Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Ei näy edes normi weppiselaimella läppärissä.
     
  2. gmc_sierra

    gmc_sierra 1st gear

    Aika vaikea sinua näköjään vakuuttaa, ei se välttämättä huono asia ole. En kuitenkaan usko että todellinen virtaama on 200-kertainen Bernoullin antamaan verrattuna. Tuo laskurikin näyttää antavan samanlaisia arvoja (en kyllä ottanut selvää, mikä on teoria sen takana). Sattuipahan silmääni myös tällainen:
    http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/35412/Pellinen_Lauri.pdf?seq
    Turha näitä on käsin vääntää, Comsol auttaa. Esim. sivulta 43 voit vertailla tuloksia samankaltaisessa tilanteessa.
    Mutta tosiaan tämä on varmaan väärä foorumi tämänkaltaiselle pohdinnalle.

    t. fyysikko
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    No kyllä jos aattelet et millin reikä ja kuutio tunnissa on jo yli äänennopeus niin onhan tuossa oltava luokkaa uskoisin yli 100 kertainen heitto. Muuta faktaa en itse pysty heittämään kun sen virtausnopeus laskun.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Eli saan kuvat tänne foorumille. Minä, ja jotkut muut näkee, mutta ei kaikki!
    Minä en pysty sanomaan, missä vika piilee.
     
  5. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Johtunee siitä, että osa on sun google-kavereita.
    Jos kuvan jakaa jostain palvelusta, niin se pitää olla laitettu "public" tilaan tai katseluoikeudet "everyone". Ihan sama juttu jos kuvan jakaa vaikka naamakirjassa, sen näkee vain kaverit, ellei sitä ole laitettu näkymään kaikille.
     
  6. cdi

    cdi Double Gearhead


    No annan aina periksi jos asia todistetaan toiseksi.........eikä se tässäkään kaukana ole.

    Luen tuon pellisen opinäytetyön kun ehdin. Siinä olet oikeassa että mitkään laskentamallit ei mene läpi sellaisenaan kyllä pitää ensin ymmärtää mikä asia vaikuttaa mihinkin ja kun on jo ilmennyt että tämä ei välttämättä riitä johtamalla kahdenkaan kaavan kautta. Muistiinpanot olisi ehdoton apu jo senkin takia olenko käsittänyt opetuksen jotenkin väärin. Jos asia sinänsä itseä kiinnostaisi selvittäisin sen kyllä ,mutta mulla ei taida olla sille tiedolle mitään käyttöä,eikä mun välttämättä pidä olla oikeassakaan.

    No tallia rakennellaan tällä topikilla ja kyllä kosteusulu/ilman virtauksen estäminen on aika ratkaiseva lämmitystaloutta ajatellen.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Nuo pitäs olla siinä jaetussa, mutta pitää vielä tarkistaa.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Vielä tärkeämpi se kosteus sulku on sen suhteen, ettei rakenteet, ja eristeet happane puurunkosessa.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Joudun kaikki kuvat laittamaan tänne uudestaan.
    Näkyykö tuo nyt?
    [​IMG]
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Nyt näkyy ilppi.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu nyt näkyy kommeesti! :D
     
  12. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mitenkä ootte noita 2-pilarinostureita sijoitellut? Keskelle hallia ja 3-4 metriä takaseinästä? Lattiaan tulee kaapeli niin pitää tehdä paikka jo ennen valua. 10m pitkä talli.
     
  13. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Hyvin näkyy nytten.
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    EDIT: nämä kelpasi heti ensimmäisenä päivänä. :)

    Jäi omasta projektista 3 paalia Isodrän 60 levyä = 11,25 m2.
    Annetaan ilmaiseksi hyvään kotiin. Noudettavissa länsi Vantaalta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Jotain kiinnitysnastojakin voi löytyä.

    Hai 050 4392070
     
    Muokattu: 13.3.2017
  15. qaw

    qaw 2nd gear

    Miten toteuttaisitte ilmanvaihdon tällaiseen talliin?

    Ei ole tarkoitus hitsata eikä tehdä muutakaan erityisen paljon ilmanvaihtoa vaativaa hommaa, mutta kosteus pitäisi saada pysymään aisoissa, vaikka sisään ajettaisiin luminen auto. Tallissa on lattialämmitys ja tällä hetkellä ilmankuivaaja tilapäisenä ilmanvaihdon korvaajana.

    Itse olen miettinyt pääoviin molempiin alareunaan 100mm korvausilmaventtiiliä ja päätyseinälle "kurkihirren" viereen kosteudentunnistuksella toimivaa poistopuhallinta, mutta riittääkö se ja vaihtuuko ilma tarpeeksi esim. sähköpääkeskuksen nurkasta? Entä meneekö sitten kaikki lämpö harakoille? Toisena ajatuksena on ollut laittaa kattotuuletin painamaan lämpöä katosta alaspäin ja pyörittämään ilmaa, mutta sekoittaako se sitten muun ilmanvaihdon?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Kine

    Kine 3rd gear

    Toimiskohan tuossa poistossa vaikka 160 tai 200 mm kierresaumakanava kurkihirren kupeessa jossa muutama venttiili alaspäin. Torvelo kolmiosta läpi ja kanavapuhallin päähän ulos tai sisälle.

    Venttiilit tietty pitää säätää silviisiin, että kaikista vetää. Pistää vaikka jonku aikareleen ohjaamaan muutamaks tunniks, niin ei jää vahingossa päälle.

    Luulisin, että suht tehokkaasti horii koko alalta. Tai jos epäilyttää, niin 125 haaroja voi vetää haluamiinsa kohteisiin. Väkisinkin menee lämpöä pihalle, mutta käryt ja kosteuskin lähtee hyvin.

    Kustannuksia kamoista tullee muutama satku, lähinnä imurista. Kannattaa katella käytettyjä jos ei ole hoppu. Torille ostoilmoitus on hyvä konsti.
     
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ilmankuivain ei ole ihan huono ratkaisu, koska se ottaa talteen hieman lämpöä ilman kosteudesta, ja sitäkin kautta pienentää lämmityskuluja marginaalisesti. Käytännössä kuitenkin eniten sitä kautta, ettei tarvitse niin paljoa puhaltaa ilmaa harakoille.
     
  18. qaw

    qaw 2nd gear

    Tallissa on kosteusmittari ja sen perusteella ilmankuivain todella toimii, eli laskee kosteuden sinne 60 nurkille. Säiliö vaan tulee täyteen parissa-kolmessa vuorokaudessa ja sitten pysähtyy. Vaikka nytkään ei ilma juuri vaihdu, alkaa kosteusprosentti hiipiä takaisin ylöspäin. Toki voi olla, että laatasta tai sen alta/läpi vielä nousee kosteutta, valu oli tammikuun lopulla. Kosteudenpoistajassa olisi kyllä letkulähtö, mutta viemäriä en talliin laittanut. Läpivienti seinään olisi helppo tehdä, mutta letku varmaan talvella jäätyisi. Toki voisihan siihen pistää matkaan sulanapitokaapelin.

    Lisäksi tallin ilma on tosi huono, kun kaikki pöly sekä kemikaalien höyryt wunderbaumista lähtien jää sinne pyörimään, eli jonkinlainen perusilmanvaihto on pakko laittaa. Mutta mitä mieltä olette tuosta peränurkasta, vaihtuisiko sielläkin ilma tarpeeksi painovoimaisella tai poistopuhaltimella? Idea kierresaumakanavasta kurkihirren kylkeen on hyvä ja sitä itseasiassa hieman löytyykin jo ennestään, mutta ilmahan pyrkinee kuitenkin liikkumaan suorinta reittiä pääovelta kanavan venttiileille. Ellei sitten tosiaan kattotuulettimella sekoita, mutta mikä on sen vaikutus virtauksiin sisään ja ulos? Lisäksi tulee kysymys että pitäisikö kanava lämpöeristää? Voiko kesällä tulla tilannetta että alkaa muuten kondensoimaan?
     
  19. cdi

    cdi Double Gearhead

    Oon samaa mieltä kuvien perusteella. Yleensä kyllä rak teknisiä neuvoja ei pitäisi antaa ilman paikallakäyntiä ja piirustuksiin tutustumatta. Tässä kumminkin on ajatus jota itsekkin toteuttaisin. Ja perusteet: Vanha nyrkkisääntö 1/600 lattia alasta,painovoimainen ilmanvaihto. Toteutus: 2x100 reikää ovien alareunaaan suljettavilla lautasilla. Ja ylös liimapalkin viereen 160 putki niin pitkä että saa t-haaran päähän josta vaakaosan tulppaa ja alaspäintulevaan venttiili jonka saa narusta nyppäämällä suljettua. Ulkopuolelle aurinkokennolla toimiva puhallin jonka kääntää niinpäin että se puhaltaa ulospäin pientä askartelua siis. Siinä minun ratkaisu kustannukset joitain kymppejä.
    Toki täytyy muistuttaa siitä rakennuslain säädöksestä että vastuu on sillä joka rakennushankeeseen ryhtyy. Että nää neuvot sillä varauksella.
     
  20. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Itsellä 200 kanavapuhallin josta supistetaan 160 kanaviin

    Kanavapuhallinta ohjataan säätimellä ja korvausilma ovista. Käryt lähtee hyvin ja vermeet saat kaikki meltexiltä eikä maksa paljon.
     

Kerro tästä muillekin!