Autotallin suunnittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.9.2003.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    ehdottomasti hyvä suojaus syttymisvaaralta.himputin tärkeä kun hitsaa ja rälläköi.kaikka saumat tiiviiksi ja mieluusti vaikka 2xkipsilevyt seiniin ja saumat eri kohtiin jos mahollista. :wink:


    se luultavasti vituttaa ku on koko "elämä" savuavana rauniona :(
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    niimpä ja jos tulipalo tulee niin hyppii pellehyppyjä monttuun ni palokin loppuu. :rotfl:
     
  3. Qjet

    Qjet 1st gear

    Valot: Käytötarkoitus on hieman eri. Kirkkopuiston valot tarkoitettu tunnelmointiin/maisemointin ja niiden antamassa valossa ei tarvitse työskennellä, eikä myöskään haittaa vaikka suojaavassa lasissa on epäpuhtauksia. Tallin valoissa saa tunnelmoida ihan itse ja niillä olisi hyvä nähdä työskennelläkin. Alhaalta päin tuleva valo sattuu usein ikävästi päin näköelimiä.
    Rasvamonttu : Toimiva ratkaisu, jos tarvittavia työkaluja on kaksin kappalein: toiset seinällä/työpöydällä, toiset montussa. Muutoin stepperin osto kuntoiluvälineeksi on tarpeetonta, tulee rappuset tutuksi. Myös siistin, työ ja paloturvallisen montun ylläpitäminen näkyy useasti lipsuvan.
     
  4. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Olen kirjoitellut tuosta montusta aiemminkin ja täytyy kehua hieman uudestaan.
    Minulla on kaksi eri tallia,pienemmässä monttu on 1m leveä,1.10m syvä ja 3m pitkä.Muuten hyvä,mutta pitempi olis pitänyt olla.
    Tuo n. 1m:n syvyys on ainakin itselle hyvä istumatyö korkeus,ehkä jos vielä yhden varvin olis muurannut?
    Toisessa tallissa muuten sama,mutta 1m:n pitempi,ei opettanut vielä touhuaminen tuossa lyhemmässä :oops: .
    Kuitenkin jo lähes 15 vuoden kokemus,varsinkin tuon lyhyemmän kanssa ja muutamia parannuksia(ainakin itse kaipaisin?)saisi olla.
    -Suunnittelin jotain "poteroa"sivulle,johon voisi laittaa usein montussa tarvittavia vehkeitä.
    -Pituutta saa olla ainakin 6m,niin näkee autonpohjan kokonaan ja pääsee kummastakin päästä tarvittaessa pois.
    -En tiedä määräyksistä ja voi olla maku asioita, laittaa paineilma- sekä sähköpistoke monttuun?
    Nämä kaikki jäi tekemättä vaikka niitä jo tuon toisen poteron kanssa "suunnittelin".
    Koska en aio käyttää talliani pesulana,niin mitään kaivoja ei tarvitse,eikä paikalliset viranomaiset niitä vaatineetkaan(kun ei ole viemäreitä)
    Toiseen monttuun on tehty"väliaikaisiksi"kansiksi 4kpl n.30mm vanerista luukkuja,jotka on upotettu samaan tasoon lattian kanssa(30x30mm kulmarauta kiertää montun sisäreunoissa)mutta olen huomannut ne erittäin hyviksi työtasoiksi,tunkkaus alusiksi,koska niitä voi tarpeen mukaan ottaa pois tai siirrellä eri kohtiin auton alla touhutessa.
    Portaat on molemmissa päissä ja niiden alle olen laittanut muovilootia,joissa on rasvarässiä ym kampetta.
    Makuasioita on monia,mutta jos pitää valita monttu tai nostin,niin ehdottomasti monttu :D
     
  5. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tossa parit kuvat parin vuoden takaa kun oma talli tuli pystytettyä tontin kulmaan. koko 8 (pit) x 6 (lev) ja korkeutta sisällä n. 3 m.

    Katossa nostolaitteelle kisko koko pituudelta. Lattiassa Epoxit.
    Seinillä on 6kpl:tta isoja loisteputki valaisimia eikä näin ollen varjoja juuri synny.

    Lattia laatan reunoilla kiertää 30mm paksu Finnfoami.

    Kunnolla eristetty lämmintalli kyseessä, lattialämmitys.
     
  6. Slat08

    Slat08 1st gear

    Miten muuten on. Itekki joskus tulevaisuudessa varmasti tulee tuo tallin rakentaminen eteen. Jos kaadan omasta metsästä sahatavarat itse runkoon ja kattotuoleihin nii tarviiko tästäkin maksaa jonkinsortin veroa, vaikka eihän tuossa voi sanoa että paljon nyt siinä tienasin kun omasta metsästä kaadoin. :rotfl:
     
  7. kad_boost

    kad_boost Gearhead


    pitää,tai ainaki pitäs mutta kukas sielä metässä kuleskelee kattelemassa jokasta puuta joten...
     
  8. duramax03

    duramax03 1st gear

    En tiedä onko paljon asiat muuttuneet muutamassa vuodessa, mulla on hallissani 12 m jänneväli ja vahvin puutavara on höylätty kakkos-nelonen, kattotuolin paino alle 100 kiloa. silloin kun niitä tilailin muistaakseni länsipalkista sai vielä 10% hintaa pois kun tilasi ja maksoi maaliskuun loppuun mennessä, tuolit sai olla firmassa toukokuun loppuu. Silloin laskeskelin puutavaran hintaa ( sille mille rakennustarkastaja olisi hyväksynyt itse tehdyt) ja totesin että puutavaran hinnalla sai suoraan hyväksytyt kattotuolit tontille toimitettuna.............plussaksi jäi vielä naulojen ja vesivanerin hinta, hetki siinä varmaan oli mennyt nakutellessakin. Empä tiedä nyt puutavatan hintaa, mutta suosittelen tarkistamaan ennen naulausprojektin aloittamista ( ja vaikkakin omasta metsästä saa "ilmaista" puuta, vaihtoehtona on myydä se ilmainen puu)
     
  9. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    mistähän kattotuoli firmat ostaa puusa?

    aattelin vaa ku metän omistajalta kattotuoli firmaan menon välissä on pari välikättä jokka ottaa omansa siivusta ja kai niilläki jotai kulujaki o ku tekevät ja jostai pitäs jäähä taas voitto niillekki..?!

    tätä oon ihimetelly ittekseni ku "ite ei kannata tehä"... tietenki sitte eri jos palakattu kirvesmies niitä tekee "ite" kotona tai tekeekö sitte ihan ite.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo, valojen suhteen olet varmaan oikeassa, taitaa katossa ja seinissä olla oikeat paikat niille.

    Eipä tuo montusta ylös-alas ravaaminen paljoa eroa nosturin ylös-alas ajelusta. Ja työkalut osaa suurinpiirtein katella valmiiksi ja minulla tavallisimmat on pakissa, niin sen kun nostaa siihen montun reunalle, niin kaikki on tarjolla olit sitten auton alla tai vierellä.

    Siisteydestä ja turvallisuudesta voi sanoa ihan samaa useimmista nostureista. Montussa voi olla aika varma, että auto ei tule niskaan vaikka olisi vähän isompikin. Mutta tärkein etu on se, että auton ovet saa auki ilman että ne kolahtaa joka kerta niihin prkl pilareihin. Ja lattian saa halutessaan ihan tasaiseksi esim. noilla vanerilevyillä.

    Ja voi ajaa niin korkean auton sisään kuin ovi/katto antaa myöten ja vielä pääsee alle töihin.
     
  11. duramax03

    duramax03 1st gear

    jutun juoni ei ole siinä mistä puu ostetaan vaan siinä minkä kokoisesta tavarasta ja millä systeemeillä tuolit tehdään, itse tehdyissä vaaditaan rajumpaa puutavaraa...vesivanerilevyjä....pirusti nauloja, kattotuolitehtaassa on ingenjööri laskenut että höylätty kakkosnelonen riittää naulalevyillä prässättynä
     
  12. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Pertti k,kun näin "lähellä"asustellaan, jos kiinnostaa niin esittelen mielelläni noita omia "kötöstyksiäni"(siis näitä talliin liittyviä)ihan livenä.
    Samalla luulen että saattaa löytyä jotain mielenkiintoista muutakin rekvisiittaa katsottavaksi,lisäksi minulla taitaa olla otettuna sinun Oldsista mustavalko kuva(Museoajo-06),jonka voin lahjoittaa "vaivanpalkaksi".
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Kiitos tarjouksesta, pistetään korvan taakse! Nyt ei heti aukene, mitä ajoa tarkoitat, mutta eiköhän sekin sitten selviä.
     
  14. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Uurainen-Wanhat vehkeet museo :D
     
  15. Slat08

    Slat08 1st gear

    Enkai mää oo nähny kattotuoleissa käytettävän kakkosnelosta koskaan :eek: . Ja sen tiedän että nauloja saa hakata pirusti, mutta kaikkihan on omaan taskuun. :wink: Pitää kysellä näiltä jotka talleja rakentanu samalle paikkakunnalle, osaavat kertoa paremmin.
     
  16. Ylli

    Ylli Gearhead

    Varmaan on paikkakuntaisia eroja siinä miten rakennustarkastaja asioita käsittelee....
    Meillä rakennustarkastaja vaatii lujuustarkistelun (täytyy siis esittää laskelmat) jokaisen kattoristikon osan kohdalta (veto- ja puristusjännitykset).
    Lisäksi pitää todistaa puun "lujuus", eli puun (laadun) pitää olla lujuusluokiteltua ja sen ominaisuuksista tulee esittää todistus.
    Eli käytännössä meilläpäin ei itse "pysty" tekemään kattotuoleja omasta puutavarasta itse tehden.
    Nää tulkinnat koskee taloja ja autotalleja yms. isompia rakennuksia.
    Helpompi ostaa valmiina....Itse just rakennusprojektia suorittavana oon huomannu, että vaikka intoa ja "taitoa" olisi joka hommaan :odroll: , niin jossain vaiheessa pitää miettiä mihin se oma aika kannattaa sijoittaa...aika on kuitenkin jossain mielessä aina rahaa!
     
  17. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    eipä ne kattotuolit kovin arvokkaita ole. Mulle tuli hieman tavallista jäykistetymmät mallit kun laskettiin tuo katto nosturi systeemi siihen mukaan. ja silti kpl: hinta jäi alle satkun.

    puutavara ei oo enään muutoinkaan kovin edullista.
     
  18. duramax03

    duramax03 1st gear

    no nuo tuumamitat on jo varmaan poistuneet käytöstä, käytännössä esim näissä 12 metrisissä ( tai noin 14m koko pituus) on ala ja yläpaarre höylättyä 100 x 50 puutavaraa, sisäällä oleva tavata on höylättyä 75 x 50
    kutakuinkin uskoisin että aika iso osuus kattotuoleista on tuon kokoisesta tavarasta
     
  19. jzl

    jzl 1st gear

    miten ootte ajatellut tuon tallin lattialämmityksen? jos laitaa vesikiertoisen ja sitten asentaa talliin pylväsporakoneen niin eipä onnistu sen pulttaaminen lattiaan ettei tule reikää lattiaan!! kannattaako kuitenkin laittaa vesipatterit? rakenteilla 7 x 13m talli josta 65 neliötä lämmintä.
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Meillä on lämpöpumppu vaan suurehkon tallin seinässä, kyllä ihan kevyesti pysty kaikki rempat tekee, ei tuu kylmä vaikkei ollutkaan lattialämmitystä..

    Vaikka en sano ettei olis toki pirun mukava varmaan.
     

Kerro tästä muillekin!