Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Nyt on vähän puurot ja vellit sekasin..

    Ei ne katon kipsilevyt siinä katossa mihinkään märkäne vaikka olisi kiinni höyrynsulussa,onhan ne kipsilevyt kiinni seinissäkin höyrynsulun pinnassa.

    Katossa, kattoristikon alapinnassa olevan koolauksen tarkoitus on toimia kiinnitysalustana esim. kipsilevylle. Kipsilevyllehän katossa pitää olla k/k 400 mm koolausväli, muuten levy rupeaa roikkumaan.
    Ja onhan siinä koolausvälissä kätevää viedä sähköputketkin.

    Sillä koolausvälillä normihuonetiloissa ei ole mitään tekemistä tuuletuksen kanssa. Vaikka monesti tuuletusraosta puhutaankin aivan ammattijulkaisuja myöten.

    Eri asia on sitten esim. sauna, jossa on suuria määriä vesihöyryä. Siellä pitää irroittaa sisäverhous alumiinipaperista, ja sitenkin pitää huolehtia että ilma todella kiertää, eli alhaalla ja ylhäällä pitää olla riitävä ilmarako.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ noin 200 saunan kokemuksella tiedän mitä tarkoitat..

    Käytin saunaa, sen oven esimerkkinä siitä et lämpimissä (normaaleissa kuivissa) oloissa ei kastepistettä ilmene.
     
  3. pile

    pile Gearhead

    hyvä.
     
  4. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Huomioon otettavaa, että ohjeet perustuvat asuinrakennukseen mitä lämmitetään jatkuvasti. Autotallissa voi lämmöt heitellä, minkä takia varmuudeksi jättäisin kokonaan muovikalvot seinäpinnoilta pois. Itse en ainakaan rakentaisi tallia niin, että lämpöjä on pidettävä kokoajan päällä.

    Linkistä lainattua "Jos sisäseinä läpäisee huonommin kosteutta kuin muut rakenteet, pienenee kosteus huomattavasti jo sisäseinässä, joka on lämmin."

    Kosteus ei kyllä pienene, mutta rakenteen läpäisevä kosteus tietenkin vähenee. Itse kosteus pysyy täysin samana, mutta se ei pääse seinän läpi(muovikalvo). Jää sisäilmaan ja tiivistyy jos eristeissä reikä(levyn takana kylmä kohta). Jonnekin se kosteus pitäisi joka tapauksessa hallitusti ohjata.
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    parit lämpöpumput meinasin tonne laittaa, noilla saa sen + 17 min. pysyy kuivana. mut on ihan sinisellä muovillä kyllästetty tää, ja se lyijylevy on vielä harkinnassa. vai olisko noi seinät päällystettävä tolla levyllä, ettei toi naisväen "tutka" havaitsisi tuolla tallilla olevan liiankin mukavaa? ja pieni viihtymisnurkka pitää olla... man cave

    ja siis painovoimaínen ilmanvaihto, kovalla pakkasella varmaan suoraa sähköä, tai löpötykkiä
     
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mun pitäisi suurentaa toista tallin ovea ja tässä on wayne dalton nosto-ovi.Vieläköhän tätä myydään suomessa?Jos saisi ostettua pelkät leveemmät lamellit,niin kasaisi itse toisen päädyn vanhoista lamelleista.
     
  7. kapa

    kapa 3rd gear

    Nevö höörd merkki ja monesti "varaosat" hinnoiteltu siten että jos kolme lamellia paskana ni kannattaa ostaa koko ovi varaosiks, jos ei oo kaverina kyseisen ovifirman asentajaa jolta saa osia.
     
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    Niinhän se on että saattaa kalliimaksi tulla.Tarjouksessa näkyy olevan alta 700e 2800mm leveitä.
     
  9. jnf

    jnf 1st gear

    Omassa autotallissa n.70m2 on runko valmiina ja nyt pitäisi lähteä tekemään höyrynsulkua, paneloiteja, villoitusta sun muita, joten niihin liittyen olisi pari kysymystä:

    -oletteko laittaneet minkälaista villaa yläpohjaan? Minulla on piirretty 30cm puhallusvillaa, mutta kattotuoli jää reunoilta harmittavan alas ja siksi puhallusvillaa käytettäessä joutuisi tekemään melkoisen tarkkaan tuulenohjaimet, ettei puhallusvilla karkaa. Voisiko tuonne vetää palavillaa sen 30cm, vaikka kalliimpaa onkin. Tällöin ei kai tarvisisi tuulenohjaimiakaan, jolloin työmäärä vähenisi?
    -sisäseinään olisi tarkoitus laittaa alaosaan paneliksi jotain kosteutta kestävää materiaalia ja yläosa perus kipsilevyä. Onko ehdotuksi millä tuon tekisi, kovalevyllä alin 1,5m?
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Itse meinasin laittaa pellit alareunaan
     
  11. TiM

    TiM 1st gear

    Itse laitoin kattotuolien väliin 10cm levyvillaa ja sen päälle 20cm puhallusvillaa. Ulkoseinän puolelle laitettiin aluskatteesta kunnolliset ilmanohjaimet, jottei puhallusvilla karkaisi tuulen mukana.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaa, en tiedä väheneekö se työmäärä palavillalla.
    Kattotuoliin ulkopuolelle , kuten runkoon muuallekin, tuulensuojalevy ja siitä sitten tuulenohjaimeksi vaikka ilmansulkupaperi tai pahvi tms.
    Ei se nyt rakettitiedettä ole.
    Paperin saa vaikka nitojalla kiinni siihen kattotuolin reunaan, se ilmanohjaus on aika äkkiä tehty.
     
  13. hlappis

    hlappis Gearhead

    [​IMG]
    2.80e maksaa tuulenohjaimet kappale täällä Etelä-savossa.
    loppu rautakaupasta noi kesken ja tein loput itse suht paksusta pahvista mitä löysin eräästä paikallisesta tukkuliikkeen pahviroskiksesta.
    :lol: halvalla tuli hyvvee.
     
  14. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    -mie taidan viel ens kesänä lisätä noi raksapaprut tonne tuulenohjaimeksi, noi pahviset osto-ohjaimet oli kyllä kalliita silloin ku ittekin kyselin.

    -palavillaahan vois laittaa sinne reunoille, tehä semmosen kaukalon mihkä villan puhaltaa

    lappiksen tyomaa näyttää samalta ku omaki, hyvä korkeus tallissa
     
  15. kapa

    kapa 3rd gear

    Mä laitoin tuulenohjaimiks talossa tuulensuojalevyä ja talliin tilasin senverran "korkeemmat" kattotuolit ettei tarvinnu nikkaroida ohjaimia
     
  16. hlappis

    hlappis Gearhead

    [​IMG]
    valaistus alkais olla valmis.
    mihin nyt sitten väsää jonninlaisen työtason ni siihen vois vielä jonkun lampun laittaa.
    8kpletta 2x36w loisteputkineen 29e/kpl,valaisimissa vielä toi suojakupu.
    mielestäni kohtuun hintasia ja helppo asentaa.
    asensin myös pääty seiniin Lidlin 2x15w valaisimet,mitkä ei paljoa valaise :odroll: ,mutta tulipahan laitettua ku ei ollu muutakaan tekemistä.
     
  17. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Toi näyttää melkein mun rakenteilla olevalta tallilta, itse tosin olen vasta villoja laittamassa seiniin...

    Onko sinullakin noi ikkunat tehty lämpölasielementeistä, eli ikkunoissa ole karmeja ollenkaan? Minulla on lämpölasielementit ja hieman oli miettimistä, kuinka kiinnitän ne kiinni seinään ja kuinka vesipellitys tehdään.
     
  18. Damned

    Damned Gearhead

    Minä taidan siirtyä led-valoihin tallissa. Lähihalpakaupassa 22 eur/kpl 700 lumenin valot, joissa ainakin empiirisen tutkimuksen mukaan on siinä määrin korkea CRI, että väritkin erottuvat toisistaan.
     
  19. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Määkin noita LED:jä sunnittelin, mut tulee viä hintoihinsa jo yrittää samaa valotehoa kun loisteputkilla. Mulla on viä käytettyjä valaisimia kauhee läjä. Aattelin tohon toiselle puolelle (3,5m korkee, 50m2) laittaa uusia 2x36 5kpl kulkuvaloiks ja noita käytettyjä 2x36 4kpl seinille vaakaan molemmille sivuseinille ja työtason päälle hyllyn, jonka alapintaan 3x36 käytettyjä. Matalalle puolelle (2,5m korkee 90m2) 8x36 8kpl kattoon.
    On muuten hauska kokemus kasata noita nosto-ovia ilman mitään aikasempaa kokemusta aiheesta :lol: Vaikka kuinka onkin hyvät ohjeet, menee välillä pura ja kasaa hommiks :oops: No toinen ovi meni jo helpommin ku eka, vaikka olikin matalanostomalli!! Yks viä jäjellä ja se onki sit suurin 3mx3m.
     
  20. hlappis

    hlappis Gearhead

    [​IMG]
    äkkiä se talli täyttyy romuista :odroll: .
    ikkunat on jotkin ei avattavat tuplamallit,tulivat tuon hallipaketin mukana.
    ite en ruvennu nosto ovien kanssa peuhaamaan vaan tilasin Ryternan omat asentajat noi ripustamaan paikalleen,ei paljoa tarvii ristimitat heittää ni ovien rullien elinikä lyhenee.
     

Kerro tästä muillekin!