Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mietin eräs päivä valaistusratkaisuja ja tulin miettineeksi, että onko jengi upottanut valaisimia tallin lattiaan? Tyyliin sen tyyppisiä valaisimia, mitä näkee ulkokäytössä upotettuina asvalttiin/kiveykseen valaisemaan kulkuväyliä, yms. Äkkiseltään ajatellen, että sellainenhan voisi olla hauska juttu kun operoidaan auton alla.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Ihan hyvä ajatus. Lattiavaloja pitää olla useita, ettei tule varjoja, ja aika tehokkaita, kun jäävät aina kauas kohteesta.
    Itse olen vaan todennut, että kaikki pinnat valkoisiksi. Yleisvaloa sen verran, että ei kompastu. Sitten kohdevaloja sopiviin paikkoihin.
    Ja just tilasin idästä tehokkaan otsalampun, jossa on levää kirkas valokuvio (yhdellä suunnistajalla oli testikappale).
    Valo pitäisi aina olla tekijän, ja kohteen välissä, lähellä silmiä. Ja handsfree.
    Varmasti on muitakin näkemyksiä asiaa, riippuen siitä, mihin sitä valohoitoa tarvii.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ot:nä kysyisin että minkälainen otsis ja käyttökokemuksia. Itsekin pitäisi päivittää monen ledin Petzl teholediversioon.
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tikka XP 2
    Lähilinssillä saa hyvän ruvausvalokeilan
     
  5. B68

    B68 1st gear

    Oliko täällä jo puhetta miten "katsastaa" talli. Kun luin että Autotallissa ei saa edes akkua ladata. Tai maalipurkkia säilyttää tai tulee putkaa linnaa vankilaa.
     
  6. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Talli kannattaa olla viralliselta nimeltään papereissa harrastetila tai joku muu vastaava...silloin siellä saa touhuta jo ihan erilailla.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Sinänsä erikoista mitä kaikkia varusteita ja vaatimuksia on rakennustarkastajan puolesta eri paikkakunnilla. Juuri kysyin vakuutusyhtiöstä keväällä jos nykyisessä autotallissa hitsaan omaa autoa ja se palaa niin korvaako vakuutus. Ei vakuutustädin mielestä tarvinnut muutakuin laajemman kotivakuutuksen koska teen sitä itselleni enkä palkkatyönä muille. Ei häntä kiinnostanut tilan tekniset vaatimukset. Varmistin asian vielä toiseltakin henkilöltä kyseisestä firmasta ja päätös oli sama.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattaa lukea tarkasti sen vakuutusyhtiön suojeluohjeet, jossa vakuutukset on. Jos ei ole noudattanut niitä, niin korvaus voidaan evätä, tai vähentää.
    Puhelimessa kerrottu tieto ei päde sitten, kun jotain sattuu.
    Jos ei tule vahinkoa, niin ei sitten mitään.

    Esim. IF vaatii, että ilman vesijohtoa olevissa tiloissa tulityötä tehtäessä pitää vaadittujen jauhesammuttimien (2x45A) lisäksi olla 50 Litraa vettä! Sammuttaa sillä sitten sähköpaloa....... Johtajakin piti sitä puhelimessa ihmeellisyytenä, mutta se on mustaa valkoisella, ja........
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Miksi pitää lupa hakemukseen laitta "autotalli"??
    Ei se vaadi paljon enempää rakentaessa kun siitä tekee samalla pajatilan/harrastetilan.
    Sehän on vain ihmeellistä että vaatimukset ovat erilaiset paikkakunnittain. Mutta jos rakentaa uutta ja vielä itselle niin miksi tehdä tietäensä huonoa tai sellaista että ettei se täytä vaatimuksia?!?!
     
  10. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    On sillä hiukan väliä kuinka sen rakennuksen nimeää. Esim. osastoivat väliseinät, lattiakaivon tarve, öljynerotus, ilmanvaihto ja tietysti mitä siellä tallissa saa tehdä. Harrastetila/varaston verotusarvokin on pienempi. Noista ei rakennustarkasta voi joustaa, joten ainakin minun mielestä autotallia ei kannata tehdä. Minulla on harrastetila/metalliverstas.
     
  11. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Voin mennä metsäänkin mutta muistaakseni ainakaan Helsingissä ei tunneta sanaa harrastetila, joko varasto tai sitten autotalli. Näin muistelisin oman rakennusluvan osalta. Ja jos on vaikka parit isot nosto-ovet niin voipi olla vaikea saada varastoksi eli pitää hakea autotallina.

    Tosin Helsingissä muitakin hauskuuksia, kuten esim talousrakennuksen koko suhteessa asuintaloon vaikka kaava ei asiasta mitään sanoisikaan ja rakennusoikeutta olisi vaikka kuinka paljon ylimääräistä.

    Eli yhteenvetona niin kaupunkien (ja niitä käsittelevien henkilöiden)välillä on erittäin isoja eroja tulkinnoista.
     
  12. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Autotalli on pahin vaihtoehto nimetä rakennus lupaan. Koska autotallille on kunnissa omat määräykset mitä siellä saa säilyttää ja mitä EI.
    Joissain kunnissa autotallissa ei saa olla yhtään palavia nesteitä kannuissa eikä minkään kokoista nestekaasupulloa jne.
     
  13. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    aika omituista et tallissa saaa olla esim 2 autoa joiden tankeissa voi olla yli 100 litraa bensaa,muttei saa olla kahta litran maalipurkkia ja tinneriä ?
     
  15. JKF

    JKF Gearhead

    Esim. tuolta kun kattoo, niin taas on hieman erilaiset määräykset.
    http://www.satapelastus.fi/ohjeetjaloma ... suoja.html

     
  16. herra ferguson

    herra ferguson 1st gear

    Minkälaisia lämmitys patentteja teillä on käytössä? Itse olen suunnitellut jotain kiuas tai kamina lämmitystä. Kuulin kylillä että jotku teeseitse mies oli tehny mastereita puhaltimesta ja öljypolttimosta. Kannattaako kokeilla vai poltanko tallin näillä virityksillä?
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    :D :D :D

    Osta se ilmalämpö pumppu. Ei ne enää niin kauheita maksa.

    Mulla on omassa tallissa pari iippiä (jaettu tila) ja hyvin ne on pitäneet tallin lämpimänä kovimmillakin pakkasilla.
     
  18. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Ainakin saat jännittää noilla virityksillä että koska talli palaa :soosoo:
     
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jaa patentteja haluat:

    eräällä tutulla vanhemmalla näpertelijällä oli aikoinaan tallissaan tuulikaappi/eteinen tehty betonista ja siellä oli vanha iso saunan vesipata. eli ajatuksena oli että elävän tulen pitäisi pysyä erillään tallista.

    siinä padan vieressä oli vesipumppu josta putkisto jatkoi matkaa verstaan puolelle jossa oli sekä seinillä patterit että lattiaan oli valuun laitettu putkistot lämmittämään pöytien ja koneiden edustoja ja auton etuosaa ja alaosaa.. eli paikkoja joissa voi joutua seisomaan tai makaamaan joskus kauemmankin. (taisi olla niin kytketty että sai hanalla valita minne halusi lämpimän veden menevän ensin, lattiaan vai pattereihin)

    siellä padan sisällä oli muistaakseni myös pari lämmitysvastusta, toinen pieni jonka tehtävä oli pitää neste plussan puolella ja toinen isompi jolla pystyi halutessaan ihan lämmittämään sähkölläkin tallin jos ei puiden kanssa jaksanut pelata. mutta pappara itse tykkäsi aina poltella klapeja siellä päivittäin. (en muista oliko sillä pelkkä vesi siellä kierrossa vai oliko sillä siellä glykoliseos). jäätymisvaarahan aina vesikiertoisen lämmityksen kanssa on jos pelkillä puilla lämmittelee ja pitäisi lähteä pidemmäksi aikaa pois.

    ...toisella pellepelottomalla oli vastaava idea, lämmitti veden saunan puolella.. sähkösellä pumpulla siirsi säiliöstä veden tallin puolelle jossa oli kaksi seinälle asennettua isoa kuormaauton tms syyläriä joiden takana oli sähköflektit joilla sai puhallettua lämpöä ympäri tallia.

    mutta nämä molemmat ovatkin jo joskus 60luvulla tms tehtyjä virityksiä.. silti hekin pitäneet tulipesät poissa itse autotallista. jossain rakentelu verstaassa (ei bensaa jne helposti palavaa materiaalia) joku liesi tai kamina voisikin toimia. ja jollain saunan kivien kanssa saisi pidempään lämpöä varaavan ratkaisun. turva etäisyydet ja muut palovaara jutut kuitenkin täytyy pitää mielessä. itse mielummin pitäisin tosiaan elävän tulen omassa suojatussa ympäristössään.
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Veden kanssa lämmitettäessä vaan pitää muistaa se että systeemi ei saa päästä jäätymään.
     

Kerro tästä muillekin!