Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. cdi

    cdi Double Gearhead

    No rumpuputket on 6m eli pala pitäis löytää.........tai sitten edellisen jatkospala eipä tullut itellä mieleen ....aina oppii.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Kaikki ne ruiskulla menee sumuksi, ja leijjuu ilmassa pitkään, jos oikeen katsoo. Toki hienoja hiukkasia ei tahdo silmällä helposti nähdä. Vaatii kirkkaan valon. Ei kannata kasoa, peljästyy pian, kuinka pölysessä ympäristössä touhuaa.
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Eihän autotallissa saa tehdä mitään niin ei siellä hiukkasiakaan leijaile. Eiks ni.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ite nykyään ihan omaa mukavuutta ajatellen (vältän ruiskun pesemisen) käyttäny sprayversioita ja ei niillä pahasti onnistu sotkemaan kun ei tosiaan hölmöile tehdessään ;)
     
  5. karhu01

    karhu01 2nd gear

  6. valpas

    valpas Gearhead

    Ilman herneitä....... Ilman muuta, mutta kohdeimurit on hiukkasia varten, ja ruosteenestoruiskutteluun ne ei tahdo riittää. Vaatii sellaisen ympäristön, kuin hyvissä maalauskammioissa on. Tai siis kyllä kukin saa tehdä tallissaan mitä haluaa, mutta.......
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Niin, siis ei autotallissa saakkaan tehdä juuri mitään.:D
     
  8. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Eiku autotallissahan juuri pitääki tehdä kaikenlaista ja harrastaa kaikkea mahdollista, mukava könytä jälkeenpäin ja muistella ku tuossaki on korkattu sitä sun tätä.:cool:
     
    valpas tykkää tästä.
  9. Reivn

    Reivn 1st gear

    Uusi käyttäjä foorumilla ilmottautuu ihan tän topicin takia. Tuli luettua koko homma parissa päivässä alusta viimeseen viestiin läpi, ei saakeli mikä urakka :confused:

    Mutta mutta, itse asiaan. Autotallia tekis mieli ja tietoa yritän kaivella. Tällä hetkellä auto makaa säilössä pimeässä, kosteassa ja kylmässä peltihallissa jossa ei tee mieli rakentaa mitään lokakuun ja huhtikuun välisenä aikana edellä mainituista syistä johtuen. Hinta ei ole paha, mutta kun ajattelee, että tuon hallipaikan vuokrilla lyhentäs oman, lämpimän, tallin lainaa reilusti päälle 5k€ kymmenessä vuodessa...

    Ollaan "onnellisessa asemassa" siinä mielessä, että etitään just tällä hetkellä omakotitaloa. Asetin ehdoksi sen, että jos unelmapaikka löytyy niin kauppakirja tehdään ehdollisena autotallin rakennusluvan varmistamiseks. Eli jos tontille ei autotallille saa rakennuslupaa niin kauppoja ei synny. Ongelmana on se, että tuo ehto rajaa ihan helvetisti kohteita pois listalta täällä Etelä-Karjalan vähiten asukaskadosta kärsivässä tuppukylässä (jokainen päätelköön ite mikä kaupunki siis kyseessä :D). Tässä muutamia ongelmia:
    • Kaavotus on erittäin tarkka uusien asuinalueiden suhteen, sinne et saa täyskorkeaa ja riittävän isoa tallia mitenkään, rakennustapaohjeet määräävät erittäin tarkkaan minkämuotoisia rakennuksia saat rakentaa, miten päin ja mihin tontin kohtaan.
    • Vanhoilla alueilla taas on vaalittava aikakauden kaupunkikuvaa joka saattaa rajata tietyt alueet tontista pois vaikka talli mahtuiskin rakennusalan sisäpuolelle ja naapureille homma ois ok.
    • Sitten jos löytyy ihan unelmatalo jossa tonttia voi olla reilusti päälle 1000m^2, niin rakennusoikeudeksi on määritetty 250m^2 josta talo vie yleensä sen 150-180m^2. Tallin maksimikoko on suurimmillaan siis ~80m^2, ulkomittojen mukaan.
      • Talon on oltava käytännössä väkisin kaksikerroksinen jotta tallin harja jää alisteiseksi asuinrakennukselle. Kysyin asiaa rakennusvalvonnasta ja käytäntö on sellainen, että 8-10m etäisyydellä asuinrakennuksen pääkerroksen ikkunasta ei saisi olla suoraa seinälinjaa. Toisin sanoen jos talo ja talli ovat samalla korkeusasemalla ja asuinrakennus yksikerroksinen niin minimietäisyys rakennuksesta ois tuo 8m vaikka periaatteessa tulityöluvallisen tilan minimietäisyys on 4m rakenteiden ollessa tarpeeksi järeät. Rinnetontilla tätä pystyy kiertämään koska asuinrakennuksen kellarikerros on puoliksi maan alla ja pääkerroksen ikkunat vastaavat siis toisen kerroksen ikkunoita talon toisella puolella. Jos maa vielä viettää sillä puolella niin tallin harja voi olla helposti yli 5m korkea eikä se silti yletä pääkerroksen ikkunoiden korkeudelle. Näitä tontteja on vaan helvetin harvassa :rolleyes:
    • Jos teet alle 60m^2 niin pääset halvalla ja karvan kevyemmällä byrokratialla. Mutta mitenkäs tuohon tilaan saat saksinosturin / korigrillin pyörimään niin, että mahdut jopa tekemään töitä siellä auton ympärillä? Jos teet yli 60m^2 niin vaatimukset kasvaa käytännössä kaikessa.


    Vaihtoehtoja jää siis kolme:
    1. Odota, että tulee tuon viimesen kohdan mukanen rinnetontti myyntiin ja sen talon peruskorjaukseen ei tartte upottaa toista mokomaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Varmista, että saat sinne riittävän ison tallin ja tontilla riittää kaadot viemäreiden tekemiseksi.
    2. Etsi tonttia kaava-alueen ulkopuolelta johon rakennat talon sekä tallin. Varmista, että kiinteistölle saa jotenkin vedet ja viemäröinnin tai vaihtoehtoisesti tallin vedet saa johtaa imeytyskentälle öljynerotuskaivon kautta.
    3. Osta talotontti ja tallitontti erikseen. Teollisuustontit ovat tällä kolkalla aika edullisia ja niitä lohkotaan asiakkaan tarpeen mukaan suht joustavasti. Karkeasti sanottuna ~10€/m^2 eli tuhannen neliön tontinkaan ostaminen ei vie perikatoon jos teet riittävän ison hallin vuokrapaikkojen kera. Tietysti tontin hinnan lisäksi tulee kunnallistekniikan liittymät jotka nostaa hintaa kovasti.

    Mikä noista ois fiksuin vaihtoehto suuren yleisön mielestä? Pyörittelin hieman, että pelkästään omaan käyttöön tehden tarttee tilaa minimissään 40m^2 jo siihen että sisälle mahtuu auto ovet auki +metri tilaa joka suuntaan sen ympärille (leveys ovet auki 3.5m+2m, pituus 5m+2m). Tuon päälle on pakko saada vielä tilaa työkaluille ja pöytätilalle, mieluusti metri leveyttä kummallekin puolelle = 7.5m ja pituuteen mielellään kolme metriä jotta saa tilaa päätyyn = 10m. Toisin sanoen 60m^2 ei käytännössä onnistu mitenkään jos siellä meinaa oikeasti tehdä muuta kuin kuunnella rokkia ja hakata hanskaan. 70m^2 on käytännön minimi, 80m^2 alkaa jo mahtumaan auto, tekijä ja työkalut saman katon alle. Ongelmana on se, että jo tässä vaiheessa oon saanu ilmotuksen että talliin ois tarjolla myös kaks kavereiden autoa vuokrapaikoille säilytykseen :D:p Jos suinkin mahdollista niin jako kahteen osaan, toisessa osassa korityöt, sisustus, hifit, jne ja pienemmässä osassa sitten ainoastaan maalaus & vahaus, jne "siistit" työt. Hiekkapuhalluspiste on vielä arvotus mihin sen järjestäs, mutta eihän sitä välttämättä kaikkee tartte itte tehdä, puhalluksen voi teettää ulkopuolisella trailerin avulla? Pikkasen tuon tyylinen siis harkinnassa http://kymppitallit.fi/kymppitallit/kp83at-korkea-autotalli

    Rakentamisesta ei itellä ole juurikaan kokemusta, sisäseiniä on tullu rakennettua ja levytettyä joten eipä se autotallin rungon kasaaminen voi paljon vaikeampaa olla? Kaikki maanrakennuksen mittaushommat, korkojen & kaatojen määritykset, yms. onnistuu kyllä millimetriluokkaan pystyvällä kalustolla, mutta muuten joutuu turvautumaan apuun. Onneksi on kaveripiirissä osaavia käsipareja, ihan talonrakentajaporukkaa jotka tekee sitä työkseen, sitä kautta saan kuulemma sitten hyvät tarjoukset sähkö- ja pohjatöistäkin jos sopimukseen päästään :D Onko tänä päivänä 30k€ mahdoton budjetti esimerkiksi 90m^2 lämpimälle tallille? Jos kahdessa osassa tekee niin toista puoltahan ei tartte tehä samaan aikaan valmiiks asti, sitä voi pitää varastona ilman valoja ja levytyksiä kunnes on budjettia taas. Paikkaa kun ei ole valittu niin pidän huolen siitä, että se on sitten oikeasti kunnon soramaata johon voi pohjamontun kaivaa vaikka lapiopelillä viikonlopussa kaljapalkalla ;)

    Mitä muuta tässä nyt tullu tätä topiccia lukiessa esiin:
    • Lattialämmitys heti alussa. Omaa ei rakenneta vaan mennään samalla kuin talossa jos ollaan samalla tontilla, eli joko sähkö tai vesi
    • Riittävästi sähköpisteitä
    • Riittävän paksu laatta, >10cm ja suunnitellulle nosturikohdalle ihan suosiolla se 15cm
    • Pönttö ja vesipiste ettei tartte juosta haalarit ripulissa sinne emännän meikkikylppäriin. Tynnyrisauna on myös haaveissa saada pihalle joten senkin puoleen vesipiste lähellä ois jees, ei tartteis juosta aina talolle saakka.
    • Ristikot jotka on keskellä ylempänä. Nosturipaikan kohdalle korkeutta 3.5m+ jotta ei sitten vituta kun joutuu pakoputkihommat tekemään polvillaan tai jopa makuullaan pukkien varassa.
    • Öljynerotuskaivo sisälle ja samalla vaivalla mahdollisuuksien mukaan myös ulkopuolelle betonipäällysteiseen laattaan tallin eteen.
    • Kohdepoistot ilmanvaihtoon ja riittävän tehokas kanavapuhallin kaveriksi.
    • Yläpohjaan eristettä tarpeeks, 40cm tai enemmän.

    Tuossa nyt tuommosia mietteitä tähän hätään. Jatketaan ja mietitään sitten kun tulee kommentteja ja vinkkejä hommaan enemmän kokemusta omaavilta :)
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    4. Paikkakunnat, joissa väkimäärä vähenee, ostaja on todellinen kuningas, joten kyttäät sen missä on OK talo ja sopiva halli valmiina ja teet siihen haluamasi muutokset.
     
  11. Reivn

    Reivn 1st gear

    Täällä ei ole käytännössä ainuttakaan kohdetta myynnissä jossa ois halli/talli valmiina, jos jättää ne helvetin isot maatilakohteet 40km päässä keskustasta pois laskuista. Tai siis onhan noissa käytännössä talli jokaisessa kohteessa, 2m sisäkorkeudella ja 70-luvun Corollan mitoilla tehtynä :D Hinnat on myöskin ihan käsittämättömiä kun 50-luvun rintamamiestaloista pyydetään käytännössä kaikista 160k€+ ja kaikissa on ainakin kattoremontti & salaojaremontti tiedossa kymmenen vuoden sisään, sähkötkin pitäs uusia ja puolet ulkoverhoiluista uusia. Sitten saa vittuilua kun hyvillä perusteluilla heittää ~120k€ tarjouksen kehiin :confused:

    Yksi kohde oli pari vuotta sitten missä oli talousrakennuksen kellarissa kuuden auton verran tilaa, betonirakenne ja rasvamonttu, ja yläkerrassa toimisto & varastotilaa saman verran. Tontilla ollu asuinrakennus oliki sitte käytännössä purkukunnossa ja kohteella hintaa ihan törkeän paljon kuntoon ja sijaintiin nähden, melkein 200k€ jos en väärin muista.
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Okei!

    Sitten olen ilmeisesti ymmärtänyt eteläkarjalan hintatason väärin. Mutsi tosin asuu Lappeenrannassa parin kilsan päässä keskustasta, eikä siitä naapurustosta myydyt talot ole ihan noin kovissa hinnoissa olleet.
     
  13. Reivn

    Reivn 1st gear

    Täällä ei ole vielä oikein hoksattu talouden ja varsinkin alueen nykytilaa, myyjät taitaa laskea kämppiensä arvot mallilla ostohinta + tietty arvonnousu per vuosi ja yrittävät myydä nyt mahdollisimman isolla prosentilla sellaselle joka ei ymmärrä ajatella asiaa kymmenen vuoden päähän eteenpäin. Eihän se ole hullu joka kokeilee kepillä jäätä ja pyytää vaan se joka maksaa :D

    Itellä ei ois ongelmaa odotella paria vuotta ja katella sitä ok-kuntosta kohdetta jossa on riittävän iso talli mukana, mutta tuolla emännällä on ollu omakotitalokuume jo useamman vuoden eikä se välttämättä jaksa ymmärtää tuota tallivaatimusta enää noin pitkään :rolleyes:
     
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Rakenna tänne länsinaapurin puolelle, teollisuustontteja myynnissä 2€/m2 ja parin kilsan päässä omakotitontteja, 6km vt6:lle ;) Saat pohjista hyvän tarjouksen :D
     
  15. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Reivn:lle. Ääni haja-asutusalueelle. Itse en juuri edes harkinnut kaava-aluetta tuon ylisäädellyn rakentamisen takia. Lisäksi ne kaavatontit on nykyään onnettoman kokoisia postimerkkejä. Pihalla et mahdu tekemään mitään, hiekkapuhallus on lähes täysin poissuljettu
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Itellä ei kovin suuri ongelma ole, vaikka kotoo hallille on matkaa 65km. Vaatii pari tuhannen euron Volvoo, joilla toisella ajaa, ja toinen on varalla. Ainakaan Tampereelle ei harrastehallia kannata rakentaa. Siellä ei voi tehdä yhtään mitään. Minulla on siittä vankka kokemus uhkasakkoineen.......
    Ääneni annan Haja-asutusalueelle.
    Vaikeaa on valmiista saada mieleistään.
    Huutokauppa.com:sta saa joskus todella edullisen asunnon, toki kunto voi vaihdella. Vaasassa yks omakotitalo, joka meni pakkomyyntiin, meni noin 30000:lla. Vouti peru kaupan, kun oli kuulemma liian pieni hinta. Voi olla, että nyt ei kukaan tarjoo senkään vertaa?
    Halli, ja talo samalla tontilla olis mun ihanne, mutta perheen vuoksi vois halli olla jossain muuallakin?
    Tärkein juttu on se, kuinka paljon rahaa on mahdollisuus käyttää.
    Jos ei tonttia laske, niin silti 30000 € rahalla ei tahdo nykyisin enää hallia saada, jossa on kaikki tarvittavat toiminnot. Vaikka tekis kaiken mahdollisen itse.
    Jos korigrilli pitää olla, ja vielä nosturipaikka, niin 8m ei riitä leveydeksi. Minulla on 2-pilarinosturi, ja sen vieressä peltityöalue korigrilleineen, ja sisäleveys on 7,8m Vaikka kaikki välissä on pyörien päällä, niin ainakin metri pitäisi olla lisää leveyttä. Tosin se on minulla ainut lämmin tila, joten tavaraa on säilössä sisällä, mutta ne ei vie kovin paljoa lattiatilaa.
    Toisen tilanteeseen on vähän paha mennä antamaan neuvoja..... Pitäs tietää perhetilanne, muut harrastukset, mitä hallissa haluaa tehdä, tai tulee tekemään, jne.....:)
     
  17. Reivn

    Reivn 1st gear

    Joo oon saanu muiltakin suosituksia Lemin puolelle siirtymisestä. Kuulemma rajan toisella puolen rakentamisen sääntely paljon löysempää ja tietysti hintataso ihan erilainen. Lemin tien varressa menee paineviemärikin ni ilmeisesti kunnallistekniikan saa ihan asemakaava-alueen hinnoilla, eli edullisemmin ku normaalisti hajapuolella. Emäntä se on joka hankaa vastaan kovasti kun se Tuomelanpellon aluekkin on kuulemma liian kaukana Lappeenrannan keskustasta, ei tule kuulemma kaverit kyläilemään noin kauas :confused: Itteeni ei haittaa, tulee nykysestäkin asuinpaikasta matkaa 12km keskustaan. Ainut mikä itteeni Tuomelanpellossa häiritsee on lähikaupan ja kevyenliikenteenväylän puute, huvittas kesäsin fillaroida duuniin. Onhan siellä tosiaan niitä pelkkiä teollisuustontteja sitten jos vaan hallin rakentas, mutta sit pitäs valmistautua siihen, että välimatka kodin ja hallin välissä pysyy ennallaan nykysessä 40min ajomatkassa per suunta, ei ihan hirveästi nappaa kun ei klo16 jälkeen viikolla ehdi sittenkään mitään tekemään :(

    Pitää joku päivä ajeluttaa tuo parempi puolisko sinne kattomaan paikkoja taas, josko sen sais taivuteltua ;)

    65km on itelle jo reilusti kipurajan ulkopuolella, ei ehtis tekemään oikeastaan muullon kun viikonloppusin jotka on itelle ne viikon ainoat vapaapäivät eli ohjelmaa on muutakin = rakentaminen ois helvetin hidasta. Tälläkin hetkellä joku 30km eikä sinne työpäivän jälkeen kiinnosta lähtee ajamaan :rolleyes:

    30k€ ois alustava suunnitelma jos kaikki menee putkeen. Jos samalle tontille rakentuu talo niin sitten tietysti budjetti muuttuu hieman kun sorat ja pohjat saa edullisemmilla kustannuksilla talon vastaavien kanssa samaan aikaan. Itellä kalusto koostuu tällä hetkellä noista riisikipoista (elkää potkiko foorumilta :D) ja vuokrapaikalle ois tarjolla vanhempi Quattro & Kupla joten leveyttä ei tartte ihan samalla tavalla kun jenkkien kanssa. Sen takia uskosin, että tuo ~8m sisäleveys ois aika passeli kompromissi kustannusten ja tilan suhteen. En tutuilla olevia Vaneja tai Ramia ees alkas talliin ottamaan ku ei ne mahdu korkeuden puolesta ovista sisään :rolleyes: Hallissa ois tarkotus tehä kaikki mikä kuuluu auton läpikäyntiin, plus hifi- sähkö, jne. työt. Toisena hommana ois huonekalujen tekoa, eli liimapuut, käsityökoneet, petsaukset, yms. minimissään, tilan antaessa periks myös sorvaukset, yms. ois mukava tehä itte.

    Korigrilli ei sinänsä ole sisälle pakollinen, nosturillahan pääsee tekemään aika hyvin jos autossa on vaan tarpeeks ehjää runkoa nostamiseen. Grillin ja hiekkapuhalluskamat vois kuvitella kasaavansa sitten sinne maalauskammioon ni ei hiekka leviäis joka paikkaan, selviäis ehkä pienemmällä lakasulla ja imuroinnilla. Kammion tekis elementeistä niin sinne mahtuu yks auto säilytykseen sillon kun ei oo itellä tarvetta.
     
  18. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Ensinnäkin puutyöt ja auton rassaus ei sovi samaan talliin. Se puupöly menee joka paikkaan ja vastaavasti öljytahrat ym. sotkee puut käyttökelvottomiksi. Mullakin on erikseen puutyö/sisäremontti työkalut joita ei tosiaankaan voi käyttää auton korjauksessa.

    Jos ja kun joskus teen uuden tallin niin siihen tulee kellari. Sitä voi käyttää rasvamonttuna ja varastotilana/osien maalaustilana. Kellarin tekeminen ei paljoo maksa verrattuna poskettomiin maatäyttöihin.

    Kolmellakympilla ei tänä päivänä 60 neliön tallia tee, varsinkaan jos sinne tulee vessa/vesipisteitä. Veden lisääminen tuo tontille LVI suunnittelija/vastaavan ja se maksaa jo ties kuin vitusti, riippuen kuinka ahne yksilö löytyykään.

    Kaikki puhuu että sähköpisteitä riittävästi. 95% kerroista kun oon jotain tökänny rasiaan niin se on roikka. Ainakaan mun rälläkän piuha ei yllä auton alle. Eli vähillä rasioilla pärjää kun kuitenkin pitää olla kone roikassa kiinni. Mieluummin satsaa valoihin.

    Ja taajama asumisessa kandee ehkä ottaa huomioon myös se mahdollinen naapurin vittuuntuminen kun audin konepellissä on maalisumua joka on leijaillut sun tontilta. Eli ääni haja-asutusalueelle.
     
    Jussi289 ja rb tykkäävät tästä.
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Sori tuottaa pettymyksiä, mutta nyt sun suunnitelmat alkaa kuulostamaan sille, että hommaa vaan se kivijalka navetta.

    90 m2 saattaa mielikuvana tuntua ehkä suurelle, mutta käytännössä kun hyllyt ja työpöytä täyttää seinustat, niin kaksi autoa sinne menee niin, että niiden ympärillä mahtuu jotain jopa ropaamaankin.
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. Reivn

    Reivn 1st gear

    Ei tässä vaiheessa mitään pettymyksiä voi tulla kun suunnittelu on vasta ihan alkuvaiheessa, sitä varten täällä ollaan kyselemässä että saa perspektiiviä talleja jo aikasemmin rakentaneilta :)Haaveita saa ja pitää olla, toteutus ja mitä sinne oikeesti mahtuu on sitten asia erikseen :D Rojuja ei oo tarkotus säilytellä tallissa vaan niille löytyy tilaa kaatopaikalta, kaikkein hyödyllisimmille sitten pressun alta, tai muualta, mutta tallissa on tarkotus pitää autot & työkalut & yks työtaso, ei mitään muuta.

    Nuo puuhommat on tosiaan aika kaukaa haettu samaan rakennukseen autojen kanssa, mutta aina pitää suunnitella. Mitään alajyrsinkonettahan tuonne ei saa tungettua joten liimapuut ja muut levyt joutuu joka tapauksessa käyttämään muualla tasotettavana, ois vaan helppo tehä kaikki ns. pienet hommat kotosalla. Pölyhän siel on ongelma joka tapauksessa, jo pelkästään ruostetta noissa vanhemmissa kulkupeleissä on enemmän kun tarpeeks poistettavaks eli systeemit pitää miettiä tässä vaiheessa mahollisimman valmiiks ennen kun lähtee mitään lupakuvien hankintaa valmistelemaan.

    Jos ja kun tää homma tuntuu suuntautuvan haja-alueelle menee niin täytyy hankkia sen verran iso läntti sitä maata jotta on tilaa rakentaa sitten jossain vaiheessa toinen varasto/työtila.
     

Kerro tästä muillekin!