Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    :D . Tää pöljä lähti kauppaan sillä periaatteella, että budjetti n. 500e, mielellään runkovakaaja (jos vaikka sais vanhaa optiikkaa joskus halvalla), live view pitää olla (en oo paljoo tarvinnu) ja käteen pitää tuntua hyvältä sekä mulle että muijalle.

    CaNikon raakkautu heti pois kovin muovisina eikä ykskään määre kuin hinta kohdannu (sillon oli tarjolla 1000D ja D3000) ja sonyn vastaavat ei vaan tuntunu omilta kädessä ja päällimmäisenä emäntä sanoi ei.. Pentax siis!

    Eikä ole tarvinnut katua, kuvanlaadun takia tota ei tarttis vieläkään vaihtaa. Kenno kestää vertailun uusimpiin kameroihin (mistä päästiin Elkyn kysymykseen). Joo, kohinoita tulee tuiotettua ja taiottua pois. Ellei se sitten sovi vaikka tehokeinoks esim mustavalkokuviin.
     
  2. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Alkaiskohan tää olotila hieman hellittää. Kulkee veri päähänkin asti.

    Valokuvauksessa on tosi helppo sortua varustelukierteeseen. Ainakin ite olen helvetin hyvä perustelemaan itelleni miks mä tarviin just ton lisähärpäkkeen tai opiskan, salaman, jalustan, kuulapään, triggerisetin, varjon, heijastimen etc. Vaikka ihan hyvin tulis ilmankin toimeen. Tällä hetkellä laukussa on Nikonin D90 akkuperällä, linsseinä Tokina 16-50 / 2.8, Sigma 70-200 / 2.8 ja Nikonin joku halpis 50mm. Kaksi salamaa Nikon ja Nissin ja niille radiotriggerit. Pari jalustaa ja studiojalustat varjoineen. Mieli tekis hommata vielä toinen runko joko D90 tai D300 sekä Tokinan 11-16 / 2.8.

    Merkillä ei liene mitään väliä. Paitti jos kaveripiirissä on enempikin valokuvaajia. Silloin on tietty etuna se että kaikilla sama merkki. Voi mahdollisesti lainailla esim. objektiiveja. Nikoni tuli aikoinaan ostettua ni en enää suostu vaihtamaan. Toi D90 sopii ainakin mun hanskaan erittäin hyvin. Se on ainakin akkukahvalla tosi järeän oloinen murikka. Mulle järkkärin tärkein ominaisuus on toi koko ja paino. Kamera saa mielummin muistuttaa slalommonoa kuin tikkuaskia. Käyttologiikkakin sopii mun aivoille. Ainoa isompi miinus on toi Nikonin ajatus että vakaimet on objektiiveissa eikä rungossa.

    Ei mullakaan mitään kolutusta ole tohon valokuvaukseen. Ihan harrastepohjalta se lähti. Siitä piti nuorenpana tulla ammatti mutta toisin kävi. Hain Lahden muotoiluinstituuttiin valokuvauslinjalle. Olikohan vissiin 300 ku haki ja joku sata kutsuttiin kokeisiin. Kokeet kesti neljä paivää. Perkele tipuin vimosella kierroksella. Ihme kokeet. Piirrettiin väriliiduilla ja rakennettiin kynttilänjalkaa tiiliskivestä ja paperiarkista :p Eikai sitä harrastamiseen tarvi mitään koulutusta. Itseopiskelussa on se juttu. En mä autojakaan osaa korjata ja rakentaa. Silti mulla on harrasteauto ja tehny siihen jo paljonkin remontteja.

    Jos toi salamakuvaus kiinnostaa enemmänkin ni suosittelen etsimään käsiin Mikko Niemelän kirjan Välähdyksiä. Erittäin hyvin ja seikkaperäisesti kerrottu miten salama ja valo toimii. Mikolla kans blogi osoitteessa http://www.valahdyksia.fi/

    Mä olen joskus saanu "pyyhkeitä" siitä että kuvien ilmestyminen nettiin kestää. Kyllä mulla menee useampikin tunti saada esim. 500 cruisingkuvaa nettiin. Kaikki menee Photoshopin läpi. Hurahdin tohon shoppailuun jo hieman 90-luvun puolenvälin jälkeen. Olikohan se Photoshop 2.5 jota ekan kerran pääsin testaamaan. Ai hitsi löytysköhän niitä kuvia siltä ajalta. No Photoshopista tuli sitten ammatti. Olin kuvankäsittelijänä ja skannerikuskina Uusimaalla Porvoossa.

    Siirryin filmistä digiin varsin myöhään eli joskus 2002. Silloin oli vähän semmonen takinkääntäjän fiilis. Olin kovasti selventäny että ei mulle digiä ja filmi on aina filmi. No olen mä edelleenkin filminrakastaja. Aijjai jos mulla joskus oliskin tilat laittaa mustavalkopimiö taas pystyyn. Kuvaisin vaan Ilfordin HP5 plussalla 8) Se rae, se rae!!
     
  3. Admiral

    Admiral 3rd gear

    mielenkiintoinen topic
    jaksanu kahlata ja lukea joka postauksen, muutaman kirjanmerkinkin joutunu selaimeen tallentaan.
    kuulun myös nykyään siihen häirikkö-porukkaan joka laukkuineen ja putkineen yrittää kiilata johonkin semmoiseen väliin josta sais edes jotain kuvaa. se mistä koko touhu omalta osaltani lähti, en osaa analysoida.
    olen joskus muutamia filmikuvia napsinut ja pimiössä niitä koittanut kuvaksikin tehdä .. se van jäi. oli siitä se hyöty kun oli täysin manuaalikamera että edes jotain jäi muistiin, vaikkakin lähes joka kerta kun kotiin tulee laukkuineen tuntuu toivottomalta .. ei tästä tuu mitn-tyyliin.
    tunnustaudun nikon-lahkoon kuuluvaksi. kaveriporukassa nyt vaan on nikonisteja .. kalustoa voi lainata ja varakkaampien uusiessa saa kohtuu hintaa ostettua vanhempia putkia/runkoja. nykyinen D70 tuli juuri tällä tavoin ½-ilmaiseksi. Paras kamera on OMA kamera, se siitä.
    on mulla joku panasonicin pokkari jota voi tallilla kuljettaa ettei koko ajan tarvii pelätä, sillä saa dokumenttikuvia esim projekteista.
    kuvaustilanteesta riippuen kuvaan sekä jpg että RAW. mieluiten kyllä raw ja LR säädöt edes jotakuinkin kohdilleen ( lue: tehdään se mitä pelastettavissa on )
    mutta mutta .. joitakin täälläkin vaikuttavia näpsyttelijöita/kennonlämmittelijöitä syytän tästä taudista joka minuunkin on tarttunut. mopoilijan, kautsin jne kuvat on innoittaneet/ rohkaisseet minuakin tuota vekotinta kantamaan. harvemmin taikka tuskin koskaan olen katunut ottamaani kuvaa, enemmänkin ja hyvin usein juuri ne kuvat joita EI tullut otettua( syynä kameran puuttuminen ) harmittaa.
    Kiitokset teille kaikille !

    http://insane.pictures.fi/kuvat/
     
  4. TNewa

    TNewa 1st gear


    Nämä vastaavat aika lailla omia ajatuksiani. Minullakin on tuossa 50D:ssä kiinni oikeastaan jatkuvasti Tokinan 11-16mm/2.8. Hinta-laatusuhteeltaan mielestäni tosi hyvä linssi. Ja nuo 50D ja 5D ovat rungoltaan riittävän isoja minun kouraani ilman akkukahvaakin vaikka sitä toisinaa kaipaa, kun siihen filmiaikaisessa rungossa tottui. Pikkurunkoisella 350d:llä oli aikanaan vaikea kuvata, kun kahvasta sai pahaisesti kiinni kolmella sormella 8)

    Kun tuo Photoshop ei ole oikein tuttu ohjelma, niin miten helposti siinä onnistuu suurten kuvamassojen käsittely? Pitääkö joka kuva hakea, käsitellä ja tallentaa erikseen? Lightroom on mielestäni ko. hommassa oikein elementissään, kun kuvat saa filminauhaksi alareunaan ja siiitä aina nappaa vain seuraavan käsittelyyn. Mitään kuvaahan ei tarvitse erikseen tallentaa käsittelyn jälkeen, jos ei halua exportata niitä ohjelmasta ulos. Kaikki käsittelyn välivaiheisiin pääsee myös todella helpost takaisin. Käsittelyt tehdään siihen alkuperäisen kuvan "päälle", eikä originaalitiedostoon tehdä mitään muutoksia. Kaikki kuvat voi käsitellä kohtuu vauhdilla yhtä soittoa, "liputtaa" ne ja exportata kaikki lopuksi ulos vaikka yhdellä komennolla. Itselleni tuo Lightroom on vastannut tarpeisiini, esim. hääkuvien käsittelyyn tosi hyvin. Joskus ehkä voisi tarvita Photoshopin tasoja ja muita hilavitkuttimia, mutta omassa käytössä se olisi ehkä prosentti tai kaksi kuvista mihin sitä käyttäisi. Ei ole tullut sitten hankittua :oops:

    Tuo Niemelän Mikon opus on hyvä pikkusalamakuvauksen ABC, itsekin olen sen tavannut. Sitten vain harjoittelemaan. Autoja kuvatessa ei tarvitse edes pehmentimiä, kuten sateenvarjoja tms. Yhdelläkin salamalla voi tehdä kaikenlaisia temppuja, kunhan ennakkoluulottomasti kokeilee. Laitan nyt pari kuvaa tähän jatkoksi, auton mallina tietysti tuo minun luottomallini. Valomaalausta ja semmosta kokeilua...


    [​IMG]


    [​IMG]


    Ja tässä vielä itse itseäni kuvaten. Pari salamaa, kamera jalustalla ja vitkalaukaisin apuna...

    [​IMG]
     
  5. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Omistan kyllä erilaisia salama vehkeitä sekä myös oikeat vanhan ajan kuumapää valot(3kpl) mutta nyt on ollut sellainen vaihe että yritän kuvata mahdollisuuksien mukaan vallitsevassa valossa,eli en käytä salamoita autoja kuvatessa,tosin siihenkin voi tulla jossain vaiheessa muutosta :lol:

    Tässä kuvassa on "hitekki"1-jalaka joka tuli tuunattua,kyllä,Sinipiika mopin varresta :D ,meinasin vittuillessa jättää sen alkuperäisen siniseksi mutta sitten meni pupu pöksyyn kun oltiin lähdössä Classic Motor souhun ja tuunasin sitä hieman,alhaalla on joko jääpiikki tai kuvassa näkyvä imukuppi,varressa on korkeussäätö,tuolla on nyt tullut näyttelyissä kuvattua.

    [​IMG]
    Pari esimerkki kuvaa Lahdesta tuolla kepillä:
    [​IMG]
    [​IMG]


    Sitten jos tarvii tukevammanalustan niin on tämmöinen vekkuli.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tämän jalat menee tarvittaessa melkein"spagaatiin",tuon putken jossa kuulapäät on saa ylösalaisin eli kameran voi laittaa "jalkojen väliin jossa sitä voi käännellä vaikka miten,hyvä makrokuvissa ym.

    Tässä vielä yksi keppikuva ilman salmaa :lol:
    [​IMG]
     
  6. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Kun kameratiskillä vielä olin hommissa niin usein joku tuli kysymään että kumpi on parempi C/N/X? Mä sanoin ensin asiakkaalle että ootkos kokeillut jo käteen? Jossei, niin passitin kokeilemaan, sillä noi kamerat on aika pitkälti samoja, yhdessä on joku juttu vähän parempi, toisessa on joku muu juttu ja kolmanessa ihan eri asia. Ja loppujen lopuksi sillä ei ole oikeastaan merkitystä mitkä ne erot on saman hintaluokan kameroissa, jossei se tunnu hyvältä kädessä. Jossei se tunnu hyvältä ni ei sitä tule raahattua mukana, kun väkisin. Jos sen jälkeen asiakas tuli vielä kyselemään ominaisuuksista niin sitten alettiin keskutelemaan niistä. Ne asiakkaat oli sitten taas eri jotka tiesi jo mitä olivat hakemassa, mutta usein ne tuli kysymään jotain eroista, mutta suurimmaksi osaksi ne hakivat vaan hyväksyntää heidän omalle päätökselle. Mä oon siinä mielessä adoptiokykyinen, että mulle käy melkein mikä runko vaan, paitti nää perus Dxxxx/xxxD sarjan kamerat. Ne on vaan liian pieniä mun kätöseen. Mun suosikki mikä on ollut on Fuji S5Pro. Harmittaa vieläkin että joskus menin siitä luopumaan. Siinä on niin perkuleen hyvä dynamiikka et uusimmillakin kameroilla on tekemistä että ne pärjäis ja tuo on sentää tullut markkinoille 2006!

    Tähän on kaksi hyvää syytä miksei ole. Toinen on se että N/C ovat käyttäneet huomattavia summia objektiivien kuvanvaikaimiin ja se toinen on se että objektiivissa vakain vaan toimii paremmin, kun se on tehty siihen polttoväliin. Rungossa oleva vakain on siinä mielessä ongelmallinen että se toimii parhaiten siellä missä sitä vähiten tarvitaan, eli laajassa päässä ja toimii huonoiten siellä missä sitä eniten tarvitaan, eli telepäässä.

    Johan tuli tekstiä... :wc:
     
  7. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Kyllä Photoshopilla voi suuria kuvamääriä käsitellä yhdellä kertaa. Voi vaikka tehdä makron ja sitten batch komennolla ajaa kansiollisen kuvia sen makron läpi. Alustana mulla on Apple OSX. Tuon kuvat koneelle iPhotoon. Sinne jää alkuperäiset. Noista mä valkkaan parhaat jotka exportoin työpöydälle uuteen kansioon. Kansion sisällä mä sitten teen käsittelyt ja lopuksi pienennän kuvat nettigalleriaan sopiviksi. Pitäis joskus hieman miettiä uudestaan tota työnkulkua. RAWia kuvaan ihan vaan sen vuoksi että Photarin RAW editori on niiiin perkeleen hyvä. Sillä pelastaa monta kuvaa jotka on onnistunu kuvaushetkellä mokaamaan.

    Sitten jos satsaa ihan oikeaan Photoshopiin eikä Elementsiin ni on pääsy tohon Adoben Bridge ohjelmaan. En ole Lightroomia kokeillu mutta veikkaan sen olevan yhdistelma Bridgeä ja Photaria.

    Adoben sivuiltahan saa noita ohjelmia ladattua koneelleen testiin kuukaudeksi. Ne on ihan täysiä versioita ja toimii 30 päivää ilmaiseksi. Kantsii testata. Mun pitäis tsekata toi Lightroom.

    Niin määhän olen sit kans hurahtanu tohon julistesuunnitteluun ja kirjahommiin. Niihin käytän Illustratoria ja InDesignia.


    Ahaa, ok! En ajatellukaan tota teknistä puolta. Olin ihan siinä luulossa että toi on vaan hyvä rahastuskeino. Osaatko kertoa lisää tosta miksi rungossa oleva vakain toimisi huonommin. tai olisko jotain linkkivinkkejä mistä vois lukea. Vieras juttu mulle noi va(t)kaimet.
     
  8. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Vakaajien paremmuudesta saa aina valokuvafoorumeilla hirveän väittelyn aikaiseksi, toivottavasti tämä ei nyt mene siihen..

    Molemmissa on omat etunsa, runkovakaaja toimii kaikilla putkilla, myös vanhoilla esim pentaxin tapauksessa kaikki sen 70-luvulta lähtien tekemät putket käyvät nykyrunkoihin ja ovat vakautettuja.

    Objektiivivakaaja taas vakauttaa myös etsinkuvan, mistä on varmaan iloa Pitkillä milleillä tirppoja jahdatessa.

    Käytännössä runkovakaaja riittää hyvin ainakin 450 kinovastaavaan milliin (aps-c 300mm) asti, kunhan laukaisutekniikka on kunnossa! Tuosta eteenpäin uskon suosiolla että canikon tyyppinen ratkaisu on parempi, mutta kokemusta ei tuosta pidemmälle ole :wink: .

    Ja vakaajahan ei sitten auta liikkuvan kohteen pysäyttämisessä..
     
  9. TNewa

    TNewa 1st gear

    Vähän selvitystä tuosta Lightroomista, joka on mielestäni verraton ohjelma kuvien hallintaan ja käsittelyyn. Itse tuon RAW-kuvat (kun en muita kuvaakaan) suoraan Lightroomin kirjastoon, jossa ne ovat koko ajan saatavilla käyttöön eli tuossa ao. kuvan alareunassa juoksevana filminauhana.


    Lainaan vapaasti mainoskuvaaja Pekka Potkaa kirjasta Lightroom 3 valokuvaajille:

    "...Lightroom on oikeastaan täysin puhtaalta pöydältä suunniteltu ohjelma valokuvien arkistointiin, käsittelyyn, tulostamiseen ja esittämiseen. Se on suunniteltu valokuvaajille ja useimmille heistä Lightroon onkin ennen kaikkea raw-kuvien kehitysohjelma. Se sisältää valokuvaajan tärkeimmät työkalut, mutta graafikolle ja kuvankäsittelijälle Photoshop tarjoaa monipuolisempia mahdollisuuksia...

    ...Valokuvaajalle Lightroom ja Photoshop sen apurina puolestaan muodostavat saumattoman kokonaisuuden... itselläni Lightroom on korvannut Photoshopin ykkösohjelmistona. työskentelen pääsääntöisesti Lightroomilla, koska se hallitsee kuva-arkistoa ja kuvien kaikki perussäädöt ja paljon pidemmällekin voidaan tehdä siinä. Nyt Lightroom 3:n myötä Photoshopin käyttötarve on vähentynyt merkittävästi...työskentelen kuitenkin aina Lightroomin sisältä niin, että Photoshop on tavallaan Lightroomin apuohjelma..."


    Siinäpä oli ammattilaisen määritelmiä Lightroomista. Jos Tulilanka haluaa ohjelmaa kokeilla, minulta saa kyllä halutessaan lainaksi tuon yllä mainitun tänä vuonna ilmestyneen kirjan. Käyttöliittymähän tuossa on selvästi käyttäjä-, eikä niinkään insinöörilähtöisesti suunniteltu ja se näyttää tältä (linkistä isompana) http://tompan.otokset.fi/kuvat/MB%20300 ... appaus.jpg


    [​IMG]


    Kaikki kehityshommat tuossa develop-ikkunassa tehdään oikean laidan liukusäätimin tai lukuarvot naputtelemalla. Yläreunassa on karkeammat säädöt ja alempana sitten hienommat. Eivät vaan näy kuvassa. Vasemmassa reunassa tuossa näkyy historia ja laitoin malliksi hiiren yhden aiemman käsittelyvaiheen päälle jolloin se näkyy tuolla vas. yläkulman pikkuikkunassa.


    Ja sitten vielä esitän sellaisen kainon toivomuksen, että tässä ketjussa jaettaisiin vinkkejä ja tietoutta vaikka erilaisista kuvankäsittelyjutuista, salamasetupeista yms. millä johonkin haluttuun lopputulokseen on päästy. Vähän kuin tään ulkomaan foorumin The automotive strobist setup pic threadin tyyliin

    http://photography-on-the.net/forum/sho ... 9&page=129
     
  10. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Noh, linssissähän se on aina rakennettu siihen polttoväliin, mutta kun vakain on rungossa, eli liikutetaan kennoa, niin sillä on rajattu liikerata. Ja jos ajatellaan että kuva on vipuvarressa kiinni jossa toinen pää on kennossa ja toinen siellä jossain missä kuva on, niin lyhemmillä polttoväleillä kenno kompensoi isommalla liikeradalla, kun taas pidemmillä sillä on käytettävissä sama kennon liikerata, mutta se liikerata ei kompensoi enään niin isoa polttoväliä. Hakusanoiksi vaan "image stabilization body vs lens" ja lukemaan. Siis kyllähän rungoissa olevista on hyötyä, mutta sen hyödyn määrä on vähän niin ja näin.
     
  11. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Joo, tulee "harraste"-pohjalta räpsittyä Canonin EOS järkkärillä kuvat, tosin nyt mielessä Olympuksen hankkiminen. Osaako kukaan tommosesta sanoa mitään? Huono vai hyvä, taikka jotain siltä väliltä?

    http://www.expert.fi/Tuotteet/Kamerat/J ... 2---40-150

    Kuvat käy aina Picasan läpi ja tarvittaessa GIMP:in.. Ois koneella Lightroom 3, mutten osaa käyttää.. :eek:

    Ja siis mun kuvien tyyli on aina tämmöstä. tää on käyny Picasan ja gimpin läpi.

    [​IMG]

    Over and out.
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Valokuvausta ja etenkin autojen kuvausta tulee itsekin "harrastettua", mutta eihän tänne pro-kalustolla kuvaavien sekaan kehtaa kirjoitella...

    "Kuvauskalustona" kun toimii Canonin S5 eli pieni "superzoom" "bridge" tms. eli siis kompaktikamera enkä ole järkkäriä koskaan edes omistanut, en filmi- enkä digipuolella. Kompaktin kanssa mukana kulkee kuitenkin usein Manfrotton kolmijalka joka tuo etenkin hämärissä oloissa paljon lisämahdollisuuksia. Photoshop ja muut kuvankäsittelysoftat ovat myös tuttuja ja kuvien käsittelyä tietokoneella olen harrastanut oikeastaan niin pitkään kuin se on ollut käytännössä mahdollista, tietokonegrafiikkaa kun olen harrastanut tuolta 80-luvun alkupuolelta lähtien piirrustuspöydän jne. kanssa, valokuvien kanssa sieltä 80-luvun lopulta alkaen. Mm. Photo Painter, Paint Shop Pro ja Picture Publisher olivat itselläni aktiivikäytössä ennen nykyisin käyttämääni Photoshopia.

    Mutta kyllä tuollaisella vaatimattomallakin kalustolla voi kuvia näpsiä...
     
  13. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Pieni väittely on aina paikallaan kunhan ei mene kinaamiseksi :D Ton jälkimmäisen kommentin kanssa olen täysin samaa mieltä. Siksi olenkin viimeaikoina koettanut satsata tohon opiskan valovoimaan.


    Pitää ottaa ohjelma testiin. Ties vaikka sieltä löytys jotain. Photari on mulle reilun kymmenen vuoden aikana muodostunu niin luonnolliseksi työkaluksi että vaikea siitä on luopua. Jopa Photoshop Elements tuntuu ihan kummalliselta. Ja mitä kirjaan lainaan tulee niin kiitos muttei tartte. Olenhan kirjapainossa leipätöissä :p

    Uskoisin että Potka on ihan oikeassa tossa "Se on suunniteltu valokuvaajille ja useimmille heistä Lightroom onkin ennen kaikkea raw-kuvien kehitysohjelma. Se sisältää valokuvaajan tärkeimmät työkalut, mutta graafikolle ja kuvankäsittelijälle Photoshop tarjoaa monipuolisempia mahdollisuuksia..."


    Ouje! Ihan järkeenkäypä selitys. Pitää tutkia hieman enemmän. Oon jotenkuten selvinny ilman moista ominaisuutta. Olishan noista vissiin kuitenkin ihan käytännön hyötyä.
     
  14. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    [​IMG]

    OK, nyt menee mielenkiintoiseksi! Lähdetään tolla liikkeelle. Simppeli asetelma. Valotuksena vallitseva valo + langaton salama. Vallitseva valo tulee kamerasta katsoen kello yhdeksästä eli vasemmalta. Auton takaoikealle on jalustalle asetettu salama tasaamaan varjon puolta. Salama olis voinu olla hieman korkeammalla tai suunnattuna karvan verran ylöspäin. Nyt asfaltti oikeassa reunassa on hieman liikaa saanu valoa. Kuvaa hieman Photoshopattu sävyjen osalta eli taustan saturaatiota pikkasen laskettu.
     
  15. hartsa-ccr

    hartsa-ccr 1st gear

    vaikka tanavuonna kuvannu autoja enemman kun ikina ja tulilangan hyvin opettamalla kameralla niin ymmarra mitaan noista teidan hopinoista
    Harri
     
  16. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    No niin, ehtihän sitä meikäläinenkin tähän mukaan.
    Kuulun Canon-heimoon ja syy siihen on se yksi perinteisistä, eli
    aikanaan 90-luvun puolivälissa tuli hankittua ekaksi järkkäriksi Canonin filmirunko ja kolmisen vuotta sitten digiaikaan siirtyessä oli merkkiuskollisuuden perusteena obiskojen sopivuus.
    Tuon digitaalisoitumisen seurauksena tuli innostuttua kantamaan kameraa tapahtumissa mukana enemmänkin ja räpsimään kiihtyvällä tahdilla otoksia.
    Ihan hirveesti en asetuksia yleensä mieti, vaan tulee näpsäistyä kuvia siitä, mitä ympärillä tapahtuu. (Määrä korvaa laadun ?)
    Toki sitä toisinaan miettii kuvakulmia, valaistusta yms ja yrittää edes jotain ajatustakin saada kuviin. Yhtenä tekijänä on kyllä se, että mulla useinmiten on hihnanpäässä myös nelijalkainen cruisailukaveri noissa tapahtumissa mukana.
    Kuvankäsittelyn maailma on kyllä mulle melkoisen tuntematonta aluetta, ehkäpä vielä jonain päivänä ...
     
  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itse ymmärrän mutta enpä taida kyllä tuota osata. Muistanpa kuinka joskus takavuosina kävin valokuvausmessuilla ja siellä oli luennon tapainen jossa studiovalkuvaaja selitti valotuksista/heijastumisista/varjoista mainoskuvauksessa, kohteena oli muuten Moto Guzzi. Ei ollut nimittäin ihan nopeata hommaa sekään kun ruvetaan tosissaan ottamaan hyvää studiokuvaa.

    Hyvä ystäväni kuvaa muotokuvia ja häneltä olen saanut ohjausta mutta kieltämättä pitäisi paneutua enemmän tähänkin puoleen. Itse käytän apusalamaa kuitenkin aika paljon, saa kromiosat kiiltämään eri tavalla, tuo Tulilangan kuva on aika hyvä esimerkki. Ainakin itselleni on pikku ongelma nämä uudet, heijastavat rekisterikilvet joissa on sitten vähän turhankin paljon kiiltoa. Eri juttu noiden mustien kanssa mutta kun täällä
    Ruotsissa ei moisia ole.

    Näyttelyissä on ihan käytäntö opettanut että parhaimpia tuloksia saa RAW-JPEG-kuvauksella, kamera jalustalla, lisänä täytesalama. Esimerkiksi Techno-Classicassa on eri halleissa ainakin neljää erilaista valaistusta ja värilämpötiloja pitää olla säätelemässä aika usein - paitsi jos voi kuvata raakakuvia ja käsitellä jälkikäteen. JPEG:llä saa myös mutta RAW:lla on enemmän mahdollisuuksia. Oli se muuten ennen aika jännittävää kun filmillä kuvasi, kävi muutamankin kerran niin että vasta kuvat kehitettyään näki minkä sävyisiä ne ovat, oli nimittäin pakko oppia käyttämään suodattimia jotta sai edes jotenkuten luonnollisen näköisiä sävyjä.

    Pitkistä valotusajoista on taas sitäpaitsi sellainen etu että liikkuvat ihmiset näkyvät sumeina, on nimittäin aika yleistä että joku muuten kävelee kuvaan. Olen vähän harkinnut harmaasuodattimen hankkimista, sillä saisi pidennettyä valotusaikoja entisestään:
    http://www.austadpro.com/blog/neutral-d ... d-filters/
    Onkos raadilla kokemusta?
     
  18. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ja ainiin, kun on liikkeellä yksin/lasten kanssa niin kuvaus on kyllä aivan erilaista, kahden tenavan kanssa liikkuessa sitä ei nimittäin paljoakaan kuvakulmia ennätä miettiä. Eikä jalustan kanssa liikua.
     
  19. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Ja mitä enemmän oppii porukkaa autoilupiireissä tuntemaan, sitä varmemmin menee kuvaukset paskanpuhumiseksi :rotfl:

    Harmaasuotimet joo. On tullu kokeiltua. Mulla on tossa yks ylimääräinen ND8 suodin muistaakseni 62mm kierteellä. Jäi yli yhdestä vanhasta opiskasta yli. Eli jos joku tarvii ni halvalla lähtee.

    Noilla harmaasuotimilla saa valotusaikaa komeesti pidennettyä. Muistaakseni käytin ko. suodinta just esim. näissä Hot Rod & Rock Shown kuvissa. On noihin aika paljon Photoshopiakin ympätty. Reunoille lisätty hieman vinjetointia ja kohteen ulkopuolelta dempattu sävyjä sekä säädetty valotusta tummemmaksi.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Voisipa kiinnostaakin mutta minäpä katson ensin minkä kokoisia linssejä minulla on, että käykö yhteenkään...

    Ja tuo on ihan totta että kun tuttavapiiri laajenee niin kuvausaika pienenee (ja niin pitääkin). Kävin elokuussa ensimmäisen kerran tällä vuosituhannella Helsingin cruisingissa ja eihän siellä ennättänyt kuvata juuri lainkaan (erityisesti kun jalusta jäi kotiin) kun piti tuttuja ja tutuntuttuja jututtaa. Terveisiä vaan ainakin Buickustomille. Tukholman cruisingissa ennättää vähän enemmän kuvata mutta kun siellä pitää pimeän tultua käytännössä kävellä Sveavägenin päästä päähän (molempia puolia) niin siellä taas tulee käveltyä aika pirusti...
     

Kerro tästä muillekin!