Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. juulos

    juulos 3rd gear

    Nosto-oviin saa coolin kauko-ohjauksen. Pyssyy kusiluikkarit kuivina, kun ei tartte autosta pois astua. :lol:

    Mutta järkivaihtoehto on pariovet jossa vielä vaikkapa käyntiovi niinku WBBC sanoi. Itsetehtynä leveyden/korkeuden saa sellaiseksi kun haluaa/tarvitsee ja tulee halvemmaksi.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisko joku skannata tai referoida juttua tännekin palstalle ?
     
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Maksaako se tallin teko tosiaan noin paljon?
    Ollaan tässä etsitty taloa tytsyn kans ja aika monessa on tosi pieni talli tai ei ollenkaan.Olen ajatellut että tekis sit itse isomman mutta jos hinnat alkaa olla yli 10k euroa niin taitaa olla paree jatkaa etsimistä että olis jo valmiina sellainen.


    onkos kukaan jalostanut tollasesta vanhasta rintamamies talon pihasauna/varasto kopleksista yhtä isompaa tallia? Saako niin edes tehdä?
    Että kuoret pysyis vanhoina mutta sisukset vaihtuis.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Maksaako se tallin teko tosiaan noin paljon?"

    Kyllä se vaan maksaa. jo pelkät materiaalit maksaa paljon jos ne joutuu ostamaan rautakaupasta.

    Puusta saa rakennettua vähän edullisemman kuin harkoista, sitten vielä perustukset, lattianvalu, sähköt, lämmitys ovet, katto, eristeet jne jne.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän rahaa palaa, siitä ei pääse mihinkään. Eikä ole väliä mistä materiaaleista tekee kun toisessä säästää niin toisessa menettää. Mulla on aikomus jakaa montullinen 5x8 metrin osa seinällä erikseen jotta voi rauhassa pölytellä ja toisaalta sitten vaikka puulata ja maalata ilman että jokapaikka on täys maalisumua. Onks ihan hölmö idea ? viereisessä osiossa olis sitten tilaa 1-2 isolle autolle ja varastoille yms. Onks kukaan laittanut näitä wirsbon yms putkia ? minkä hintasia juttuja on tullut ?
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "osa seinällä erikseen jotta voi rauhassa pölytellä ja toisaalta sitten vaikka puulata ja maalata ilman että jokapaikka on täys maalisumua."

    Hyvä idea. Mutta tee siten että seinän saa siirrettyä tai irroitettua helposti, joku liukuovisysteemi?
    jos vaikka tulee yhtenäisen tilan tarvetta. Myös kunnon koneellinen ilmanvaihto suodattimineen on tarpeellinen jos maalata aikoo.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä ajattelin tehdä kyllä ihan sellasen kiinteen seinän jotta talvella ei tartte koko hallia lämmittää kun haluaa tehdä hommia. peruslämpö +5 astetta ja tää perustyönurkka olis sitten pienempänä tilana nopeampi/halvempi lämmittää paremmin
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itselläni on omakotitalon pihalla erillinen autotalli/varasto yhdistelmä joiden välissä on seinä. Ovat kylmää tilaa. Kysyin rakennustarkastajalta joka kävi paikalla ihan muusta syystä, että saako seinän poistaa tallin/varaston välistä. Sanoi ettei ole mitään estettä. Jos seinä kantaisi kattoa, pitäisi katto tukea jotenkin muuten. Mutta sanoi myös että jos seinän poistaa, pitää seiniin laittaa kaksinkertainen kyproc-levy.
     
  9. markos

    markos Gearhead

    Eipä tuo ~10000e kovin kauheelle kuulosta, (entisen asuntolainan jatkeeks vaan...)
    Raksoilta tosiaan löytyy paljon käyttökelpoista materiaalia, ja lähes joka päivä jollain raksalla tulee käytyä työn puolesta...

    Nimim: parhaillaan höylätyillä tammilankuilla saunaa lämmittävä 8)
     
  10. bbford

    bbford Gearhead

    Vai on se noin kallista,pitänee sitten vaan ettiä sellaista missä on tallitilat kunnos heti.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onks sulla kiukaassa netti? :wink:
     
  12. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Paljonhan rakennuksia saa muuttaa ilman lupaa, varsinkin sisältäpäin. Paljon on sijainnista kiinni, onko kaava-alueella, vai vapaassa Suomessa, millaisiin muutoksiin tarvitaan rakennuslupa. Rakennusluvalla saa sitten tehdä ihan mitä lupaan on saanut.

    Vanhan kurmuliiterin/varaston hyödyntäminen on miettimisen arvoinen asia. Todellisuudessa varmaan useasti on halvempaa ottaa kaivinkone paikalle ja tehdä samalle paikalle uusi talli. Entisaikaan ei perustuksiin välttämättä ole oikein paljoa panostettu ja niiden uusiminen ei ole helppoa. Ja onko vanhat mitat muutenkaan soveliaat talliksi?

    Muistaisin, jos nytkyään tekee rasvamontun talliin, tulee siellä olla koneellinen ilmanvaihto. Yleensäkin jos aikoo muuttaa tai rakentaa tallia, kannattaa kysyä rakennus- ja palotarkastajalta ennen kuin tekee mitään, ettei käy niin kuin Yrjölle; Kaivosta tuli hyvä perunakellari ja perunakellarista kaivo.
     
  13. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tuli mieleen sellainen asia, kun rakentaa autotallia harrastetilaksi, niin on hyvä suunnitteluvaiheessa huomioida tulityövaatimukset, jos tilassa aikoo työstää rautaa. Tulityökortti ja tulityötila kun on kaksi eri asiaa.

    Toinen miettimisen arvoinen asia on aikooko ehkä joskus rakentaa talliin siltanosturin. Ajatus ensin voi tuntua hullulta, mutta pelkällä ketjutaljalla siltanosturissa säästää paljon tuskaa ja hikeä. Jos on pienikin ajatus nosturin rakentamisesta, kannattaa miettiä jänneväliä ja tehdä lattiavaluun vahvistuket raudoittamalla, paksummalla valulla ja sokkeliin sitomalla sellaisiin kohtiin joista saa pilarit juokuille.

    Musta rauta ei hirveän paljoa maksa josta rakenteet on helppo vaikka myöhemmin nosturiin tehdä. Tietenkin on syytä muistaa työsuojelulliset näkökohdat vaikka vain itse laitteen kanssa työskentelisi. Jos ei huonoista rakenteista henkilövahinkoja sattuisikaan, saattaa kyllä moottorin rysähtäminen tuulilasista sisään nostovaiheessa nostaa paljon V-käyrää.

    Rakenneratkaisuista saa varmasti apua monelta insinööriltä, koska niitä viisaampiahan ei ole kuin ihminen ja majava. :lol:
     
  14. jyke

    jyke 1st gear

    Ja yks vaihtoehto mitä kannattais harkita on, että ostais pätkän teollisuushallia. :wink:
     
  15. always bb

    always bb Gearhead

    Äkkiä tossa laskin että kun tekee lämpöharkoista niin tulis halvemmaksi tehdä kun metritavarasta . itse aloitan kesällä laajentamaan vanhaa tallia 7x8m edellisen 6x6mlisäksi joka on betonivalua.
     
  16. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

  17. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

    http://hotrodders.com/t42078-15-1.html

    Niin,sama ongelma kuin meillä täällä pohjolassakin,rojua kertyy nurkkiin :D
    Siinä talleja vähän joka lähtöön,Snap On:it aika suosittuja.
    Joissakin talleissa pisti silmään miten sähköt on vedetty,vähän niin ja näin.
    Osa talleista pelkkiä peltihalleja,varmaan jossain etelässä.
    Yksi jäi kanssa mieleen:miksi tallin pitää muistuttaa keittiötä vai rakentaakohan kaveri keittiössä autoaan? :D :D
     
  18. hyty

    hyty 1st gear

    vasara ja nauloja :)
     
  19. hyty

    hyty 1st gear

    koko rahalla...
     
  20. amis

    amis 1st gear

    Sanonpa vaan, että jos rakennatte pienehköä tallia, missä meinaatte enemmänkin tehdä metallitöitä, niin jonkinmoinen savukaasuimuri on melko välttämätön. Itellä just valmistui 6x6m verstas ja voin sanoa, ettei siellä paljoa tee mieli hitsailla yhtäjaksoisesti. Sitten kun vielä olen jotakin sinkittyjä putkia vedellyt kiinni toisiinsa, niin kyllä on semmonen krääsä että. Eikös siitä voi saada jonkin "metallikuumeen" jos paljon sinkittyjä hitsailee? Tarkoitus olisi mahdollisimman pian rakentaa itse joku imuri sinne. Onneksi nyt tietää, missä tolpat yms. kulkevat, joten on melko helppoa tehdä läpivienti seinään.
     

Kerro tästä muillekin!