Autotallin suunnittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.9.2003.

  1. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Hommassa on tietenkin myös merkitystä sillä, tuleeko kyseinen halli sijaitsemaan taajama-alueella, vai keskellä pimeintä korpea.

    Keskellä korpea lähtisin itse liikkeelle siitä, että virallisesti kyseessä on kylmä sääsuoja :wink:
     
  2. jarvay

    jarvay 1st gear

    Taajamaan tulee... Tarkoitus olisi kuitenkin saada lämmin talli ja mahdollisimman pienillä kuluilla joten omasta mielestä tuntuisi että jonkinlainne lämmitys korvausilmalle pitäisi saada. Kuitenkin tulee hitsailtua ja kärryyteltyä nii jonkinlainen ilmanvaihto pitäisi olla... Mites jos laittaa korvausilma reiän päälle vaan kennon ja lämmitysputket siihen?
     
  3. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Toimii se niinkin, vettä saattaa kerätä mutta noh... Lämpöhukkaa se silti on kaikki mikä menee huippuimurista pois..

    Niin ja jos sulla on suora reikä katolle niin vettä tulee niskaan kondenssivedestä... Lämmönvaihtimissa on erikseen kerääjä sille..Tai siis "hallittu" kondenssiveden poisto..
     
  4. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Pieniä kuluja nimenomaan ajattelinkin...
    Siksipä puhuinkin virallisessa mielessä kylmästä sääsuojasta...

    Kukaan ei jälkeenpäin tule vahtaamaan, että onko se sääsuoja oikeasti kylmä, vai onko seinälle ja kattoon varastoitujen lämpöeristeiden ja paikalle unohtuneen lämmittimen yhteisvaikutuksesta lämpötila sittenkin plussan puolella.

    Yksi ihminen ei harrastusmielessä hitsatessa saa sellaista kärymäärää aikaiseksi, että sillä olisi p*skankaan merkitystä mihinkään...

    Jos kaikkien taiteen sääntöjen mukaan homman tekee, niin eikös se neliöhinta pyörine jossain 500-1000eur/m2 välillä?
     
  5. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    ...muuhun kuin terveyteen.
     
  6. jarvay

    jarvay 1st gear

    Juu kyllä tuon kokoisen tallin saa melko äkkiä täyteen käryä :D Tällä hetkellä saman kokoinen talli ilman minkäänlaista eristystä ja ovet sellaista mallia että pääsee jonnin verran tuulemaan niin päivän tehokkaasti tupsailtua kyllä tietää jotain tehneensä, jos vaan löytää vielä ulos. Ja illan saa räkiä tummempaa tavaraa...
     
  7. Matador360

    Matador360 1st gear

    poistoilmaputki kannattaa laittaa lattian rajaan,imee silloin sen kylmimmän ilman pois,jos poisto katossa niin lämpimin ilma lähtee ekana ulos.
    Tuloilmaputki kulkemaan n.20m maassa routarajan alle,saat yli 0 C ilmaa
    pakkas keleilläkin,eli ei tarvi lämmittää niin paljoo. :wink:
    Tuohon jos vielä saa lämmön talteenoton niin ois aikas hyvä.
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Melkein sanosin jotta anna olla, rakennusmääräyskokelmasta saat oikeata tietoa ja hyvää lukemista, sieltä normaali järjellä ajatuksen kanssa lukien pärjää, samaan syssyyn voit sitten jo itse suunnitella kunnollisen ....

    Jos ei muuten niin ostamalla kp:n sivuilta käytetyn ilmanvaihto laitteen, noita noin kymmenen vuotta vanhoja, vaikka muh ilmavia alkaa oleen vaihtokunnossa ja jokaisesta iv-urakoitsian varastosta löytyy joku käytetty, normaali iv himmeli omakotitaloon, ne ei paljoa maksa, siinä on sitten kaikki mitä tarviit, poisto ja tulo sekä lämmön talteenotto, pienimmät riittää jo noin 100 neliölle, ja autotalliiin se tulee niin piisaa vaikka olis hivenen käytettykkin, siihen kunnon kanavisto ja pelaa kuin junan vessa.

    Se jotta noita imu - alhaalta versioita tarjotaan, johtuu siitä jotta maalamoissa se on yleensä niin päin jotta alhaalta imetään ilma pois jotta pöly jne lähtee ekaksi, no talliin voi laittaa vastaavan jos se ei ole tiellä, helpommalla pääsee kun tekee ns, jakotukin itte, eli kanavisto pystyyn ja jakolaite siihen, yksi hyvä on vaikka pysty putki jossa reikiä, tai jotain vastaavaa.

    Lämmön kannalta, tai ilman vaihdon kannalta, se on ihan se ja sama talli tilassa josko imu tai tulo on pistemäinen, tärkeintä on jotta siitä otetaan lämpö talteen, helpommin ja edullisemmin se käy valmis laitteella, jos tallia ei käytetä laite pois päältä, eli sähköjen ohjaus vaikka valoista, power on, kanavat saa sulki jos on poissa päältä normaalilla jousi palautteisella kanava moottorilla ja sulkupellillä, uudet moottorit ei kauhiast kustanna ja pelaa varmasti noin 20 vuotta, sulkupelliä jne, saa uutta joka rautakaupasta, ja käytettyä paikalliselta iv-urakoitsialta, samoin kanavaa, käyrää jne, käytettyjä kannattaa kysellä ...

    Niin lisälämmittimen saat sillä jos sulla on vesi kierto, tai jokin muu, laita seinälle vespatteri jonka läpi puhalletaan ilmaa, tai sähköinen vastaava lämmitin, puhallin jne, se lämmittää äkkiä, ja senkin voi suunnitella siten jotta lähtee termostaatti ohjattuna päälle ja pois, vaikka ilman vaihto ei olekkaan päällä, fiksuinta olis pitää perus lämmöt päällä, ja tarvittaessa termarista nostaa enemmälle, riippuu kuin käytätä, senkin saa sellaiseksi jotta soittamalla puhelin robottiin se kytkee halutun lämmön päälle. Ja toisin päin jos et ehdi tallille soittamalla perus lämmölle, samaan saa vielä kellon mukaan. Itse asiassa sydemi on helppo ja saatavilla jokaisesta lvi - pajasta, tai tarvittaessa voidaan semmoinen ehkä keritä joskus täälläkin suunnitella ...

    Olikos liikaa pyydetty jos vaikka joku FHRA panis omalle netti saitilleen hyvän tallin rakennus ohjeet, joita muut sais apinoida, täältä voitaasiin ehkä ne lvi ja sähkö keritä ...
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Omassa taliissani (88m2 kork 2,95) painovoimaisena, eli poisto katon ylärajassa eri päädyssä kuin tulo. 125mm reijät joissa näin talvella räppänät kiinni.
    Jos tallissa ei käytetä autoa tai maalta, niin olen huomannut että ihan pariovessa kulkeminen tuulettaa tarpeeksi. Lisäksi minulla on pari ylimääristä aukkoa josta johdetan pakokaasut ulos letkulla kun autoa käytetään sisällä. Lisäksi katon rajassa on yksi aukko johon asennan huippuimurin kun maalausvaihe projekteissa alkaa.
    Mielestäni tallin ilmanvaihtoon ei hirveitä kannata satsata, meinaan mitään kojeita ja talteenottoja tms. jos tila on ns. harrastetilaa. (käytetään max. muutama tunti päivässä)
    Näin 30 asteen pakkasella 2200 w lattialämmitys pitää tallin n. +9-10 asteisena! Minulle se työlämmöski riittää ja puhaltimella saa lisää jos tarvis
     
  10. jarvay

    jarvay 1st gear

    Jeps... Erittäin hyviä vinkkejä kaikilta, täytyy vielä porisuttaa LVI asentajaa ja kysellä lisää minkälainen olisi tuohon talliin juuri kätevin. Oli muuten erittäin hyvä idea että joku tekisi tallin piirrustukset ja laittaisi nettiin. Voisi sitten kerätä parhaat vinkit ja ehdotukset ja tietenkin sähkömiehien ja LVI miehien piirrustukset. Täytynee kun/jos saa itse valmiiksi projektin nii laittaa nettiin. Itsekin yrittänyt etsiä netistä noita piirrustuksia, mutta en ole omaan tarpeeseen löytänyt vielä yhtään. Ja niissäkään mitkä on löytynyt ei minkäänlaisia rakenneratkaisuja ole näkyvissä.
    Vielä sellainen kyssäri ois, kun piirrustukset muuttuunut vielä sen verran että täytyisi saada jonkunkokoainen asuintila samaan, ~30m2, että onko sellaiseen minkälaiset määräykset? Kulku täytyy olla ilmeisesti eri ovista tai jos samasta täytyy tallin ja asunnon välissä olla tuulikaappi, joista toinen ovi auki kerrallaan.
     
  11. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    hmm, luvallinen asumishomma on vähä nii ja näin mutta voihan sen "varaston" myöhemmin muuttaa asunnoksi, ikkunakin kun varastossa oli jo valmiina :wink:
     
  12. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Asuahan saa vaikka veneen alla, kunhan virallinen osoite on jossain ihmisen asuinkäyttöön hyväksytyssä osoitteessa :wink:
    .
     
  13. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    On varmasti ihan käypänen ratkaisu -- ei käy kiistäminen. Tuo kirjoittamani mutustelu oli vain niiku tarkoitettu lähtokohdaksi sellaiselle tallille joka on rakennusluvan alainen ja jonka viranomaisen tulisi tuon iv:n suhteen vaatia.

    Putkimieshän ei tuon kokoluokan tallia saa suunnitella, eli ihan oikea konsultti asialle joka yhdessä rakennuttajan kanssa miettii minkalainen järjestelmä kannattaa rakentaa.
     
  14. signet

    signet Gearhead

    Eikös teollisuusrakennuksessa saa olla yhden hengen talonmiesasunto?(itsekin loikoilen sellaisessa arki-iltaisin)
     
  15. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Oli siinä silti aika paljonkin määräyksiä mm ilmanvaihdon suhteen ettei käryt tms tule sinne koppiin ja omat "pelastautumisreitit" erilliset lämmönlähteet(?) yms... :-?
     
  16. jarvay

    jarvay 1st gear

    juu ilmanvaihtohan pitänee olla erillinen tai ainakin sulkupeltejä tms. väliin. Ja poistumisreitteinä tietenkin omat omat halliin ja asuntoon. Mutta eikai lämmönlähteen eri tarvitse olla. En ainakaan ymmärrä mitä hyötyä siitä olisi missään tilanteessa. Kyselin kunnan rakennustarkastajalta niin vielä ainakin näytti vihreää valoa, mutta ei vielä tarkemmin tullut kyseltyä noita määräyksiä.
     
  17. jarvay

    jarvay 1st gear

    Jeps taas palaan samaan aiheeseen.. Onkos tuo vesikiertoinen lattialämmitys ainoa järkevä vaihtoehto? Elikkä mites tuon sähköllä toimivan kanssa? Sähkö on tietenkin vähän kalliimpaa, mutta asennuskustannukset jäävät tieten pienemmäksi. Ja onko koemusta että miten lattialämmitysputket/johdot kestävät autotallikäytössä. Eli kestääkö laatan halkeilua? kuitenkin jossain välissä raskaimmilla koneilla halkeilee vaikka miten paksun laatan tekee.
     
  18. Karva

    Karva Gearhead

    Valun seassa kunnon vesikiertoinen lattialämmitys on paras mahdollinen, jos laatan paksuus ja mitoitus, työ yms, on oikein se kestää siellä yhtä kauan kuin betonilattia. Nykyaikainen vesiputkisto kestää aika lailla liikettä, joten jos sen laitat oikein muoviputkeen jossa on suoja tahi vaihto putki, sen vesiputken, joka saa sinne vaihdettua tai uusittua, kestää liikettä ja halkeamat. Ovat muovia nykyään.


    Jos se rakennus on erillinen sitä ei saa laittaa, kytkeä esi, omakotitalon ilmanvaihtoon, sillä pitää olla vähintään erillinen oma imuri, tai mielummin koko laitteisto, lto jne. Joissain tapauksissa saa kayttää siirtoilmaa siten jotta huoneiston poistoilma voidaan johtaa autotallitiloihin, mutta ei normaalisti, kun ovat eri rakennusta ovat omia erillisiä ja pysyy.

    Niin se lämmönlähde, vaikka sulla olis erillinen omakotitalo, sieltä saa ja joskus jopa kannattaa vetää putket autotallin patterille tahi lattialämmitys jakotukille, vaikka se oliskin muutaman kymmenen metrin päässä pihan perällä eri rakennuksessa, tietysti oikein upotettuna nurmeen ja eristettynä, sen liitoksen tarvii sitten olla ammattiliikkeen tekele, se vaatii erillisen pumpun jne, pätevä lvi suunnittelia löytyy puhelin kataloogista.
     
  19. boomboom

    boomboom Gearhead

    Mitä liitosta Karva tarkotat? Mä vedin talliin ecoflexin tuplan eli siis 2x tuumaset putket talon kellarin lattialämmityskierrosta, toimii samalla pumpulla kuin talossakin. Liittimet tosin ecoflexin omat kummassakin päässä, ecossahan putket kulkee valmiissa eristetyssä n 20 cm halkasijaltaan olevassa haitariputkessa. Putken mitta on joku n 20 m.
     
  20. Karva

    Karva Gearhead

    No tuota justiinsa, sen autotalin saa laittaa samaan lämmityskiertoon, vaikka se olisikin pihan perillä, ja usein kannattaa, jos talossa on kattila ja lämmityslaitteet, vesikiertoinen lattia lämmitys on yleensä paras vaihtoehto, vaikka autotallin pitää hivenen kylmempänä +16 .. 18 asteessa, siinä lattialla työskentely on miellyttävää.

    Patterilla, tai vaikka vesikiertoisella iv-puhaltimella, voi lämmittää ihan samalla tavalla, mutta suurimmalle osalle lämmin lattia on miellyttävin, ei se sen kummempaa ole.

    Kun talliin vedetään lämmitys putket, ne pitää olla asian mukaisesti ja mielummin yli-mitoitetusti suojattu, liikkumiselta, roudalta siis kylmää vastaan. Huomattavaa on notta se lisäys normaaliin vesikeskuskattilaan, lämpes sitten maakaasulla, öljyllä jne, tai vaikka maalämpölaitteistoon on tehtävä aina oikein eli riittääkö lämpö, pumpun teho jne, jotta saat ylimääräisen lämmitys lenkin aikaan. Kattiloissa yleensä riittää ne mitoitetaan sen verran yli, maalämpö yms, voi olla tarkoilla.

    Se voidaan liittää joko olemassa olevaan patteriverkostoon, ja tarvittaessa nostaa pumpun tehoa, tai tehdä sille rinnalle oma kierto omalla pumpulla, ei ole vaikeaa, jokainen lvi liike auttaa, mitottaa jne.
     

Kerro tästä muillekin!