Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. GBS

    GBS 2nd gear

    Ootko kysyny meltexiltä?
     
  2. -JS-

    -JS- 2nd gear

    Olettekos noita valmis paketteja ostellut? Jossain vaiheessa ajankohtaista saada talli pihaan, vanhan rotiskon nyt tänäkeväänä purin maan tasalle.
    Joku kustannustehokas ratkaisu mielessä, yhdelle autolle eristetty talli, sivussa voisi olla avokatos.
    http://www.taloon.com/precut-autotalli-autokatoksella-ja-varastolla/TIM-ATK2_1/dp?openGroup=13772

    joku tuon tyylinen, ihan vain nopealla haulla. Vai suorasta runko pystyyn.. Ulkoverhoukset/sisälevytykset voisi hoitaa itse kunhan ammatilaiset tekee rungon.
     
  3. HRTP

    HRTP Gearhead

    Soitahan Kangasniemelle Rotomonille. Ite olen sieltä ostannut kaikki putkitarpeet koska ovat melkein puolet halvempia kuin esim. Meltexillä:) Meltexillä palokassa eivät uskonneet millään kun kilpailutin liikkeitä putkitarpeista ennenkuin vasta näytin tarjouslappua:D
     
  4. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Kannattaa kysellä precut- tallia. Suunnittelin kans tallia viimekeväänä jonka koko on 9x12m jossa on katos osaa 3.6m ja loput lämmintä tallia. Kattotuolit on nousevat eli keskeltä on 4m ja reunoilla 3m. Talliosuudes on kaksi 3mx2.8m nosto-ovet <= sisältyi pakettiin. Nii sama talli olis tullu maksamaan elementteinä 19000e + rahti. Ei sisällä asennusta, ku tämä sama maksoo precuttina 12000e sisälti rahdin. Eli sama läjä lautaa ja muuta sälää mutta itte vaan piti kasata runko ja ulkoverhous. Töitä tuli toki vähä enemmän ittelle mutta kyllä tolla erotuksella jo viittii tehdä. Eikä siinä mee, ku viikon kauemman kasata valmiiksi pätkityistä runkopalkiista. Kattopelliä ei ollu kummaskaan, ku olin jo hommannu ennemmin.
     
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    [​IMG] Talli alkaa pikkuhiljaa hahmottua muutamien viikkojen puuhastelun jälkeen..
     
    12345678910 tykkää tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mahtanee tuntua hyvältä? ;)
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kyllä se hienolta tuntuu varsinkin ristikoiden noston jälkeen kun toi lautakasa alkaa näyttää jo rakennukselta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Mielenkiintoinen kattotuoliratkaisu, jolla saa sisäkorkeutta lisää keskelle. Säästää seinäkorkeudessa.
    Onko tuossa 12 kattotuolia? Onko hallisi noin 7x10m sisältä? Mitä tuli tuollaisille kattotuoleille hintaa? Paljonko tuossa keskellä on sisäkorkeutta?
    Onhan tuossa jonkin verran vielä tekemistä.........
    Katto päälle vaan äkkiä. Kun aluskatetta laitat, niin kannattaa miettiä, laittaako kattotuolien suuntaisesti, vai poikittain. kuten yleensä. Tuulisella paikalla poikittain olevassa vuotaa saumakohdasta vesi, vaikka olis aika paljon limittäinkin. Kokemusta on. Tuuli nostaa ylös sen päällimmäisen limikohdassa, mutta se alempi lopsahtaa alas. Ylhäältä valuva vesi pääsee silloin saumakohdasta läpi. Muutama kattofirma käyttää koko lappeen levyistä aluskatetta.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kattotuolit ovat saksiristikoita joissa keskiosa nousee puolimetriä, näin saatiin 3,5m korkeutta keskelle. 12kpl on juu kappalemäärä, vähän alle satasen kappale. Tavallinen suoralla alapaarteella ollut ristikko olisi maksanut reilu kympin vähemmän per kappale.
    Aluskate laitetaan mulla sellaiseen tiukkuuteen ettei se lopsu, ei siihen sitä kourua paljon tarvi jättää. Tontti on suhteellisen suojainen joten kuvailemaasi tuulitekijää ei ole koettu.
    Ulkomitat on 7x10 eli sisämitta 6,5x9,5. Runko on 48x198. Laatta noin 170mm tuplaverkolla. Saksinosturin meinaan laittaa, mutta 2-pilarinkin pitäisi kestää.
     
    Muokattu: 11.7.2017
  10. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear

    Minkälainen kustannusarvio tälle tallille on? Paljonko laitat villoja ja styroxia.
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Yli 30000, alle 40000. Laskin että reilu 500e/neliö mutta betoniasiat tulivat ainakin aiottua kalliimmaksi, ja pihaan meni sepeliä vähän enemmän kuin aluksi ajattelin. Ramppi talliin tehtiin sepelillä, se kestää nyt betoniautonkin.

    Laatan alla on 100mm styroksi, seiniin se 200mm levyvilla ja kattoon noin 400mm puhallusvilla. Lattiassa on sähkölämmityskaapelit, ilppi saattaa tulla joskus, mutta lattialämmöllä saa ylläpitolämmön hyvin säädettyä. Toistaiseksi.
    Nosto-ovi on 4000x2500, käyntiovi erikseen, sivuilla 590x1120 ikkunoita pari per puoli. Ilmanvaihto tyyliin 160mm reikä seinässä puhaltimella, korvausilma toisesta päädystä.
     
    Muokattu: 11.7.2017
    helvetinkat tykkää tästä.
  12. jenkula

    jenkula Gearhead

    lisätty:eek:on enemmän käsillä tekijä,ei onnistu tämmöset läppäri kirjottelut multa..
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Mihin käyttöön hallia teet? Eli mitä kaikkee toimintaa siellä harrastat?
    Siinä mielessä kysyn, kun sain joku vuosi sitten hallini valmiiksi (7,8x10,5m, 3,9m korkeus). Nyt olen siellä pari vuotta touhunnut, ja alkaa oleen kaikki kohdillaan.(kun vaan viittii pitää paikat järjestyksessä).
    Jos vaan jaksaa tämän otsikon alla olevia asioita lueskella, niin saattaa säästyä monelta, ja tulee varmasti ideoita, miten itse kannattaa tehdä. Omalla kohdalla ei tämän lukeminen ollut ajan hukkaa. Semmonen tuli toteutettua, että mitään en muuttaisi(no metri tilaa lisää leveyssuunnassa olis olly kiva, mutta tontille ei mahtunu).
    Siittä aluskatteesta.... Se on kireellä talvella, ja löystyy kesällä. Päätyihin hyvät verkotetut tuuletusaukot (ettei linnut hakkaa aluskatetta rei'ille. Minä verkotin räystäs lautojen altakin, ettei mee mitään luvattomia yläpohjaan.) Minulla ei ole katossa yhtään reikää. Seinissä on kymmenkunta. Verkotin ulkovuorauksen alapäätkin, ettei menis hiiriä väliin kiipeileen.
    Höyrysulusta sen verran, että laittaisin höyrysuluksi nyt uretaanilevyn (esim. SPU), jos vaan palomääräykset sallii. Tavallisen muovin jouduin repimään alas auringon puoleiselta seinältä, ja yläpohjasta, ja laittamaan tilalle Isover varion! Tuolla aikaisemmin olen selittänyt miksi. Monet suositelee ilmansulku paperia, mutta minä en semmosta suosittele missään tapauksessa. Ei ole vielä tullut syytä, miksi sisätilan kosteus pitäisi päästää kantaviin puurakenteisiin! Villatkaan ei sais kostua.
    Niin, ja ikkunoita ei oo yhtään, ja se on minun mielestäni hyvä. Nyt on kaikilla seinillä ihan kaikkee muuta.
     
    GBS tykkää tästä.
  14. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Jaa talli tulee ihan tavaroiden säilytykseen ja harrastetoimiseen autojen huoltoon ja ylläpitoon. Kaljanjuontiin, kiroiluun ja olemiseen.
    Saatan itsekin verkottaa ulkovuorin alaosan hiirien osalta mutta räystäitä en, koska linnut menevät kuitenkin tiilikaisen peltikuvion reunan alta räystäiden alle. Tästä on jo vuosien kokemus. Siellähän pesivät, ei se mua haittaa.
    Kattoon ei tule reikiä ja seiniinkin vain kaksi tai kolme ilmaräppänää. Yläpohjan tuuletus on meillä aiemmin tehty niin että tuulettuu räystäiden kautta eli seinä ei ole levytetty/laudoitettu katon alapintaan asti. Saatan painaa pari räppänää päätyihin ja laitan niihin jotku lapinleimun ritilät sihdillä jos ei tuuletus muuten toimi tässä.
    Höyrysulku varmaan sitä halvinta mahdollista vihreää ja kallista vihreää teippiä saumoihin. Isoverin Vario on aika kallista...
     
    Muokattu: 11.7.2017
  15. jenkula

    jenkula Gearhead

    Saa ne linnut pesiä räystään alla,mutta verkota niin ettei yläpohjaan pääse pesimään.Miten sais vanerista/puusta sahattua tuet verkoille?
     
  16. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Pitkiltä sivuilta tulee tuulensuojalevy aika ylös ihan puhallusvillankin takia ja päädyissä ei olekaan rakoja joista linnut pääsisi. Tuulensuojalevyn ja katon välin voi verkottaa kun lyö ulkovuoria paikalleen mut voi jäädä laittamati...
    Mulla on tässä tontilla satavuotias verkottamaton talo jossa on avoin vintti, linnut ei jostain syystä mene ekovillan sekaan pesimään, joten en näe verkottamista kovinkaan tarpeellisena. Tossa uudessa lyödään vielä päädyt umpeen enkä ajatellut mennä sinne villaan sen enempää kahlaamaan muutenkaan sen jälkeen kun se villa on sinne puhallettu. Siellä on vaikea kulkea kun ristikot on tommoset.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattaa ristikoiden suuntaisesti laittaa ainakin laudat puhallusvillan korkeudelle. Tarvittaessa voi laittaa niidenpäälle irtolautoja. Ei koskaan tiedä, mitä vintillä joutuu joskus tekemään..... (vaikka aluskatetta paikkailemassa?) Puhallusvillan päällä on vähän huono liikkua. Voihan niiden lautojen päällä säilyttääkkin jotain.
     
  18. karhu01

    karhu01 2nd gear

    M
    Mulla ei liioon oo ikkunoita nii sai paremmin seinätilaa käyttöö. Nosto-oviin tulee sit ikkunat nii näköö, et ketä hiippailee pihamaalla. Mun tapaukses on vielä nii, et tulee halvemmaksi laittaa oviin ikkunat, ku se et ostaas seinään ikkunat.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on vain läpällinen ovisilmä. Ei näe, onko valoja sisällä........
     
  20. Jsp

    Jsp Gearhead

    Jos ei varaa nosturiin niin rasvamonttu on myös hyvä vaihtoehto.. Sillä tekee 50% niistä töistä joita nosturin avulla voi tehdä.
     

Kerro tästä muillekin!