Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Tuohan on loistava idea! Taidankin hommata Motonetistä hyllykön: http://www.motonet.fi/fi/tuote/802573/Varastohylly-VAHVA-680-kg--hylly jota käytän sitten telineenä kun laitan välipohjaan esim. höyrynsulkua. Tallin korkeus 3,3 metriä, joten tuolla yltäisi vallan mainiosti. Ja talliin tarvitsee muutenkin hyllyjä, niin ei rahat mene "hukkaan" kuten esim. alumiinitelineitä vuokratessa.
     
  2. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Yllättäen tuo hyllykin näytti olevan samanlainen kuin malli ikh.
    Aika pienihän toikin on työskentely tasoksi kun 123 x 47 cm.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Käytä vahän aikaa ja rakenna kunnon pukit ja niiden päälle 2x4" tai 2x5" lankkuja kävelysillaksi.
    Mites herrat on laittaneet ilmanvaihtoputket? Löytyykö jostain virallista mitoitusohjetta? Ei tule huippareita eikä muutakaan koneellista iv:tä vaan ihan painovoimainen, tallilla on kokoa n.45m2 ja 3m korkea.
     
  4. Sluiza

    Sluiza 3rd gear

    Näin minäkin tein,että laudasta 3kpl pukkeja joidenka päälle lankut...Ulkovuorauksenkin tein styroksipakettien päältä aika pitkälti!Näissähän on vaan,mielikuvitus rajana kunhan on vapaa-ajan vakuutus kunnossa!
     
  5. kepak

    kepak 2nd gear

    Oletteko laskeneet koskaan kustannuksia valmis paketti ratkaisuille halli tai autotalli ?
    pluss mitä kustannuksia tulee hallin lisäksi virastot ym
     
  6. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Mulla tulee kanssa painovoimainen ilmanvaihto. Tallissa kokoa 57 m2 ja kaksi 11 m2 varastoa. Korkeutta sisällä 3,3 m. Molempiin varastoihin tulee kulkuoviin oven alapuolelle 100mm reikä, säleikkö ulos ja sisälle säädettävä lautasventtiili. Molemmissa varastoissa samanlainen myös seinän yläosassa.

    Tallin osalta nosto-oveen säädettävä ilmanottoaukko oven alapuolelle ja seiniin kaksi ilmanvaihtoventtiiliä samalla tekniikalla, kuin varastojen puolella.

    Ilmanvaihtokuva on piirrätetty liikkeessä, joka tekee IV-alan hommia.
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Onkos kukaan rakentanut mitään maantien suoja-alueelle? Oman tontin vieressä menee yleinen tie, jonka suoja-alue on 20m mitattuna tien keskiviivasta. Tallia on kuitenkin mahdoton sijoittaa muualle kuin suoja-alueelle. Poikkeamispäätös pitäisi hakea ELY-keskukselta ennen rakennusluvan hakua, mutta kaikki joiden kanssa asiasta olen keskustellut ovat olleet sitä mieltä että aika mahdoton homma on nykyään. :( Eikä kuulemma vaikuta vaikka ympäristö täynnä taloja ym. rakennuksia jotka tiessä lähes kiinni. Kokemuksia ja neuvoja kaivattais.
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hae elykeskukselta päätös niin voit valittaa hallinto-oikeuteen. Hyvät perusteet jos on niin saattaa päätös muuttua. Jos naapurin rakennus on suoja-alueella niin aina voi vedota yhdenvertaisuus periaatteisiin, se että ei oo tilaa, ei auta. Aikaa menee mutta rahaa ei, jos et palkkaa asianajuria.
     
  9. umpio

    umpio 3rd gear

    ...ja sitten käy niinkun isäukolle; tukevat puutellingit katon levytystä varten, päälle 2 x 5 ja 2 x 6 lankut. Alas tullessaan astui lankun päähän -> lankku kippasi -> käteen sirpalemurtuma :cry:

    Eli ajatusta kehiin kun niitä telineitä mistä tahansa näpräilette, tuossakin tipahdus tapahtui 170 cm:n korkeudesta betonille.
     
  10. TiM

    TiM 1st gear

    Omalla raksalla oli pitkistä 2x4 tehdyt kävelytasot, 2x4:set oli niputettu päistä ja väliltäkin poikittaislaudoilla yhdeksi painavaksi tasoksi, johon oli tukevat pukkijalat vinotukineen ruuvattu kiinteäksi niin ei isonkaan miehen paino päähän astuttaessa riittänyt kippaamiseen. Itse asiassa yksi niistä on edelleen tallessa tuolla kylmän tallin puolella pahvilaatikoita pois maasta pitämässä, sille kun on myöhemminkin ollut jos mitä tarvetta, milloin työtasona, milloin pihalla penkkinä kun on enemmän porukkaa ollut.
     
  11. rici

    rici 3rd gear

    Omalle kattotyömaalle, aikani laskeskeltua, hain vuokraamosta telineet, tuli silloisilla puutavaran ja vuokraamon hinnoilla halvemmaksi kuin itse puusta tekemällä.Ja oli hyvät ja säästi pirusti aikaa ja hermoja. Tais olla 10 metriä pitkät ja viisi korkeat.

    Matalammalle puolelle tein itse telineet, maksoi yhtä paljon ja tuolla puskassa ne mätänee vieläkin.
     
  12. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    saahan niistä sauna tai takkapuita :D
    jos ei kaikki sähköllä satu olemaan
     
  13. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Heh, pitäs varmaan polttoo vitosen seteleitä takapihalla, kun tästä lämpöhommasta ei nyt niin paljoo kertyny hengenhyvikkeitä vihervajakeille.
    Koko lämmöntuoton vuodessa ottama energia oli noin 9000kwh (olin laittanu oman mittarin, joka mittaa kaiken lämmöntuoton tarviiman kulutuksen, 360vrkteen oli mennyt 8753kwh), sisältää siis lämpimän tallin (noin 10-13ast, aina silloin kuin katsoin mittaria) ja asuinkiinteistön lämmitys- sekä 6hlö käyttöveden.
    Tuossa on vielä puukattila lisänä, mutta en montaa kertaa sitä lämmittänyt pakkaskautena.

    Nyt tosin eilen tuli Karpolle asiaa ja hieman takapakkia, kun kävin bunkkerissa ripustelemassa kondenssivesikouruja ja huomasin kuumakaasuputkessa olevan tukisukkavärinänvaimenninpätkän hikoilleen hieman kompressorin öljyä ulos.
    Onneksi vielä löytyy semmoisia vanhanliiton hyvähenkisiä seppiä, joiden kautta tämäkin pieni takaisku on ehkä mahollista luovia kohtuuvella ohi.

    Taijan laittaakin kuumakaasulinjaan pari ylijäämälevylämmönvaihdinta, samalla kun pumppu täytyy kuitenkin käyttää nyt tyhjänä, vois vielä pikkusen parantaa hyötysuhdetta, kun tällähetkellä pumpun oma lauhduttimen lv on pois pelistä ja pystyn ajamaan vain tulistimen kautta, suuremmalla virtauksella.
     
  14. jampetti

    jampetti 1st gear

    Onko kukaan laittanut talliin noita Bauhaussin myymiä Nordluxin Works loisteputkivalaisimia? Onko hintansa arvoisia?

    Ei ole hinnalla pilattu ja nyt näyttää olevan vielä tarjouksessakin 2kpl 2x36w yht. 49,90e (sisältää ilmeisesti myös putket).

    Muistelin myymälässä joskus nähneeni, että niitä olisi myös 2x58wattisia, mutta taidan muistaa väärin...
     
  15. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    Mulla on moiset tulossa talliin, hinta ainakin oli kohdillaan. Laadusta vielä paha sanoa, kun odottavat edelleen paketissa inspiraatiota :)
     
  16. jampetti

    jampetti 1st gear

    Ok, noita 2x36w? montako ja paljoko tallissa neliöitä?
     
  17. SB 340

    SB 340 2nd gear


    Mää laittelin just tänään talliini, 90m2, 7kpl 2x36w tuntuu riittävän. Mulla oli Onnisen valaisimia. Tuntui ainakin laadukkailta ja oli hyvä laittaa. Toisella puolella 3,5m korkee ja 50m2 on 6kpl 2x58w, riittää justiinsa. Motonetista otin pari noita 2x58w mut oli paljon paskempia laitta ku noi Onniset.
     
  18. sam_sa

    sam_sa 1st gear

    Mulla on noita Bauhaussin 2x36w lamppuja tallissa. Tulee putket mukana. Ite sain ne viä edullisemmin, kun oli tarjous ota3 maksa2. Siihen rahaan ok. Kuvun klipsit muovia, muissa merkeissä näkyy olevan metallia. Ihan mukavia laittaa kiinni. Talli n70m2 ja 24kpl pistin. Kyllä näkee :)
     
  19. sam_sa

    sam_sa 1st gear

    Mulla on noita Bauhaussin 2x36w lamppuja tallissa. Tulee putket mukana. Ite sain ne viä edullisemmin, kun oli tarjous ota3 maksa2. Siihen rahaan ok. Kuvun klipsit muovia, muissa merkeissä näkyy olevan metallia. Ihan mukavia laittaa kiinni. Talli n70m2 ja 24kpl pistin. Kyllä näkee :)
     
  20. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itse ostin Airamin 2x58w maksoi sähkötarvikeliikkeessä 54€ putkineen.
    Itse laitoin 65m2 12 runkoa eli 12 x 2x58w ja korkeus 4-5 m kun sattuu olemaan vinolla sisäkatolla.
    Enemmän kiinnittäisin huomiota siihen millaiset putket laitta koska niissä on suuria eroja.
     

Kerro tästä muillekin!