1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Autotallin sähkökytkennät. Sähköasentajat huom!

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 30.6.2005.

  1. WBBC

    WBBC Gearhead

    Lasken kattoa, ja aattelin vetää valmiiksi asentajaa varten piuhat valmiiksi lisäpistorasioille ja valopisteille.

    Talo on vanha joten tallin sisälle tulee vain 2 johtoa, musta ja harmaa.

    • Saako tallin sisään tulevasta jakorasiasta vetää yhden kaapelin, linkittäen kaikki pistorasiat. Vai pitääkö jokaiseen pistorasiaan vetää jakorasiasta oma kaapeli?

    • Kun vanhassa talossa ei kerran ole alunperinkään suojamaadoitusta, niin onko hyötyä laittaa maadoitettuja pistorasioita?

    • Pystyykö ne maadoittamaan jälkeenpäin jotenkin muuten?

    Huom! en tee itse kytkentöjä joita ei saa amatööri tehdä,
    mutta laitan sähköasentajalle kaikki valmiiksi.
     
  2. Bowtie

    Bowtie 3rd gear

    Hähää, chopattu talli... 8)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tarvitse jakorasiata jokaiselle. Ota sellainen pistorasia missä on jatkomahdollisuus toiselle pistorasialle ja linkitä ne sillalailla taisiinsa.

    Tänäpäivänä ei ole maadoittamattomia pistorasioita myytävänä joten joudut tyytymään jokatapauksessa sellaiseen.

    Ne uudet kytkennät kannattaa tehdä kuin maadoitetussa (kevi kytketään). Sit kun joskus syötöt uusit sinne talliin, niin ei tarvitse erikseen lähteä niitä uusia uudelleen operoimaan.
     
  4. WBBC

    WBBC Gearhead

    Ok. Kiitos neuvosta.

    Löysinkin netistä asiaan liittyvää infoa.

    "nollaamalla" pystyisi maadoittamaan rasiat, kuten oli tehtykin ennen autotallin rakentamista olevassa autokatoksen rasiassa. (talo valmistunut vuonna 1971)

    Täytyy pyytää sähköasentaja kuitenkin.
    Autosähköjen kanssa voi viellä arvailla, mutta 220 v. on jo aika extreme -leikkiä.

    http://www.sahkoturva.info/index.php?id=333
     
  5. CC69

    CC69 1st gear

    En ole sähkömies, mutta koitetaan vastata.

    Kyllä vanhoissakin taloissa on suojamaadoitus, mutta se on hoidettu nollajohtimella (harmaalla?) kytkemällä se hyppylangalla pistorasian maadoitukseen. Asia selvinnee kun avaat jonkun vanhan maadoitetun pistorasian alkuperäisasennuksista jos niitä on. Uudemmissa tuota "hyppylankaa" ei enää hyväksytä ja siksi niissä on se vihreä-keltainen suojamaa erikseen.

    Mutta jos menet ja avaat talosi sähkökaapin (oletettavasti sekin on alkuperäinen asennuksineen), huomaat, että sielläkin se maadoitus on tehty kytkemällä nollajohdin talon syötön maajohtimeen, käytännössä yleensä syöttökaapelin kuparisukkaan. Eli vaikka vetäisit uudetkin johdot taululta talliin, pysyy viimeistään sähkökaapissa se nollajohtimella hoidettu suojamaadoitus jos et samalla tee kaikenkattavaa sähköremppaa jossa uusitaan myös talon syöttökaapeli.

    Tuohon ketjutukseen en osaa sanoa, mutta kysele siltä sähkäriltä etukäteen. Asenna rasiat ja johdot sitten sen mukaan valmiiksi, kyllä se paikalle tuleva sähkäri sitten osaa hoitaa tarvittavat kytkennät. Ja talliinhan on hyvä laittaa maadoitetut rasiat (saakohan edes muita laittaakkaan).
     
  6. WBBC

    WBBC Gearhead

    Kyllä, todellakin maadoitus on alkuperäisissä rasioissa tehty johdonpätkällä
    nollajohtimesta suojakoskettimeen.

    Laskin tallin kattoa 10 cm että saisin villaa lämmöneristeeksi.
    Nyt se on todella matala 192 cm.

    Ajattelin laittaa joka nurkkaan yhden pistorasian kattoon kiinni.
    Siinä ne on kätevästi ulottuvilla, ja suunnittelemaani lastulevykattoon on helppo tehdä upotettu asennus.

    Vaikka talli on pieni alle 20m2. niin olen huomannut että pistorasioita ei ole koskaan liikaa.

    Ei tarvitse vetää älyttömiä jatkojohtoja seinänvieruksille.
     
  7. No H2O

    No H2O 3rd gear

    No niin...

    Ekaksi: Nollaus on ihan ok juttu noissa vanhemmissa taloissa ja toimii kyllä MUTTA jos teet remonttitöitä sähkökeskuksessa niin ota huomioon tuo nollaus! Ammattaitoinen sähkömies kyllä tietää tämän vaaranpaikan => mikäli keskuksesta irtoaa nolla johto jostain syystä niin vikatilanteessa metallikuorisesta laitteesta tulee tappoväline!

    Sähkö on siitä jännä kaveri että se kyllä "etsii" maan jostain, joten kannattaa pitää nuo nollat ja maat kunnossa...

    Toiseksi: Kun talliin laitetaan sähköjä niin ainakin omakohtaisen kokemuksen kautta voin sanoa että se iänikuisen vanha paukkulanka 5-10 Ampeerin sulakkeen takana ei kestä edes kunnolla valoja saati sitten jotain työkonetta!

    Vedät vain kunnon kolmivaihekaapelin suoraan keskukselta tallillesi, vaikkapa niin että valoille menee yksi vaihe, ensimmäiselle pistorasiaryhmälle yksi ja toiselle toinen + yksi voimavirtarasia. Keskuksen päästä koko helahoito vikavirtasuojan taakse ja a'vot kun tuli hyvä, yhtä hyvä kuin mummon jalasta...

    Itsellä on tallissa noin 11 kwh:n edestä kuormituskapasiteettia ja kertaakaan tähän mennessä en ole vielä katunut päätöstäni investoida pikkaisen enemmän tallini sähköihin.


    Sitten vielä muutama sananen tuosta itse tekemisestä, minä etsin semmoisen urakoitsijan joka ei nauranut pihalle suoraan kun sanoin itse vetäväni "lakut" seinille ja laittavani rasiat paikalleen. Kun olin tämän tehnyt niin soitin ko. kaverille joka tuli tekemään kytkennät, jotka siis suosiolla jätin ammattilaisen tehtäväksi. Tuli huomattua että asetuksien muuttuessa oma tietämys ei ole sillä tasolla kuin on jokus ollut.

    Lopuksi tässäkin asiassa maltti on valtti. Muistakaa se!
     
  8. WBBC

    WBBC Gearhead

    Kiitos taas.

    Pakko toistaiseksi pärjätä 10 A sulakkeella. Kyseessä on kuitenkin rivitalonpääty ja sähkökeskukseen on matkaa...

    Toisekseen lattialämmitys tulee omalta sulakkeelta ja talossa on askarteluhuone erikseen puuhaamista varten

    Talli toimii lähinnä harrasteauton kotina ja talvi-aikana kerran kuussa pidettävän WBBC-"kerhon" kokousbaarina. :roll:
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 3rd gear

    No niin...

    Ekaksi: Nollaus on ihan ok juttu noissa vanhemmissa taloissa ja toimii kyllä MUTTA jos teet remonttitöitä sähkökeskuksessa niin ota huomioon tuo nollaus! Ammattaitoinen sähkömies kyllä tietää tämän vaaranpaikan => mikäli keskuksesta irtoaa nolla johto jostain syystä niin vikatilanteessa metallikuorisesta laitteesta tulee tappoväline!

    Sähkö on siitä jännä kaveri että se kyllä "etsii" maan jostain, joten kannattaa pitää nuo nollat ja maat kunnossa...

    Toiseksi: Kun talliin laitetaan sähköjä niin ainakin omakohtaisen kokemuksen kautta voin sanoa että se iänikuisen vanha paukkulanka 5-10 Ampeerin sulakkeen takana ei kestä edes kunnolla valoja saati sitten jotain työkonetta!

    Vedät vain kunnon kolmivaihekaapelin suoraan keskukselta tallillesi, vaikkapa niin että valoille menee yksi vaihe, ensimmäiselle pistorasiaryhmälle yksi ja toiselle toinen + yksi voimavirtarasia. Keskuksen päästä koko helahoito vikavirtasuojan taakse ja a'vot kun tuli hyvä, yhtä hyvä kuin mummon jalasta...

    Itte sätkyt saaneena sinisestä eli nollajohdosta suosittelen laittamaan kevillisen johdotuksen keskukselta asti.
    Ja noista pistorasioista olen Täysin samaa mieltä lainaamani tekstin kirjoittajan kanssa. Niitä EI todellakaan ole koskaan liikaa. Mulla 50 neliön tallissa 12kpl 230v pistorasiaa ja 5kpl 380v sisällä ja ulkona 2kpl 230v Riippuu tietysti mitä tekee mutta kun se sähkötyökalu ylettyy pistorasiasta suoraan käyttökohteeseen ei tule niitä roikka hässäköitä lattialle.
     
  10. puusilmä

    puusilmä 3rd gear

    Ja se pistorasioiden ketjutus kannattaa vetää siis 3-napaisella kaapelilla, missä tulee kelta/vihreä mukana. Ainakaan ennen ei saanut nollata muuta kuin päättyvän rasian.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on ollut tapana kämppä rempoissani (2 x OKT + 1 X RT) sähköt teettää uusiksi tavalla että soitan sähkärin paikalle, laitan sähköpiirrustukset pöydälle , näytän että "tohon ja tohon laitetaan tommoiset anna mulle johdot ja rasian pohjat jotka tarvitsee laittaa paikalleen". Ruuvailen ne aikanaan paikalleen ja sähkäri tulee joskus uudestaan laittamaan piuhat kiinni. Molemmat on tyytyväisiä: Sähkäri tekee hommaa jota parhaiten osaa ja mun ei tarvitse maksaa duunista joka on hidasta ja jonka voi tehdä itsekin. Tämän jälkeen sähkäri vielä korjaa talon sähköpiirrustukset sellaisiksi kuin ne on tehty uudestaan. Vaatii tosin kaksi käyntiä sähkäriltä mutta ei tarvitse selitellä puolin ja toisin mitä on tehty ja miten se oikeasti pitäisi tehdä.
     
  12. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Tosiaan tuon nolla-maadoituksen "saa tehdä vain" päättyvään rasiaan. Aikanaan kiellettiin Suomessa, mutta EU:n myötä tuli taas lailliseksi kytkentätavaksi.

    Tuo "saa tehdä vain" on käsittääkseni ihan pelkkä tapa, eli ei siis lain kirjain. Toki voin olla väärässäkin, oikokaa.

    Yleensä pistorasialta jatkettaessa seuraavalle rasialle, käytetään johdin paikat loppuun, jolloin nolla-maadoituksen tekemiseen ei mahdollisuutta muualla kuin päättyvässä rasiassa.

    10A sulake ei kyllä kummoiseen operaatioon riitä, mutta tuskin taloyhtiön hallitus antaa lupaa täysmuotoiseen pajatoimintaan.

    Maadoitettuun SUKO-pistorasiaan laitetaan (yleensä) 16A sulake. Ja jos omaa talliani rakentaisin/ehostaisin, niin laittaisin jokaisen rasian oman sulakkeen taakse.

    Lain mukaan tuo Jaritin malli on ihan käypä. Kytkennät ovat sitten luvanvaraista aluetta.

    T:itse-oppinut sähkömies :D Käytännössä, tekee kaiken itse. Ja kun sormi menee suuhun, kaivetaan sähköasennusmääräykset esiin :rotfl:
     
  13. Jölli

    Jölli 3rd gear

    Muuten hyvä, mutta itse sähköasentajana en ottaisi vastuuta, ainakaan näkemättä, toisen tekemästä johdotuksesta. Esim. onko johdolla tarpeeksi liikkumavaraa väistää mahdollisesti kohdalle lyötävää naulaa, taikka kulkeeko johto määräysten vastaisesti eristeen sisällä, jolloin on ylikuumenemisen vaara...

    Nimittäin tämä asentaja on vastuussa koko asennuksesta, jollei hän erikseen rajaa käyttöönottopöytäkirjassa pois vastuutaan tekemistäsi johdotuksista. Jos jotain sattuu, esim. tulipalo, joka on saanut alkunsa juuri em. asennuskohdasta, niin vakuutusyhtiö tutkii tarkaan tämän pöytäkirjan, taikka pahimmassa tapauksessa rikospoliisi kuolemantuottamuksesta.

    Ei ole takoitus peloitella, mutta näin se EU on muuttanut vastuukysymyksiä.
     
  14. Qjet

    Qjet 1st gear

    ... ja ennen ensimmäistäkään piuhan vetoa ja TC-kiinnikkeen naputtamista kannattaa käydä Tukesin sivuilla tutkimassa,mitä saa tehdä itse ja mitä ei.
     
  15. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Nyt kun oikeat sähärit ilmesty keskusteluun, niin kysytäänkin että:

    -mites on kun johdotukset asennetaan asennusputkeen, niin eikö se ole käytäntö että putken saa vuorata eristeellä?

    Kun taas pelkkää johtoa laitettaessa, pitää johto jättää esim. gyprocin ja äänieristeen väliin, seinässä siis.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    www.tukes.fi/ Täältä löytyy hyödyllistä tietoa kaikille!
    www.tukes.fi/cgi-bin/myyntikiellot/main.cfm Kannattaa katsoa tämä!

    Pitääkö uusissa asennuksissa käyttää vikavirtasuojakytkintä?

    Vikavirtasuojakytkin vaaditaan uusissa sähköasennuksissa mm. pesutilojen pistorasioille, ulkopistorasioille, rakennustyömaiden pistorasioille sekä maa- ja puutarhatalouden tuotantotilojen pistorasioille. Vaatimus koskee sekä yksi- että kolmivaiheisia pistorasioita, joiden nimellisvirta on 16 A tai pienempi. Pesu- ja ulkotilojen lämmityskaapeli-
    asennuksissa vikavirtasuojaus on eräissä tapauksissa pakollinen ja muissakin hyvin suositeltava. Palosuojaukseen vikavirtasuojakytkin vaaditaan mm. palovaaralliseksi luokitelluille tiloille sekä maa- ja puutarhatalouden tuotantotiloille. Vikavirtasuojan nimellisen toimintavirran tulee olla enintään 30 mA, palosuojan osalta kuitenkin enintään 300 mA.

    Onko sähköurakoitsijan tekemät sähköasennustyöt erikseen tarkastutettava?

    Sähköurakoisija tekee asennustöilleen työhön kuuluvana oman työn käyttöönottotarkastuksen. Näin varmistetaan, että asennustyö on käyttöön otettaessa ja toiselle luovutettaessa turvallinen ja samalla määräysten edellyttämässä kunnossa.
    Urakoitsijan on laadittava tekemästään työstä käyttöönottotarkastuspöytäkirja.. Allekirjoitettu pöytäkirja luovutetaan sähköasennusten haltijalle. Vähäisistä töistä ei tarvitse tehdä pöytäkirjaa. Näitä ovat yksittäisten sulakkeiden suojaamien virtapiirien muutostyöt ja kojeiden lisäykset, jotka eivät muodosta laajempaa kokonaisuutta.

    Jos asennustyö on laaja, esim. sitä suojaavan sulakkeen koko on yli 35 A, sähköurakoitsijan on huolehdittava varmennustarkastuksen tilaamisesta ja teettämisestä. Varmennustarkastuksen suorittaa kaupallisin perustein toimiva valtuutettu tarkastaja tai valtuutettu laitos. Myös tästä tarkastuksesta laadittu pöytäkirja luovutetaan sähköasennusten haltijalle.
    Varmennustarkastusta ei kuitenkaan tarvitse teettää enintään kahden asuinhuoneiston asuinrakennukselle eikä sen muutostöille.



    Voinko tilata asennustöille itse ulkopuolisen tarkastuksen?

    Varmennustarkastuksen tilaamistavasta, varmennustarkastajasta ja maksajasta voidaan sopia urakkasopimusta tehtäessä. Jos muuta ei ole sovittu, sähköurakoitsija on velvollinen huolehtimaan asiasta. Rakennuttaja voi tilata myös vapaaehtoisen tarkastuksen haluamassaan laajuudessa sähköasennustyölle, jolle ei säädösten perusteella vaadita varmennustarkastusta.
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead


    - asennusputken saa asentaa eristeiden sekaan, näinhän se yleensä tulee

    - ns. putkettomassa asennuksessa saa johdon vetää vapaaseen tilaan ilman putkea mutta näin tehden saattaa jälkikäteen tehtävissä korjauksissa mennä purkuhommiksi. Tässä tapauksessa on tietysti käytettävä kaapelia, esim. mmj.
     
  18. Jölli

    Jölli 3rd gear

    Siis, putkea taikka kaapelia ei saa asentaa eristeen sisään. Tämä siksi, että johdon kuormittuessa lämpö ei pääse johtumaan pois kaapelista. Siksi kaapeli/putki pitää asentaa seinälevyn ja eristeen väliin, ei koskaan sisälle. Tietysti eristetyn seinän läpi saa kaapelin viedä putkessa, puhutaan siis normaaleista seinänvahvuuksista.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jospas lähdettäisiin siitä, että johtimet eivät saa lämmetä niitä kuormittaessa. Jos näin käy, -on tapahtunut asennusvirhe.

    Tänäpäivänä tuo johdon sijoittaminen on kohtalaisen vapaata, kun taas ennen piti suojaputkeen tunkea lähes poikkeuksetta kun oli kysymyksessä ns. piiloasennus.

    On muistettava myös se, että vaikka jannu olisi urakointiliikkeellä sähköasentajan hommissa, ei tarkoita sitä, että "siviilissä" saisi mitään ns. maallikkoa suurempia kytkentöjä tehdä, vaan täytyy omata pätevyydet jotka juridisesti myös kelpaa viranomaistaholle.

    T.pikkupyrokraatikko
     
  20. Jölli

    Jölli 3rd gear

    Johtimet voivat lämmetä ilman asennusvirhettäkin täyteen kuormitettuina, josta syystä insinöörit ovat suuressa viisaudessaan päättäneet, että lämmön pitää poistua jotain kautta. Muuten johtimet pitäisi mitoittaa huomattavasti paksummiksi, jotta ne eivät missään asennusolosuhteissa lämpenisi.
    Kaapelia suojaavan sulakkeen mitoituskaan ei enää ole yhtä yksinkertaista, kuin ennen, jolloin 1,5 neliön johtimessa käytettiin 10A sulaketta ja 2,5 neliön 16A.
    Nykyään on huomioitava ne asennusolosuhteet, jossa kaapeli kulkee. Esim. villan sisällä kulkiessa, sulake on mitoitettava pienemmäksi, kuin johtimen pinta-ala muuten mahdollistaisi.
    Lisäksi nykyään pitää mitata kaapelin päästä oikosulkuvirta, joka myös vaikuttaa siihen minkä kokoisen sulakkeen kaapelia voi asentaa suojaamaan.

    Nämä kaikki taas löytyvät taulukoista: Kuormitettavuuden korjauskertoimet ja minimioikosulkuvirrat eri sulake- ja johdonsuoja-automaattikoolle.

    Näiden seikkojen takia niinkin yksinkertainen asia, kuin pistorasian asentaminen ei ole niin helppoa, että sen johdon voi roiskaista seinän sisään ja laittaa piuhat kiinni...
     

Kerro tästä muillekin!