Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Koneellisenahan sen voit tehdä niinku haluat, mutta jos homman pitää toimia pasiivisenakin, niin ei ole vaihtoehtoja.
    Täysin ilman ilmanvaihtoa en itse kyllä pitäisi yhtäkään tilaa, jossa ollaan tai tehdään jotain.
     
  2. GBS

    GBS 2nd gear

    No juu. Mut sää oot Treellä ja mää tääl Siuntios.
    Joku tommonen systeemi vois olla itelläkin. Harmittaa kun piti laittaa toi painovoimainen. Ja nyt sit pohtii jälkeenpäin.
     
  3. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minulla vanhasta puurakenteisesta navetasta tehty 7x11m talli ja lämmitys masterilla ,yks reikä seinässä katon rajassa ja oviaukosta saa raakaa ilmaa,lämmitän aina sillon ku teen jotain,eikä ole ollut minkäänlaisia kosteusongelmia,yks auto ollu yli puoli vuotta sisällä eikä ylimääräsiä laikkuja ole tullut
     
    -kk- ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. GBS

    GBS 2nd gear

    Noniin. Nyt se Trotec on puhkuillut tallissa jonkin aikaa. Pari kertaa ollu mamman kulkine kuivamassa ja toimii. Tuossa 140 mallissa on ihan mekaaninen säätö ja sen kanssa vielä hakemista. Auto kuivuu ja ikkunat pysyy kuivina. Vielä poistoimuri käryille rakennettava.
     
  5. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Yks kaveri värkkäsi vanhasta navetasta tallin. Kalkkia siveli seiniin ja teki kaminalle reiän seinään. Aika pitkään tallissa haisi paska, mutta se ei menoa haitannut. Kun tyyppi alkaa autoa rassaamaan, lämmittää kaminan punaseksi ja paistaa makkaran :D Kaveri on yltiönuuka, lattiassa on ainakin kolmea eri väriä, tuttujen maalipurkkien jämistä (Talli Ylä-Savossa, ns. haja-asutusalueella. Ei o niin nuukaa luvista, jos ei naapuri vasikoi. Kaveri sai ansaitusti kutsumanimen Nuuka-.........nen.)
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Mikään ei estä laittamasta jälkeenpäin koneellista ilmanvaihtoa, mieluusti lämmön talteenotolla. Käytettyjä pyöriväkennosia tuleem yyntiin aina silloin tällöin, ja niistä menee yleensä rikki vain pyöritysmoottori, ja puhaltimien laakerit. Mulla on kotikoneessa (LTR3) kolmas pyöritysmoottori menossa vuodesta -95 lähtien, ja alkuperäset laakerit puhaltimissa.
    Just ostin varakoneeks toimivan Pigviinin 150 eurolla, kun myyjä uusi IV-järjestelmänsä.
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Pyöriväkennoinen siirtää enemmän kosteutta takaisin tilaan kuin risti- tai vastavirtakenno. Eli jos on huoli tallin kosteudesta niin laittaisin vastavirtakennon, joka ei energiaominaisuuksitlöaan juurikaan häviä pyörivälle.

    Kosteuden poistoon käyttäisin talvella ihan lämmitystä ja tuuletusta, kun pakkasilmassa ei tuota vettä ole juurikaan (Vaikka toki suhteellinen kosteus korkea voi ollakkin). Kesällä sitten vähemmän tuuletusta ja vaikka lämmitys ja jäähdytys samaan aikaan päälle.

    Käryjä ei kannata tuon Lämmöntalteenottokennon läpi vettä, joten siihen laittaiti ihan huippuimurin. Jos haluaa olla oikein ugrilainen, niin laittaa tätä varten lisänä moottoripellillä avautuvan korvausilmasäleikön jossa on suodatin, ja tuo korvausilman lähelle hitsauspistettä.

    Mun rivi olis siis:
    - Ilmanvaihto vastavirtakennolla
    - Ilmalämpöpumppu jäähdtyksellä lämmitykseen, jotta saa myös kuivattua
    - Lattiaan sähkövastukset, jotta saa lämpimäksi (kuivaksi) halutessaan ainakin rassauspaikalle / Nosturin alle
    - Kohdepoistoon kanavisto ja pari valittavissa olevaa imupistettä + Joustoputkella imukärsät. Raitisilma seinästä ja samoin tulokärsät joustinputkella. Suodatin ulkosäleikölle.

    Noita käytettyjä kannattaa kysellä remonttejan tekevistä LVI-lafkoista. Ns. purkukuntoiset menee aina lavalle, vaikka niistä puhdistamalla ja huoltamalla saa ihan autotallikäyttökelpoiset. Asuntokäyttöön puhdistaminen tulisi hygieniamääräysten vuoksi niin kallikksi, että noi lähtee tosiaan aina lavalle.
     
    valpas tykkää tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Onko jollain tullu talliin joku systeemi, joka pelaa hyvin, tai joku, joka on menny vähän pieleen?

    Minä en osannu laittaa pistorasioita riittävästi. Luulin, että 6 voimavirtapistorasiaa riittäs, joissa on samassa kolme sukoo. Ei riittäny alkuunkaan, vaikka sukoja on lisäks 8kpl. Jatkojohdoilla, ja voimavirtahaarottimilla pelaan nyt. Yhteen nurkkaan pitää lisätä neljä voimavirtapistoketta, ettei johtoja tarvi kokoaikaa vaihdella. Sitten varmaan joku turvakytkin, että saa tavallaan johdon irti kaikista kerralla (en oo varma riittääkö se katkasemaan ukkosen jännitepiikin?). Ukkosen takia tykkään pitää johdot irti verkosta. Yhtenä kesänä räjähti jo yks loisteputkivalaisin. Sen kondensaattorista palo puolet pois, ja vaihe johto katkes liittimeen (ilmeisesti se pieni kosketusala niissä liittimissä sulatti sen poikki just siittä terävän klipsun kohdalta).

    Lämmitys, ja ilmanvaihto pelaa hienosti (niistä on juttua tuolla aikaisemmin). Silti tässä neljän vuoden aikana on ihan ohut, hienoa pölyä sisältävä kerros kertynyt kaikille tasopinnoille. Vaikka on kohdeimuritkin. (ei se pöly mitään haittaa, eikä se sieltä liiku, ellei sitä mene piteleen). Pölyä nousee ilmaan eniten lattialta kävellessä, kun jaloissa tulee kuraa ulkoa, ja pölyä sisällä rälläköinnistä (rälläkän pöly ei pysy kauaa ilmassa, ja hieroontuu hienommaks lattialla). Hienoa pölyä ei saa pois, kuin imurilla, ja sitten loput paineilmalla, ison huuvan suuntaan puhaltelemalla (muuten leviää vaan muualle).

    Ikkunattomuuteen olen tyytyväinen. Seinätilaa tavaroille on enempi, ja valo tulee sieltä, mistä milloinkin haluan. Vaikuttaa lämmityskustannuksiinkin.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Weijarilla oli hyvä, asiapitoinen kirjoitus.
    Pyöriväkenno tosiaan palauttaa kosteutta takaisin, ja vastavirtakenno (oli uus, pikkusen mulle harhaan johtava nimitys, olen siittä aina kuullu käytettävän vain ristikenno nimitystä, joka on toimintaa kuvaavampi) kuivattaa, siksi siinä pitää olla se kondenssiletku, jota ei pyörivässä ole. Itsellä on erillinen ilman kuivain myös siksi, kun annan joskus lämpötilan pudota, lämmitän sitten nopeesti nestekaasulla noin 5 astetta kerrallaan. Lämpötilan laskiessa pitää kuivattaa, ettei suhteellinen kosteus mene korkeaksi. Kuivain toimii myös lämmittimenä osittain.
    Pyöriväkenno minulla on siksi, kun teollisuudessa se pelaa hyvin pajoissa, mutta ristikenno tukkeutuu nopeammin.
    Hallissa tahtoo pölyä mennä LTO-koneellekkin, vaikka on kohdepoistot. Se on vähän maku kysymys, laittaako ristikennon, tai pyörivän, kun tietää niiden käyttäytymiserot.
    Ilmalämpöpumppu ei minun tietääkseni pysty kuivattamaan silloin, kun on lämmitys päällä, ja kuivaustoiminnolla se jäähdyttää samalla. Voi olla kehittyneemmissä laitteissa toisinkin?
    Kohdepoistoa varten minullakin on hitsauspaikan vieressä mekaanisesti avattava, ja suljettava ilmanotto ulkoa.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos tallia tekee niin lattialämmitys ja kaivoja ja lämmin vesi kannattaa laittaa. Nosto ovi kakella ja hyvät valot niin ollaan jo pitkällä. Ovi joku 3*3.5 ja korkeutta 4m ja yli. Ovi päättyyn ja reilu betoni tai asfaltti luiska missä voi pestä painepesurilla. 5-6m pitkä luiska niin auton pesu siinä käy hyvin. Kohde poisto kärsä ja kattoon nosto kisko niin ollaan jo hyvällä tasolla. Kuitenkin sen tekeminen maksaa niin ei kannata tinkiä lattialämmityksestä ja kaivoista kun ne ei enää siinä vaiheessa paljon maksa.
     
    simeoni tykkää tästä.
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Hyviä poitteja.
    Itse säästin monessa, kun tein ihan suoran lattian, ilman kaivoa. Eikä vettä tuu sisälle. Kaivo kaivettiin siihen nurkalle. Lattiaan upotin lämmitysputket, ja seinälle jakotukin. Nyt on 40kpl Aurinkokeräimen höyrystinputkia. Pitäs jakotukki tehdä niille, kun kaikki muu olis, automatiikkaa myöten.
    Betonitaso on tosi hyvä ovien edessä. Minulla on sen jatkeena semmosta luonnonsoraa (max 16mm, josta on alle 5mm seulottu pois). Ei jää kurat pintaan pestessä. Joskus voi kerroksen sitten uusiakkin.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Itse olin niin laiska ja nuuka että laitoin lattialämmityksen sähkökaapelilla, kustannus alle 400€ ja tallissa koko ajan 11 astetta lämmintä. Lämmityskausi näillä leveyksillä aika tarkkaan 6kk. Tallille ei ole omaa mittaria joten sähkönkulutusta voi vain arvailla mutta näillä -5-10 c keleillä sähköä menee koko tontilla 42-52kwh/vrk joten ei tuo nyt ihan hirveästi voi maksaa per vuorokausi. Vesipisteitä laitoin kaksi, toinen letkukelalle/ painepesurille ja toinen tiskipöydälle jossa käsien pesu yms. ja myös pyykkikone haalareille yms. työvaatteille. Veden lämmitys puuilon 10l varaajalla.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla hallin koko sähkönkulutus oli viime kuussa 46Euroa (siis 15.11-15.12). Kaasua meni noin 1/4 pulloa (vaihto on noin 20Euroa). Joka arkipäivä siellä laitteita käyttelin. Ilmalämpöpumpulla lämmitys, ja olen pitänyt noin 10-13 asteen lämpötilaa silloin, kun siellä askartelen.
     
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Itselläni ei ole erillistä mittaria tallille vaan kulutuksessa on 136m2 talo, pihavalot jne. mukana... Itse en jaksa mitään kikkailuja lämmityksen kanssa vaan sama lämpötila koko ajan teki hommia tai ei niin talli on aina sopivassa lämpötilassa.
    Meinasin ensin että laitan tallin lämmityksen samaan talon kanssa mutta tuo sähkö on toistaiseksi ollut kyllä halvin ja helpoin ratkaisu, investointi pitää myös huomioida kun kustannuksia laskee.
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ilpin vois kyllä lisätä jossain vaiheessa, ois ihan hyvä lisä.
     
  16. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Sähköinen lattialämpö se minullakin ja lämpötila on noin 13-14 asteessa. Painovoimainen ilmanvaihto toimii ihan hyvin ja pierunhajukin hälvenee aika nopeasti jos sitä sattuu tulemaan.
    Ilppiä ajattelin jossain vaiheessa mutta kun kiinteistöjen sähkönkulutus ei ole sähköyhtiön mielestä juurikaan noussut niin olkoot nyt toistaiseksi ilman.
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Pidin kaksi talvea pelkällä sähköisellä lattialämmityksellä tallia ( 65m2 ) lämpimänä. Lämpö 15 astetta koko ajan, Kyllähän sen sähkölaskussa ehkä jotenkin huomasi. Kesällä asennutin Green ilmalämpöpumpun ja nyt pidän jatkuvasti 18:ssa asteessa. Lattialämmitys kokonaan tällä hetkellä pois päältä. Otan sen sitten avuksi, jos pakkaset kovenee.
    Pumpun ulkoyksikkö sulaa paremmin, jos lämpöä pitää vähän enemmän. Muuten sähköä kuluu erikseen ulkoyksikön sulatukseen, Tai näin mulle on kerrottu...
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Pumppu, ja kytkentäkohtanen tuo sulatustoiminto. Mulla pelaa sulatus matalallakin sisälämpötilalla, kun eristin peltipohjan ulkoyksiköstä Armafleksillä.
    Aina, kun sulattaa, niin menee sisältä lämpöä ulkoyksikköön. Se vastus on aina päällä, tai vain sulatuksen aikana, pumppumerkistä, ja ulkolämpötilasta riippuen. Hyvin toimivissa ulkoyksiköissä on usein melko iso vastus, joka lämmittää sitä pohjaa.
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on 150m2 tallissa panasonic 12 eikä jäödy ulkoyksikkö vaikka ei oo pohjassa kaapelia. kerraassan mainio peli ollu.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mulla ei ole tallissa minkäänlaista koneellista ilmanvaihtoa, eikä se ole haitannut muulloin kuin maalatessa. Silloin talli tuppaa olemaan melkoinen kaasukammio. Auttaisiko 100 mm kylpyhuonetuuletin yhtään asiaa? o_O Joku edullinen systeemi sinne pitäisi saada.
     

Kerro tästä muillekin!