Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos otat tyhjän maito purkin siihen millin reikä ja puristat sen tyhjäksi 3,6s niin aika kovaa pitää puristaa. Tämä näin köyhän järellä aateltuna.
     
  2. cdi

    cdi Double Gearhead

    Joo sen tutkimiseen käy bernoullin kaava. Muttakun täytyy ottaa huomioon lämpötila ero ilman ja vesihöyryn lämpölaajeneminen tarkastellussa lämpötilassa se tekee asiasta moniulotteisen. ja siitä johtaa oikeat elementit kaavaan niin odotan mitä minulle esitetetään väitteiden tueksi.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Joo en osaa itse laskea tuota. Noin mutu tuntumalla vaan mietin et aika hujo käy. Varmaan joku avaruusraketti foorumi vois olla josta löytys sen verran viisaampia et osais laskea.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    No hiekkapuhalluksessa menee 100kuutioo tunnissa jostain 8mm suuttimesta jollain 6kehän paineella.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos se reikä on millin kanttiinsa niin kuutio tunnissa antais virtausnopeudeksi 16,7km minuutissa eli 278m/s jos oikein laskin. Tod näk laskin väärin.
     
    Muokattu: 5.3.2017
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Pyöreellä millin reiällä virtausnopeus olisi 353m/s eli yli äänen nopeuden ja asteen erolla. Pitäs jonkun laskea bernoulilla ja adiabaateilla onko mach1 saavutettavissa ilman et puhallusvillat on atmosfääreissä.
     
    401 ja rallikuski tykkäävät tästä.
  7. gmc_sierra

    gmc_sierra 1st gear

    Väittäisin Bernoullin olevan kuitenkin kohtuullisen hyvä approksimaatio tässäkin tilanteessa. Piti ihan laskea, antaa esim. 3 Pa:n ylipaineella tilavuusvirtaukseksi noin 0,005 m³/h. Eli ei ollukaan kolmen kertaluokan virhe, valittelut siitä.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Oli tuosta mun Ilpu asennuksesta juttua, yhdistettynä siihen LTO-koneeseen, ja seinän välistä ilman ottoon.
    Nuo vanerit vielä läpinäkyvästä levystä, niin sitten on hyvä.
    Tuo katossa oleva putki on LTO-koneen poisto.
    Ylempänä on LTO-koneen ilman otto, ja T-yhteellä käännetty ottamaan nyt pellin takaa ilma. Tänä talvena parhaimmillaan on ollut tuloilma noin 40 asteista. On pitäny pyörivä kenno pysäyttää, ettei pukkaa liian lämpöstä Ilpulle. En ole vielä kunnon ilman levittäjää tehny ilpulle tuloon.
    Eihän tuo kaunis ole, mutta pelaa.
    [​IMG]
    Nyt onnistuu kuvan laittokin tänne.
     
    Muokattu: 7.3.2017
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ainakaan puhelimella ei näy kuva :confused:
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Näkyyköhän koneella toisilla?
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Näkyypi
     
  12. GBS

    GBS 3rd gear

    Ei näy padilla. Kielletty ajosuunta vaan.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sama androidilla :confused:
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Hyvä sitte.
     
  15. cdi

    cdi Double Gearhead


    Kyselin jo emännältäkin missä mun vanhat luentolehtiöt on? No tässä on muutettu saattaapai olla jääneet johonkin kaadis kuormaan.

    Ei se oikein kävele bernoullin kaava tässä. Siitä puuttuu ilman tiheys suhteessa lämpotilaan Ja paine on hatusta nypätty.

    Minusta ongelmaa pitää lähestyä konvektion kautta mutta miten siitä lähdekirjallisuus puuttuu ja pakko myöntää muistista ei ole apua kun ajoittain. Kyllä sen kaivettua toki saa mutta en kyllä keksi mitä sen selvittämisestä olisi minulle hyötyä tarvetta kun ei ole.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Tutkitko noita mun laskelmia virtausnopeutta ajatellen?
     
  17. Masa71

    Masa71 Gearhead


    Tuolla valmis laskuri ja eikun kalkuloimaan:

    http://www.tlv.com/global/TI/calculator/air-flow-rate-through-orifice.html
     
  18. cdi

    cdi Double Gearhead

    No en sen kummemmin kun siinä on oletuksena paine. Sitä ei synny itsekseen muutakuin lämpötila eroista tai ulkoisesti tuottamalla. Minusta tuossa suurin kompastuskivi on ilman sisältämä kosteus ja miten se käyttäytyy tarkastellussa lämpötilassa (Eli fluidin tiheysteoriasta)
    Siitä pitäis sitten johtaa konvektio kaava asia josta muistiinpanoista olisi apua..... Sen voi sanoa että kun noita väliaikais rakenteita on joskus tehty että pienikin reikä niin tuulee vallan pirusti mut ei siinä kyllä äänen nopeuteen päästä.
     
  19. cdi

    cdi Double Gearhead

    No mites lasketaan sisä ja ulkopuolen ilmanpaineen muutos kun lämpötilaa muutetaan.Tuossa pitäis olla valmiit arvot niitä ei saa kun mittaamalla.
    Konvektiossa liikkelepaneva voima lämpötilan nousun aiheuttama "noste" mikä saa ilman liikkumaan. Ja se ei ole mielestäni lineaarinen lämpötila asteikon kanssa sitä häiritsee ilmaan sitoutunut vesi eri lailla millä tasolla ollaankin.
     
  20. Masa71

    Masa71 Gearhead

    No voithan sinä kait ideaalikaasun yhtälöä apunakäyttäen laskea "takaperin" minkälaisen lämpöeron tai paine-eron se kuution virtaus millin reiästä vaatii.
     

Kerro tästä muillekin!