Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Tällä vihreellä teipillä pitäis pysyä. On kallista, mutta ei irtoa vuosien saatossa niinkuin kirkkaat, vanhanmalliset höyrynsulkuteipit.

    http://www.taloon.com/hoyrynsulkuteippi-50-mm-x-25-m-12-rll-ltk/LK-4832107/dp
     
  2. pile

    pile Gearhead

  3. valpas

    valpas Gearhead

    Siltikin pelkän teipin varaan vain, jos ei muuta mahdollisuutta ole, ja niitä mahdollisuuksia usein on.
    Omassa hallissani purin etelän puolelta (aurinkoiselta puolelta), ja katosta muovit pois, ja korvasin Isover Variolla. Juuri sen muoviin, villan puolelle tiivistyneen kosteuden vuoksi.
    SPU Olis ollu paras, mutta rahat ei riittäneet sen hankkimiseksi. Näinkin on ihan hyvä.
    Jotkut käyttävär Finnfoamia höyrysulkuna, mutta sen ominaisuuksiin en ole oikeen siinä tehtävässä perehtynyt. Voi olla ihan riittäväkin. Tavallinen, ja lattiastyrox eivät ole tiiviitä.
     
  4. cdi

    cdi Double Gearhead


    Aivan oikein 1mm^2 rekä höyrysulussa tietää 1m^3 verran ilman liikkumista korkeammasta potenssista matalampaan kun lämpötilojen ero on 1 C astetta. Ja tahtoo se lämpötilaero olla kymmenissä asteissa.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko se spu:ssa se alumiini sit se taikasana en tiedä. Muutenhan se on pehmeetä verrattuna finnfoamiin.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Niin, ja sen ilman mukana menee sitä vettä sinne kylmiin pintoihin.
    Tampereen proffa kertoi joskus kauan sitten TV-ohjelmassa "seinillä on korvat, mutta hengittääkö ne", että hän ei tiedä mitään syytä, miksi sisäilma, ja siihen sitoutunut vesi, pitäisi päästää kantaviin seinän sisärakenteisiin, ja eristeisiin.
     
  7. cdi

    cdi Double Gearhead


    Kyllä.

    No nyt huomasin että oli jäänyt aika pois.......eli 1 h aikana.
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kuution ilmaa millin reiästä tunnissa painovoimaisella ilmanvaihdolla varustetussa tallissa?
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kuulostaa aika hurjalta määrältä :eek:
     
  10. gmc_sierra

    gmc_sierra 1st gear

    Haiskahtaa laskuvirheeltä tahi oletukset pielessä
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Eli jos on aukkoja höyrysuluissa, niin ylipaineisena ei kannata pitää.
     
  12. B68

    B68 1st gear

    Kuulostaa aika hurjalta, Jos ajattelee ovien tiivisteitä niin minun tallissa pitäis käydä semmonen viima että hattu ei pysy päässä. Ja katossa on ilmanvaihtoputki läppä vähän auki, montakohan neliömilliä siitä tulee. mutta ei pidä arvostella jos professori niin sanoo.
     
  13. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Eihän painovoimaisella ilmanvaihdolla varustettua tallia saa edes ylipaineiseksi kun tuuletusreiästä menee ilma ulos sitä mukaa kun korvausilmaa tulee tilalle? Tai tietty jos räjäyttää siellä jotakin...
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Jos lämmittää äkkiä esim. 70kw nestekaasupuhaltimella......
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Joskus kannattaa kyseenalaistaa, eikä ihan kaikkea uskoa, ettei viedä, kuin pässiä narussa.
    Siis voi joskus tulla pilkkuvirhe, tai jotain.
     
  16. cdi

    cdi Double Gearhead


    Onhan näitä fyysikot tutkinut ja kehitelleet laskentamalleja. Kyllä määrä on suuri siksi se on minunkin mieleen jäänyt. Ja kun sitä lämpöä menee aina sen ilman mukana voi jokainen kuvitella miten sitä energian säästöä kannattaa toteuttaa. Korvausilma aiheuttaa sen viiman eli rakoja on enempi kuin yksi.Jos rakenne on muuten täysin tiivis sotkee se laskelmia koska sen korvausilman täytyy tulla samasta reijästä. Yläpuolelta reikää karkaa ja alapuolelta tulee sisään.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Minulla on 8 Kierresaumaputken reikää seinissä. Kaikissa on semmonen tulppa, jonka saan T-haarassa liikkumaan auki, tai kiinni semmosella narusysteemillä, jollanen on niissä vanhoissa pönttöuuneissa. Ennenkuin valoja sytyttää, niin pitää vähän haistella.......
     
  18. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Jos lämmität nopeasti 20c:stä 80:een asteeseen, ilman tilavuuskerroin on 1.25. 80c on kyllä jo aika lämmin jos hommia pitää tehdä. Voi vihtoa? 5astetta--->20 astetta= Tilavuuskerroin on alle kolmasosan.
     
  19. gmc_sierra

    gmc_sierra 1st gear

    Käsittääkseni tuossa cdi:n ilmoittamassa tuloksessa on noin kolmen kertaluokan virhe
     
  20. cdi

    cdi Double Gearhead


    No näin aikanaan opetettiin.Mutta kun muisti ei enää mitään priimaa ole olen valmis sitä muuttamaaan. Laita oikaiseva tieto sillähän se asia selviää. Mielenkiintoista on myös lähestytkö aihetta isentrooppisen vai adiabaattisen prosessin kautta.
     
    Muokattu: 5.3.2017

Kerro tästä muillekin!