Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ite ajattelin laittaa niin. Tai mulle tulee kaapelisillat joista valaisimet roikkuu em.kulmassa. Myös seinällä pystyssä olevista putkista tulee hyvä työvalo.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ai niin kuin näin? [​IMG] Ei minulla muita valoja olekkaan, kolmella sivulla 2x58w lamput. Konehuoneessa tarvitsee aina kohdevalon vielä erikseen kuitenkin.
     
    palontie tykkää tästä.
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on 4m korkeassa hallissa seinillä valaisimet 45 aseen kulmassa sähkötikapuissa kiinni noin 3m korkeudella. Valoteho katoo nopeesati jo metrinkin matkalla.
    Tikapuiden sijaan olis menny ne kourutkin, ei niitä kaapeleita kovin montaa kulje, etteikö ne kouruunkin mahtus. Muuta eroo ei oo, kuin kourut olis siistimmän näköset.
    Kattovalot on vain yleisvalo (ettei kompastu mihinkään). Yleensä vaatii lisäksi kohdevalon, jos (tarkkaa) hommaa tekee.
     
  4. GBS

    GBS 3rd gear

    Samaa mieltä.
    Mulla on molemmissa autopaikoissa 3 kpl 2x58 putkivaloa /puoli ja vinossa. N. 3400mm korkealla. Ihan jees yleisvalo mutta tarkkaan hommaan ei oikein riitä. Tosin en haluaisikaan koko tallia liian kirkkaaks koska en ite tykkää jos alkaa sitä ns. Vastavaloa tulee.
     
    valpas tykkää tästä.
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Niin, ja ikkunoista olis mulle vain haittaa, eli hallissani ei ole ikkunoita, ja minulle hyvä, kun väärästä suunnasta tuleva valo vain haittaisi. Jos ikkunan haluan, niin laitan autokameran ulos, ja kytken sen helposti siirrettävään taulutelkkariin.
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on tallissa 5,5 metriä korkeella seinällä 3 metristä ylöspäin 3kpl 80x80 ruutua seinällä johon ei aurinko oikein käy. Kiva minusta sellainen yleis valo kesällä eikä toljota silmiin.
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Vai ei putkissa seinällä riitä potku? Mikähän sitten olisi parempi, haluaisin kirkkaat olosuhteet? Tarkoitus oli laittaa niitä lediputkia. Kaikki pinnat tulevat valkoisiksi. Seinäkorkeus 3000 ja keskeltä 3500. Etelänpuolen seinälle tulee kyllä pari matalaa ja noin 1200mm leveää ikkunaa valoa antamaan. Vielä kerkiää muuttamaan suunnitelmaa, pohjatyöt alkavat kuun lopussa..
     
    Muokattu: 7.5.2017
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Olen kyllä eri mieltä tuosta valon riittävyydestä, en kyllä omaan talliin kaipaa enempää valoa. En osaa kuvitella sellaista valaistusta ettei konehuoneessa tai auton sisällä tarvitsisi erikseen jotain käsivalaisinta joka tapauksessa. Ja ikkunat on hyvä olla niin kesällä ei tarvitse mitään muuta yleisvalaistusta.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Töissä vaihtoivat loisteputket lediversioihin, aluksi tuntu että silmät palaa päähän. Mutta nyt niihin on jo tottunut.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä en muusta tiedä mutta jos on liikaa valoa ja se heijastelee joka puolelta minulla ainakin silmät jotenkin reagoi ja sen jälkeen jossain pyöräkotelossa on hämärää. Laita riittävästi katkaisijoita että voi polttaa vähemmänkin valoja. Nykyään tulee käytettyä paljon led otsa valoa. Ja ehottomasti muutamia hyviä ikkunoita vaikka sälekaihtimella. Ei ne paljon maksa tallia tehdessä.
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Joo ajattelin et katkaisimilla laitetaan niin et saa aina yhden sivun päälle ja päädyt erikseen. Mulla on toi kaapelitikashommeli mutta nyt epäilyttää et onko se vähän yliampuvaa vaikka tuleekin vain sitä pikkutikasta. Muuntelu on vain helpompaa kun voi pudottaa pintavetona tikkaasta alas uuden pistokkeen.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Se tikas hylly on ihan Hyvä.
     
  13. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Onko palotarkastuksessa ollut mitään sanomista kun täälläpäin pitä olla ikkunat savunpoistoa varten?
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Pölyn ja paskankerääjä.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Se on totta. Mutta meillähän on pölynimurit käytössä. Ja se tomu on samalla tavalla lamppujen päällä. Pitää vaan estää sen pölyn tulo.
     
  16. jenkula

    jenkula Gearhead

    Tavalliset kolmikerroksiset avattavat ikkunat kelpas eteläsuomessa.Huomasin veropapereista ettei mulla olekaan autotalli vaan talousrakennus,tuskin vaikuttaa veron määrään?
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Ei vaadittu. Mulla on paljon muita reikiä (ilmanvaihto) seinissä, joten ne riitti.
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  18. Aslak

    Aslak Gearhead

    Ei se tikashylly mitään kerää, pienat n20 cm:n välein. Paljon enemmän pölyä ja paskaa asettuu ripustuskiskoon joka tuolle yleensä on vaihtoehtona. Tietty jos umpikourua asentaa mutten kyllä yhtään hyvää syytä sille keksi tallikäytössä.. Yks hyvä on myös esim OBO:n lankahylly jota saa 5cm levyisestä ylöspäin, kevyt, huomaamaton, helppo asentaa ja päästää pölyt läpi yhtä hyvin kuin tikashylly.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Ulkona oli 25 lämmintä, ja hallissani 17.
    Yht äkkiä päivällä hyrähti ilmankuivain käymään, kun sen säätö on 50%:ssa. Ei oo talvellakaan käynnistynyt, vaikka kaasullakin lämmitttelin jäähtynyttä hallia. On saattanut jäähtymis vaiheessa käydä, mutta en ole ollut kuuntelemassa.
    Kun pyörivä kenno on seis LTO-koneessa, niin pukkaa sitä lämmintä ilmaa, ja siinä pysyvää kosteutta sisälle. Kun se ilma sitten sisällä jäähtyy, niin suhteellinen kosteus kohoaa. Näinhän se menee. Jos sisällä lämpö menee yli 17 asteen, niin alkaa tuleen tehdessä hiki, jos vaatteita pitää suojana.
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Mistähän saisi 2 tai 3 kammioisen sakotankin halvalla? Min tilavuus yht 1.5 kuutiota. Kaikki dealerit haluaa myydä imeytyspaketin kanssa mutta tarvitsen vain tankin. Hinnat ovat hypänneet 3 kertaiseiksi 3ssa vuodessa! Kartelli varmaan päällä.
    PS. Käytetty käy myös. Haku mistä vaan.
     

Kerro tästä muillekin!