1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Autotallin rakentaminen

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Itse olen nähnyt loisteputkin toteutetun valaistuksen siten että ns. perusvalojen lisäksi oli oman katkaisijan takana lattiarajaan sijoitetut valot. Tuo korkeussäätöinen kuulostaa tosi fiksulle idealle
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko 3rd gear

    samaa oon ihmetelly itsekkin tätä nyky menoa,itse aloteltiin 70 luvun lopulla pihalla laittelut ,ei ollu kompuroita,nyt pitäisi tallit olla kuin jonkun firman hallit,kompuraksi ei kelpuuteta kuin 15 donan tai kalliimmmat ruuvikompurat,nosturit samanlaista tasoa,taitaa nyky harrastajilla olla rahaa kuin roskaa,itse kun tavis työläinen tuntuu 2 donan nosturikin riittävältä investoinnilta muiden pakollisten kulujen lisäksi,ja vielä pitäisi jäädä siihen auton laittoonkin rahaa,maailma muuttuu,ennen ajettiin ja nakki paloi,nyt kaasutellaan ilmastoidussa tallissa tuijotellen dynolappua,sitten passatilla mäkkäriin. :roll:
     
  3. rb

    rb Gearhead

    Onneksi Suomeesa on vapaus laittaa omat rahansa mihin lystää.

    Pelaa, ryyppää, ostaa hienon auton, hommaa kesämökin tai purjeveneen jne jne, mutta jotkut saattaa sen käyttää jopa autotalliin, eikä senkään pitäisi mun ymmärtääkseni olla keneltäkään muulta pois.
     
  4. No H2O

    No H2O 3rd gear

    Niin kyllähän sitä itsekin muistan ajan kun -30 asteen pakkasessa väännettiin roikkalampun alla, jotta ajamaan päästiin... Välillä käytiin pannuhuoneessa lämpiämässä ja taas jatkettiin...

    Mutta niistä ajoista onneksi on päästy eteenpäin, ihan oman mukavuuden, lisääntyneen kaluston yms. seikkojen vuoksi tallista haluaa hieman "paremman" ja itselle sopivamman paikan. Sen vuoksi tämäkin threadi elää ja voi hyvin.

    Itselleni teen jossain vaiheessa autotallin johon olen suunnitellut pannuhuonetta, puuvarastoa, lämmintä varastoa erilaisille kodin irtaimille ja sitten tietysti se "napruu puoli"... Napruu puolesta ei tule kuin vajaan 70 neliön kokoinen, ei mikään alytön mutta piisaa minulle. Autojen, tms. säilytystä varten on sitten eri paikat kuin tuo napruu tila...
     
  5. valpas

    valpas 2nd gear

    Tuossa ei oikeastaan muuta virheellisstä juttua ole,kuin se, että kosteus tiivistyy kylmästä ulkoilmasta rakenteisiin! Asia on todellisuudessa just päin vastoin. Kosteus kulkee aina lämpöisestä kylmän suuntaan. Siksi tarvitaan se Höyrynsulku. Joskus riittää ilmansulkukin.
    Sisäilmaa tarvii vaihtaa vain silloin,kun on elämää sisällä. Laittteille, ja rakenteille riittää yleensä ilmankuivain, eikä silloin tarvitse ilman välttämättä vaihtua.
    Homeet kasvaa vain silloin, kun on lämpösen puolella, ja suhteellinen kosteus yli 80%.
    Minulla on vain yks tapa rakentaa. minulle energia on kallista.
    Eikä nyt tarvi enään miettiä, miten teen. Samat ajatukset on Tampereella rakennuspuolen professsorilla, jonka kanssa asiasta mielipiteitä vaihdettiin. :)

    Testaan vielä varmistukseksi auringonpuoleisella seinällä vierekkäin Höyrynsulkumuovia, ja Isover Varioo eri tolppaväleissä, ja eristeissä.
    Jospa aurinko vielä paistelisi.
     
  6. valpas

    valpas 2nd gear

    Ei huono ratkaisu ollenkaan, jos ei ole ihan pesutilasta kyse.
     
  7. valpas

    valpas 2nd gear

    Peltihommissa on usein hyvä, jos tulee valoa alhaaltakin. Suojausluokalle oli vissiin jotain tiukempia vaatimuksia, kuin kattovalaisimelle. Taitaa vissiin riippua vesipisteistäkin?
     
  8. hlappis

    hlappis 3rd gear

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    kuvat ovat vähän vanhoja,mutta tuollaista elementtitallia pykällän itselleni harrastetilaksi.
    n.100neliötä tilaa,vielä puuttuu puhallusvillat ja kyprokin mättöä sekä sähköjen kytkennät.
    ovet sais jo ehkä ensi viikolla paikalleen.
    kyllähän tuollaisessa kopissa hommaa riittää ku kerkee vaan illat ja viikonloput väsäämään.
     
  9. saresks

    saresks 2nd gear

    Sen verran korjaan, että ei sitä höyrysulkua tarvita kosteuden kulkusuunnan takia, vaan mineraalivillaeristeitä käytettäessä niiden kosteusfysikaalisten ominaisuuksien vuoksi. Nämä uudet selluloosaeristeet ja pellavakuitueristeet sekä hirsirakenteet ja vanha kutterinlastueristys eivät tarvitse höyrysulkua ominaisuuksiensa johdosta. Lisäksi ne ovat ainoita rakenteita, joita uskallan altistaa sisätilan jäähdytykselle (esim. ilmalämpöpumppu), jolloin ilmankosteuden kulkusuunta on ulkoa sisäänpäin.

    Tuosta energian kalleudesta ja energiahävikeistä. On arvioitu, että seinien kautta karkaa alle 20% lämmitysenergiasta. Suurempi osa karkaa yläpohjan kautta ja suurin osa ilmanvaihdon mukana harakoille. Jos on käyttämättä höyrynsulkumuoveja ja valitsee em. orgaaniset eristeet, ei tarvitse tinkiä yhtään eristyksen tehosta.

    Isover mineraalieristeiden valmistajana paikkaa tilkkutäkkimäisesti omien tuotteidensa heikkouksia näillä puoliläpäisevillä höyrysuluilla. Ja rahat näistäkin tilkuista kilahtavat heidän osoitteeseensa. Win-win -tilanne, paitsi että ostaja ei voita muuta kuin huonon eristeen käyttämisen mahdollisuuden. Miksi siitä pitäisi maksaa?

    Ja niiden, jotka eivät ymmärtäneet, ei tarvitse ottaa hepuleita. Maailmaan mahtuu kaikenlaista - niin myös rakentajiin.
     
  10. rb

    rb Gearhead

    Sorry toi mun edellisen viesti kimmahdus.

    Ei pitäisi mihinkään viesteihin koskaan vastata kärkevästi, mutta ehkä mä en aamulla ollut vielä parhaimmillani.

    Mut tosiaan, jokainen meistä on joskus ollut nuori ja vaihdelaatikkoa on irroiteltu talvipakkasessa kun lapsuuden kodissa autotalli oli sen kokoinen, että just sinne sai mahtumaan 100A Datsunin.

    Tai no; Eka oikee auto tuli hommattua armeijan jälkeen ja sen sai kun saikin mahtumaan talliin kun keula apurunkoineen purettiin pois ja suunnilleen silloin syntyi päätös, että sitten kun mä kasvan joskus isoksi niin mä hommaan kunnollisen autotallin.

    No siihen isoksi (mut ei aikuiseksi) kasvamiseksi meni vielä kolkyt vuotta, mutta tossa se nyt pihalla on.

    Eikä siihen alkuun ollut suinkaan tarkoitus upottaa 20- vuoden velkavankeutta mutta jossain kohtaa oli vaan myönnyttävä, että jos mä aion pitää kiinni suunnitelmistani niin se valitettavasti myös maksaa.

    Toki kaikki mahdollinen mitä pystyi itse tekemään se myös tehtiin mutta maanvaihtoineen, paalutuksineen melkoinen pino euroja oli mennyt jo siinä vaiheessa kun muutama harkkokerros pilkisti vasta maan pinnalla, vaikka siinäkin kohtaa perustusten muotit,raudoitukset, harkkojen muuraaminen tehtiin omalla porukalla.
     
  11. valpas

    valpas 2nd gear

    suurelta osin samaa mieltä.
    Sen verran lisäisin vielä, vaikka nuo kosteutta kestävät eristeet eivät pilaantuisikaan kosteudesta, niin minun kokemuksieni perusteella ne menettävät osan eristyskyvystään kostuessaan.
    Siksi itse en haluaisi päästää sisäilman kosteutta kantaviin rakenteisiin, ja eristeisiin (se kastepisteen paikka talvella). Eli haluaisin riittävän tiiviin kerroksen sisäpintaan, mutta niin, ettei se aiheuta vahinkoa.

    Voipi olla, että olen tehnyt virheen laittamalla seiniin mineraalivillaeristeet, mutta en nyt viitsisi vaihtaakkaan niitä, koska ne ovat eristeinä toimivia eristyskyvyltäänkin, jos ei niitä päästa kovin kastumaan.
    Näyttäisi tällä hetkellä siltä, että tiivistä muovia ei kaikissa olosuhteissa kannattaisi käyttää seinän sisäpinnassa (silloin, kun sisäpuoli on merkittävästi kylmempi, kuin ulkopuoli).
    Tilanteessani halvin, ja helpoin tapa saada seinärakenteeni pelaamaan niissä olosuhteissa, joissa se minun käytössäni tulisi olemaan, on laittaa aurinkoseinälle, ja yläpohjaan Isover vario höyrynsulkumuovi.
    Se näyttää olevan mineraalivillan kanssa toimivin, minun näkemykseni mukaan.
    Yläpohjaan on alunperinkin ollut tulossa selluvilla. Höyrysulkumuovi vaan vaihtuu toisen tyyppiseen.
    Jos joku ei halua lukea sepustuksiani, niin ei niistä kannata herneitä nenään ottaa. Jättä sitten lukematta, jos alkaa kovin ärsyttämään. :D
    Omasta mielestäni yritän laittaa tänne asiaa, joka varmasti koskettaa miltei kaikkia (voisin pitää ne vain omana tietonani, mutta......, no joo.).
     
  12. valpas

    valpas 2nd gear

    Vähän samanlaiset fiilikset. :)
    Rahaa menee, eikä viittis heittää sitä hukkaan.
    Itsellä on myös Datsuneita rakenteilla, niin pitä sen hallin kestää pidempään, kuin Datsun. :p
     
  13. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Keskustelun tarkoitus on mielestäni herättää ajatuksia ja jakaa ideoita ettei jokaisen tarvitse välttämättä keksiä pyörää uudestaan. Jos siitä joku vetää palkokasvin klyvariinsa niin kyynel. Jokainen saa tehdä ihan niinkuin haluaa. Itsellä autotallin rakentaminen ei oo tiedossa, jospa sitä joskus pääsis pois näistä betonipunkkereista.
     
  14. umpio

    umpio 2nd gear

    Juu, ideoita/kokemuksia nimenomaan saa/PITÄÄ jakaa, jottei samoihin sudenkuoppiin tipahtaisi joku muu. Itse vain kommentoin omalla tavallani tätä ketjua, kun alkoi olla aika hifiä ja rahakasta puhetta; halusin tuoda esille sen toisen vaihtoehdon -> edullisesti ja vanhalla tyylilläkin _voi_ rakentaa. Ihan vaan sen takia että jos joku nyt on suunnittelemassa tallin rakentamista, niin osaisi pistää rinnakkain eri rakennusvaihtoehdot eikä heti rynnätä sen uusimman/kalleimman vaihtoehdon perään...
    Rahavarat, rakennuspaikka, käytettävä työvoima (itse/palkattu väki) jne. painavat kaikki vaakakupissa, kun alkaa uutta rakentaa.
    Yksi asia mielestäni on vakio, rakentipa millä tyylillä tahansa: sähköpistorasioita/voimavirtarasioita tulee aina laitettua liian vähän ja ne ovat väärissä paikoissa ;DD
     
  15. ls1978

    ls1978 3rd gear

    Itsellä vähän samat fiilikset. Ensimmäinen oma talli valmistui pihaan edellisvuonna. Maksoi pirusti, joka tosin oli tiedossa jo hommaan ruvetessa. Välillä sitä miettii että onko tässä nyt järkeä ruuvata muutaman tonnin autoja moninkertaisen hintaisessa tallissa, mitä maksetaan vuosikausia. Ja ajaa arkiajot kahden tonnin miinalla kun tallin kuukausilyhennyksellä olisi saanut vaikka kuinka hyvän käyttöauton. Mutta asiallinen talli on myös sijoitus, kyllä se kiinteistön arvoa nostaa. Nämähän on valintakysymyksiä.

    Mutta tapoja on monia ja jokainen tekee mikä parhaalta tuntuu. Kyllä niitä autoja edelleen pihoissa ja kylmissä talleissa rakennetaan, eikä kaikissa lämpimissä talleissa ole ammattilaistyökaluja. Mieli tekis mullakin vaikka mitä, mutta rajallisen budjetin laitan tällä hetkellä itse autojen rakentamiseen. Tallin lisävarustelu sitten joskus.
     
  16. valpas

    valpas 2nd gear

    Tuosta yläpohjasta sen verran, että yleensä laitetaan se höyrynsulkumuovi kattotuoleihin kiinni, stten laudat, ja kipsilevy.
    Silloin kannattaa olla tarkkana kipsilevyn ruuvipituuksissa, ettei siihen höyrysulkuun tikkaa reikiä ylipitkillä ruuveilla.

    Kun tuota rakennetta mietin, niin tulin sitten sellaiseen tulokseen, että laudat kattotuoleihin kiinni, sitten se höyrysulku/ilmasulku, ja kipsilevy. Tai oikeastaan kipsilevy tuplana.
    Höyrysulku puhkeaa silloin vain kipsilevyn, ja laudan välissä, ja pysyy aina samassa kohdassa ruuvia, vaikka tulis paineen vaihteluota sisällä.
    Tais mennä taas hiuksien halkomiseksi.......

    Noista sähköjohdoista olikin tuolla aikaismmissa kirjoitteluissa, että kannattais laittaa kaikki kaapelit 5-napaisina, niin vois laittaa voimavirtaakin mihin tahansa jälkeen päin.
    Siittä tuli semmonen idea, että muutamiin kohtiin laitan voimavirtapistokkeen, jossa on suko, tai kaksi.

    Onko jollain kokemuksia kaapelihyllyistä?
    Ajatuksissa on laittaa sellaset noin 2,5m korkeudelle kiertämään sisäpuoli ympäri (tilan koko korkeus 4m). Silloin olis helpompi muuttaa kaapelointia, kun se tarve kumminkin joskus tulee...... Pinta-asennuksena ne tulee joka tapauksessa.
    Onko loisteputkien asennukseen vinkkejä. Mietin kiskoa niidenkin asentamiseen. muutama pitäs laittaa roikkumaan vähän alemmaksi.
     
  17. sepi-ukko

    sepi-ukko 2nd gear

    Joo kaapelihyllyt tai niin kutsutut tikkaat oli tarkoitus laittaa , mutta vetivät pintana(säjköfirman) ja siihen päälle suojaputken. Noita tikkaita saa aina välillä halavalla. Mun tikkaat meni kaverille vadelmien tueksi....
     
  18. kapa

    kapa 3rd gear

    Jos mietityttää ruuvinkärkien puhkomat muovit ni kannattanee olla miettimättä mitä hiiret tekee kun ne kiipee vintiltä syksyntullen hakeen kämppää.
     
  19. TeuvoSlam

    TeuvoSlam 3rd gear

    Kannattaa miettiä laittaako kattoon kipsilevyä vai sellasta paloturvallista akustiikka levyä, toimii myös eristeenä ja vähentää kaikumista. Isäukon pajassa tuollasta ja hyvältä vaikuttaa. Myös helppo ja kevyt asentaa, kalliimpi tietty..
     
  20. TiM

    TiM 1st gear

    Oman tallin kattoon laitoin höyrynsulun kattotuolin alapintaan, siihen sitten 45x45 koolauspuut, joiden väliin vielä lisävilla ja samaan tilaan katon sähköistykset putkissa. Ja sitten viimeiseksi ruuvasin koolauspuihin tuplakipsilevyt.

    Ja hiiriä ajateltiin ulkoseinän verhoilulautoja naulatessa; tuuletusraon alapäähän suikale seulaverkkoa kutsumattomien talvivieraiden varalle. Muualla raot olikin tarpeeksi pieniä hiirten ulkona pitämiseksi. Ei ainakaan 7 vuoden aikana hiiriä ole mistään löytynyt. :)
     

Kerro tästä muillekin!