Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. 300

    300 2nd gear

    Vähän pienempi "autotalli" projekti. Kun vanhuus rupee iskemään, eikä taivas alla kiinnosta maata auton alla, tähtitaivasta tuijotellen ja sormia lämmitellen kuumavesipullossa -25c pakkasessa.
    Niin ajatelin tollasen 3x6m pressukatoksen ostaa (tiedän, kunnolla maahan ja aina lumet pois ettei hajoa) ja siihen vaikka tollanen lämmittämään sitä aina kun laittelee autoa. Tiedän että lämpötilavaihtelut ei ole hyväksi, mutta auto ei ole liikenteessä ja onhan välillä suojasäitäkin :)
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mites tuon kokoisessa mitään laittaa? Eihän siinä ole kuin 0,5m puolelleen tilaa ja pituudessa ei sitäkään.
    Tietty jos Smarttia tai mopoautoa laittaa, tai laittaa siellä auton sisällä.
     
  3. 300

    300 2nd gear

    Golf III on projekti autona. Toivottavasti käyttöautoa Chevy Fleetside C20 ei tarvii sinne yrittää tunkea :)
    Golffissa tarviin vain konekuoneen puolella räveltää. Mietin, että riittääkö tollasessa puhaltimessa teho pitää sitä lämpösenä, kun ei ole mitään eristyksiä yms.
    Ja en kerkee ruveta mitään sahatavarasta yms tehtyä nyt tekemään.
     
  4. guru

    guru Gearhead

    teho riittää kyllä jos sitä pauhua jaksaa kuunnella ja joku täällä kertoili että noi uudet savuttaa kuin wv
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ostin kanssa tuollaisen 3x6m pressukatoksen putket ja viikonloppuna pojan kanssa kasattiin kehikko. Kesäkasvihuoneen rungoksi ajattelin sen laittaa mutta tuo farkku-crown mahtuisi kanssa sateen suojaan, tosin pressu vielä puuttuu.
    Katselin sitä kehikkoa siinä ja mietiskelin, että jos tekisi yhtä harvalla runkopuujaolla kakkosnelosesta sen rungon, niin tulisi kuitenkin paljon kestävämpi. Ja jos uuteen vertaa, niin halvempikin, tai riippuu pressusta. Tuossahan on periaatteessa neljä kehää, pysty eli seinä on 165cm korkea ja katon lape 220cm.
    60 metriä kakkosnelkkua ja vaikka alajuoksuiksi kyllästettyä, niin on vastaava runko ja tukevampi. Pressuksi voi ostaa vaikka kunnon maatilapeitteen rapinapeittojen tilalle. Kulmaliitokset vanerisuikaleilla ja naulaimella tai naulalevyillä, niin tulee riittävän tukevat.
    Eikä siinä aikaa hirveän paljon enemmän mene, jos vaan työkalut löytyy valmiina. Sitten seuraavaksi alkaa harmittamaan perustukset ja pitää tehdä vähän valuhommia ja ai niin, kohtahan se vaatii rakennusluvat... :lol:

    Kylmä katos on kyllä puustakin helppo ja nopea tehdä.
     
  6. 300

    300 2nd gear

    Sehän se siinä onkin, kun just ostin ok-talon ja rahaa ei ole ja ainuat rakennustyökalut on ruosteinen selkäsaha ja pyöreäksi hakattu vasara :rotfl:
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

  8. dd64

    dd64 Gearhead

    Kysellääs tyhmiä. Eteen on tullu tilanne et mahdollisesti olis tilaisuus/tarve rakentaa oikea harrastetila. ikinä en ole rakentamisesta ollu pätkääkään kiinnostunu (paitsi autojen ym. moottorikäyttösten) :poff: tallin koko olis 80-100m2. Sit se tyhmä osio: Mistä lähden liikkeelle? luvat??? Tarkotus olis aikalailla avaimet käteen systeemillä...
    Tää tilanne tuli aika nopeesti, joten jos ei täältä löydy tietäjiä ei mistään...
     
  9. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Ensin kattoo et rakennusoikeutta,sit ettei alue rakennuskiellossa ja että löytyy sopiva pläntti tontilta.Jos ottaa tallipaketin,sieltä tulee lupakuvat/tai jos teet
    pitkästä suunnittelija tekee ne.Naapurien kuuleminen asiasta+tarvittavat kartat+piirustukset ja lupahakemus sisään.Itse ainakin sain aloitusluvan ennen virallista lupaa.
     
  10. eilhik

    eilhik Gearhead

    Yksinkertainen autosuoja.

    Miten onko ihan mieletön idea tehdä 40" pressukylkisestä merikontista tallia , keskeltä poikki ja avonaiset puolet vastakkain ja alusta kunnolla suoraksi tietenkin ja sinne toiseen päähän ihan oikea ovi jalankulkua ja autoa varten tulisi siis noin 4,5x6m ja katoksi ihan kattotuolit ja siihen kunnon harjakulma ettei siitä vedestä tule ongelmaa rännien kera.

    Eikä ole ongelma millaisen paraatioven tai ovet rakentaa koska sillä seinällä ei ole mitään rajoittavaa kuin oma mielikuvitus ja omaiset (viran) tietenkin kunnon tuenta ja palkit (kattotuolitkin ihan tehdastekoiset) ja kunnon ruoteet ja peltiä kattoon.

    Naapureita ei onneksi lähellä näköetäisyydellä :)
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mitä niitä omaisia sotkemaan. Ne on kontteja ja sillä hyvä. Kyllä kontteja saa olla ja varsinkin, jos niitä naapureita ei ole näköetäisyydellä.
    Rakenteet vaan niin, että itseä miellyttää.
     
  12. 300

    300 2nd gear

    Jos kaava-alue, tarkista myös onko huonekorkeudelle rajoitteita.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    DD64:lle ehkä parhaiten tämä oma projektini verrokkina,

    Tontilla oli ostaessa "kahden auton talli" ja tietenkin se vaikutti aikanaan osaltaan koko talon ostopäätökseen:

    [​IMG]

    Sitten toisesta autopaikasta tuli eräänsortin metalliverstas, kun itse tehty kanttikone, pylväsporalle tehty iso työpöytä/penkki jne. sälät täyttivät toisen autopaikan...
    ..rakensin viereen halvan pressutallin ja

    Hain rakennusluvat. Luvat hain siten, että ensin kysyin tarjouksia valmistallivalmistajilta. Ajatus oli oikeastaan teettääkin talli jollain talofirmalla vahvasti siinä vaiheessa. Piirsin karkean luonnoksen ja sain tarjouksen, jossa oli jonkinlainen parempi kuva. Sillä hain luvat.

    No sitten kun sain tarjouksia enemmänkin avaimet käteen periaatteella, että itse olisin hoitanut maansiirtohommat pohjaksi ja sähkö- ja putkityöt, mutta rakennustyön hyvin pitkälti se talonvalmistaja (tai tallinvalmistaja, hain noin 5 tarjousta), niin summat olivat aika taivaassa.
    Selvittelin rakennusvalvojaa, selvittelin timpureita ja sain löydettyä molemmat. Samoin selvittelin piirtäjän tallilleni. Nämä kun olivat kasassa, alkoi kuulostaa ammattilaisten puheilta ja opin jotain rakennusten rakentelusta.

    Tällainen tuli, 7,5 m x 15 m kattoa ja noin 82 m2 sisätilaa, josta noin puolet lämmintä ja noin puolet kylmää.

    [​IMG]

    Sisältä tuli tällaista, vähän rantamaisemaa:

    Tämä on siis TYÖTILA, ei mikään autotalli luvissa, joten täällä saa jopa hitsata:
    [​IMG]

    Tämä on sitten autotalliosaa:
    [​IMG]
    Tässä osassa on siis ikään kuin alkuperäisen 36m2 tallin osuus ja sitten tuo syvempi osuus on jo ikään kuin uutta osaa.

    Budjetti piti melko hyvin, en ala tässä perkaamaan pahemmin, mutta putkimies ja sähköt maksoivat oikeasti todella paljon!! Niiltä osin en ollut todellakaan ensikertalaisena lainkaan kartalla, kuinka kalliiksi ne tulivat. Sen sijaan itse rakennustyö - teetetty - ja esim. puutavara ja kattopeltimateriaalit eivät lopulta olleet mitenkään erityisen kalliita.
     
  14. uuze

    uuze 3rd gear

    Luvat saatu vantaalla 56m2 tallille. Maaperätutkimuksen mukaan luvassa vaaditaan joko paalutus tai savimaan poisto. Ja sitä onkin sitten n. 2 metriä. Tähän mennessä saanu 3 tarjousta. Kallein tarjosi maatyöt paalutuksella ja perustuksen hintaan 35.000€ + paalut kulutuksen mukaan ja muita pikkukuluja, yhteensä olis tehny min. 40.000€. Ja siihen olis vielä pitäny tehdä itse talli päälle.
    Seuraava tarjos maansiirtotyöt 18.500€ eli ilman paaluja maanvaihto ja ei sisällä perustuksia. Olis menny perustuksineen hinta johonkin 30.000€ paikkeille.
    Kolmas tarjosi tonni/kuorma hinnalla, menis aika lähelle samoja kuin toisetkin. Noilla summilla taitaa jäädä talli tekemättä. Kokonaissumma menis yli 50.000€:n.
    Aloin miettimään jos vuokrais koneet ja kaivais montun itse. Pitäis vaan löytää paikka mihin maat sais vietyä.

    Tästä viisastuneena, aina kannattaa ensin varmistaa vaikka maaperätutkimuksella mitä tontin pinnan alla on niin ei tule yllätyksenä noi perustuskulut.
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tota tota.. jos kaivat 56m2 rakennukselle pohjan josta joudut poistamaan 2m savimaata niin sitä tulee n.160 kiintokuutiota, eli pois ajettavaa tulee lähes 200m3 koska kiinto ja irto on eri asia. Riippuen kalustosta ehkä noin 17-20 autokuormaa. Kaatopaikat on sitten maksullisia... Ja koneen vuokra, riittävän iso kone maksaa aika paljon ja jos et omaa kokemusta vehkeen käytöstä saat menemään hommassa todella kauan. Ja jollainhan se monttu pitää täyttääkin. Ota kaivinkone tuntihinnalla ja sorat tonnihinnalla, halvin ratkaisu, vaatii vaan sinulta enemmin kuin urakkatyöt.
    edit. Pieni ajatusvirhe tuli, eli jos rakennus on 56m2, esim. 8x7 niin vaihdettavaa maata on about 10x11 alueella eli jo yli 200 kiintoa.
     
  16. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Toissa kesänä siirrätin tontilta pois, jotta sai nurmikolle suorat pohjat, 110 kuutiota pintamaata = 10 tai 11 kuormallista, yksi mies kaivinkoneella ja toinen yrittäjä kuorma- autolla. Lauantaipäivän hinta oli yhteensä vajaa tonni, molemmilta sai kuitit, en muista oliko em. hinnassa alvit. Maat meni johonkin täyttökohteeseen, en tiedä minkä verran ostaja maksoi kuormista toisessa päässä.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Voisin kysellä paljolla meiltä lähtis kone+auto, espoosta. itse tekisin ilman paaluja ja maanvaihdolla. jos meinasit viemäröintiä tehdä niin joudut kaivaa kuitenkin ja samalla tulee sit salaojattua se talli. ne saattaa tosiaan saada sovittua halvemmalla mikäli sillä urakoitsijalla on tietoa sille kuormalle, eikä joudu sitä viemään kaatikselle...
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    mutta toi 2m alaspäin, ei hoidu ihan 1 päivällä mikäli autoja on 1 ja vähäänkään matkaa kipille.
     
  19. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Ehdottamasti kannattaa jos mahdollista rakentaa korkea talli nosturia varten. Remontit sujuu leikiten nosturilla tehdessä ja kavereita näkee enemmän "voisko vähän katsoa"
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mä varoitan tosta. Siinä käy just noin. Sen jälkeen kun hankit oman kuljetusauton, niin sitten ne kaverit lisäks soittelee mihin kellonaikaan hyvänsä hinausta. Loppupelissä nosturilla on aina joku kaverin auto levällään odottelemassa osaa.
    Vähän kärjistetysti siis, eikä mun kavereiden tarvii nyt mun numeroo poistaa puhelimesta. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!