Autotraileri kiemurtelee lastattuna.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja frankie, 17.8.2011.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    1-akselinen kärry ja omamassa 1600 kiloa? :eek: Vai oliko tuo siis kokonaismassa?
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kärry painaa kuormattuna 1600 kiloa, vähän yli tonnin tyhjänä, mutta siinä on aina täysi kuorma päällä.
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jos vetoautossa on koukku liian alhaalla kärryyn nähden, on vaikee saada sitä aisapainoa. Siis perus kumijousi 2-akselikärryllä.

    Tein itse tuommosen kärryn muutama vuos sitten (kok.paino 2500kg) enkä tiedä mikä meni kohdilleen, mutta on ihan unelma vetää kaikilla autoilla. Skoda octaviasta pakuihin on ollut edessä. Korkeus tosiaan semmone et hiukan saa nostaa jotta saa koukkuun. Aisapaino ollu semmonen että kaksin käsin saa auton peräpäätä nousemaan mutta ei liian helposti.

    Ja tietenkin kun ei ole välystä missään ja aisan iskari kunnossa niin varmasti vaikuttaa paljon.
     
  4. transport01

    transport01 3rd gear

    Miten toi kärryn veto voi noin vaikeaa olla? Onko kärryt varmasti suoria ja ehjiä (akselit & runko) ja rengaspaineet riittävät. Entä onko auton iskarit, rengaspaineet ja alusta varmasti kunnossa?

    Mulla on ainakin riittänyt 80 kg aisapaino aina vakaaseen menoon. Toki nopeudet on ollut sallittua 80 km/h, mutta kärryt lastattuna usein vetoautoa painavampia, eli maksimipainoilla on tullut vedeltyä kohtuu paljonkin. Perässä pääasiassa oma ulkomaisvalmisteinen lavettityyppinen kärry matalaprofiirenkailla ja kumijoustoakseleilla, sekä yksiakselisia vuokratrailereitakin jokunen. Vedettävät autot toki kevyitä < 1400 kg, mutta niin myös vetoautot. Mulla ei ole koskaan kärry luikerrellut tai heijanut oudosti saatikka merkittävästi heilutellut autoa.

    Vetoautoina ikivanha Saab 9000 tai Chevrolet Transport. Kerran kaveri ajeli mun perässä, kun oli perässä 2000 kiloon lastattu melko korkea pöllikuorma ja sanoi, että toi sun kärry on ihme vehje, kulkee kuin juna. Ei heilu, eikä huoju mihinkään, vaikka noin korkea ja painava kuorma. En tiedä onko noilla 3500 kg kantavuuden matalaprofiirenkailla ja 6 bar paineilla tekemistä, mutta vakaasti tuo kärry tulee perässä ainakin noilla vetoautoilla. Kärry painaa tyhjänä 580 kiloa. Kärryssä todella tukeva runko ja reilusti ylimitoitetut akselit. Uudesta saakka vain itse kärryä vetäneenä tiedän, että mun kärryä ei ole tuhottu esim kolaroinnilla, linkkuun peruuttamalla tai ylikuormalla.
     
  5. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Vastasit tavallaan itsellesi....tuollaisen yhdistelmän modifiointi Euroopan sääntöihin on niin kallista ja hankalaa että sitä harjoittaneet yrityksetkin ovat paljolti kadonneet. Tuo kärry maksaa USA:ssa uutena 6500E. Taitaa hinta nelinkertaistua ennen kuin se on Eurokilvissä. Työntöjarruja ei USA:ssa juuri käytetä, tuossa on sähköjarrut hytissä olevalla kontrolliboxilla kuten USA:ssa yleensä. Taitaa EU vaatia paineilmajarrut ABS:llä? Ja miksei meillä voisi olla 60mm kuulaa? Voisi vetää muutakin kun pikku kottikärryjä...uusissa paripyörä Ram:eissa taitaa fifth wheel vetopainot olla 13-14 tonnin luokkaa, takana olevalla kuulalla 10 tonnin hujakoilla?
     

Kerro tästä muillekin!