Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. päivystäjä

    päivystäjä 2nd gear

    ui sen verran että mitäs jos sen eristäisi ulkopuolelta finnfoamilla/tyroksilla ja hautaisi tontin rinteeseen niin, että vain ovet jää näkyville. Ilmanvaihdosta ja ehkä pienestä peruslämmöstä vaan huolehtisi jotenkin. Toimisiko?[/quote]

    Sehän olisi peruskellariratkaisu varmasti toimisi


    http://m.nettikone.com/muu-merkki/merikontteja/1232131
     
  2. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Valitettavasti merikontti ei kestä maanpainetta. ;)
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kaitpa sitä voi tukea jollain laipoilla tms. Ei tarvi olla edes kovin nättejä kun ei jää näkyviin.
     
  4. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Voipi olla vaikeaa. Kontit kun on suunniteltu niin että niiden kulmissa on suurin kantavuus pystysuunnassa. Toinen ongelma on pellin alttius korroosiolle kun se on maata vasten.
     
  5. signet

    signet Gearhead

    Ja kun se kontti on niin h*lvetin kapea,niin siellä on rasittava säilyttää autoja...
     
  6. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Tallin lisäeristykseen kaipaisin asiantuntevaa neuvontaa. Talli on tällä hetkellä kylmä, mutta seinissä on rakentajan mukaan 10cm villaa. Ajatuksena on tulevaisuudessa lämmittää tallia ilp:lla ja 10cm villaa kuulostaa suurelta sähkölaskulta. Lisäeristyksen vaihtoehtoina olen pitänyt: 2x4 -piirut sisäpuolella ja 10cm villaa, xps tai jopa uretaanilevyä. Ellei ihmeitä tapahdu, hinta taitaa väkisin kallistaa valintaa ensin mainitun puoleen.

    Mutta sitten se varsinainen ongelma. Tallissa on korkea sokkeli, joka ulottuu lattiapinnan yläpuolelle sisältä mitattuna noin 16cm. Ulkoa mitattuna sokkelia on näkyvissä vajaasta 20 sentistä noin 40 senttiin, jos sillä jotain merkitystä on. Teenkö tallista potentiaalisen homepesäkkeen, jos eristän tuon 16cm betonikaistaleen sisäpuolelta villalla/foamilla/urskilla?

    Oiskos ideoita kuinka homma hoidettaisiin oikein?
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Omassa vanhassa tallissa on myös vastaava sokkeli n.15cm yli lattian pinnasta. Silloin kun tehtiin uusi lattia niin laitoin styroksin päältä 3cm finnfoamin päin sokkelia pystyyn. Sitten foamin päälle teetin L-mallisen pellin joka peitti sokkelin/finnfoamin. Sain siten eristettyä sokkelin ja pelti jäi osittain valun alle, toimii samalla hyvänä "potkupellinä" seinän alareunassa, ei haittaa jos tunkki tms vähän osuu.
     
  8. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Sama rakenne myös minulla kuin Ck:lla, tosin styroxilla (EPS), ja peitetty potkupellein. Rakenne perustui ihan rakennekuvaan (periaatepiirrokseen). Ulkopuolelle on maata vasten kennolevy, jonka lisäämistä ainakin mahdollisen ylärinteen puolelle suosittelisin jälkikäteenkin laitettuna.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Suhteellinen kosteus pitäisi olla alle 60% tai normaalit rakennemateriaalit alkavat kärsiä. Ilmalämpöpumppu kosteudenpoistotoiminnolla voisi olla kelpo hankinta. Kierrättää ilmaa ja poistaa kosteutta, talvikaudella taloudellinen lämmitys.

    Myös mahdollinen tuloilma kannattaa ottaa kosteilla keleillä muualta, kuin varjon puolelta. Mikäli on olemassa ikkunaa eteläseinällä, voi sitä käyttää ilmanvaihdon apuna. Jos rakennus sijaitsee pahasti varjoisassa ja viileässä paikassa, ovat keinot varsin vähissä...

    Joskus sadevesien/valumavesien/salaojavesien poisjohtaminen on puutteellista. Tämä aiheuttaa pohjalaatan/perustan kastumisen ja kosteuden poistumisen rakennuksen sisäilmaan. Laatan kosteuden voi helposti todeta laittamalla lattialle noin 1x1 metrin muovin palan ja päälle jotain painoksi. Parin päivän jälkeen poistetaan muovi ja jos muovin kohta on tumma, on lattia märkä.

    IS
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jotain täytyy olla pielessä, jos suhteellinen ilmankosteus on kasvihuoneen luokkaa (lähes 100%). Ilmanvaihto ja/tai ilmankierto rakennuksen sisällä ei taida toimia oikein.

    Mulla on tallissa ollut korkeimmillaan noin 50% suhteellinen kosteus ja sekin sadepäivänä katsottuna. Tallissa ei ollut tällöin lämmitystä päällä.

    Ilmanvaihto on painovoimalla "toimiva" ja korvausilma tulee ajo-oven alareunan lamellinen kautta. Lisäksi tallin sisällä on luukku yläpohjaan jonka kautta kesäkaudella ulkoilmaan. Tuloilma tulee käytännössä lännen puolelta sekä luukun kautta vaihtumalla. Tallin sisäilmaa kierrättää katossa sijaitseva tuuletinvalaisin a`la Honkkari.

    Eihän sulla pääse vettä jostain rakenteisiin, katto + mahdolliset läpiviennit tai märkä laatta ? Mikäli on kyseessä peltikatto ilman aluskatetta, voi kosteus tiivistyä öisin peltikaton alapintaan ja päätyä siitä rakenteisiin ja sisäilmaan.

    IS
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos ulkona on liki 100% suhteellinen ilmankosteus ja tallissa viileämpää kuin ulkona, niin ei se suht.kosteus alhaisempi voi tallissa olla, ainakaan kovin pitkään. Siis ilman kosteudenpoistoa.
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mun on kyllä vaikea sisäistää, että tallin sisäilman suhteellisen kosteuden saa 100%:aan muuten kuin pitämällä ovia jatkuvasti auki sateella. Ainakaan etelä-suomessa ei ole satanut jatkuvasti. Pihatien ja kadun asfaltti on ollut kuivaa enimmän aikaa, vaikka tänä "kesänä" on satanutkin paljon. Sää on ollut myös poikkeuksellisen tuulinen viimeiset kaksi kuukautta.

    Mulla on tallissa digitaalinen sääasema, joka näyttää myös vallitsevan suhteellisen kosteuden kohtuullisen luotettavasti. Muuan maalarimestari kertoi muinoin, ettei taloa saa alkaa maalaamaan ennen kuin asfaltti on täysin kuiva. Hänen mukaansa suhteellinen kosteus on silloin 65% tai vähemmän, tiedä sitten oliko mutua vai faktaa.....

    IS
     
  13. 528

    528 Gearhead

    Paljonko nykypäivänä maksaa noin 70 neliön kokoinen lämmin talli vieraalla teetettynä? Runkovärkki ainakin olisi itsellä omista puista. Lämmitys maalämmöllä kanaalia pitkin valmiina tulossa tallin paikalle. Lattialämmitys siis. Ei mitään herkkuja vaan ihan perustalli, loisteputket katossa ja pistorasiat seinillä. Itse maalaan toki ja teen sellaiset hommat mitkä vaan onnistuu. Jotain arviota jos saisi.
     
  14. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Eilen 1.8 satoi,yllätys,yllätys,sääasema keittiön pöydällä näytti ulkoilman 95% ja tallin sisällä 55% ilman kosteus,tallissa ei lämmitystä,ovien alareunoissa 2kpl 100mm venttiiliä ja takaseinässä 1kpl 150mm venttiili,painovoimainen ilmanpoisto.

    Juuri nyt kun katoin sääasemaa,ei sada, ulkona 60% ja tallin sisällä 52%,mitä nyt tuossa tullut pyörittyä tallissa eri aikoina,niin kyllä nuo lukemat tuntuu ihan järkeviltä.
     
  15. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Riippuu niin monesta seikasta. Kuinka korkea, ovia montako ja koko ja millaset, ikkunat, kuinka paksu lattiavalu... ja mihin päin Suomea se rakennetaan.
    Luulisin että neliö hinta alkaen 300 eurosta ylöspäin.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on 150m2 autotalli 5m korkea tehty betonielementeistä ja lattia epoksipinnoitettu josta ei varmaan paljon tule kosteutta läpi. Ei tuolla hiekkapuhalettu autonkorikaan ole ruostunut yhtään kolmeen vuoteen. Missä menee muuten autotallin ja hallin ero kuin haetaan rakennuslupaa,joskus se oli ainakin 600m2?
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minulla on rakennuslupa korjaamohallille 120 m². Minun käsitys on se että sen voi ihan itse nimetä, toki rippuu viranomaisista (ja kunnasta ja kaavasta) mikä menee läpi. Autotallia ei ainakaan kannata nimeksi antaa millekään rakennukselle, rajoittaa toimintaa aika lailla.
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Vaikea on ymmärtää miten miten ylipäätään saa rakennuksen sisätilan liki 100% kosteuteen ilman, että kastelee kaikki rakenteet ja pitää jotain höyrytintä päällä??? Tai että siellä on niin kylmää että paikat huurtuu ja vesi kondensoituu pinnoille???
    Kannattas varmaan syvällisemmin tutkia mistä tuo johtuu.
     
  19. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Kannattaa tarkistaa se mittari vielä kerran tai toisenkin, ainakin itse pidän ovia auki pidempäänkin, enkä ole liiallista kosteutta mitannut tai huomannut.
     
  20. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Mulla on ihan semmonen halpa, kylpyhuoneisiin tarkoitettu, ilmankuivain tallissa ns. säilytyspuolella. Se oli asetettu 70% ja jatkuvasti automaatilla viime kesästä läpi talven. Ei se kyllä koko aikaa käyny. Muistaakse yhteen joku 8-12l vettä siitä tuli ämpäriin. Toi puoli talli on 90m2 ja 2.5m korkee ja painovoimanen ilmastointi. Ylläpito lämmöissä 5astetta oli patterit. Ja kait sekin joku indikaattori oli et pölyä kyllä kertyi autojen päälle :)
     

Kerro tästä muillekin!