Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    meidänkin kimppatallilla on matala monttu. voihan se olla ollu hyvä siihen aikaan kun se on tehty kun kuorma-autoissa oli suurempi maavara kuin näissä nykyisissä autoissa. ja ihmisetkin oli lyhempiä kuin tänäpänä. :odroll:
     
  2. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    monttu on ihan jees kun tekee ritilä lattian minkä korkeuden saa paineilmalla säädettyä jotta on aina hyvä korkeus tehdä
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mikä tasoitus?
    onko betoni pohja vai hiekka pohja?
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Olen aika monta konetta irrottanut ja asentanut harrasteurani aikana, isoa ja pientä lohkoa, ilman laattikkoa ja joskus ihan kaikilla apulaitteilla.
    Olen aina luullut että kunnollinen norsu riittää, en ole tiennytkään että monttu on ehdoton :) ihan on hallitunkin avulla päästy autonkin alle. :poff:
    sen montun hinnalla muuten ostaa monta moottorinosturia jolla nousee puoli tonnia rautaa ilmaan ja siirtyy pyörillä pois, ei siis tarvitse veivata autoa pitkin tallia. Sitten tavaran roikottaminen kattotuolista. mmmm
     
  5. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ok,oli ehkä aika rajusti sanottu tuo ehdoton,mutta yleensähän näissä eri hommissa pätee vanha sanonta:miks tehä helpolla kun vaikeamminkin onnistuu :poff:
     
  6. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Siis valun jäljiltä epätasanen betoni.

    Itse itseäni lainaten tuolta aiemmin.
     
  7. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tuolla muistaakseni oli lattian pesusta juttua, en oo varma.
    löytyiskö sieltä apuja tai sit valais sen uuden pohjan?? eihän sen tarvi olla ku joku 5cm paksu?
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Pesee ja peittaa suolahapolla ja päälle joku laatu tasote esin ardun-rapidilla on hyviä mömmöja tai sitte söhönexiä k-rauasta.
    Josei pysy niin piikkaa pois koko laatian ja valaa uuen
     
  9. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Nyt viela lisaa tyhmia kysymyksia:
    ne jotka olette tehneet tilasta tulityotilan (paloluokiteltu), miten olette ratkaisseet ulko-oven?
    Siis noita normaaleja oviahan saa mutta paloluokiteltuja leveita (yli 2m) ovia on vahan nihkeasti tarjolla, ja en ole loytanyt yhtaan joka kavisi ulkokayttoon. Vaatiiko tarkastajat etta myos ovet ovat paloluokitellut?
    (koska olen aikeissa tehda kaikki kaikki pariovet itse mutta jos pitaa olla luokiteltu niin sitten ei kylla onnistu) Vai hyvksyttaisiinko esim joku oven eteen vedettava verho tms palonsuoja?
     
  10. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Oikaiskaa viisaammat, mutta ongelmahan ei ole tulen leviäminen ulkotilaan, vaan sisätilasta toiseen. Mun käsittääkseni ulko-oville ja ikkunoille ei ole palosuojavaatimusta.
     
  11. romuri

    romuri 1st gear

    eiköhän niille ole myös paloluokka määritelty jos paikka on tulityö tilan statuksella
     
  12. repecab

    repecab 1st gear

    Ei ainakaan mulla puututtu mitenkään palotarkastuksessa ulkooviin tai ikkunoihin vaikka on halleissa parikin tulityöaluetta, osastointi on se tärkeä juttu.Tiedä sitten mikä on kunkin vakuutusyhtiön tai palotarkastajan kanta.
     
  13. TiM

    TiM 1st gear

    Asuinrakennuksen yhteydessä olevaan talliin voidaan myös ulko-oviksi vaatia paloluokitukselliset ovet, jotta tuli ei tallista pääsisi leviämään liian nopeasti asunnon puolelle. Näin ainakin kävi omalla kohdalla kun tallin sivuovi johtaa asunnon sisääntulolipan alle ja siinä on makuuhuoneen ikkuna lähellä.
     
  14. WTF

    WTF Gearhead

    Riippuu talon ja tallin välisestä etäisyydestä.

    Mulla talli sen verran kauempana => ei tartte

    Autokatos talon yhteydessä => pitää olla talon seinä, ikkunat paloluokiteltu (ikkunat autokatoksen yläpuolella), sekä tietenkin itse autokatos.

    En muista mikä tuo metrimäärä oli ja vaihteleeko se kunnittain vai ei...

    Osa on rakennusmääräyksiä ja osa paikallisten paloviranomaisten omia tulkintoja :odroll:
     
  15. WTF

    WTF Gearhead

    Noiden paloviranomaisten tulkinnat kunnittain taitaa aihettaa aika paljon harmaita hiuksia monille rakentajille.
     
  16. plyma69

    plyma69 1st gear

    Talli,katos ja varasto rakennusta aletaan tässä keväällä rakentaa, täytyy ottaa selville oven ja ikkunoiden osalta toi paloluokitus ( tallin ja katoksen välisessä seinässä pari akkunaa) muuten rakennus useiden metrien päässä muista rakennuksista.
     
  17. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Nyt taysin epavirallista tietoa mutta loysin jotain sellaista etta jos etaisyys alle 4m, sitten kasitellaan yhtena tilana. Jos etaisyys alle 8m mutta yli 4m ja autallin pinta-ala alle 60m2, silloin lasketaan erilliseksi. Jos taas autotalli yli 60m2, silloin etaisyys pitaa olla yli 8m etta laskettaisiin erilliseksi "palo-yksikoksi".
    Tama tulkinta taisi olla Tuusulassa (loysin vaan netista) eli varmasti naissa on paljonkin eroja (jotain siina kylla mainittiin etta tama olisi yleinen ohjeistus) ja taman perusteella ei kannata tehda mitaan suunnitelmia.

    Eikos taalla ole ketaan palopaallikkoa ohkeistamaan tuossa ulko-ovi asiassa? :D :rotfl:
     
  18. romuri

    romuri 1st gear

    kyllä nuo ihan viralliset määritelmät ovat
     
  19. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Kysytäänpä täällä, kun nyt olis pikkuhiljaa ajankohtasta alkaa suunnitteleen talliin murtosuojaa (Tai ainakin sen verran että kutsumattomien vieraiden reissusta jäisi näkyvät jäljet..)

    Talli on siis kesämökillä ja siellä nyt ei ihan jokapäivä tule käytyä, edellinen omistaja naapurin puheiden mukaan oli karkottanut tonteille saapuneita vähemmistökansan edustajia kiväärillä ja näinollen jättänyt lukot nössöille.. :rotfl:

    Suunnitelmissa olisi pariovien kunnollinen lukitus (nyt kaksi pientä salvaa oven ylä ja alaovissa eivät hirveitä pidättele)

    Vaihtoehtoja olisi ainakin ovien väliin tuleva lattarauta jossa toisessapäässä lenkki pultattuna tallinseinästä läpi ja toisellapuolella vähintäänki kunnollinen riippulukko, käytännöllisempiä ehdotuksia?

    Ilmeisesti tänäpäivänä saa myös kohtuurahalla kameravalvontaa/hälytyslaitteitteistoa? kokemuksia näistä tallinvartiana?
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Eikö siinä tallissa ole ikkunoita? Jos on niin ne tekevät turhaksi ovien normaalia paremman telkemisen. Mutta jos se on pariovi jossa toinen ovilehti on toisen oven huulen takana niin pikasalvan laittaisin siihen huulelliseen ovilehteen.
     

Kerro tästä muillekin!