Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. moppe509

    moppe509 1st gear

    ite tein kesäl itelleni 104m2 neliöisen tallin, korkeutta tuli 3m eli ei tullu nosturii eikä harmita yhtää, Tallii tuli oma vessa+ lattialämpö ja talli on kokonaa lämmin. Ite tein ihan kaikken pohjist lätien. 32t tuli tallille hintaa
     
  2. Koso

    Koso 1st gear

    Pikaisesti kalkuloituna massan poiskaivuu tulee tehtyä kahden päivän aikana jolloin ajomatkasta riippuen tarvitaan 2-4 autoa, ne kustantaa 75€/h eli 4800€. Kaivinkone 16h *65€ eli 1000€. Maan vastaanotto maakaatopaikalla ehkä jonkun tonnin. Uuden murskeen saat vaikka Rudukselta noin 5000€ hintaan. Ja päivässä täyttää montun anturasyvyyteen siihen menee vielä 500€...

    Tuolla pääkaupunkiseudulla taitaa toimia joku maapörssi jonka kautta saattaa saada omat maat ilmaiseksi jollekin lahjoitettua ja samaa kautta myös tuohon tallinpohjaan uudet kiviaineet ainakin pohjatäyttöihin. Saattaa jonkun tonnin säästää... Mutta niinkuin joku tuossa vihjaisi niin ajomatka ratkaisee mikä vaihtoehto tulee halvimmaksi...

    Täällä maakunnassa tuon homman tekee puolella rahalla :D
     
  3. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Tuo maanvaihtohinta tarjous 18500,perustuksineen n.30000.Perustuksissa 11500
    on raju hinta.laudotus+raudotus+valu+harkot+patolevy viiste huopa, työt 2000+alv tietämissä+tavarat.mielestäni pitäs puolella tuosta 11500:sta selvitä.
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Samaa mieltä, kyllä pitää jäädä viiteen tonniin perustukset. Just omia laskuja kattelin (tosin vuodelta 2012) ja tarvikkeet on maksanut alle 3000€ sis.anturabetonin ja rakennus on 100m2. Töitä makselin muistaakseni 16h yhteensä, siinä oli anturan raudotus, muotin teko, valu sekä sokkelin muuraus. Itse olin toki apumiehenä.
     
  5. päde

    päde 1st gear

    Pääkaupunkiseudulla nyt vaan tuppaa maksamaan huomattavasti enemmän kuin maakunnissa. Ikävää sinänsä...
    Uuze, mainitsit että tarvii paaluttaa... Mä ostin aikanaan tontin jolla oli 62 neliön autotalli tehty saven päälle. Sen rakennuslupaan oli laitettu reunavahvistettu laatta. Selviäis paljon pienemmällä kuopalla ja kuitenkin on tukeva, kestää tallin painon kepeesti. Itse talo pitikin sitten paaluttaa...
     
  6. uuze

    uuze 3rd gear

    Vantaalla vähän tiukempaa nykyään. Meidän talo on seisonu samalla tontilla vuodesta 79 eikä vajonnu tippakaan. Ei ole paalutettu eikä kaivettu kaikkea savea pois. Mut nykyään vaativat autotallillekin aika älyttömiä. Ei ole pakko paaluttaa, voi myös vaihtaa maan.
    Jos jollain on haluaja tarjota urakka niin voi laittaa yvt:tä mielellään. Pelkkä maanvaihtotyökin käy, perustukset hoituu kyllä itsekin.
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No tietenkin maksaa enemmin siellä mutta että melkein kolminkertainen hinta??
     
  8. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Kyllä en usko,että 100 m2 anturan muotit,raudoitus,valu ja muuraus menee 16 tuntiin,tai sitten siulla on ollu iso porukka.On tullu noita tehtyä 20 vuotta 2-3 miehen porukalla ja sanon että ei onnistu.Tosin jos maksoit vaan sen 16 tuntia,niin hyvä.Sokkeli oli sitten varmaan 1 harkkokerros?Mites täyttö,tärytys,styroxit,lattian raudoitus,valut ym,eihän se perustus ole lähelläkään valmista sokkelin jälkeen.
    Eikä täällä Ruokolahdella olla sen kalliimpia kun Lemilläkään.
     
  9. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kaksi timpuria alotti seitsemältä tekemään muottia harkoista ja klo.10 tuli massa, klo 11 aikaan oli valmista. Muuraukseen meni 8h, yksi mies oli tekemässä ja minä tein kuraa. 4 varvia tuli harkkoja ja yhteensä 43 metriä sokkelia. Mie kyllä käsitän perustuksiin anturan, sokkelin ja mahdolliset vesieristykset, jos siihen kuuluisi täytöt ja eristykset sisälle ja ulos ja vielä töineen niin 11tonnia olisi halpa.
     
  11. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Työn hintahan simeonin kohdalla n.2000e on kohdallaan.100m2 perustus, n40m
    anturaa ja melko yleinen metri hinta 50e+alv/jm laudotus,raudotus,valu,muuraus(3 varvia),huopa,patolevy tollaseen tallinpohjaan.Tosin 2 äijää saa 3 normipäivää lykkiä meneen tosissaan.
     
  12. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    :wink: :wink: Vaikka tekis muotit harkoista,ni raudoitus ja jos aikoo vielä saada suorat seinät ja ristimitat kohdilleen niin on siulla ollu ihmemiehet.Ja se on sitten sokkeliperustus,tiedät itsekkin ettei se siihen jää.Ai 11000 eur halpa hinta? Kuuluuko siihen kaikki tarvikkeet vai pelkät työt?
    Laita ihmeessä noitten timpureitten tiedot näkyviin,heille nimittäin löytyy töitä niin paljon kun ehtivät tekemään.Onhan noita vastaavia ollu joskus ennenkin,mutta NE,jotka tekee tuota joka saatanan päivä työkseen,eivät varmasti tee tuollasella tahdilla,vaikka sais 100 eur/h per mies.

    Tuo on kyllä totta,että hinta on varmaan ok,mutta tuo aika ei.
    ..
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Lemiläiset yrittäjät oli tekemässä, ja kyllä heillä on kalenterit täynnä koko ajan.
    Niin kuin tuolla kirjotin, 16:sta tunnista maksoin palkkoja. 2x4h anturaan ja 1x8h sokkeliin, itse olin apumiehenä. Ja on muuten aivan viivasuora sokkeli. Siitä sitten jatkettiin itse. Minulle tuo 100m2 maksoi siis alle 4000e, ei sisällä niitä täyttöjä eikä lattiaa.
    Tarkotin siis että jos sinusta perustukset sisältää täytöt, eristykset ja jopa laatan niin silloin 11 tonnia Vantaalla kuulostaa jo edulliselta, siis tarvikkeineen ja töineen.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Näkemyksiä on siis monia. Minäkin sitä Mastertoppia ja sitten kun kuulin, että öljystäpä jää siihen läikät melko pysyvästi ja toisaalta kun maalatun lattian saa helposti siistittyä ja tarvittaessa halvalla jopa korjattua vuosien päästä, päädyin siihen. Tämän keskusteluketjun perusteella muuten päädyin Biteman epoksiin. Vesikin oli taas ihan ehdoton, talvella pitää saada auto pestyä, muuten on pitemmän päälle tuo talvinen amerikanautoilu ikävää, siis turhat peltityöt, jos kaikki suolamoska muhii jatkuvasti pohjassa ja pyöräkoteloissa. Pienehkö lämminvesivaraaja mahdollistaa lämpimän veden ämpäriin, on kivaa. Mitä tilankäyttöön tulee, niin työtilan ja autotalliosien välissä oleva n.6 m2 "tekninen tila" saa luvan toimia varastona; kattoon asti hyllyt, ovien yläpuolellekin jne. ihan täpötäyteen kaikkea, jotta esim. varsinainen työtila säilyisi melko tyhjänä. Tallin viereen tuli rakennettua n. 5m2 vaja, johon sitten roudaan "ei ikinä tarvittavat" purkuauton osat. Jotain vastaavia osia voi laittaa myös yläpohjaan.

    Mitä tuohon pinta-alaan ja korkeuteen tulee, on kai se kaikille selvää, että mittoja pitäisi aina suurentaa, teki mitä vaan. Mutta kellä sitten on mihinkään varaa? Mikä riittää? 30 m x 60 m x 5 m lämmin halli? Kai kyse on ainakin itsellä vähän rahasta: nytkin talli söi aika paljon sitä rahaa, jonka olisin voinut sijoittaa kalustoon.
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mastertopista saa öljyt kyllä pois jos pyyhkii heti, mutta 2 viikkoa imeytyneet tehostimen öljyt näyttää kyllä jääneen pysyvästi. Hyviä puolia taas on että nastarenkaat ja kelkan ohjainraudat eivät tee lattialle jälkeäkään.
     
  16. umpio

    umpio 3rd gear

    Aivan älytöntä tämä nykyrakentaminen... Onko tuo kovaa savea vai silttiä? Jos kovaa savea niin aivan hölmöä kaivaa 2 m:n kuoppaa; minneköhän se vesi menee...
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyl ne mastertopista nousee kun töhöllä tai 1200c butaanipolttimella varovasti lämmittelee. Kyl sen näkee kun alkaa pinta kiiltämään ja puhtaalla rätillä pyyhkii vähän väliä. Öljystä jää vaalea muisto, glykoliläiskä lähtee kokonaan.

    Työkseen kun touhuu ni läikkiä tulee mut siistinä haluan lattiat pitää.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, minullekin tuli mieleen, että miksi sitä savea kaivaa pois, jos se on oikeasti savea. Salaojat, anturan alta kaadot oikein salaojaan päin ja vielä saa sille salaojalle laskun pois nurkilta, niin se alusta pysyy kuivana ja kuiva savi ei hirveästi elä.
    Vaan mitä siellä saven alla on?

    Siskon talo on kovan savikon päällä, oli sen verran tiukkaa tavaraa, että kaivinkoneen kauhasta savu nousi yrittäessä kaivaa siihen. Ja oli 22t kone, ei mikään taajamakäytön pikkukone. Sen verran muotoili pintaa, että sai vedet menemään talosta pois ja siitä antura+5 kierrosta harkkosokkelia ja sitten täyttö. On se nyt 5 vuotta pysynyt paikoillaan.
     
  19. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    jos valetaan reunavahvistettu laatta uivana saven päälle,tiivistetylle sepelipatjalle .sit tehdään salaojat,niitä ei kannata aiankaan asentaa niin et savi alla kuivaa,muuten putoo saven kuivessa.sillain vaan et sepelikerros pysyy kuivana.
    Tuo kai siinä pointtina/riskinä miks maat pitäis vaihtaa tai paaluttaa.
    Joskus toimii joskus ei.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllähän se savi alla osin kuivaa, kun tulee katto päälle ja se vesi johdetaan pois mutta joo, vähän samaa asiaa kuitenkin tuossa ajattelin.

    Jos sinne kaivetaan 2m syvä 70m² kuoppa, niin vettähän sinne kertyy, jos alla ei ole läpäisevää maata. Karkeassa sepelissä se ei tietysti hirveästi haittaa, kun on routaeristykset ja kapillaarikatkot kunnossa.
     

Kerro tästä muillekin!