Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead


    Jos uutta tehdään niin silloin ei kannata maaleihin tuhlata.
    Vanhalle betonille sikafloor on hyvä mutta noiden epoksien heikkous tallissa on heikko kestävyys hitsaus-kipinöille...
    jos vähänkin enemmän hitsaa niin lattiasta tulee kuppanen aika nopeasti.
     
  2. Adam

    Adam 1st gear

    ei mikään. Saattaisi vaan tulla aika kalliiksi, tehdä seinät styroxista. Ja ne pitäisi kumminkin päällystää jollakin. Villa on kuitenkin eristeenä parempi vaihtoehto.

    Kantavana rakenteenahan styrox ei voi olla, kuten itsekin jo mainitsit.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    yösähköllä voi lämmittää betonilaattaa kaapelilla eikä tule sen kalliimmaksi kuin lämmitysveden kuumentaminen. Laattaa luovuttaa sitten päiväsähkön aikana energiaa. Vikana on tietty se että lämpötilan pudottaminen/ nostaminen tosiaan vie aikaa. Periaatteessa se että laittaa vesiperustaisen lämmityksen tekee sen että sähköllä lämmittäminen alkaa olla hölmön puuhaa kun lämmittämisen vois silloin tehdä polttamalla jotain fossiilia pesässä. Yösähkäön hinta on kuitenkin korkea verrattuna öljyyn ( 1 litra=10 kWh) ja varaaminen syö sekin energiaa jne eli hyötösuhde laskee...
     
  4. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Jos sähköllä lämmittää ,niin peruslämpö(+5?) lattialämmityksellä ja työskentelylämpö säteilylämmittimillä katosta.
    Ja ilmatilaa oven yläreunan yläpuolelle riittävästi, ettei koko tallin lämmöt karkaa kerralla mäjelle.

    Tekisin näin. Joku muu, jollain muulla lailla.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites toi mitottaminen. kummoset tilat kannattaa jättää sisälle ja kannattaako laittaa monta paikkaa/ovea vierekkäin tai sitten autopaikkoja peräkkäin? millaset tilat on mukavat/auto. Kannattaako jakaa tilaa esm maalausta ajatellen yms ?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on talli 15 kertaa 8 metriä, sisäkorkeutta alakerralla 3,5 metriä. Edessä Mesvacin nosto-ovet, ylhäällä toisessa kerroksessa seurustelu- ja suunnittelutilat ( ts. baaritiski, tikkataulu jne... ).
    Lämmitys tarkoitus hoitaa vesikierrolla vanhalla keskuslämpökattilalla, patterit seinille jne. Lattiakaivo on kokolailla keskellä tallia. Sähkörasioista joku jo mainitsikin että niitä ei ole KOSKAAN liikaa, niitä kannattaa siis ripotella enemmän kuin tarpeeksi. Kunnon valot, osa seinälle viistosti. Näyttää nääs paremmin kun jotain tunaa kiesin kimpussa. Mitään muuta en tekisi toisin jos nyt uuden tekisin, paitsi tuplasti isomman.
     
  7. kole

    kole 3rd gear

    talli

    joopa joo.
    Kipsilevy on luokiteltu kestoksi 15 min. tulta ja menee vedessä aivan massaksi. ek-levy on kovuusluokaltaan kestävämpää ei paloluokaltaan.
    tulitöitä ei tehdä kipsilevynurkassa jne...
    Ota joku suunnittelemaan se talli/halli niin saat oikeata tietoa. Olen ollut "alalla" parikymmentä vuotta ja luulen ainakin tietäväni asiasta. Kysäise tarvittaessa yv:nä lisää
     
  8. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Meillä päin ei saanut rak. lupaa peltivuoratulle.
    Muuten, uudessa Rodiator lehdessä on tallinrakennuksesta aika paljon juttua.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä tämä Rodiator-lehti on?
     
  10. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Ajattelin laittaa talliin lämmitykseksi halvan (500 € hjalpa?) kiinalaisvalmisteisen ilmalämpöpumpun ja talven kovimmilla pakkasilla voi sitten vaikka harrastaa pitsinnypläystä ja muita sisäurheilulajeja, tai sitten noille kovimmille pakkasille sähköpatterit avuksi. Onko kokemuksia muista lattiapinnoitteista kuin tuosta Sikafloorista?
     
  11. UGH!

    UGH! 1st gear

    Laita vaneri semmoseen seinään johon ajattelit jotain kiinnitettävän ja sen päälle kipsilevy! Täyttää palosuojavaatimukset ja hyllyt ym. pysyy seinillä ja voi ruuvata mihin vain!!!
    Neliöitä tarttis olla reippaasti lisää jos tallissa olis tarkoitus jotain rakennella!!! :soosoo:
     
  12. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Itellä tekeillä samankokoinen, 8x12 ja yläkerrassa 6x12. Sisäkorkeus 3000 ja ylhäällä 2300, taitaa olla alakerta vähän vielä matala mitään nosturia ajatellen...ja tuli tehtyä se valukin 10-senttisenä. No mahtuuhan siinä ainakin kellistelemään jotain koria ilman että ottaa kattoon kiinni. Pieneksihän tuokin varmasti tulee, mutta stana kun on rakentaminen kallista eli kyllähän sitä tekisi vaikka 1000-neliöisen...
    150 runko, puuverhous, peltikatto. Ikkunoiksi semmoiset karmittomat lämpölasielementit, metalliovet isommassa tilassa 300x260, pienemmässä 240x260.

    Mahtaisikohan tuo vaneri+gyproc kelvata 2xgyprocin asemesta? Mulla ainakin vaaditaan myös seinissä 2xgyproc?
     
  13. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Ai niin, jos aikoo rakentaa MITÄÄN Länsi-Suomessa muuten kuin hartiapankilla niin nyt on kiirus varata työmiehiä kun on tuo talousalueen suurin työmaaprojekti käynnisteillä, mikä imuroi ammattilaiset...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nii että millasia tiloja ootte tehneet ja miksi ?. Onko esim 7x4 m per auto riittävä tila vai tartteeko olla enemmän ? ootteko laittaneet jotain väliseiniä maalausta ajatellen vai oletteko suojanneet muovilla tai kevyellä esim siirrettävällä seinällä ? Miten montun teko ja mitä tarttee ottaa huomioon ? Kannattaako laittaa autoja peräkkäin vaiko vierekkäin ?
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mun talli on jotain 8,5m kertaa vajaa 4m. Pituutta on suht hyvin mutta leveydessä ei oo yhtään liikaa. Eli impalan eteen mahtuu työpöytä peräseinälle ja jää about pari metriä lattiatilaa jos vaikka konetta joskus pukissa räpeltelis. Jarrurempaakin mahtuu tekemään auton ja seinän välissä mutta ovia ei saa auki molemmin puolin. Eli riittää normaaliin puuhasteluun mutta isompaan projektiin taitaa jäädä pieneksi. Varastotila romuille on sitte seinän takana, niitä ei talliin juuri mahdu.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No jos miettii, että auton koko on 2.03mx5.50m niin ensinnäkin esim farmarissa 7 metrin pituudessa pitää ajaa keula kiinni seinään, että saa takaluukun auki. Ja leveydessä se tarkoittaa sitä, että ovet aukeaa mutta ohi ei mahdu kulkemaan. 6x10 olisi varmaankin jenkkiautolle semmoinen minimimitta, että mahtuu hätäiseen jotakin tekemään. Jos jotain korinpyörityspukkia käyttää niin 3 metrin korkeuskaan ei taida liikaa olla.

    Rasvamonttu olisi tietysti hyvä olla jos ei sitä nosturia. Ja hyvät palkit kattoon, että saa kaikkea tarpeellista roikkumaan siihen. Vaikka se moottorinosturi onkin erikseen.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta vähän kun rakentaa naapurin puolelle niin säästää kummasti omaa pihatilaa!!!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    6x10 m/auto on aika paljon jos laskee neliöitä useammalle autolle. tietty jos on kyseessä oma talli niin kuinka montaa sitä sitten korjaa samanaikaisesti niin että tarttee ihan tosissaan tota tilaa niin paljon. onks montun sijoittelun suhteen ehdotuksia ? Ja mikä on hyvä koko montulle ? mites jos aikoo söilyttää useampia autoja tai tehdä hommia kahden kanssa niin mikä olis hyvä tila ? riittäiskö 7-7 x 10 m vai pitäiskö sekä leveyttä että pituutta lisätä. Eihän ne neliöt tiety hirveesti maksa kun kerta homma kuitenkin vaatii tietyt takenteet...
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No paljon ja paljon, kannattaa nyt miettiä että esim. tuo minun buick on 203cm x 550cm ja kun lykätään kaikki ovet auki niin eiköhän sitä leveyttä ala löytyä se 4 metriä. Pituudessa tietysti sedan malli ei vie niin paljon tilaa mutta pitäisi sitä mahtua jotain siinä ympärilläkin tekemään. Mutta jos taas puhutaan euroautosta 170cm x 420cm niin pienempikin riittää. Mutta jos kaksi autoa tallissa ja jotain teet niin kyllä sitä tilaa pitää olla. Ei vielä ole semmoista remontti tullut ettei tarvitsisi välillä käydä autossa sisällä eli ne ovet on hyvä mahtua aukeamaan.
    Mutta minulla ei olekaan tallia vaan 0.8ha sitä isäukon tonttia.
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos olis ollut mahdollista niin mä olisin tehnyt jotain 7x9 tallin kahdelle autolle jotta sais molemmat servoletit yhtä aikaa sisään, sitte jos alkaa duunaamaan jotain isompaa voi käyttiksen työntää vaikka.... no siis pihalle ja valloittaa projektille koko tilan. Sitä irtotavaraakin kun kertyy projektin aikana puhumattakaan jos tekee jonkun frame-off-remontin.
     

Kerro tästä muillekin!