin kun on lapsia paikalla niin tupakit voisi vetää ulkona.

    Mutta kaiken kaikkiaan oli enemmän kuin vaivan arvoista ajella toiselle puolelle Suomea autopeltioppiin. Ja jos maalauskurssi järjestetään niin tulossa ollaan taas.
     
  19. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Kasasin tuossa nopsasti noista harvoista suht onnistuneista kuvista ja muutamasta videopätkästä mitä otin tuollaisen muutaman minuutin koosteen lauantaista jos jotakuta kiinnostaa. Ehkä voisi jonku sivuille laittaa (makke, eyetech?).

    Koko on 45mt. Voi kyllä pienentää jos on liian iso. Lähinnä jonkinlaisen laadun säilyttämiseksi jätin ton kokoiseksi.
     
  20. Coronet69

    Coronet69 1st gear

    ois kyllä MiCiC todella kiinnostavaa nähä toi pätkä!
    Olitteko muuten mihin aikaan lappajärvellä? Oli kyllä aika sika keli ajaa kotia! :lol:
     

Kerro tästä muillekin!