Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Paljonko on lämmintä tallissa ja vaihtuuko ilma? Ei maalaamaton betonikaan kovin paljoa vettä ehdi imaista yhden pesun aikana, jos kaadot on kunnossa eikä vesi jää seisomaan.

    Omassa tallissa pesen autoja, lattia on aika huono säröillyt pinnoittamaton betoni. Lämmitys ilpillän, n. 15 astetta naaman korkeudella ja lattia tietysti paljon kylmempi. Ilmanvaihtoa ei ole muuta kuin isot hatarat ovet, tuulella kyllä tuntuu ilma liikkuvan liikaakin. Ei ole ollut kosteusongelmaa, pesun jälkeen seuraavana aamuna on lattia kuivan näköinen. Talli on isomman puoleinen, kuutioita noin 300.
     
  2. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Huomasin saman asian ja kun lattialämmöllä kuivaa kastunutta betonia niin hetken päästä on ilmankosteus sellainen että pitää pyöräyttää poistopuhallinta = tuupata lämmöt harakoille.
    Laitoin armottoman jahkailun päätteeksi ( epoksi / betonimaali) lattialle Normadur 65 maalin ja simsalafuckingbimsala...vedet päätyy samantien viemäriin ja lattialastalla voi vielä jouduttaa. Ei ole kovin liukas jalan alla vaikka on vettäkin eli ei tarvetta kvartsihiekalle tms maalin seassa.

    Kyllähän vesi aikanaan betonista kuivuu mutta ennemmin tai myöhemmin lattialla menee 4+ litraa jäteöljyä (kompuroinnin takia ) ja se kun imeytyy paljaalle betonille niin mikään maali tai pinnoite ei enää siinä pysy kunnolla.
     
  3. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Kaadot ok. Betoni tosiaan selkeesti imasee niinku pesusieni veden ja seuraavat pari päivää on tallissa trooppinen ilmasto. Täytyy joku maali siihen nakata, sen verta raffi betonipinta että varmaan vaatis koko reillu parikyt neliöö vetää eka tasotteella että siihen malttais mitään pinnoitteita laittaa.
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla on testi menossa, maalasin ekalla kerralla uuden betonilattian Nanten kakskomponenttimaalilla pariin kolmeen kertaan, no se huippumaali ei kestä nastoja. Mutta maalasin sitten testimielellä yhden kohdan oven edestä missä pahin kulutus, aivan tavallisella Teknofloorin lattiamaalilla ja kas, se kestääkin nastat ihan hyvin. Telalla pari kerrosta. Ei ollut edes kovin kallis maali.
     
  5. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mulla on-07 tehty halli ja lattiaan laitettiin silloin mastertop.
    Onhan lattiaan tullut jälkiä ja pieniä koloja kun raudan palat ovat välillä tippuneet lattialle.
    Tänään ajoin rekkaveturin sisälle sulamaan. Siellä ei ole lattiakaivoa niin vedin lastalla sulamis vesiä pihalle.
    Reilu vartti meni niin lattia oli yhtä kuivan näköinen kuin se kohta joka ei kastunut. Hallissa on lattialämpö johon menee 18 asteinen vesi.
    Olin yllättynyt kuinka nopeasti kuivui kun auto oli vielä oven edessä eli kohdassa joka on joutunut kaikista kovimmalle rasitukselle.
    Kun ajattelin et saattaa olla jo sen verran kulunut et mastertop ei enään vaikuttaisi.
     
  6. mikka

    mikka 3rd gear

    Mulla on lattia maalattu kahteenkertaan Teknofloor-betonilattia maalilla, lattialämmitys ja tallin lämpötila noin 15 - 16 astetta.
    Jos jättää vaikka märät renkaat talliin renkaanvaihdon ja pesun jälkeen, se pirun maali tarttuu niihi renkaisiin , siihen osaan joka on lattiaa vasten.
    Ja harrasteauton renkaiden alla kun on semmoiset Motonetin siirtopukit, rautapyörillä, niin autoa kun liikuttaa maali lohkeilee sormenpää kokoisista alueista.
    Onko sitten lattilämpö liian suurella, maali kuivunut liian nopeasti vai betonin laatu? Lattialle ei ollut valunut mitään ennen maalausta.
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Sama lämpötila täällä lattialämmöllä mutta ei mitään em. oireita. Tosin alla on sitä Nanten 2k maalia kolme kerrosta ja toi Teknofloori siinä päällä.
     
  8. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Siinä kohtaa mikä on lattiassa kiinni niin lämpötila nousee yllättävän korkeaksi vaikka sinne lattiaan menee vain 18 asteinen vesi kun lämpö ei pääse pakenemaan.
     
  9. HV

    HV Gearhead

    Onko betonin pinnasta "liima" mikä tulee pintaan betonin kuivuessa, hiottu pois kunnolla, ennen maalausta? Entäs kun on kolmeen kertaan maalattu, pitääkö nuo maalit maalata "märkänä", ettei liian kuivaksi kerkiä kerroksien välissä?
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei nuo yksikomponenttiset alkydipohjaiset rautakauppamaalit kestä rasitusta tai kulutusta, vaikka purkin kyljessä niin mainostetaankin.
     
  11. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Oliko lattiabetoni kerennyt kuivaa valun jälkeen tarpeeksi, ennen maalausta?
     
  12. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Ite vedin tikkurilan akvacoatin 60v kuivuneeseen betonilattiaan, jossa likaa yms. Hioin hieman pintaa rikki koneella ja pari kerrosta tuota akvacoattia, hyvin on ainakin vielä pysynyt (tosin mulla ei ole lattialämmitystä, talli n. 16-18astetta kesät talvet).
     
  13. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Omassa tallin lattiassa mastertoppi. Tiesin ennestään että se ei estä öljyn ja rasvan imeytymistä betoniin. Ja huomasinkin sen, kun pyörä tiputteli muutamat lammikot, ei niitä siitä millään pois saanut enää(polttamista en kokeillut).
    Vaikka sanovat, ettei maalia Mastertopin päälle, niin päätin kokeilla. Pesu Solmasterin RKL:llä, on muuten aikamoista myrkkyä! Siihen päälle Betoluxin lattiamaali, ei siis betolux akva, vaan se "myrkyllisempi" versio. Kahteen kertaan telalla. Onhan tuo nyt kolmatta vuotta ollut, yllättävän hyvin kestänyt, vaikka mainospuhekin lupaa vaan että "kohtuulliselle rasitukselle" joutuvalle lattialle. On tuossakin jälkiä, mutta pääsosin lattia vieläkin valkoinen, ja mikä estää maalaamasta joskus uudestaan, jos haittaa. Mielestäni tuossa nyt kummatkin lattian hyvät puolet; mastertopin takia kestää iskuja eikä murene, ja maali estää öljyn imeytymisen. Ja valkoisesta lattiasta erottaa tippuneet mutterit ym..ja antaa valoa:)

    Tää oli siis sillon maalatessa uusi betonilattia, en tiedä miten vanhassa kestää.
     
  14. mikka

    mikka 3rd gear

    Pikkasen pintoja hiottiin, ei kovinkaan kunnolla. (Kämpän puolella hioin kaikki lattiat isolla vuokrakoneella).

    Oli varmasti kuiva, reilut parivuotta valusta.
     
  15. Juuri vaihdoin aamulla tallin kattoon uudet loisteputket.
    Jos joku rakentamassa tallia ja tarvii loisteputkia (840 / 36w) ja tuolla taitaa olla 5-10 runkoakin piharakennuksessa ylimääräisenä, voin myydä niitä pois.

    Aulis
    auliz@kotinet.com
     
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos talliin tulee öljyn ja hiekan erotuskaivo niin miten siitä eteenpäin kun ei oo kunnallista viemäriliityntää. Jonkinlainen erilliskaivo tietysti mutta riittääkö sellanen saunakaivo tyylinen
     
  17. simeoni

    simeoni Gearhead

    Ainakin minulla kelpasi saunakaivo imeytykseen kun 2013 rakensin. 30cm sepelipatja 16-32mm tavarasta kaivon alle. Se erotuskaivo on ensimmäinen osasto ja saunakaivo toinen joten lopputulos on 2 osastoinen harmaiden vesien imeytys.

    Seuraava projekti on isompi talli yrityksen käyttöön ja sinne meinasin tarjota vastaavaa systeemiä mutta isompi betonirengaskaivo jonne vedet johdetaan ja sieltä vielä suodatuskenttään. Isompi talli, isommat koneet korjattavana joten enemmin myös vettä ja paskaa vesien mukana. Luontoa ei viitsi tahallaan liata jos sen pystyy estämään.
     
    sbm396 tykkää tästä.
  18. 528

    528 Gearhead

    Paljonko olisi hyvä sisäkorkeus, jos 4-pilari nosturi? Onko muuten korkeuden tarpeessa eroa onko 2 tai 4 pilari nosturi? 4-pilari vaatii vähän enemmän, kun nostaa renkaiden alta?
     
  19. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Samaan korkoon lattiasta se auto kaiketi nostetaan, ellet meinaa tehdä jakkaralta toisen alla?
    Mulla on 3,4 metriä korkea talli jossa noin 10cm valaisimet katossa ja kaksipilarinosturi. Henkilöauton voi nostaa huoleti maksimikorkeuteen, pickupin kanssa joutuu varomaan ettei osu kattolamppuun, mutta silloinkin pohjan alle jää pari metriä tyhjää eli suorana mahtuu kulkemaan alla.
     
  20. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mulla on hieman matalampi talli, päälle 3m kuitenkin ja siitä pois lampun verran. Ratkaisin kattoon osumisongelman ajamalla appiukon Hiacen sisään ja nosturille. Sitten ylös... mahtui.
    Sen jälkeen rakensin nosto-oven ylä karmin Hiacen katon korkeuteen... Jos mahtuu ovesta, niin voi nostaa ylös asti.

    No katossa on Willyksen pyöreä logo.... jäi Jeepsterissä nokkapelti pystyyn, kun nostin... :oops:
     
    Roberto, Inlinee ja juko7 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!