Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paljos se ny sitten maksaa? Vissiin niitä myydään kahdessa 5kg pöntössä, eikös se oo kaksikomponentti, montako neliöö niillä tekee?
     
  2. signet

    signet Gearhead

    Mastertop ei ole 2k tuote vaan jauhomaista ja myydään n.30kg säkeissä.Aine hierretään lattiavalun yhteydessä tuoreeseen betoniin,eli sitä ei tietääkseni voi tehdä vanhaan lattiaan (siihen on eri aineet).Vaatii AMMATTIMIEHEN on sen verran arvokasta ainetta ettei kannata ilman kokemusta yrittää.Kun tilaa lattiamiehen niin kannattaa heti jutella pinnotteesta,koska kaikkia liippareita ei jauhon hiertäminen kiinnosta.Suomen Massalattiat oy Tuusulassa valmistaa ML-top pinnotetta joka on ominaisuuksiltaan sama kun Master Buildersin Mastertop.Tarkkaa hintaa en muista olisko ollu jotakin 300E/60neliön lattiaan.Massalattioilta saa myös lattiamiehen tilattua.
     
  3. Flathead

    Flathead 1st gear

    Itsellä on sellainen tilanne, että appiukko kun jää eläkkeelle muutaman vuoden päästä maanviljelijän hommista, niin jouten jää noin 120 neliöinen tiilinavetta.

    Sinne sitten visioita toteuttaan! :lol:
     
  4. Poppamies

    Poppamies 1st gear

    joo, on kans OMA talli suunnitteilla kunhan saan rakkaat vanhempani vaivaistaloon. meinaan tehdä sen siporex-elementeistä/harkoista, on nopea pystyttää.
    ko. elementeillä/harkoilla tulee "valmista" sitä mukaa kun seinät nousee. ei villotuksia eikä kyprokkia. paloluokkakin on parraimmasta päästä.

    niin ja lattiabetonin sekaan vesilasia
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minkälaisia lämmitys järjestelmiä on harrastajien talli/hallirakennuksissa?Ens keväänä on tarkoitus alkaa tekeen n.100 neliön hallia.
    ajatuksena on panostaa eristykseen, Varaava lattia lämmitys
    (perus lämpö +5 astetta) yösähköllä?Muu lämmitys esim.öljypuhallin?
    heittäkää kommenttia,hyväks todetuista systeemeistä!!
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mastertopista tais olla juttua TM:n viimesessä Rakentajan Maailma lehdessä.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siporex on sellasta pehkua että kun jotain kiinnittää niin huomaa sen eron. Siks mä olen ajatellut tehdä ton autotallin rungon kahi-harkoista jolloin seinä nousee aika nopeesti mutta vaatii sit eristyksen ja ulkovuorauksen erikseen. Välipohjaan ajattelin ontelobetonilaattaa mutta se voipi olla vähän kallis. Toisaalta siihen vois tukea katon rakenteet joten vois säästää kattotuoleissa ja sais helpolla/halvalla hyvät ullakkotilat. Olis ainakin palovarma rakenne...Ovista oon pohtinut että jos tekis sellaiset perinneovet (maalla kun ollaan) ulkopuolelle ja laittais sisäpuolelle sellasen polyuretaanieristeisen kattoon nousevan lamellioven. Tuleehan noille hintaa mutta kun laittaa kerran niin ei tartte kärsiä vedosta ja kylmästä ja energiaa kuluu kohtuullisesti. Lämmitykseen ajattelin laittaa vesikiertoisen lattialämmityksen ja jakaa sen piireihin että kaikkia tiloja ei tartte pitää lämpimänä tai yhtä kuumina. Lämmitykseen tulis ekaks sähkövaraaja ja sitten jonkun vuoden päätä kun taas on rahaa öljypannu. Montun ajattelin tehdä tollasia normaalihuoltoja varten ja jakaa tilan jotta pölysiä hommia ja maalauksia vois tehdä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    EI IHAN NOIN!!! kyllä niissä on tekijänoikeus, eli alkuperäiseltä suunnittelijalta pitää pyytää lupa jos meinaat kopioida toisen suunnitelmia. tuskinpa kuitenkaan muodostuu ongelmaksi, monasti saatat saada vain vinkkejä mitä kämmejä tallia tehdessä tuli tehdyksi ja neuvoja kuinka tekisi toisin. tosin joku voi siitä suuttuakin että kopioi toisen piirustuksia. mutta plagiointi ja vaikutteiden ottaminen on vaikea määritellä. Tästä ei taida kauheasti olla oikeustapauksia
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    itse en ainakaan laittaisi mitään lamelli ovia koska vievät katosta kaiken tilan ja kalliita. asiasta kolmanteen onko kukaan tässä hiljan rakentanut tallia klaukkalan suunnalla että miten korkean on saanu tehdä ja kuinka etäälle tiestä. tuleva klaukkalalainen autoharrastaja.
     
  10. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Eipä tässä itselläkään omaa tallia ole, mutta joskus on. Jos kukkaro, rakennusviranomaiset yms. antavat vihreää valoa, näkemys olisi olemassa takaraivossa, vaan ei paperilla.

    Kiertele tutuujen talleilla ja vaikka vähän virallisimmallakin pajoilla katselemassa vaikkapa kameran kanssa ja toteuta joka hommasta parhaat ratkaisut. Sitten muutaman oluen kumarassa laajoin käsiliikkein, vuolain sanoin ja muutamin epäselvin skissein selitä asia sille vaimon serkun raksainssipojalle ja pyydä tekemään layoutti. Se kun iteroiden liikkuu muutaman kerran edes taas, on varmaan talli jo mieleinen ja ehkäpä jopa ihan käytännöllinenkin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on toi mitoitusvaihe menossa ja tarkotus olis talven aikana hakea luvat kuntoon. Rakennusoikeutta on käyttämättä 500 neliöö joten enemmän sais rakentaa ku on varaa. Mitä etua/haittaa on montulla/nosturilla. Nosturi vaatii tietysti korkeutta ja monttu ei sovellu kaikiin hommiin. Ajattelin että montulla saa kivasti tehtyä perushuoltoa. Mitotuksen suhteen olen pohtinut että oliskiva jos sais 2 autoa peräkkäin ja sivusuunnassa vaikka 2 jolloin toisen puolen vois tehdä lyhkäsempänä ja erillisena jolloin vois lämpöä pitää talvisin vain osassa hallia korkeena. samalla vois autoa pestä/maalata kun tilat ei olis kokonaan yhdessä. Mikä olis sopiva tila per auto. olisko joku 8x5 m tarpeeks. Kuinka korkea kannattaa tehdä ? Kaiken ilmatilanhan joutuu kuitenkin lämmittämään. Mitä kaikkea pitäis projektissa ottaa huomioon. Nyt on piirustuksissa 15x9 talli mutta sitähän voi veivata ihan kuinka haluaa.
     
  12. Pitu

    Pitu Gearhead

    Käyttis kuuluu säilyttää ulkon räntäsateessa eikä pestä ikinä..

    Mutta oikeesti esim tuolta löytyy tietoa hinnoista ja malleista, jos ei isompia tiloja tarvitte/ tai muuten oo mahollista. Taitaa olla todellisuus useimmilla..

    http://www.alvsbytalo.fi/
     
  13. markos

    markos Gearhead

    Tartteis kyllä tilaa, ja rakennusoikeuttakin on, mut tuo budjettipuoli asettaa rajat...

    Ajatuksena olisi kumminkin senverran iso talli että tarvittaessa mahtuu jotain rakentelemaan käyttisten seistessa räntäsateessa...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo .. ei noista valmistalleista ole mihinkään kun ne on mitotettu yhdelle tai tiukasti kahdelle eurokinnerille. Kyllä talli tarttis tehdä samantien useallle isolle autolle niin mahtuu ryjätkin samaan tilaan. Onk teillä tietoa minkä hintaseks tulis vesikiertoinen lattialämmitys ? jos vaikka ensiks lämmittäis sähköllä ja myöhemmin pannulla...
     
  15. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Tolle ensimmäiselle vieraalle... 8x5 riittää vallan hyvin, itseasiassa vähemmälläkin pärjää. Varsinkin jos ja kun oma talli kyseessä. Työpenkit yms. kaapit kun eivät vaadi monistusta joka looshille. Itellä vuokratallilla 30 m2 ja hyvin silläkin pärjää, vaikkei auto ihan pienimmästä päästä olekaan.

    Jos haluut systeemiä vähän malliin ammattilainen, tsekkaapa Makkes Garage seuraavasta linkistä: http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/ Tuollaisiin puitteisiin meistä pystyvät vain hyvin harvat, itse en edes yritä tuolle tasolle.
     
  16. jyke

    jyke 1st gear

    Kivirakenteisen tallin vakuutusmaksut ovat alhaisemmat kuin puurakenteisen, johtuen paloturvallisuudesta. Ero saattaa pitkällä aikavälillä olla varsin merkittävä.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mä muurasin rivitalon autokatokseen seinät Leca-harkoista joissa uretaanieristeet valmiina. Näin sain autopaikastani yhden auton tallin 8)

    Ei ollut halvin materiaali mutta ehkä paras. Ja varmasti paloturvallinen
     
  18. JJu

    JJu 1st gear

    Kaikki kuvat myös sähkökuvatkin piirtelin itse ja sen jälkeen lupapaperit vetämään. Itse tekaisin 90m2 neliöisen autotallin huonekorkeudella 2850mm ja maksoi noin 15 000 euroa. Talli tarkoitettu kahdelle autolle, kahdella nosto-ovella. Tallissa on vesikieroinen lattialämmitys, joka lämmitetään puulla.
     
  19. juulos

    juulos 3rd gear

    Itse rakensin 6mx10m puusta betonilaatallisen tallin (ei siis mitään valmistallia), josta ensimäisenä huomasin leveytta olisi voinut olla yksi metri lisää. Ei olis maksanut paljoakaan lisää tossa vaiheessa. Perhanan leveitä nuo jenkit.. :lol:. Nimittäin kävi niin kun ostin 2xnosto-ovet niin letukka ei mee sisään kuin peilit sisään käännettynä. Sisällä 7m pituus just riittävä, mielellään 1m lisää. Jos eurojen kanssa pulaa niin kyllä se 5-6m leveyttä riittää kahdelle autolle.

    Rakennekuvissa kattotuolit tulevat tarkemman syynin alle muistaakseni yli 5m leveissä täysin auki sisältä olevissa talleissa. Tein kattotuolit itse, mutta jos teet varman päällä niin tilaat ne valmiina ja ei tarvitse hieroa rakennustarkastajan kanssa. Itsetehtynä olen joutunut jumppaamaan rakenteiden ja laskelmien kanssa jo ihan riittävästi. Tein nimittäin kaikki (95%) suunnitelmat/piirustukset itse.

    Toisessä päässä on puuliiteri ja työtila erillisissä huoneissa. Järkevää on varata järeet tuet välikatolle johon voi kiinnittä vaikka kiskot vaikka moottorin siirtelyyn sisällä.

    Rahaa palanut tässä vaiheessa noin. 6000 eur itse tehtynä. Tosin puutavaran sain ilmaiseksi ja kattopelleistäkin sain mukavasti veljen kautta rabattia. Tarjouksesta hankin nosto-ovet, tms. Ulkokuori valmis, mutta sisävuoraukset/eristeet/sähkö/lämmitys vielä tehtävä. Kustannuksia odotettavissa lisää 3000 eur. Paljon (hyvää) tavaraa hankittuna puretuista rakennuksista/rakennustyömailta ilmaiseksi, tms. Seuraappa tarkoin ympäristöäsi. Vaatii onneakin sattua paikalle oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan.

    Kallein yksittäinen erä oli paikalle tuotu perustushiekka/sorat. Yhteensä niitä meni vajaat 150m3!!! Oli savea pohja ja piti kaivaa syvemmältä. Traktorin paikalle hankkiminen on kallista. Ainakin täällä Helsingin kupeessa.

    Että näin Sipoossa ja komiahan siitä omasta mielestä on tullut. yllätyksekseni :eek:. Tosin pitää ruveta rakentamaan jotain vajaa ajettavalle ruohonleikkurille kun ei kunolla mahdu sisään talliin autojen kanssa :mad:
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Henkilökohtaisesti pidän enemmän pariovista kuin nosto-ovesta.

    Ei vie tallin katosta tilaa, ja helpompi kulkea edes takaisin eikä karkaa lämpö harakoille kovilla pakkasilla jos piipahtaa vaikka pissalla hangessa.
     

Kerro tästä muillekin!