Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. camaro95

    camaro95 Gearhead

    Tartuntalätkät pitänee olla kohtuu järeät nosturin voimille (mallia JPL) ja pilareiden paikat tulisi olla melko tarkasti tiedossa. Jos itselle olisin tallin lattiaa tekemässä, niin valaisin laattaan arvioiduille pilareiden kohdille 1,5X1,5 m paksunnoksen (~200 mm) johon nosturin pilarit voisi vetää kunnon ankkureilla kiinni. Ankkurit jättää pelivaraa nosturin sijoittelulle.
     
  2. signet

    signet Gearhead

    No joo paksunnos ehdottomasti.Olen nähnyt kun lattia (myllyllä säästöpetonista tehty)rapsahti lahjakkaasti halki kun nelitolppasta ropattiin kiinni :soosoo:Toisaalla olen myös nähnyt kun kaksipilarinostin ei ollut lattiassa kiinni millään(lattialämmityskaapelit ja vuokraisäntä oli kieltänyt ehdottomasti porailemasta) ja nosturi oli parilla rhs-putkella tuettu hallin runkotolppiin eikä vaikuttanut yhtään huteralta;mutta tuskin olis nmitään katsastusta läpäissyt.Kaikenlaista näkee,mutta turvallisuudesta ei pidä tinkiä.
     
  3. camaro95

    camaro95 Gearhead

    Juuri näin, turvallisuudesta ei kannata tinkiä.
     
  4. osilpi

    osilpi Gearhead

    Talo on tulossa eristetyistä valubetoniharkoista. Aluksi meinasin myös tallia niistä, mutta kustannussyistä ollaan kallistumassa tavalliseen valuharkkoon, puuverhoiluun + erillisiin eristyksiin. Toki täytyy vielä laskea hintaerot tarkasti.

    Tuota olen juuri miettinyt, että tekeekö tartuntalätkät vai ei. Toisaalta kun nostin ei tule heti eikä tiedä, mikä sitten tulee, niin on vähän arpapeliä. Ehkä parempi tehdä vaan riittävän järeä valu.

    Lattialämmityskin on vielä vaihtoehto, mutta kattellaan nyt. Se putkihan ei ole kallista, mutta tässä mietin säädettävyyttä ja energiataloutta.
     
  5. signet

    signet Gearhead

    Lattialämmityksen taloudellisuuden voin kertoa kokemuksesta.Naapurin halli on suunnilleen saman kokoinen kuin meillä,meillä lattialämmitys,naapurilla pattereilla.Lämpö tulee samasta hakelämpökeskuksesta.Kulutusmittarista voi seurata.Pattereihin ajetaan kuumaa vettä,lattiaan alle kakskytasteista.Lattialämmityksellä varustettu ei hirveesti jäähdy vaikka ovet välillä joutuisi aukasemaan ja ulkona reilusti pakkasta.Huonoja puolia on et jos haluu nopeesti muuttaa lämpötilaa niin ei onnistu.
     
  6. rasse

    rasse 1st gear

    Aika kovat vaatimukset on nykyään tuolla "tulityöt" täyttävällä autotallilla.
    Kannattaa kyllä tarkkaan ottaa selko mitkä nykyiset määräykset.
    2004 kun rakensin oman tallini niin täytti tulityövaatimukset, nyt ei ole mitään mahiksia. (hitsattu on silti kun parit pullot seinällä roikkuis muuten turhan panttina).
    Nykyään vaaditaan liki korjaamo tyylin autotallia jotta sais tulitöitä tehdä.
     
  7. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Ja tuota lattialämmitystä kehottaisin minäkin harkitsemaan vakavasti, mulla nimittäin on joku 50kW kenno+puhallin seinällä.
    Sillä saa toki nopsaan hallin lämpimäksi ja paikat kuivamaan, mutta silti betonkilattia on kylmä.
    Harkitse yhdistämistä, lattialämpö ylläpitoon/peruslämpöön ja jos lämpökeskukselta saat kuumempaa vettä kohtuuvaivalla niin kennopuhallin kaveriksi.

    Minä itelleni mieluilen että kun jossai vaiheessa saisi inspiraation, vetäisin putket lattiaan jonne lämpö kennon paluuputkesta suntin kautta.
    Mulla tosin vanhat rakennukset ja budjettihommat, uusrakennukseen voisi olla viisaampiakin tapoja.
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Harrastetallin kanssa minä ainakin lämmityksen suhteen ajattelin asiaa kaksijakoisesti eli on peruslämö ja sitten työskentelylämpö.
    Tämä peruslämpö on minulla 2,2 KWlattiakaapelilla (88 neliötä). Se riittää pitämään kovillakin pakkasilla lämpötilan talissa +5 asteen yläpuolella vaikka on ainostaan yösähköaikaan päällä ja keväällä voi ottaa senkin pois päältä. Peruslämpö pitää huolen ettei paikat jäädy vaikka tallilla ei kävisi päiväkausiin ja silti lämmittämiseen ei mene omaisuuksia.
    Talvella talvivaatteissa riittää 10 astetta hyvin työskentelylämpötilaksi ja laitan 5 KW:n halpis puhaltimen pyörimään puoleksi tunniksi.
    Jos on pitempi rakenteluputki päällä niin laitan lattialämmityksen jatkuvati päälle jolloin puhallintakaan ei niin tarvitse käyttää.

    Tuon työskentelylämmön vosi tuottaajollain ilmalämpöpumpullakin mutta luulen, että sitä investointia ei kuoleta niin vähäisellä käytöllä 10 vuoteenkaan koska sen hyötysuhde on huonoin silloin kun sitä tarvitaan eli kovilla pakkasilla.
     
  9. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Tuo on mun pelko kun jossain vaiheessa ois muutto suomeen ja tallin rakennus Helsinkiin (omakotialueelle taajamaan). Mietin etta oisko vakuutusyhtio suosiollisempi jos rakentais jonkun automaattisammutusjarjestelman tms? Oikeastaan mulle on ihan sama jos siita tulee reippaastikin lisakustannuksia kunhan sellaisen tallin saan jossa voin myos hitsailla yms.
    Lisaks pitaa selvittaa etta mitenkas jos ne autotallitilat on aputiloina niin mitenkas jos siihen rakentaa kellarin, paasaantoisestihan taloissa kellarikerrosta ei lasketa rakennusoikeuteen eli jos sita kautta onnistuis isompi autotallikin kun tekis 2-kerroksisena.
    Jos ei mikaan onnistu niin sitten vetelen ilman vakuutuksia. :D
     
  10. pontso

    pontso Gearhead

    juttelin tossa kerran oilonin poltin hemmon kanssa ja tuli kyse siitä missä lämpötilassa on edullisin lämmittää niin olivat testanneet tosin laporatoriossa että 13 astetta huoneessa niin silloin on kulutus pienin , pienemmissä lämmöissä kosteus syö lämpöö ja joutuu kuluttaan paljon lämmitys ainetta . itsellä lämmin ilmakehitin öljypolttimella (laitteet ovat vanhoja )20litraa löpöö viikossa , ja lämpötila säädetty 13 asteeseen , kovilla pakkasilla menee hieman enemmän lämpövuotojen takii. tila 60neliöö ja korkeus 3,7m.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mites kauan porukoilla on ollu ilmalämpöpumppuja nyt käytössä? Siis noin niinkuin vuosissa.
    Kattelin vaan tossa yks päivä jotain tv-ohjelmaa niin siinä joku niitä kauppaava kertoi myynnin koko ajan lisääntyneen ihan mukavasti ja jotta kun vanhimmat myydyt alkaa olla jo yli 5 vuotta vanhoja niin niitäkin ihmiset alkaa jo uusia :eek:

    Jotta kuinkahan pitkä elinkaari noilla ihmeillä oikeesti on kun ei nyt sen hintasia laitteita viittis uusia jonkun 5 vuoden välein :-?
    Vai johtuneeko toi jo tapahtunut uusiminen vaan noidenkin laitteiden kehittymisestä?
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ostettiin tossa 3 vuotta sitten "parasta mitä rahalla saa" ja siitä poksahti jo sisäyksikön moottorin laakerointi. On kuulemma hyvinkin yleinen vika niissä ja sit jännätään, että mikä menee seuraavaksi... Taitaa se Toshibankin lupaama 15-20 vuotta jäädä aika kaukaiseksi haaveeksi.
     
  13. mando

    mando 3rd gear

    ultimaten pumpun meinasin laittaa ens kesänä/syksynä kun saan tallin valmiiksi,
    en periatteesta maksa pumpun laitosta 100€->/h :mad: vaikka kuinka sais vähennyksiä.
     
  14. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Tietoa http://www.lampopumput.info/
    Meillä on ollut vasta runsaan pari vuotta ilppi. Mitään vikaa ei ole ollut, jos ei lasketa sekoamista lyhyiden sarjassa tulevien sähkökatkojen seurauksena. Tähänkin on auttanut IVO-buutti eli virran katkaisu hiukan pitemmäksi ajaksi. Talli (120 m2) on suunnitteilla ja ilpit ovat hyvä vaihtoehto lämmitykseen.
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niinpä. Jos lasketaan, että tuo ilmalämpöpumppu kestäsi tallissa vaikka 7 vuotta. Sen kokonaishinta jaetaan 7:llä ja ja sitten sähkön kilowattihinnalla niin tiedetään paljonko sen kilowatteja pitäsi vuodessa säästää.

    Jo nyt tuo minun 5 kilowatin puhallin on vuoden aikana X määrän tunteja päällä (kerron tunnit 5:llä) joista 0 - 15 asteen pakkasilla ilmalämpöpumppu säästäisi kilowateista puolet ja yli 15 asteen pakkasilla ei oikeastaan yhtään niin vaikeaa voi olla kuolettaa tuota ip:n pääomaa koska puhallin on käytössä marraskuusta - Maaliskuuhun muutaman tunnin viikossa. Muuna aikana lisälämpöä ei tarvita.

    Nyt en ota huomioon sitä omaa 2,2 kw:n lattialämmitystä yösähköllä koska se on mukavuusasia. Se pitää jokatapauksessa olla ja se on jo hankittu. Se vie noin 530 kilowattia kuukaudessa ja sekin on päällä käytännössä vain talvikuukausina.
     
  16. nova71

    nova71 Gearhead

    Carrierin pumppu ollu vuodesta -97 työkaverilla, vaikkakin kämpäsä. Nyt siirtyy talliin ku sisäyksikkö alko äänteleen ja k-aineena kuninkaallinen r22.
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Selailin tuossa ultimatecentterin sivuja ja siinä oli parillesadalle neliölle tarkoitettu laite kahdella sisäyksiköllä alle tonnin.

    Se kuulostaisi fiksulta kun tallin puolella riittää mainiosti 15c ja toisen sisäyksikön voisi laittaa oleskelupuolelle ja säätää 20c tienoille.

    Tallin puolen lattia alkaa pikkuhiljaa olla maalattu. Kaikkine vastoinkäymisineen aikaa meni mutta nyt on shakkiruutu ja lopputulokseen voi olla kutakuinkin tyytyväinen, kunhan vielä saan pestyä loput liimajämät lattiasta millä pahvisabluunat oli kiinni.

    Asiasta kuudenteen; Mistähän voisi löytyä kohtuuhintaan vaikka käytettyä tukevaa varastohyllyä? Ideana olisi että käyttäisin tallin korkeutta hyväksi ja sijoittaisin osan prätkistä hyllyjen päälle pois lattiatilaa viemästä, ja siksi hyllyt saisi olla tukevarakenteisia.

    Samoilla rungoilla voisi myös rakentaa työpöydät ettei niitä tarvitse mistään neliöprofiilin pätkistä ruveta hitsailemaan..

    Tai jos jollain on parempia ideoita, niitä otetaan mielenkiinnolla vastaan.
     
  18. v 100

    v 100 1st gear


    No joo mäki oon vähä ajatellu näin, että ei liian montaa lämmitys
    muotoa samaan tilaan, jos toinen muka säästää niin tuoko se toinen
    suuremman säästön , siiis tarkoitan sitä ettei toinen tuhoa toisen
    tekemää tiliä.
     
  19. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tuollahan noita olis uusia:
    http://www.abc-karry.fi/category/21/VAR ... T___KAAPIT

    ellei nettimarkkinasta tai keltasesta pörssistä löydy käytettyjä
    ja onhan noita muistaakseni joskus ollu tuollakin sekalaiset ilmoitukset
     
  20. repecab

    repecab 1st gear

    Minä rakentelin yhteen 4.5 metriä korkeaan hallinpätkääni takaseinälle 3 metriä leveän parven liittolevystä ja vesivanerista. Alle runko romuliikkeestä hakemistani 150mm pyöreistä metallitolpista ja 50x100 palkeista. Etummaisten tolppien väli on vähän alle 3 metriä niin mahtuu hyvin autot alle. Samasta romuliikkeestä tuli myös joskus ostettua muutamalla satasella lähemmäs 100 metriä alumiinirunkoisia 2 metriä korkeita avokonttorisermejä joista värkkäsin sitten vielä parvelle etu ja väliseinät.30m2 lisätilaa tuli maksamaan ehkä 1000€ .Ikkunat saa halvimmalla kun teettää 2 lasiset lämpöelementit, ei maksa montaa kymppiä kpl, kehykset karmilankusta 3-4 €/m. Myynnissä olis Dexionin lavahyllyjen väliorsia ,liittolevyä, Martelan 150 cm korkeita mappihyllyjä, Mastertoppia vastaavaa lattiapinnoitetta muutama säkki,Siisti n.3mx3m Crafordin nostoovi käyntiovella ja muutakin rakennustavaraa olis ylimääräisenä.
     

Kerro tästä muillekin!