Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Urholla on sellaset vehkeet, et köyhät kyykkää kunnioituksesta.
     
    Pertti K ja palontie tykkäävät tästä.
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    Eikös urkki vaihda tallissaan mobilehomeen renkaat nosturissa
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Renkaat nenän korkeudella niin näkee eikä tarvi kyyristellä.
     
    palontie tykkää tästä.
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    Köyhät kyykkyyn.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Voin kertoa että tämä ajosilta saksinosturi maksoi kokonaiset 1500e et ei nyt hirveästi köyhtynyt,ei nyt kyllä ois vara paljon kalliimpaankaan silloin ollu.
     
    palontie tykkää tästä.
  6. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Onko kukaan laittanu Ilma-Vesilämpöpumppuja vanhempiin vesikiertoisiin lämmitysjärjestelmiin?
     
    fudge85 tykkää tästä.
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Toi kiinnostas muakin, jos jollain on kokemusta.

    Nythän yösähköä ei saa enää koko sunnuntaita ja muutenkin hintaa on hilattu lähemmäs normi sähköä, niin hyvin vois päivätkin säiliöä lämmittää ilma / vesipumpulla.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Määritelkää vanha. Omasta tuttavapiiristä tulee mieleen kolme jotka ovat tempun tehneet. Yhdellä on 60-luvun talo ja kahdella muulla n. 10-15-vuotiaat. Tosin ei ole kokemuksista puhetta ollut, mutta kaitpa ne ihan pelittää.
     
  9. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Iällä ei niin väliä, ilma-vesilämpöpumppuja mainostetaan kytkettäväksi uusiin tai jo olemassa oleviin vesikiertoisiin lämmitysjärjestelmiin.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä tein sen koko pumppusysteeminkin ite alkujaan uima-allaslämppäriksi tehdystä isosta ultimatesta. Sen kyvyt riittää tässä vanhassa patteritalossa siinä -15 asti, sitten pitää alkaa lainamaan kattilasta lisää kiertoveteen.
    Toki tässä vuosien varrella vähän muutakin energiansäästöön vaikuttavaa tehty, mutta tuon vaikutus varmaan suurin. Ennen meni siinä 3000litraa öljyä ja 9000kWh sähköä vuodessa, nyt menee siinä 20-22000kWh sähköä vuodessa ja ehkä 100l öljyä.
     
  11. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Kaava-alueella täytyy muistaa et talousrakennus EI saa olla hallitseva rakennus.
    Eli sen pitää olla esim matalampi kuin asunto.
    Kukaan ei kysele mitä teet autotallissa kun haet rakennuslupaa MUTTA pelastuslaki kieltää alle 60m2 autotallissa lähes kaiken. Jopa jääkaappi, pakastin , mikro ja kahvinkeittimen käyttö on kielletty. Yksi irrallinen rengassarjakin saa vain olla.
    Siksi rakennuslupaan jotain muuta kuin autotalli.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. GBS

    GBS 3rd gear

    Mul ei oo kaavaa. Ja rakennustarkastajan vinkistä tehtiin harraste/työtila.
     
  13. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Ittellä kans tämä kiinnostaa. talliin ja taloon olen suunnittelemassa...
     
  14. cdi

    cdi Double Gearhead

    Eikös se ole sama millä se lämpö tuotetaan .Kannattaa tarkastella miten lämmintä vettä sinne järjestelmään syötetään milläkin systeemillä. esim. 70 vs 45 astetta.

    Luovuttavan patterin pinta alaa täytyy suurentaa jos haluaa samaan päästä. Jos jotain konkreettista täytyis sanoa lähtisin aivan perstuntumalla sanomaan että 30% lisää patteripinta alaa. Jos haluaa tarkemmin tietää täytyis alkaa laskemaan nimenomaan ko kohdetta , tuskin kukaan alkaa sitä tekee hyväveli periaatteella ei nimittäin tule selväksi toisella kädellä huitaisten.
     
  15. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Alkaa, käy kyselemässä lämpöpumppufoorumilta niin saa aika pätevät laskelmat ihan harrastemielessä. Maksamatta mitään, ilman hyväveljeyttä.

    https://www.maalampofoorumi.fi/

    En kyllä tajua miksi laittaa vilppi kun tehot loppuu sillonkun sitä vasta tarviskin ? Samalla rahalla maalämpöön jos itse vähän harrastelee..
     
  16. cdi

    cdi Double Gearhead

    Jaa mun on paha alkaa kiistämään kun en tunne ko foorumia.

    Mutta mä vähän ihmettelen miten ne siellä tietää ko rakennuksen lämmönläpäisy arvot kun nekin täytyy ensin laskea.....puhumattakaan rakennusvirheistä ja mahdollisista "ilmavuodoista" Piirustuksista toki pitäis saada selville rakenteet jos sellaisia löytyy ........mutta miten toteat toteutuksen ilman paikallakäyntiä ja mittauksia.
    Jos niitä joku tekee kiitoskaupalla mulla on varaa ottaa sanani siltäosin takaisin.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei se maalämpökään halpa ole vaikka kuinka saisi halvalla osat ja itse tekis. Siihen kun putkarin vielä palkkaa niin tulee sillekin hintaa. Taitaa ilppi olla se suht edullinen tapa lämmittää ja suht vaivaton.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Maalämmössä voi tulla kustannusylläri jos kallioperä on karannut vähän syvemmälle. Naapurin setä lesoili hankkivansa uuden maalämpösysteemin joka kuolettaa itsensä parissa vuodessa mut lopulta tossa naapuritontilla jyskytti Rototecin kone viis päivää aamusta iltaan ja kaks äijää tunki sitä suojaputkea koko viikon sinne holeen. Ei oo ukko paljoa puhellut enää kuoletusajoista...
     
    belair66, fudge85, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Minä säästin kaivamalla, putket oli kentässä kun itse kaivoi tonnilla /400m pem. Poraus olis ollu jotain 8000 luokkaa silloin kun oli aiheellinen.. No, kaivaessa selvisi että kallioon on metri ja jossain kohti vähempikin että ei olis yllätelly.

    Vaakapiiri ei jäädy, kaivo osaa senkin. Tai no, jäätyy vaakapiirikin mutta lämmöntuotto ei lopu siihen.

    Ko, foorumilta löytyy ihan ammattilaisia harrastepohjalla. Tottakai pitää olla jotain faktaakin talosta esittää ei niitä taskusta osaa kukaan repäistä lukuja.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä valtaosan vuotta menee vilpillä ihan hienosti. Ja kun ei kaikilla oo tonttia, tai halua kääntää sitä auki, niin pitäs tehä se kaivo... Sillä rahalla harrastaa vilppiä reilusti. Tosin ne jotka joutuu ostamaan avaimet käteen senkin, on kyllä vähän heikommalla siin.
     

Kerro tästä muillekin!