Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Mites nuo ultimatemarketin autotallit?Ainakin tuo kahdenauton talli on aikas halpa.Tekeekö mitään?
     
  2. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Kyllä nykypäivänä pitää olla leimattuja kun tarkasti lukee määräyksiä.
    Se että tarkistaako sitä kukaan on eri asia.
    Vähän kuin teräs runko tekijällä pitää olla ce merkintä oikeus joka niitä saa tehdä. Eikä sekään vielä riitä vaan kaikki pitää olla dokumentoituna. Voihan olla että ei raksa tarkastaja kysele mut mitäs sitten kun sitä kysellään eikä ne asiat ole niin kuin pitää?
     
  3. 528

    528 Gearhead

    Kyllä kait sitä omaan käyttöön saa omia puita sahauttaa ja tehdä? Ei se CE merkintä paranna puuta millään lailla?


    http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsä/oman-metsän-puita-saa-sahauttaa-ilman-ce-merkkiä-1.42093
     
  4. GBS

    GBS 2nd gear

    Saahan sitä sahata omaan käyttöön mitä vaan mutta NYKYÄÄN pitää olla runko leimattua. En muista milloin tuo tuli voimaan 1 vai 3 vuotta sitten tms. Runkokatselmuksessa tuo myös katsotaan.
    Rakennan parhaillaan tallia/ harrastetilaa ja nykymääräykset ovat ikävä tai hyvä kyllä tulleet jollain tapaa tutuiksi. :odroll:
    Kyllä noita "leimaajia" pitäisi löytyä jo jonkin verran jos haluaa käyttää omia puita myös rungossa.
    Pitää käydä joku kurssi missä opetellaan kattelemaan puita..... :D
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Oman metsän puista saa tehdä omaan käyttöön rakennuksen ilman lujuusluokituksia.
    Jos ostat metsänomistajalta puut ja ne sahautat, periaatteessa on ongelma vastassa. Osassa kunnissa voi olla vielä niin järkevät rakennustarkastajat, että eivät asialliseen hommaan puutu, osassa voi olla virkaintoisempia.
    Ongelma siitä todennäköisesti tulee vasta siinä vaiheessa, kun talo ja muut rakennukset myydään ja sattuu kohdalle semmoinen äärivalittaja, joka kaivaa kaikki nurkat löytääkseen valituksen aiheen ja perusteet hinnan alennukseen.




    Laitoinkin siihen lauseeseen jos. Jotain koristetolppia tai katoksen sivutolppia tms.

    Minullakin on muutama tuulenkaato kuusi ja pitäisi muutama muu kaataa lisäksi pihannurkalta edestä pois muuten vaan. Niistä saisi hyvin sahautettua lankkua yms. mutta se on vaan niin, että halvemmaksi tulee hakea valmiit lankut ja laudat liikkeestä. Vaikka omana työnä tehdylle kaadolle ei laske hintaa, niin tukkien ajon sahalle tietysti maksan, sitten pitää sahalla olla apuna (tämä on sellainen pieni sahayrittäjä) ja varastoidakin pitäisi johonkin ne välissä. Sitten taas takaisin ajo käyttöpaikalle.
    Jos napsin ne polttopuiksi ja saisin ne sellaisena myytyä tai vertaan määrään, joka jäisi polttopuita ostamatta, niin sehän on näissä pienissä määrissä selkeää voittoa kotiinpäin.
    Tietysti sahayrittäjääkin olisi hyvä tukea, palvelua kuitenkin jossain vaiheessa saattaa tarvita.



    EDIT: en tiedä miten tuota tulkitaan mutta tässä meillä on talon alla hiukan vajaa 1,5ha tontti, joka meni kiinteistöveromäärityksessä alkujaan kokonaan tonttimaaksi. Siinä on peltoa reippaat puoli hehtaaria, joka oli vuokrattu naapuriviljelijälle ja sen osuuden sai pois. Varsinainen pihamaa on 3500m² ja loppu sitten epämääräistä metsäntapaista mutta kuitenkin verottajan kirjoissa se on tonttimaata. Jos tuosta nyt kaataisin ne sahapuut, niin kelpaisikohan se virkaintoiselle rakennustarkastajalle oman metsän puina vai tulisiko sanomista...
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nyt on asiantuntijoita koolla, niin kysyn rakentamisesta lisää.
    Rakennus pitäisi tehdä, ei kylläkään autotalli vaan sellainen varastotila, vähän isompi maakellari periaatteella. Tai no ehkä siellä lattiakin pitäisi olla.
    Harkoista mietin mutta onhan siinä aika napominen tehdä joku 70m² reippaan parin metrin korkeuteen vaikka tehdäänhän niitä kyllä isompia.
    Tässä tulisi semmoinen, että pitäisi pysyä muutaman asteen plussan puolella ja seiniin ainakin osittain tulisi maapainetta mutta ei kuitenkaan sinne kahteen metriin asti, tilanteesta riippuen 50cm-150cm.
    harkot siis yksi vaihtoehto mutta löytyykös keneltäkään vertailupohjaa harkko vs. betonielementit? Hyödyt/haitat? Maatalouspuolella isommat hommat tehdään valmiista elementeistä.
    Niitäkin valmistajia on vaan niin monia, että pitäisi varmaan vähän olla perustietoa ennenkuin lähtee kyselemään.
    Johonkin laakasiiloon tai lietesäiliöön verrattuna tuollainen ~7x10m koppi on tietysti aika pieni.
    Käytännössä tuosta tulisi vähän keskimääräistä suurempi kellari ja ajattelin, että siihen voisi tehdä toisen kerroksen romuvarastoksi päälle.
    Varmaan jotain ontelopalkkia olisi sitten oltava se välipohja?
    Tuolla periaatteella voisi varmaan rakentaa autotallinkin?
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kaveri tekee just taloa ja hän teki valuharkoista seinät, "muuraus" uretaanilla ja kun seinä on valmis niin juotosbetoni sisään. Varaston holvin voit varmaan tehdä valamalla, mutta jos meinaat autotallia niin pitää varmaankin olla ontelolaatta.
     
  8. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Kannattaa kysyä valimoilta onko niillä jäänyt elementtejä takapihalle.
    Yhdessä paikassa oli aikoinaan elementtejä jotka olivat olleet väärillä mitoilla tai sitten kun oli jossain laajennettu ja poistettu vanhaa seinää niin ne olivat tuotu valimolle. Tai sitten oli muotit vähän antaneet periksi. Niitä sai ostaa hintaan 100 € kappale. Sen halvemmalla ei saa enää seinää. Ja olivat ihan kunnon kokoisia eikä mitään pieniä.
    Vaikka kuljetus ja nostot maksavat niin silti halpoja kun nykyään elementin hinnat pyörivät 150 € neliö.
     
  9. SB 340

    SB 340 2nd gear


    Oon sitä mieltä, ettei tuolta kannata ostaa :soosoo: . Ensinnäkin ottavat mielellään rahaa vastaan, toimitus on siteen joskus, jos lainkaan. Toimitus voi venyä kuukausia. Ja on ihan lähipiirin kokemuksia. Joskus tuolta olin mökille pientä saunaa hankkimassa, mutta ei onneksi johtanut kauppoihin. En suostunut sitä ostamaan muutoin kun siten, että maksan keralla pois kun toimitus tapahtuu. Ei suostuneet sitte millään. olisi pitänyt maksaa ennalta. Pari piharakennusta nähnyt mitä tuolta on tullut. Surkeita..
     
  10. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Puutavarasta sen verran, että toi leimapuun käyttö tuli pakolliseksi 2vuotta sitten. Silloin sai kuitenkin vielä tehdä leimaamattomasta jos oli omasta metsästä ja omalla tontilla sahattua. Sahuri jolta puuta silloin hankin oli tuon leimaus oikeuden laittanut hakuun, kehui vain hinnan olevan aikas suolainen. Pisti harkintaan kannattaako lopettaa koko hoimma. Niin pienet sahurit ja sahat tapetaan. Ja runko tuli mulla 5" ja noi tuplana ovenpieliin. Ovien päälle ei sitten kelpaa kuin kertopuu. "Karvasta" lautaa kannattaa viä sahata 4" ja 5" tuumasta 38x100 rutoeiks (jos peltikatto), lautaa menee hirmu määrä jo reivoihin ja tuulisidoksiin. Mutta höylätyt ja muut pintalaudat sitten valmiina sahalta. 4" tai 5" piiruja ei kannata sahauttaa. Tuppaavat vetään kieroon, ainakin sahatut. Kyllä tuo sahuuttaminen omista puista ainakin 2 vuotta sitten kannatti..
     
  11. plagu

    plagu Gearhead


    Juu kannattaa kiertää:

    http://www.talouselama.fi/uutiset/ilmal ... a/a2249423

    itse katellut näitä: http://kymppitallit.fi/

    Tosin taidan vain tehdä tuosta nykyisestä kylmästä katoksesta tallin.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tollanen talli itse tehtynä maksoi n.24K€. https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...9_10204731362026118_6504398274550784420_o.jpg
    Jos innostun vielä valamaan katokseen lattian niin hinta nousee tonnilla. Lämmintä tilaa 54m2 ja katos on n.40m2. 220mm hirsinpaneli ulkovuori, 2 käyntiovea ja 2500mmx2500mm ovi. Mastertop lattiassa ja öljynerotuskaivo, seinät 1xkipsilevy ja katossa tuplat. Seinissä villaa 175mm ja katolla 300-400mm eli aika minimillä mentiin. Sähköinen lattialämmitys, en laittanut vesikiertoa vaikka tein talon samalla, laskin että lämmitän sähköllä 10 vuotta tarvittavilla lisäinvestoinneilla. Pistorasioita ja lamppuja riittävästi.
     
  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tuo alkaa jo kuulostaa kohtuulliselta.

    Miten oli järjestelty maanrakennustyöt? Teitkö nekin kaikki itse?

    Mihin on viemäri vedetty tallista? Tämä kohde ilmeisesti haja-asutusalueella?
     
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuo raha ei sisällä mitään maanrakennustöitä eikä kiviaineksia, se pitää ottaa huomioon. Leikkaukset ja täytöt on tehty itse pyöräkuormaajalla. Pohja on hiekka/moreenimaata, pohjan täytössä ja tasauksessa käytin 0-32mm kalliomursketta, sisä-ja ulkotäytössä hiekkaa ja pinnat on tehty 0-32mm ja 0-16 murskeilla. Sekä rungon puutavara oli isän metsästä, toki sahurille piti maksaa. Viemäri menee saunakaivoon, eli imeytykseen pihalle. Haja-asutusalueella joo, keskellä metsää.
     
  15. 300

    300 2nd gear

    Mitä kaikkea saa mahtumaan 50m2 autotalliin. Haaveissa ois et C-body mopar helposti + nosturi jos huonekorkeus antaa kaavassa periksi.
    Kunnon työpöytä, pylväsporakone, smirgeli yms pientä, ei jyrsintä/sorvia.
    Auton pesu tapahtuisi ulkona tallin edessä.
    Itse en ossa yhtään hahmottaa tollasta 50m2 tallia. Kun C-bodyt on kummiskin aika isoja ja jos/kun iskee atomeiksi into ja käyttöautoa pitäs laittaa.
     
  16. LUM-1

    LUM-1 3rd gear

    kannattaa osta rullamitta, sillä hahmottaa helposti :poff:
     
  17. Mulla 54m2 talli, 6metriä leveys ja 9metriä pituus.Hyvin mahtuu yhtä autoa tekemään tai kahta säilyttämään.Työtilaa jää autojen eteen riittävästi.
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kahta autoa et 50m2 talliin saa niin että niitä pystyisi laittelemaan. Tai ainakin hermo tulee menemään ahtauteeen jossain vaiheessa. C-bodylle tekisin min. 8,5 metriä pitkän(syvän) tallin. Oma on 7,9m (a-body moparin koti) enkä aikonut laittaa pöytää takaseinälle niin kuin monesti näkee, vaan auton edessä sekä takana pitää olla vapaata tilaa.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kun tuo minun ehdotus merikonttien hautaamisesta maahan tyrmättiin ihan hyvillä perusteilla, niin tässä mietiskelen pitkäntähtäimen strategiaa. Autoja tekisi mieli ostaa lisää ja vanhoja ei tee mieli myydä pois, niin tilaa tulee tarvimaan jollain aikataululla. Nyt on reilu yhden auton talli jossa sopii hyvin tekemään remppaa, mutta korkeus rajoittaa nosturin käyttöä eikä korkeat autot mahdu sisälle. Lisäksi katos, josta saa helposti kylmän tallinkin halutessaan.

    Vaihtoehdot on:
    1. Mennään niillä tiloilla mitä on
    2. Rakennetaan pihaan toinen talli (tämä oli original plan)
    3. Ostetaan/vuokrataan lisätilaa

    +/- kommentteja noille vaihtoehdoille:

    1. Mennään niillä tiloilla mitä on
    + Jää enempi rahaa autoihin (tai johonkin muuhun - joo, niin varmasti)
    - Ei raaskisi niitä autoja seisottaa pihalla ja on se käyttiksenkin kanssa talvella vähän tympeää
    - Jos jollekin pitää tehdä remppaa tallissa, niin sieltä pitää toinen auto saada ulos

    2. Rakennetaan pihaan toinen talli (tämä oli original plan)
    + Tilaa kotona
    + Saa sellaisen kun haluaa (tai sattuu tulemaan)
    - Maksaa maltaita haasteellisen tontin takia
    - Juuri "valmiiksi" saatu piha menee taas uusiksi
    - Ei kyllä rakentaminen yhtään nappaa
    - Jos joskus downsiftaa harrastusta, niin sitä tallia ei voi rahaksi muuttaa, voi toki vuorkata ulos, mutta en erityisemmin halua vuokralaisia pihaan pyörimään

    3. Ostetaan/vuokrataan lisätilaa
    + Tilaa voi skaalata tarpeen mukaan, erityisesti vuokrattaessa
    + Omistustallin voi muuttaa "helposti" rahaksi
    - Ei lähellä. Pelkässä säilytyksessä ei onglma jos on muutaman kymmenen km sisällä, mutta jos aikoo tehdä remonttia koska kotitalliin ei nosturi tai korkea auto mahdu, niin on ongelma. Siirtymät, tuplatyökalut jne.
    - Vastikkeet olevinaan on aika hulppeita monessa paikassa, esim. varastohotelleissa
    - Vuokratessa voi tulla äkkilähtö

    Vähän olen kallistumassa tuon viimeisen vaihtoehdon puoleen, voi vaikka perustaa automuseon johonkin vanhaan kivinavettaan ;) Kommentteja?
     
  20. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Mitenkä jos hakisi hieman helpommasti rakennettavan tontin lähistöltä.
    Itselläni kodin ja hallin väli 3km. Aika vaivaton matka ajella edestakaisin työkaluja ym unohdellessa.
     

Kerro tästä muillekin!