Autoveroilmoitus onnistuu vasta katsastuksen jälkeen???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dataviilaaja, 12.6.2013.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kolme vuotta sitten riitti, että laittoi Tullille ilmoituksen liitteineen (kopiot henkilöllisyystodistuksesta, rekisteriotteesta ja luovarista), mutta nyt haluavat myös kopion suomalaisesta katsastustodistuksesta. Auto on kyllä edelliskertaan verrattuna 26 vuotta aiemmin valmistettu (vm. -69, ensimmäinen käyttöönotto -70), joten liekö sillä merkitystä, vai onko käytäntö muuttunut? Edes Tullin omissa ohjeissa ei tuosta mainittu mitään. Ruotsista tuotu auto tällä kertaa kyseessä, edelliskerralla tuontimaa oli Saksa.

    Auton papereiden kanssa oli melkoinen säätö, eikä vähiten kielimuurin takia. Hankinnan jälkeen vasta huomasin, että autohan oli edelleen Ruotsin kilvissä, ja sen minulle myynyt suomalainen ei ollut tehnyt papereita rekisteriin merkatun omistajan kanssa (mikä tuli selväksi vasta hakureissulla, kun oli 500km ajettu vuokratrailerin ja laina-Hiacen kanssa.) Alkuperäinen rekisteriote kyllä tuli mukana, ja lopulta sain ruotsalaisen myyjän kanssa postitse tehtyä paperit suoraan minulle, ja auton pois Ruotsin rekisteristä. Tosin mulla on vain elviksenaikaisella kopiokoneella otetut sameat kopiot luovutuspapereista, ne kun tuli minulle allekirjoitettaviksi ilman myyjän allekirjoitusta :rotfl: ja sain vasta lopuksi kopiot myyjältä, kun tämä oli tehnyt rekisteristä poiston (sekin näköjään onnistuu nykyisin Ruotsissa, vaikkei autoa ole täällä rekisteröity tai edes tullattu - riitti vain, että oli minun tiedot ja bokstavit papereissa.)

    Täkäläistä katsastuskonttoria luovarit ei kuulemma kiinnosta, kunhan vain on veropäätös tehty. Mieluiten olisi varmistanut asemia ja omistusoikeutta saamalla veropäätöksen ennenkuin pistää muutaman sata työtuntia ja muutaman lisätonnin kiinni tuohon miinaan, mutta näköjään aina pääsee jokin yllättämään. :poff: Ei ehkä maksa vaivaa lähteä viemään konttorille rullaavaa tyhjää hylsyä. :rotfl:

    Vägverketin järjestelmistä saa auton tiedot (ilmaiseksi, toisin kuin täällä, jossa ne myöskin on verovaroilla kerätty ja ylläpidetty), mutta koska en ole ruotsalainen, ei minua voida merkitä siellä auton omistajaksi, eikä minun nimeä niistä tiedoista löydy. Kai se jossain kuitenkin on merkittynä...
     
  2. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Kyl lahes ainaki pysty jättää autoveroilmoituksen ilman et oli katsastettu. Halusivat vaan auton ruottin paperit (1&2) osa,luovari ja joutu täyttelee tietolapun. Ei ne mitää kysyny katsastuksesta.

    2 luovaria laitoin sinne ku auto ei ollu mun maahantuoma tai ostama ku suomessa sen ostin kaverilta ku sen suunnitelmat muuttu.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ne haluaa painon siitä sun autostasi verotusta varten.
    Mahdollisella vikalistalla ei ole väliä.
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Paino, teho, vuosimalli, merkki ja malli, polttoaine ja varustetaso vaikuttavat jäljelläolevan autoveron määrään. Katsastuskortti selvittää nämä luotettavasti Tullille.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Varustetasoa lukuunottamatta kaikki nuo on mainittu ruotsalaisessa otteessa. Yksilöintilomakkeessa ruksin nahkaverhoilun, mutta en dvd-näyttöä, ajonvakautusta, tv-vastaanotinta, xenon-ajovaloja, navigointijärjestelmää, sähköistä ajonvakautusjärjestelmää, tai edes pysäköintitutkaa. Yli 40 vuotta vanhassa autossa veron määrä tuskin montaa kymppiä heittelee varusteiden myötä. No, täysin laitettuna joutuu tietysti verottamaan hyväkuntoisena - kun on ensin kunnostettu täällä ja maksettu mukavasti alveja sun muuta veroa siitä. Verojen erot huono- ja hyväkuntoisen välillä lienee kuitenkin kymppejä.
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Joo, ei noilla asioilla ole käytännössä juurikaan merkitystä kun vanhempi auto on kyseessä. Mutta Tullin täytyy kuitenkin täyttää omista lipeteistään joka sarake ja sen jälkeen arvontamylly pyörähtää mikä tulee verrokiksi. Virkamiesideologia perustuu annettuihin määräyksiin joita on noudatettava vaikka ne tuntuis vähän hulluilta.
     
  7. Porsas

    Porsas 3rd gear

    Näin se valitettavasti menee ! itse koitin protestoida mutta totesin että konttorin kautta maailma aukemaan helpoimmin ja monesti ihan asiallisestikin
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo ja auto pitää verotettaessa olla liikennöintikuntoinen, tullin virkailijat eivät halua alkaa itse arvioimaan sitä. Katsastuslappu antaa ainakin suuntaa että näin voisi olla.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Itse asiassa ei kirjaimellisesti ottaen tarvitse olla, sillä auton ei virkailijan mukaan tarvitse läpäistä katsastusta, kunhan vain saa sen todistuksen.

    Tietysti onhan sen omin voimin sinne katsastukseen päästävä (ainakin pihasta halliin), mikä jo edellyttää jonkinmoista liikkumiskykyä.
     
  10. Porsas

    Porsas 3rd gear

    juu, ei tarvitse mennä läpi katsista, mutta liikkua pitää omin voimia jo joku tolkku kunnossa kuten ratanviilaaja sanoi, roger
     
  11. pas2

    pas2 Gearhead

    Joskus on työnnetty auto katsastuskonttorin läpi, toki hylsyllä mutta...
     

Kerro tästä muillekin!