Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Juu noista kinataan paljon. Mä ostin halvan Kenkon parilla kympillä suojaamaan ekaa parempaa linssiä, Sigman 17-70 f2.8-4.5 (hyvä jokapaikan höylä), kun aattelin et sellanen on hyvä olla. Tuli kesällä sit testattua vaikuttaako kuvanlaatuun milläänlailla. Terävyyteen ei juurikaan merkittävää eroa, mut kun aurinko paistaa sopivasta kulmasta niin ennestään melko heikko sigman heijastusten esto saa aikaan filsun kanssa jo häiritseviä heijastuksia kuvaan. Ero oli aika selkeä.

    Heivasin sit ton filsun irti ja laitan takaisin vain kun voi olettaa kivisadetta linssiin, esim Himoksen mäkiajot..

    Normaalisti parempaa suojaa antaa muutenkin pelkkä vastavalosuoja.

    Muita filsuja kyllä kiinnostas itsekin kokeilla, eli pyöröpolaa ja nd-filtteriä. Jälkimmäinen pitäis erityisesti hankkia Sigman 10-20 laajikseen, mutta 82mm kierteellä noi maksaa hunajaa.. ei oo vielä raaskinu.
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itselläni on suotimet edessä mutta vain suojauksen vuoksi. Mainittakoon että minulla oli kerran kamera moottoripyörän tankkilaukussa ja kun heivasin sen olalle ei ollutkaan laukku kiinni ja se sekunnin murto-osa kun näkee kameran kiitävän kohti asfalttia on aika pitkä. Kuului vain lasinkilinää ja kun nostin paketin asfaltilta oli vain suodin mennyt hajalle. Ilman sitä todennäköisesti objektiivi olisi ollut pirstaleina. Senjälkeen olen pitänyt aina (ja ollut huolellisempi).

    Sivukommenttina sanottakoon että oikeastaan ainoa linssi johon olen ollut oikeasti tyytymätön oli Sigman 10-20, se kävi takuuhuollossakin kaksi kertaa mutta kuvat olivat silti epätarkkoja toisesta reunasta. Ja vaikka takuuaika oli voimassa en saanut uutta sillä olin ostanut sen (yksityiseltä) käytettynä ja Rajalan mukaan takuu on voimassa vain ensimmäisellä omistajalla, Sigman takuuhuolto oli kuitenkin toista mieltä.

    Ja taas ehdottomasti yksi parhaimmista linsseistäni on ollut Sigman 18-50 2.8, suosittelen...
     
  3. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Eipäs tossa mikää muu ihmeemmin häiritse ku toi rajaus. Aika rohkea. Ehkä se sittenkin olis toiminu ihan hyvin vaikka ne immeiset siellä möllöttääkin. Nyt tulee semmonen fiilis että ne on ihan tarkoituksella rajattu pois. Niinku ne tietty onkin. Monasti toki joutuu tekemään radikaaleja päätöksiä.

    Tommonen mustavalkokuva väriläiskällä on tehokas. Joku aikoinaan tuolla Päivän autokuva -topikissa sai nostalgiafiiliksiä. Oli kuulemma alkupään Veekasissa käytetty tommosia efektejä. Mustavalko lisävärillä.

    Ihan hieno jos toi eka Lightroom kokeilu oli... en ihan usko :D
     
  4. Elky70

    Elky70 Gearhead

    No kun kukaan muu ei ole vielä tarttunut niin, ensiksi croppaus on liian tiukka, autolle ei jää tilaa "hengittää", vaikkakin jos halajais tiukempaa croppia, niin siltin siihen ois hyvä jättää pikkasen enemmän ympärille, sillee et se ois sopusuhtainen. Tietty kun kattoo tota kuvaa muuten ni siellä on ne ihmiset takana ja niiltä sitten olisi katkottu päätä oudosti, et ei sekään hyvä ole, tosin jos auton jättää värilliseksi, niin ei se mv tausta hyppää silmille niinkään. Muuta ei ny tuu mieleen.
     
  5. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Samaa vikaa Tokinan 16-50 /2.8 kanssa. Se on helvatan arka vastavalolle, oikeestaan ihan mahdoton. Muuten se on järkyttävän hyvä linssi. Jämäkkää työtä ja piirtoa löytyy. Pitäis joskus ite testata Nikonin omaa 17-55 /2.8 IF ED lasia ja vertailla noita keskenään.
     
  6. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Tuossa on testi noista suodattimista, siis hyvän ja huonon eroista. :lol:

    Sigmahan on tunnetusti laadultaa vaihtelevaa ja tuota mallia on paljon käytetty huollossa. Rahala rikkoo tuossa selkeesti säännöksi, sillä takuu on aina tuotekohtainen, eikä henkilökohtainen. Mikä nyt taas ei sinänsä ole yllätys tuon firman kohdalta. Itse olen aina suosinut suoraan huoltoyhtiöön kontaktia ja tarvittaessa vasta myyjään.
     
  7. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Helkutin hyvähän tuo Nikonin oma on, mutta se hinta... täytyy muuten kattoo joku kerta kesällä kun ollaan taas tulossa Porvooseen, niin josko ottais duunista lainaa parit putket... ;)
     
  8. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    RISTUS!! OD:n oma valovoimaisten zoomien testi!

    RISTUS2!! Mä löysin mun wanhan pyöröpolan! Perkules ku se on 55mm suodinkierteellä. Jos joku tarvii ni pistää viestiä. Lähtee uloskantohintaan. Tai jos postilla ni ostaja maksaa postikulut. On tossa yks ikivanha sinisuodinkin. Sillä nyt ei nykyään oikeen mitään tee. Senkin saa noutaa jos oikeen hirveesti haluaa. Se onkin oikeen 52mm kierteellä :rotfl: Molemmat HOYA.

    Niin ja sitten on toi 67mm kierteellä oleva Marumin ND8 harmaasuodin. Se ei ihan ilmaseks lähde. Pistäkää YV jos kiinnostaa.

    Sorry meni os-my palstaksi :oops:
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ^varaa mulle / mitäs pyöröpola maksaa, hoja haart ?
     
  10. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  11. TNewa

    TNewa 1st gear

    Kesän harjoitelmia, eli varsinainen kuva ja setuppikuva. Salaman arvot vedin ulkomuistista, kun oli niin vahva muistikuva niistä. Kuvien alla linkit isompiin versioihin huonosilmäisille. Mun silmään näyttää vähän siltä, kuin mersunrottelo leijuisi ilmassa tuossa kuvassa. Ainakin kuvaa isompana katsoessa. Vai onko tässä tullut nautittua jotain ihmisravinnoksi kelpaamatonta.. 8)

    [​IMG]
    http://tompan.otokset.fi/kuvat/MB%20300 ... a-1757.jpg



    [​IMG]
    http://tompan.otokset.fi/kuvat/MB%20300 ... i-1767.jpg
     
  12. JouniK

    JouniK Gearhead

    Hieno! Näyttää kun olisit vielä shopannut Mersun korkeammalle :D

    Miten olette valokuvien talletuksesta huolehtineet? Ulkoisia kiintolevyjä, sisäisiä vai pilveä?? Itsellä pitää olla ainakin parit kopiot, kun en luota, että kovalevyt kestävät. (yksi hajonnut kymmenen vuoden aikana :rotfl: )

    J
     
  13. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Joo, näyttää mersun vähän liejuvan, mutta väliäkös tuolla. Pikkasen toi kuskin puoleinen etukulma vaan pimeempi. Vai ihan tarkoituksellako se noin pimeeks on jäänyt?

    Ja mitä tulee kuvien talletuksiin, niin oon pääsääntöisesti tallentanut koneelle ja sitten timecapsule tekee joka tunti talletuksen järjestelmästä ja kuvista, sitten vielä parin kk välein otan kahdelle ulkoiselle talteen kuvat, joista ois tarkoitus että toinen ulkoisista menis jonnekin muualle kuin kotona tallessa, et jos vaikka sattuis kämppä räjähtään, nii ei menis kaikki. Pilvihän ois paras vaihtoehto, muttei se halvin.
     
  14. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    No nii, mutta tuol taustalla on myös noita tunarikippoja joita en halunnu kuvaan..

    Ja juu kuvaajia on erilaisia, niin kuvatkin on erilaisia.. :p
     
  15. bemi

    bemi Gearhead

    Ja yksi matti myöhäinen lisää. Täytyy tunnustautua Nikonistiksi, kun aikoinaan sellainen filmiorunko tuli hommattua. Digiin tuli siirryttyä jo 2009, joten nyt alkaa päästä jyvälle. Vielä ollaan vähäsen säästöliekillä, kun jostain syystä filmi aikaan tuli mietittyä aina, että ottaakko kuvan vai ei. Ei tullut paljoa ylimääräistä filmiä kulutettua. Vieläkin muutama rulla olisi pakkasessa odottamassa inspiraatiota.

    Aikoinaan tuli tehtyä juurikin tuota autojen 'perus' kuvausta ja vasta nyt on ruvennut hahmottumaan, minkälaisia kuvia sitä haluaa itselleen ottavan. Salaman käyttöä olisi kiva oppia / käyttää, mutta kun aina on mukamas niin perhanan kiire tapahtumissa eikä tuota jalustaakaan viitsi kantaa aina mukana.


    Ohessa yksi otos näin alkuun.
    [​IMG]
     
  16. daimleri

    daimleri Gearhead

    miten teillä on mennyt ja/tai toimineet nää tarvikelasit sigmat, tokinat, tamronit ja mitä noita nyt onkaan ?

    asiaan oikeesti perehtyneet vois avata sanaista arkkuaan ja kertoa faktaa, kukas se nyt olikaan joka oli joskus työkseen näitä kaupitellut ?

    mä oon heivannu ne kokonaan, paitsi yhden sigman 30/1,4 se on vielä koska se on jostain syystä kaiketi se poikkeuskappale joka vahvistaa säännön. sigman 18-50/2,8 toimi vain hyvässä valossa ja riittävässä kontrastissa, jos yhtään haastellisempaa valoa niin tarkennuksen sahaus sai raivohulluuden partaalle, kuvanlaatu oli kans vähän mitä sattuu. sigman 20/1,8 oli kohtuullisen ok, mutta teki vain kohtuullisen tunnelmallisen hämyisiä kuvia, vaikkei siis pitänyt. hyvässä valossa oli ihan ok. tamronista ei oo kokemuksia digiaikana, mutta joskus aikoinaan meni kino-nikonin lasi lattialle kappaleiksi ja sen tilalle tuli tamron eikä se ollut edes 50% nikonin tasosta.

    tänään oon c-leirissä, ff- ja c-kennoilla mennään ja jos jotain hommaan niin L:ää. tyhmää tai ei muttei ne ainakaan huonoja oo olleet.
     
  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kuten sanottu, aika vaihtelevasti. Eli Sigman 10-20 laajakulma oli todellinen susi, tosin olen nähnyt että sillä saa hienoakin jälkeä, minulle sattui huono yksilö. Ja niitä sitten on, kerran nimittäin junassa sattui vierustoverilla olemaan samanlainen joka oli myös lähetetty takuuhuoltoon monta kertaa.

    Sensijaan 18-50 2.8 oli erinomainen yksilö. Tosin se taas ei halunnut toimia uuden järjestelmän (7D) kanssa, sain kuulla että objektiivit pitäisi oikeastaan kalibroida joka runkoon ja minähän jätin sen vanhan vararungoksi joten se ei oikein onnistunut. Ratkaisin lopulta ongelman tyhjentämällä säästöpossun ja ostin uuteen Canonin oman 17-40 f4L:n, valovoima on vähän huono mutta muuten olen ollut tyytyväinen. Sitäpaitsi jos ja kun joskus satsaa ei-croppirunkoon niin sitä voi sitten käyttää laajakulmana.

    Muista merkeistä ei ole tuoreita kokemuksia, aikoinaan oli Tamronin linssejä Pentaxissa ja ne kyllä toimivat. Ja ai niin, olihan minulla halpa Cosinan laajakulma mutta enpä tainnut kyllä montaa kuvaa ottaa, ei ollut kummoinen. Tokinaa on kehuttu, siihen voisin uskaltaa satsata, Sigmaan enää en.

    Sitten jos lukee kamerakeskustelupalstoja niin siellä kerrotaan että Canonin L-sarjalaisissakin on valtavia laatueroja, voi olla mutta minulle nyt on sattunut hyviä yksilöitä. Eli vaikka kirpaisevat niin viimeiset ostokset ovat olleet juuri L-linssejä, ei tosin niitä arvokkaampia (17-40 f4, 24-105 f4 IS, 28-70 2.8 ja 70-200 f4). Mainittakoon muuten sivukommenttina että tässä pari viikkoa sitten joku myi kirpputorilla Canon filmi-kalustoaan, eikä siinä mitään, aika perushalppisrunko (olisiko ollut EOS620) vaan kun siinä oli kiinni iäkäs 28-80 2.8L -linssi. Eli ostin pois kun halvalla sai, hyvähän niitä on olla varallakin, eikös...

    Sensijaan olen kyllä pettynyt varaosahuoltoon. Canon lupaa L-sarjalaisille varaosat seitsemän vuotta valmistuksen loppumisen jälkeen ja sen jälkeen niitä ei sitten tunnu saavan yhtään mistään, kele. Tuossa hyllyssä on paperinpainon optisesti todella upea 28-70 2.8L vaan kun ei saa pallolta USM-moottoria niin ei voi korjata, ei Canon-huollossa eikä muuallakaan. Ja tuohon edellämainittuun 28-80:n linssiin ei ainakaan tarvitse kysyä yhtään mitään.
     
  18. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Hieno! Näyttää kun olisit vielä shopannut Mersun korkeammalle :D

    Miten olette valokuvien talletuksesta huolehtineet? Ulkoisia kiintolevyjä, sisäisiä vai pilveä?? Itsellä pitää olla ainakin parit kopiot, kun en luota, että kovalevyt kestävät. (yksi hajonnut kymmenen vuoden aikana :rotfl: )

    Itse ostin ulkoisen kovalevyn, tosin jostain syystä kone ei halua siirtää suuria tiedostoja siihen joten en ole vielä oikein päässyt alkuun. Mutta siihen sitten. Sitten vanha tietokone on varalla, sinnekin kovalevylle on tullut pistettyä kuvien kaksoiskappaleita.

    Mainittakoon että kun muistikortit olivat kalliita (muistattekos, ei nimittäin peffa kestänyt ostaa montaa) niin minulla oli reissussa Archosin Gmini johon sai Compact flashin purettua. Laitehan leikkasi kiinni muutama vuosi sitten Power meetissä, kaikki kuvat menivät, kyllä muuten raastoi. Nyt tilanne on vähän eri kun muistikortit ovat hullunhalpoja. Tosin on tietysti tiedostokootkin kasvaneet siitä kun 300D:llä kuvasin.

    Itse säästän aina sen originaalikuvan (RAW tai JPEG, riippuen kumman käsittelen), minulle se on vähän niinkuin negatiivi.
     
  19. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Mä oon noita duunissa kaupittelin ja kyllähän se niin on että jos oikeasti haluaa hyvää laatua, niin se maksaa. Noissa ns. kolmannen osapuolen linsseissäkin on niitä helmiä, mutta ne pitää vaan tietää et mitkä on ne helmet. Esim. Tamron 17-50mm f/2.8 vanhempi versio on piirroltaan aivan loistava, mutta hidas muihin verrattuna. Kun taas sitten Stigman vastaava on hyvä sekä piirrolta että nopeudeltaan, mutta ongelma on se että sä saat sen kyseisen hyvän kappaleen. Tokinalla taas nämä superlaajat(11-16/12-24) on lähes poikkeuksetta loistavia, kun taas Tamronin keskinkertaisen hyviä ja Sigma on taas vaihtelevasti. Tamronilla on hyvät telepään zoomit(70-300/70-200).

    Sitten on eri lukunsa nämä kiinteän polttovälin linssit. Tamron ja Tokina on niistä vähän ulkona, kun molemmilla ei oikein ole muuta kuin makrolinssejä, mutta Sigman 30mm f/1.4 ja 50mm f/1.4 on erittäin hyviä, tosin jos käytettynä ostaa niin kannattaa ottaa testikuvat omalla rungolla ennen kuin tekee ostopäätöksen. Vanhemmissa linssien laatu voi heitellä aika paljonkin.
     
  20. bemi

    bemi Gearhead

    Itsellä menee koneen backup ulkoiselle kovalevylle, kuvat ja muut tiedostot NAS purkille sekä pilveen. Ja kun on useampi kone käytössä, niin tuo NAS purkki toimii tiedostopalvelimena ja pilvi myös emännän koneen tiedostojen varmistajana.
     

Kerro tästä muillekin!