Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Riippuu varmaan rakenteesta, ei miun tallissa ole kuin yhdellä seinällä tuplakipsit. Se on katokseen päin oleva seinä ja siinä on tuulensuojalevynä kipsi ja toinen sisäseinänä. Koolauksen kohdalle on ihan hyvä kiinnittää seinäkoukkuja jne. Ja pelti alareunassa suojaa kolhuilta.
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jos rakenteelta vaaditaan 30 min palonkesto niin silloin tuplakipsi. Tuo yllä oleva rakenne, jossa tuulensuojalevynä on kipsilevy, ei ole sitä.
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    En rakennustarkastajista tiedä mutta vakuutusyhtiön papereissa oma halli on ihan autotalli-nimellä, vakuutukset kunnossa ja saa hepata. Jos vakuutusyhtiö sen hyväksyy niin ei siinä kai muitten hyväksyntiä sillon tarvita korvausten suhteen.
     
  4. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Oliko minkälaiset vaatimukset sulla siinä kun alusta alkaen teet työtilaksi? Tuplakyprokit, sammutuskalustovaatimukset, mitään erikoista,palo-ovia tms.?
     
  5. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Kyllä oli palotarkastaja joka täällä sanoi että yksinkertainen vai tupla kipsi. Rakennustarkastaja ei ottanut mitään kantaa asiaan.
     
  6. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Juu,näin varmaan onkin. Lähinnä vaan että onko tiedossa,että mitä vaatimuksia ylipäätään on olemassa.
     
  7. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Täällä ne olivat niin tapauskohtaisia. Itselläni riitti silloin kun tein vanhaan ulkorakennukseen työtilan niin yksinkertainen kipsi. Ja palotarkastajan peruste oli että yksinkertainen riittää kun on saatu saumat noin hyvin kiinni. Samaan aikaan naapuripitäjässä tuttu teki autotallin ja siellä vaadittiin kolmenkertainen kipsi.
    Paras on kun soittaa palotarkastajan paikanpäälle.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Noita hitsauskipinän aiheuttamia tallipaloja ihmettelen suuresti ylipäätään.. vaikka siitä kuin rajuja pisaroita lentäis niin ei ne kyllä loputtomiin kyde vaan sammuvat tai sitten syttyvät suht äkkiä,ei kai talli voi hitsikipinästä palaa muuta kun äärimmäisestä tyhmyydestä. Siis jos johonkin lentää semmoinen kipinä joka voi jotain sytyttää niin kyllä se sen sytyttää sitten aika samantien. Tietysti jos heppaa hulluna niin että laava lentää lattiamatoille,lyö samantien valot kiinni ja ovet lukkoon ja poistuu paikalta niin saa kai sitä tallinsa niin syttymään. Samassa pihassa jos halli niin käyhän siinä aina nortilla käydessään muutenkin pyörähtämässä,enkä kyllä ite lähe koskaan heti heppauksen jälkeen tallista litomaan muutenkaan.
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    :eek: näin minulle suunnittelija sanoi ja näin tehtiin. Ulompi seinä on levytetty vesikattoon asti ja katossa on tuplalevyt.
     
  10. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Mulle sano tarkastaja et jos on katoksen ja tallin väliseinässä tuplalevyt kattoon asti, ei väliä onko 2päällekkäin vai rungon kahtapuolen, ei kattoon tarvi kipsilevyä, ja täyttää EI30. meinasin laittaa valkosen alumiini"pellin" kattoon.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tuo varmaan kipsilevyjen sijainti riippuu vähän tulkinnasta. Jos koko rakenne pitää olla EI30, periaatteessa 2 levyä riittää, sijainnilla ei ole väliä. Tämän voi kuitenkin tulkita sitenkin, että kantavat runkorakenteet pitää suojata EI30 sisäpuolista paloa vastaan, jolloin tuo kaksi kipsilevyä pitää olla sisäpuolella.

    Itse laittaisin sen 2x kipsiä sisäpuolelle. Maksaa kyllä itsensä takaisin, jos "pahin" tapahtuu.

    Tuollaiset kipinät voivat lentää johonkin sellaiseen rakoon, jossa on pölyä ja moskaa. Siellä se kyteminen sitten tapahtuu, kun lämpö ei haihdukkaan mihinkään ja kuitenkaan happi ei riitä kunnon roihahdukseen.
    Sitten kun palo kytemällä puhkaisee rakenteen siten että se saa lisää happea, leimahtaa. Eli se tiiveys on oikeasti tärkeä suojarakenteessa.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No joo mutta silti se savuaa kyllä samantien,ja itte tiedän siinä mielessä hyvin mitä toi laavanlento on koska en oo saanu vieläkään aikaseks kemppiin hommata kaasuvehkeitä vaan jäljellä olevalla ydinlangalla heppaillu eli räkii todella isoja klunsseja,välillä kokeilin "lavastaa" tilanteen jossa klunsseja lentää palamisherkän moskan päälle ja kyllä se niin menee että syttyy heti tai ei ollenkaan,laava viilenee todella äkkiä oli se sitten seinän raossa tai lattiamatossa niin kyllä sieltä nousee käry samantien jos on noustakseen. Tallipalot on suurin osa joko a: helvetin tyhmä hitsari veikkaan 20 prossaa, tai b:80 prossaa tahallaan. Ja kokeilin foordilla myös tuon lattiamattoteorian jota usein syytetään tai ainakin kerrotaan vakuutusyhtiölle...ei se siinä näkymättä kyde kahta minuuttia pitempään,sen jälkeen alkaa jo jäähtyminen.
     
  13. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Terve,

    Palosuojauksia mietittäessä pitäisi kiinnittää huomiota kuinka lähellä tallia on asuinrakennuksia tai ovatko ne jopa samaa tilaa. Täällä maalla on samantekevää onko palosuojaus 30minuuttia tai 15minuuttia, palokunta ei paikalle kerkeä ja jos on palaakseen tulee palamaan purkukuntoon. Kuitenkin maalla talleja ei pääsääntöisesti tehdä kiinni asuinrakennuksiin niin perhettä ei tarvitse evakkoon ajaa.

    Taas kaupunkialueella tallin välissä ei välttämättä ole edes lämpimän kusisuihkun mentävää rakoa toiseen rakennukseen, tosin palokunta tulee nopeammin.

    Vaikka vakuutus olisikin ja rahaa olisi tulossa, korvaus on päivän hinta rakennukselle ja jos rakennus on iäkkäämpi, korvaus rahoilla et uutta rakenna.
     
  14. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Tuosta tallin rakentamisesta on jo sen verran hlappis aikaa, että on varmaan kaikki kulut tullu selville, mitä tuli maksaan tuon kokoinen talli?

    Komiat on värkkäilytilat mitä tuossa toiselta foorumilta kattelin.
     
  15. Newbie

    Newbie 3rd gear

    http://aijaa.com/w9rvwR

    http://aijaa.com/x2bpfv

    Tämmönen keskeneräinen autotalliprojekti saattaisi jäädä itselle tehtäväksi loppuun talokaupan kylkiäisinä. Kokoa abaut 45neliötä.

    Tallista puuttuu lattia ja sähköt tulee vain keskukselle.
    Ulkoa talli on valmis, vain luiska puuttuu joten vain nuo loput sisähommat olisi tekemättä, onko foorumilaisilla hinta-arviota mitä tulisi kustantamaan lattian valu (ja pinnoitus), sähköistys(voimavirta pistokkeita jokunen sekä valovirtarasioita runsaasti), käsienpesu piste pitäisi saada ja mahdollisuus letkulle. Sekä kaivo. mahdollisesti muita mieleentulevia kustannuksia yms.

    Tallissa on tarkoitus myös hitsata, onko tätä mahdollista saada luvalliseksi?
    Alunperin talliin on tarkotus valaa pieni kellari sekä tehdä varasto-tila tallin päätyyn, mutta itselle ehkä tärkeämpää että rakentelutilaa olisi käytössä mahd. paljon, ehkä tallin perälle työpöytä jonkapäälle parvi johon voisi varastoida renkaat yms. vintille mahtuu myös tavaraa jonkinverran.

    Kuten varmaan jo nokkelimmat huomasivat niin aika hataralla pohjalla itsellä nämä raksapuolen kuviot joten kaikki info tervetullutta.
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Meillä päin lattian teko maksoi mastertopilla 15€/m2+betoni 130€/m3. Ilman mastertoppia pelkkä liippaaminen ois ollu jotain vähän yli 6€/m2. mutta siihen pitää laskea päälle maalaus tai joku akryyli tms. pinnoite. Itse otin mastertopin sen helppouden takia, lattia tulee kerralla valmiiksi. 600mm öljynerotuskaivo maksaa n.250-300€,lattiaeristeiden hinnat näet aika tarkkaan esim. taloon.com sivuilta. Kannattaa harkita lattialämmitystä nyt samalla, on aika kiva. Sähköihin meni minulla n.4500€ mutta rakennus on isompi ja pelkkä keskuskin maksaa 500€, pyydä sähkäri tekemään hinta-arvio.
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Lattiasta ja sen tekemisen kuluista saa parhaimman läsityksen kun kyselet alueesi tekiöiltä. Mastertoppia ja lattialämmitystä kannatan minäkin. Valoista, keskellä kattoa niilöä ei tee mitään vaan katonreunoilla, sillin ne valaisee myös auton kylkiä.

    Ilmanvaihto, pölyn ja hitsauskäryjen keräys/ sudatus tai ulospuhallus.

    Itse tein niin että kesällä puhallan ulos ja talvella suodatettuna takas sisään. Ei turhaa puhalla lämpöä ulos ja aiheuta kuluja.

    Tulityötila edellyttää paloluokituksen ja sen saa helpoiten tuplalevytetyllä gyprokilla. Mutta kannattaa pyytää kaupungin rak.- tai palotarkastaja käymään. Tilanne riippuu asuintilojen öäheisyydestä ja ovista.
    Kun teet annettujen KIRJALLISTEN ohjeiden mukaan niin vakuutusyhtiö ei pääse luistamaan vahinkotilanteessa.

    Yksi asia: jos meinaat rakennella niin tee/ järjestä niin paljon kuin mahdollista niin pöly- ja kipinäsuojattua säilyyystilaa/ varastoa. Äkkiä tulet huomaamaan että se loppuu kesken. Itsellä 100m2 halli ja tila loppuu..
     
  18. GBS

    GBS 2nd gear

    Mulle antoi tässä yks "paikallinen" masterille hinnaksi 20m2!!!
    Alkaa tossa pikkutallissakin tuo 5eur/m2 yht. 700eur hintaero jo tuntumaan lompakossakin.
     
  19. Jorrma

    Jorrma 3rd gear

    Ittee vituttaa vieläkin 20 vuoden jälkeen kun aikanaan tallia tein ni suunnitelmissa oli koko tallin alan (40m2) kokoinen varasto maan alle ja samalla olis saanu montun et voi alapuolta rassata. No rahat oli tiukilla kun aravalla taloo väsäs ni säästi kaivuun ja harkot eli ei tilaa, ja nyt talli täynnä tarpeellista, lue paskaa varastoituna mikä vois olla kellarissa.
     
  20. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Kaveri alustavasti lupaili että voisi käydä betonit kippaamassa polttoaineiden hinnalla + betonin, sietäkautta vois saada mahdollisesti lattiamiehetkin.
    Pitää laittaa asia selvitykseen.

    Onko 7cm riittävä laatanpaksuus? Toisaalta tekisi mieli sisältää optio upotettavalle saksinosturille vaikka tallin korkeus rajoittaisi hieman auton nostoa ja aivan selvää on että vielä siihen investointiin ei ole varaa, mutta jos olisi reikä valmiina niin ei tarvitsisi alkaa puhkomaan valmista lattiaa.
    Tämä tietenkin vaikeuttaisi hieman vedenkassa lotraamista tallissa.

    Onko arvioita mitä kokonaiskustannuksia tulisi lattialämmityskaapeleiden vedolle(tässäkin mahdollisuus käyttää 'tuttua sähkäriä', muttei viitsisi vaivaa ihan tyhmiä kyselemällä), tallissa tarkoitus pitää min. 10c lämpöä ympäri vuoden. Oma suunnitelma oli pattereita seinille ja mahdollisesti ilmalämpöpumppu (mitähän lienee tykkäävät tallipölystä?) sekä jonkinlainen huippuimuri jota voisi pitää päällä tarpeen mukaan.

    Toki jonkinlainen hitsaussavuimuri olisi iso plussa, töissä käytössä nederman imuri jonka käyttöön jo jokseenkin tottunut. Remmiveto minkäslainen imuri sulla käytössä, noiden hinnat taitaa lähtä uutena sieltä 1000e+. (varsinkin se jos ilmaa saisi suodatettua, äkkiä imee kylmäksi jos joutuu ulos puhaltamaan) Isellä myös puhallinmaski joten ihan kaikkia käryjä ei tarvi hengittää kotosallakaan.

    Tallin ahtaus on tiedossa ja henkisesti valmistauduttu että ei voi tehdä kuin yhtä projektia kerrallaan, eikä talliin ole tarkoitus säilöä juurikaan ylimääräistä. Säilytystilaa onneksi 130 neliöinen korjaamotila sekä 70neliöinen (jotka ovat muuten täyttyneet viidessä vuodessa 'äärimmilleen') kylmä talli 30km päässä sekä pieni yhdenauton talli jossa olen säilönyt mp:t parin kilsan päässä. Jatkossakin pyrkimys rönttähommat tehdä tuolla missä puitteet siihen ovat paremmat.

    n. 10t€ olisi aikalailla maksimi mitä viitsii ottaa talolainaan tallirahaa, joten sillä budjetilla pitäisi saada talli valmiiksi..

    Talo ja talli ahtaalla tontilla kaava-alueella joten tämä voi vaikeuttaa tallin saamista tulityötilaksi?
     

Kerro tästä muillekin!