Autotallin suunnittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.9.2003.

  1. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    Yks Vaihtoehto lattian pinnoitukseen. Suomen epoksilattiat oy Hämeenlinna. Uskallan suositella.
     
  2. tehvi

    tehvi 1st gear

  3. Kysyin tarjousta 250m2 hallin elementeistä täältä http://www.mestarihalli.fi/ Eli siinä olisi ollut kantavat lämpöeristetyt seinäelementit puu-ulkoverhoilulla,sisäpuolella gyprokki,kattotuolit,peltikate,kaksi nosto-ovea,ikkunat,välipohjaneristeet.Hinta 50000 euroo+perustukset.Taitaa olla pitkästä kamasta edullisempaa.
     
  4. 454SS

    454SS 3rd gear

    Siirtyi taas tuo kunnon harrastetallin rakentaminen kun tuli ostetttua talo, jossa lisänä 11x6m kokoinen kahden auton talli varastotiloineen. Pikkari mahtuu ovista peilit irrottamalla 8)
     
  5. Dervish

    Dervish 1st gear

    Betonille ilmeisesti on vaikka mitä pinnoite vaihtoehtoja, mutta jos hallissa onkin asfaltti lattia ?

    Onko se sitten vedettävä 10 senttiä betonia päälle ja se pinnattava kun eihän tuo asfaltti nyt mitään kauhean "kiinteää" ole.. ?
     
  6. Suburban

    Suburban 1st gear

    /quote]

    Betonille ilmeisesti on vaikka mitä pinnoite vaihtoehtoja, mutta jos hallissa onkin asfaltti lattia ?


    asfaltti lattioille on omat pinnoitteet mutta voi olla järkevintä valaa uusi lattia...
     
  7. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    no niin asiantuntiat täyttääkö paroc elementti maalauskammion palovaatimukset eli paloa pidättävä 60min??
     
  8. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    paljonko on tullut maksamaan teidän autotallit??

    ja minkä kokosia. Paljonko ne etes suurinpiirtein tulee maksamaan, siis itse tehtynä?
     
  9. rokki383

    rokki383 Gearhead

    talli

    jos et oo jo piirustuksia teettäny ni minä ainaki suosittelisin suorakaiteen muotosta tallia,jos osa jää varastoks.kun talli on ns läpiajettava ni sen pystyy helposti jakamaan kylmäks ja lämpimäks tai varasto ja korjaamo tilaks,ja sit jos on tulos lattialämmitys ja nosturi ni ne nosturin kiinnitys paikat täytys olla selvillä ennen kun vetää putkia lattiaan,että saa jonkunlaiset tartunnat nosturin kiinnitystä varten,wc on kyl ihan ehoton jos kerran uutta tekee,paineilmaverkko on hyvä olla,mitä isommast putkesta ni sitä enemmän verkosto varaa ilmaa 2" putki on ihan peruskamaa tohon
     
  10. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tallia on suunniteltu, ja fiksuja idiksiä tuntuu porukoilla olevan.

    Moni pitää kompressorin meteliä ongelmana, itselläni on hiljaisempi vaihtoehto eli lamellikompura.
    2.2kW moottori, käynnissä pitää matalasävyistä hyrinää ja on todella pienikokoinen vaikka tuotto on 270litraa/min@7bar.
    Ilmeisesti on aika paljon kalliimpi kuin mäntä-pärrät, mutta kestää varmasti pyöriä moninkertaisesti bil-tiimarin vehkeisiin verrattuna. Öljynvaihtoväli on 2000h.

    Lattiapinnoituksesta kertoili eräs pinnoitusfirman omistaja niksin, sanoi että lähes aina "siviilit" tekevät sellaisen virheen että maalaavat/lakkaavat suoraan käsittelemättömän valun päälle.
    Kuitenkin betonista nousee kalkkia joka käytönnössä irroittaa pinnan olkoon sitten vaikka kuinka kallista tai hyvää värkkiä.
    Neuvoi että ensimmäisenä tehdään neutralointiliemi vaikka kastelukannuun, muurahaishappo ja vesi.
    Lattia kastellaan kauttaaltaan, annetaan vaikuttaa hetki ja huuhdellaan/pestään puhtaalla vedellä pois.

    Lopuksi päälle vaikka ihan perus betonilakka, sanoi että on tehty eräänkin maatalon tmv isännän "paska-navettoihin" ja aina pysyy/on pysynyt vuosia ilman mitään ongelmia.



    Kustannuksista olisi kova kuulla arvioita, oman tallin ajattelin tehdä vanhaan karjasuojan sisälle. Sateensuoja olisi siis valmiiksi, säästää ainakin kattopellit jos ei muuta.
    Tietäisikö joku edullisempaa vaihtoehtoa gyprockille?
    Palomääräyksiä olisi kuitenkin tarkoitus noudattaa.
     
  11. sami

    sami Gearhead

    Tilasin rakenteilla olevaan talliini(102m2) nosto-ovet tallinnasta.
    Pitäs ens viikolla käydä maksamassa ne.
    ovien koko K2500xL3500 ja K2500xL2500. Saku metal valmistaa ja joku niitten yleisesti käyttämä asennusporukka tulee laittamaan kiinni.
    kokonaishinta ovet+rahti+asennus n.1500€.
    Jotakuinkin 2000€ halvempi kuin crawford tai mesvac tai mikä muu tahansa suomessa. :eek: :eek: :poff:

    Tallia rakentaessa tuli huomattua toi maatöiden kalleus.
    tietä tehtiin 60m savimaalle ja siihen pelkästään uppos 5 kasettikuormaa 0-100mm mursketta. siihen lisäksi kaivuu hommat koneella n.30 tuntia, salaojitukset ja suodatinkankaat. noi makso jo pelkästään yli 3000€.
    Tohon päälle salaojasepeliä yks kasetti, kaks kasettia 0-55mm mursketta lattian ja anturoitten alle. Pois kaivetun saven tasotteluun tontille menee kaivurilta jotakuinkin 10 tuntia. vielä piti kaivaa 30m salaojan purkuojaa sekä 30m ojaa sähkökaapelin(60m 240€) vedolle. 4000€ jo palanu eikä tallista vielä tietoakaan.

    Kattotuoleja ei kannattanu ite alkaa naulaamaan kun jänneväli on 8m niin piti olla kaiken maailman lujuuslaskelmat ja leimattua puutavaraa naulalevyillä kasattuna. Rakennustarkastus vaati viralliselta rakennesuunnittelijalta rakennepiirustukset (450€) ja lupakuvat(250€).
    Rakennuslupa 308€ sekä aloituskatselmus(100€) vastaavan työnjohtajan kanssa(500€).

    Anturat tehtiin viimeviikolla valmiista formex anturamuoteista(45m=690€) ja pumppuautolla valmiskamasta(5m3=550€). Tänään alkaa harkkojen muuraus. kolme kerrosta leca harkkoja(266kpl á 1.74€=462€)+ harkkolaasti 2000kg(136€) minkä päältä lähtee 50x150mm runkotolpat pitkästä kamasta.

    Lattiaan teräsverkot ja harjateräkset harkkoihin(350€). Lattianvalu+ukot jotka tekee valmiin pinnan, 1500€ massoineen kuititta.

    Styroksit lattiaan ja salaojiin makso vajaa 700€. cyprocit jotka pitää laittaa tuplana seiniin ja kattoon makso 1100€.

    Sähkötyöt tullee olemaan jossain 1500-2000€ välillä sähkökeskuksineen ja muine tarvikkeineen.

    Eristeenä puukuitu puhallusvilla(1400€ töineen ja villoineen) 150mm seiniin ja 300mm yläpohjaan. puukuitu siksi ettei tarvii muovien kanssa tapella.

    Päälle tiilikuvioinen peltikate halvin mahdollinen 1600€ aluskatteineen ja muine tykötarpeineen.

    Kaiken huipuksi suunnittelija oli piirtäny runkotolppien ylä paareen 45x260mm kertopuusta(67€/6m kanki=402€) ja ei kuulema saa vaihtaa tavalliseen puutavaraan.

    Tästä voin sen verran yhteenvetoa tehdä että jos joutuu virallisesti tekemään kaiken ja sattuu olemaan kaupunki alueella niin on turha kuvitella että tostahan me tollanen tehään talkooporukalla muutamalla tonnilla.

    Meillä kokonaiskustannusarvio tällä hetkellä n.28000€.
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    rakensin tassa jokuvuosi siten "unelma" tallin,
    sokkelissa 14 kulmaa, katossa 10 jiiria, lattiapinaa reilu 200 nelioo,katto nelioita n 330,harja kaantyy 4 kertaa,lattialammitys, vessat, suihkut , toimistotila, mastertopit tyotilojen lattiassa, laatotukset muualla, 8500kpl lohkotiilia 2x 2,4x5,5m leveat nosto-ovet moottorein, koneellinen ilmanvaihto, jne,jne,
    rahaa meni 60-70ke,ja tama pelkastaa materiaaleihin, tyot juklkisivu muurausta lukuun ottamatta tehtiin ite,
    Kalliks tuli mutta itelleppa rakensin :wink:
     
  13. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Mikäs siinä jos ei ole rahasta pulaa...oma viittä vaille valmis talli (170 m2) tullut maksamaan tähän asti about 20 k€, vielä menee ehkä tonni pari (vähän sähköjä, ilmalämpöpumppu, ovien panelointi, välipohjan eristys, yläkerran lattia). Tosin kulmia on se halvin 4, lähin suihku löytyy asuinrakennuksesta, pinta ei ole Mastertop vaan Sikafloor, ikkunat on 2-laatua ja ovet on saatu/tehty/modifioitu käytetyistä. Lämmintä tilaa tuosta on vain n. 60 m2 tässä vaiheessa kun olen pihi myös lämmityksen suhteen talvella :D .
     
  14. THE61OHV

    THE61OHV Gearhead

    Jos suunnitteluvaihe on vielä aivan alussa, kannattaa harkita vähän isomman hallin tekoa. Jos oma tarve on vaikka 100 neliötä, niin tekee esim 3x100 neliötä eri osastoina. Vuokraamalla ylimääräisiä tiloja maksetaan kummasti lainaa pois ja itse harrastetaan "ilmaisissa tiloissa".
    Itse ostin kunnalta vanhan tehtaan, lattianeliöitä n1050, parhaillaan on ollut kolme eri vuokralaista. Nykymenolla rakennus on maksettu viidessä vuodessa ja omassa käytössäkin on ollut tilaa vähintään 500m2.
     
  15. willex

    willex 1st gear

    paja

    Joo... meilläkin on rakenteilla tuollainen 150neliön paja... ja olen yrittänyt ottaa selvää kaikista lakipykälistä ja muista vastaavista, sekä rakennus vaiheessa siitä, että mitä pitää muistaa laittaa jo rakentaessa. esim. lattialämmitys, öljymontun öljynerotuskaivo ja montun/pajanilmastointi yms.
    pajan koko on siis 10*15M ja pajan päätyyn tulee 4*4M nosto-ovi, sekä joku 2,5*3M nosto-ovi pienellä kulkuovella.
    Tällä hetkellä pajaa on rakennettu sen verran, että öljymonttu ja sokkeli on valmiita sekä viemäröinti/väsi/sähkö on vedetty jo pajalle. takoitus olisi rakennella se tossa ensi kevään ja kesän aikana sellaiseen kuntoon, että voi rueta pajoittamaan kaikkia pyyvyksiä siellä. sen verran oon katellu noita työkalujen hintoja, että laitan tohon muutamia ylös. (en rupea ostamaan mitään sekunda sähkötyökaluja tonne pajaan)

    mig-hitsauskone: kemppi 1400-2000€
    Kompura: 5,5KW moottorilla 1000-1500€
    Pylväsporakone: 600-1200€
    sorvi : ?€

    :wink:
     
  16. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Lueskelin noita aikaisempia rakennus/käyttökokemuksia tässä keskustelussa ja tietty makuja sekä käyttötarpeita on monenlaisia.Ihmettelin tuota montun rakentamisen vierastamista ja hallinosturin suosimista(on sillä toki hyvät puolensakin),ei tosiaankaan tule kalliiksi montun teko(itsellä kaksi monttua:3m pituusx1.1m syvyysx1m leveys ja 4x1.1x1m)itse muurattu 150mm leveästä lecaharkosta,5 harkko kerrosta +10cm lattia paksuus,siitä tuo 1.1m montun syvyys,on erittäin hyvä asennus korkeus kun voi touhuta istualtaan(vasta vähän yli 15 vuotta kokemusta tuollaisessä boxissa touhuamisesta ja suurin piirtein vielä täysjärkisten kirjoissa??) ,tietysti taas maku asia tämäkin,joku tykkää tuusata "syvässä"montussa mutta siinäkin on huonot puolensa=kalliimpi tehdä,jos tuohutaan kimpassa vaikka loota remppaa ja toinen asentaja on 1.5m ja toinen 2.1m niin ei oo kivaa.Tuo viemäri homma kans ei ole mennyt kaaliin kun sitten joutuu tekemään öljynerotus kaivon,kyllä sillä hinnalla käy huoltsikalla monet kerrat pesemässä autonsa.Tuo lattia lämmitys on hyvä,mulla on pienempi talli talon kellarikerroksessa n.9x4m ja vedin lattia lämmitys muoviputket(15mm:stä) valuun.Uusi talli on tuossa ollut tekeentymässä"jokusen"vuoden ja olen yrittänyt joiltakin kohdin tehdä hieman toisin kuin aiemmin,edellisessä monttu tuli liian lähelle ulko ovia,tietysti kun tallin taka osaan on jostain syystä kertynyt aarteita niin talvella ei pääse monttuun kuin helman alta kun ei viitsi pitää ovia auki.Pituutta tuli uuteen talliin nyt n. 12m ja leveyttä "vain"6m,mutta ajattelin että siinä mahtuu kaksi koslaa olemaan peräkkäin ja toisella reunalla sitten työtilaa,nyt muurasin tähän montun n.3metriä sisempään ulkoovista,niin voi ajaa auton reilusti miten vain tuohon montulle,en tehnyt reunuksia montun reunoille,vain upotin 30x30mm kulmaraudat betoniin ja kansina on 4kpl vajaan metrin pituisia ja 30mm paksua vaneria,helppo ottaa vain osa auki jollei tarvi koko monttua avata.Sähkötöitä en meenannut tehdä ennenkuin on suurin piirtein kaikki hyllyt sun muut rekkuleet paikoillaan,nimittäin aiempaan talliin olin laittavinaan pistorasioita reilusti 10+2 voimavirtaa,mutta suurin osa jäi hankalasti erilaisten avohyllyjen taakse. Ovet tein molempiin kaksiosaiset ja rauta runkoiset(50x50 huonekalu putkea jossa on yhdellä kantilla huullos),50mm uretaanilevyt sisälle,ulkopuolella paneli ja sisäpuolella 6mm:n vaneri.Nyt tuli tehtyä 3x3m aukolla jos vaikka joskus tulisi joku isompi härveli hommattua,ei tullut edes harkittua nostoovia kun tallin katossa pitää olla palkki joka tulee oven suuhun asti.Vieressä on pieni käyntiovi,niin ei tarvii aina aukoa isoja ovia.Joku tuolla mainitsi että ei kannata tehdä ullakkoa talliin??Sieltähän sitä halvimmalla tulee lisätilaa,eikä minulla ole varsinaisia kattoristikoita vaan A kirjaimen muotoiset itse tehdyt 6 tuuman lankusta,koko rakennuksen pohjanala on 10x12 m,mutta kun täytyi tehdä hieman liiteri ja varasto tiloja toiselle sivulle.Niin tuo rakennus muistuttaa katto rakenteiltaan Rintamamiestaloa,joten siitä saa hiukan käsitystä yläkerran osalta,ylös tuli 5 metriä leveä ja n.12metriä pitkä 2.40metrin korkuinen tila ja molemmille sivuille vielä viisto varastot koko matkalle(ei tiedä vaikka joskus tulis jemmattua jotain?),hieman tietysti ylimääräistä hommaa mutta rakennappa sama neliömäärä maantasoon?Toki rakennus on korkea n.7m,mutta tämä on rinnetontti niin oli helpompi saada lupa sille kun lattia on yli 2 metriä alempana kuin katutaso.Näköjään monenlaisia vaikeuksia noiden viranomaisten kanssa tuntuu olevan kirjoittajilla,ei näköjään enää passaa haukkua täkäläisiä tarkastajia ovat ihan oikeasti hyvinkin joustavia,esim.noista montuista ei mitään huomautettavaa,vaikka ensimmäisen tein kysymättäkin.Eivät ihme nikotelleet tallin kokoakaan ottaen huomioon että asumme taajamassa ns.normaalilla omakotialueella.Lämmitys tässä vielä askarruttaa,täytyy seurata myöhemmin jos tulee joku kätevä systeemi saa siihen asti olla viileänä "turkishaalari lämmityksellä".Kustannus arviota ei oiken tiedä varmaksi kun rakentaminen on vielä mennyt useammalle vuodelle,mutta varmaan 25 tonttua ehkä lähentelee 30:tä riippuen mitä siihen vielä keksii,että tämmösiä "kollotuksia".
     
  17. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Tein tuossa eräälle vanhemmalle miehelle (kirvesmies kun olen) niin sellaisen vanhan vanhan hirsipajan tilalle noin 30x10 autotallin joka on korkea että mahtuu asuntoauto sissään... Rakennuslupa sille entiselle oli vuodelta höyryveturi ja koska kyseessä oli vanhan korjaus niin :wink: Siellähän se tököttää jo kolmatta vuotta ja kyllä on kätevä ja komea ja halpa :)

    //niin joo, siitä entisestä rakennuksesta jäi sisäseinä keskelle jota piti kasvatta metri ja levytin sen molemmilta puolilta mutta koska se on vanhan uudistus :D . Sen verran kuitennin ettei tää ihan kaupungissa sijaitse sentää :p
     
  18. willex

    willex 1st gear

    yhdyn tuohon Buick55 kommentiin, että mikähän lie kun nuita monttuja vierastetaan... kun tuohon meidänkin pajaan kun tulee se monttu ja en edes halua nosturia.. Monttu itsellämme noin 10m pitkä ja alaosastaan 1.5metriä ja ylhäältä noin 1m leveä..
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ohessa kuvia omasta talliprojektistani

    http://members3.clubphoto.com/jari99276 ... uest.phtml

    Talli on lämmin 8x11, vedet tulee ja menee ja lämpeää, keittiö ja wc.
    Noissa kuvissa ei ihan vielä valmis. Rungon ja perustukset teki kirvesmiehet+minä lattian valoi ammattiukot mutta muun, suunnittelusta lähtien tein itse. rahaa meni reilu 25.000 euroa. Hirveästi ei enää voi säästää tuosta ellei sitten ihan kierrätystavarasta rupea tekemään.

    About vuoden on ollut nyt käytössä ja olen täysin tyytyväinen paitsi kokoa saisi tietysti olla enempi. Leveys riittää mutta tehkää te muut vähintään 13 metriä pitkä niin mahtuu 2 fullsize autoa peräkkäin ilman ahtamista.
     
  20. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Joo , Meikäläisen Paja/talli on sosiaalitiloineen n.100 neliöö ja ens kesänä varmaan aloittelen tuon kylmän tilan eristämisen lämpimäksi, eli toinen mokoma lisää. Joka tosiaan alkaa nyt tekemään tyhjästä, niin suosittelen että miettii minkäverran tilaa tarvii ja kertoo sen kahdella! :)
     

Kerro tästä muillekin!