Autotallin suunnittelu

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.9.2003.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No mutu tuntumalla vähän päälle 20K tuli kuitteja ja elettiin vuotta 2005. Rakennustarvikkeet oli paljon halvempia mitä esim. tänä kesänä.
    3 ukkoa oli töissä väsäämässä rungon ja perustukset + lattian valun teki ammattimiehet, muuten oman työn osuus oli varsin suuri. puolisen vuotta itse nikkaroin.
     
  2. kupeevoortti

    kupeevoortti 3rd gear

    sen verran kannattaa tallia suunnitella jottei tartte teherä näin:

    [​IMG][/img]


    no. katosta sai mökille proomun ja sisältä homeen haju alkaa pikkuhiljaa vähentyä :)
     
  3. JPA

    JPA 3rd gear

    Täälläkin talli suunnitteella (..4 vuotta aikaa sit pitää olla valmis lopputarkastukseen). Eli kahdella katiskalle pitäis olla tilaa. wc+pienen pieni keittiö (pitäähän sitä kahvit "kaljat" saada) pannuhuone varaus. vesikiertoinen lattialämmitys. Puhdas varasto tila+pieni "puhdas" työtila.

    vaihtoehto 1:
    Suorakaiteen muotoinen, missä edellä mainitut tilat ereoitettu väliseinällä tallista, pitää rälläköinti pöylyt yms. lian poissa.
    (tässä voi tulla tonti rajat vastaan pituuden suhteen)

    vaihtoehto 2:
    L-muotoinen kaksi autoa rinnan tai peräkkäin ja alussa mainitut tilat siipeen.

    Tontti kaava-alueella ja rakennusoikeus käytetty, mutta saa kuulemma suuriakin poikkeuslupia, (..ehdolla että en rakenna naapuri tontille minkä omistan) Autopaikan koko vaatimuksena vois käyttää G-20 vania siis kaksi kappaletta. kuinka paljon vapaata tilaa pitäisi olla auton ympärillä? jos ajatellaan että tallin päätyyn vielä jokin työpöytä ja tilaa työkaluille, moottori nostimille jne.

    Ja ikuisuus kysymys monttu vai nosturi? uskon että kys. tontille saattas saada luvan vähän normaalia korkeammalle tallille kun talokin on täysi 2-kerrkosinen noin 10m harjalle.
     
  4. TTA

    TTA 1st gear

    Kannattaa miettiä mikä on tarve omalla kohdalla. Esim. minulla riittää hyvin monttu kun autoharrastus on enemmänkin kunnossapitoa ja monttua tarvii esim. nivelten vaihtoon, pakoputkien korjaukseen, ruostereikien hitsauksessa ym. "pikkuhommissa". Jos taas on massiivisia projekteja niin nosturi vois olla parempi. Ja on se kustannus kysymyskin, rakennusvaiheessa tuollanen laari harkoista ja kulmarauta kehys ritilöille ei paljoa maksa. Plus ei tarvitse tehdä niin korkeaa tallia.
     
  5. JPA

    JPA 3rd gear

    Nimenomaan, riippuen tietty siitä mitä rakennusvalvonta vaatii jos hälyytyksellä olevat öljynerotin kaivot+ilmastoinnit jne. monttuun niin hinta nousee varmasti. Käytettyjä nostureitakin sais varmaan edullisesti. Tosin sitten toi tallin korkeus nostaa tallin hintaa.
     
  6. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Samoja elkeitä tallin suhteen. Onko kenelläkään kokemusta näiden sivujen talleista, tässä yksi esimerkki:
    http://www.talopakki.fi/ATVAR-111.asp

    Vai onko parempi vaan suunnitella ihan oma alusta lähtien?
     
  7. rb

    rb Gearhead

    JPA:n suunnitelma on sitä mitä mä hain ja toteutin L muodossa, alunperin siksi ettei naapurilta lupaa irronnut kahden metrin päähän rakentamiseen mutta käytännössäkin se osoittautui hyväksi koska eihän sen osaston missä jano sammutetaan tarvitse olla niin korkea.

    Eli mun tapauksessa baariosaston harja mahtuu talliosaston räystään alle eikä ainakaan omasta mielestäni ole ollenkaan pöllömmän näköinen lopputulos.
     
  8. JPA

    JPA 3rd gear

  9. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Ei todellakaan ole pöllömmän näköinen. Lopputulos? Onko se siis jo valmis? Ei ole tullut kutsua vielä "taukotilan" avajaisiin, missä on muuten tosi hieno lattia. Pistä kuvia joskus marmorilattiastasi.
     
  10. JPA

    JPA 3rd gear

    Kuvia toteutuksesta?
     
  11. rb

    rb Gearhead

    Samperi kun mulla on tämä tietokoneen käyttö hippa huonosti hanskassa eikä ole edes dikikameraa mutta täytyy pyytää joltain viisaammalta apuja niin eiköhän se onnistu.

    Pidetään vaan Rebel ne baaripuolen avajaiset pikapuolin kunhan saa vielä vähän reksiviittaa paikoilleen.

    Tallipuolen maalaustalkoot on sitten tiedossa kunhan saa ensin pari keskeneräistä juttua nippuun, toivottavasti ensikuun puoleenväliin mennessä...
     
  12. TTA

    TTA 1st gear

    Joo unohtu että tosiaan pitää olla jonkinlainen ilmastointi, ettei tule kaasukammiota montusta. Viemäröinnin tarve taas riippuu rakennusvalvonnasta. Itellä ei ole viemäriä kun ei sitä vaadittu aikanaan, koska tallissa ei ole vesipistettä.
     
  13. JPA

    JPA 3rd gear

    hälyytyksellä oleva öljyneroitus pitää olla. Alle 40m2 tallin sai tehtyä helposti HEK40 kaivolla ja isommissa pitäis olla hälyytys.
     
  14. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Vanhempien tallia lainatessa huomannut ainakin, että omaan talliin tulee aikanaan myös kunnon säilytystilat. Ärsyttävää autoa huoltaessa kompastella lumikolaan, ruohonleikkuriin, polkupyöriin ym.

    tuosta saan aina vaimon ja lasten kanssa kunnon rähinän aikaiseksi, mutta pakko on rähjätä. Muuten talli on täynn kaikkea muuta kuin autotavaraa...

    :argue: :poff: :pinup: :argue:
     
  15. cool

    cool 1st gear

    -------
     
  16. 528

    528 Gearhead

    Paljonko pitää olla 2-pilarinosturilla pilareiden väli. Eli se väli mihin auto tulee? Lattivaluun pitäisi paikat tehdä ja sen vuoksi olisi pikaisesti tarvetta tiedolle. Ajattelin, että tallin keskivaiheille se tulisi, mutta tuo leveys tosiaan vielä auki. Ei nosturia ole heti tulossakaan, mutta tulisi nyt sitten valmius sille.
     
  17. 528

    528 Gearhead

    Pitäisi tallin seinät maalata ja kannattaisikohan vetää kokonaan valkoisella katto sekä seinät vai seinien alaosaan harmaata jollekin korkeudelle ja siitä sitten ylöspäin valkealla. Kumpikohan olisi käytännöllisempi?
     

Kerro tästä muillekin!